PDA

View Full Version : SAS Braathens lurer kundene

X-BU
21-10-2005, 06:29
Det skjer ved å oppgi to forskjellige priser for reiser som består av to eller flere flyginger på samme tur.

Forbrukerombudet mener SAS Braathens’ prissystem for gjennomgående reiser innenlands, det vil si to eller flere flyginger med bytte, kan gi passasjerene en unødvendig dyr reise.

Hvis du bestiller slike reiser på nettet eller via telefon i én operasjon, kan prisen på en tur/returreise i Sør-Norge bli langt dyrere enn dersom du bestiller én og én strekning om gangen.

Vurderer saken
– Dette er å føre folk bak lyset, og det kan være brudd på både prisopplysningsforskriftene og markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Nå vil ombudet vurdere om selskapet er pliktig til å opplyse om forholdet

En tur/returreise mellom Trondheim og Kristiansand neste helg koster 4.290 kroner. Bestiller du først Trondheim-Oslo tur/retur og deretter Oslo-Kristiansand tur/retur på de samme avgangene, blir prisen 3.543 kroner, 747 kroner billigere.

– Vi er for snille
SAS Braathens forklarer prisene med at hele reisen oppjusteres til den høyeste av de to tilgjengelige prisklassene når kunden ber om en gjennomgående pris. Passasjeren går dermed glipp av eventuelle billigbilletter som er tilgjengelige på deler av reisen.

Selskapet avviser at de lurer passasjerene, og mener passasjeren betaler for å bli «tatt hånd om hele veien».

Informasjonssjef Siv Meisingseth forklarer at passasjerer som mister en videreforbindelse får hotellopphold og mat, og at selskapet ikke er pliktig til å gjøre dette dersom kunden kjøper to uavhengige billetter.

Praksis er likevel at passasjerer uansett blir behandlet likt selv om de har to billetter i hånden.

– Det beror nok på at vi er for snille med passasjeren, sier Meisingseth.

LES OGSÅ FRA AFTENPOSTEN:Taster bort lavprisene (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1139414.ece)

DAGENS NÆRINGSLIV (http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article620650.ece)

EB
21-10-2005, 06:30
Meisingseth svarer godt...

CK
21-10-2005, 07:05
nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!:baeh

Slik han skriver det virker det som om gjennomgående priser er negativt for kunden, mens i 9 av 10 tilfeller er det motsatt - men det er selvsagt ikke like spennende å skrive om...

LN-BRK
21-10-2005, 08:32
Er ikke dette samme sak vi har diskutert her noen dager? http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7407

LN-BRK
21-10-2005, 08:40
Originally posted by CK
nei, SAS Braathens lurer ikke kundene. Dagens prising skjer etter de økonomiske prinsippene om tilbud og etterspørsel. Journalistens fremstilling er full av huller, og han har har fått en meget god forklaring på hvorfor ting er som de er, men i vanlig bladlus-stil har han kun tatt med de utsagnene som han synes passet. Lite etterettelig av Aftenposten. PHØY!:baeh

Vel, jeg vil heller si det slik at det er SAS Braathens som ikke har gjort en god nok jobb. Synes det begynner å bli typisk at hver gang det kommer kritikk av SAS Braathens i mediene, så er det mediene sin skyld, ikke SAS Braathens.

Dersom SAS Braathens hadde gjort jobben sin skikkelig og tenkt på kundene først, så hadde de gått aktivt ut og informert om hvilke muligheter kundene har. Jeg tror mange ville valgt gjennomgående billetter og hadde ønsket å betale for dette, mens en del andre (f.eks. studenter, de som reiser sjelden osv) ville valgt å kjøpe strekning for strekning for å få ned kostnadene. De kunne fremstilt det som om at det er kundene som velger hva de ønsker å gjøre, i stedet for å unngå og opplyse om mulighetene og håpe på at kundene velger det dyreste alternativet.

Resultatet nå er at SAS Braathens fremstilles som den store stygge ulven som forsøker å melke kundene - igjen. Kanskje SAS Braathens må begynne å komme mediene litt i forkjøpet og gå gjennom egne produkter og finne ut hvilke behov de forskjellige kundegruppene har? Jeg vil tro de har mye å vinne på det, men nå er jeg jo ikke jeg blåruss ;)

...synes også det er litt rart at Meisingseth kan si at de er "for snille med passasjerene" når passasjerene føler seg lurt. Skaper fort et litt feil inntrykk.

LCH
21-10-2005, 12:23
Originally posted by EB
Meisingseth svarer godt...

Denne gangen er jeg ikke enig, det er mulig journalisten har vridd og vendt på det hun har sagt, men å si at man er for snille med passasjerene henger ikke på greip. Greit nok at man innad i selskapet mener det, men å uttale det i media er noe annet. (Spesielt når man ikke får så mye som en peanøtt gratis lenger)

dc-8-63
21-10-2005, 15:20
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by CK

Vel, jeg vil heller si det slik at det er SAS Braathens som ikke har gjort en god nok jobb. Synes det begynner å bli typisk at hver gang det kommer kritikk av SAS Braathens i mediene, så er det mediene sin skyld, ikke SAS Braathens.

Dersom SAS Braathens hadde gjort jobben sin skikkelig og tenkt på kundene først, så hadde de gått aktivt ut og informert om hvilke muligheter kundene har. Jeg tror mange ville valgt gjennomgående billetter og hadde ønsket å betale for dette, mens en del andre (f.eks. studenter, de som reiser sjelden osv) ville valgt å kjøpe strekning for strekning for å få ned kostnadene. De kunne fremstilt det som om at det er kundene som velger hva de ønsker å gjøre, i stedet for å unngå og opplyse om mulighetene og håpe på at kundene velger det dyreste alternativet.

Resultatet nå er at SAS Braathens fremstilles som den store stygge ulven som forsøker å melke kundene - igjen. Kanskje SAS Braathens må begynne å komme mediene litt i forkjøpet og gå gjennom egne produkter og finne ut hvilke behov de forskjellige kundegruppene har? Jeg vil tro de har mye å vinne på det, men nå er jeg jo ikke jeg blåruss ;)

...synes også det er litt rart at Meisingseth kan si at de er "for snille med passasjerene" når passasjerene føler seg lurt. Skaper fort et litt feil inntrykk.

Jeg er enig med LN-BRK, her kommer SAS Braathens for kort naar det gjelder informasjon til kundene og ikke minst naar det gjelder aa selge det kunden oensker. Om kunden signaliserer billigste alternativ saa skal det selges, selv om det krever at en kan litt mere enn aa la EDISS gjoere jobben.....
:naughty:

Farmer
21-10-2005, 18:40
Interessant artikkel det der, noe som vi får flere daglige henvendelser om ..
Jeg beskrev vel kjernen av hva som skjer på slike søk i denne posten : http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7370