X-BU
21-10-2005, 06:29
Det skjer ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.
Forbrukerombudet mener SAS Braathens’ prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.
Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.
Vurderer saken
– Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.
Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet
En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.
– Vi er for snille
SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen.
Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien».
Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter.
Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden.
– Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth.
LES OGSÅ FRA AFTENPOSTEN:Taster bort lavprisene (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1139414.ece)
DAGENS NÆRINGSLIV (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article620650.ece)
Forbrukerombudet mener SAS Braathens’ prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.
Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.
Vurderer saken
– Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.
Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet
En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.
– Vi er for snille
SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen.
Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien».
Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter.
Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden.
– Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth.
LES OGSÅ FRA AFTENPOSTEN:Taster bort lavprisene (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1139414.ece)
DAGENS NÆRINGSLIV (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article620650.ece)