PDA

View Full Version : Icelandair velger SAS fremfor Sterling


X-BU
20-10-2005, 14:01
Ledelsen i Icelandair vil heller fortsette samarbeidet med SAS fremfor å innlemme Sterling Airlines. En fusjon med det danskbaserte lavprisselskapet trolig bety kroken på døra for samarbeidet med det skandinaviske flykonsernet, frykter sjefene i det islandske flyselskapet..

Icelandair-sjefene har satt seg på bakbeina når det gjelder eierselskapet FL Group`s planlagte oppkjøp av Sterling Airlines.

Ledelsen i det islandske flyselskapet vil heller fortsette samarbeidet med "storebror" SAS , fremfor å innlemme den danskbaserte lavprisaktøren, melder danske Travel People.

Tidligere har SAS-sjef Jørgen Lindegaard truet med å kutte alt samarbeide med det islandske flyselskapet - dersom oppkjøpet og fusjonen ble gjennomført.


Tirsdag trakk Ragnhildur Geirsdóttir seg med øyeblikkelig virkning fra stillingen som konsernsjef i FL Group. Årsaken skal være misnøye med det planlagte oppkjøpet av Sterling Airlines.

Hannes Smárason - FL Group hovedaksjonær og styreleder, har overtatt stillingen som konsernsjef etter Ragnhildur Geirsdóttir, mens Skarphéðinn Berg Steinarsson blir ny styreleder.

Det var ventet at Icelandair-eier FL Group ville sende ut en børsmelding om oppkjøpet av Sterling Airlines torsdag. Den kan vente på seg.


http://www.boarding.no/art.asp?id=18523

EB
20-10-2005, 14:37
Hva om SAS kjøpte Icelandair...da fikk man plutselig et helt annet bilde...

sail4fun
20-10-2005, 14:39
Jeg er i IT bransjen , og en kunde benevnte noen konstelasjoner i min bransje som "Bengalsk Horehus", ser klare likheter ...

Isbamse
20-10-2005, 14:41
Det er jo aksjonærene som bestemmer...og det ikluderer også friheten til å kjøpe opp noe altfor dyrt. Og slakt etterpå? Virker som det er litt for mye jappetid på Island for tiden.

Men kanskje vi skal skrape sammen noen millioner og kjøpe opp restene når FL går konk?

storg
20-10-2005, 14:58
Originally posted by EB
Hva om SAS kjøpte Icelandair...da fikk man plutselig et helt annet bilde...


Det ville vel vært totalt bortkasta penger, siden man ikke ville kunne fly på usa lenger.

stig

EB
20-10-2005, 15:11
Hvor kunne ikke et SAS Island fly på USA?

storg
20-10-2005, 15:15
Originally posted by EB
Hvor kunne ikke et SAS Island fly på USA?


Er ikke avtalen mellom Usa og Europa(eu) slik at det kun er fly eid med minst 50% av nasjonale intersser som kan fly mellom Europa og Usa. Altså at for å fly mellom UK og USA må man være kontrollert enten av Engelske eller Amrikanske intersser.

Stig

Herlov
20-10-2005, 15:15
Originally posted by EB
Hva om SAS kjøpte Icelandair...da fikk man plutselig et helt annet bilde...


Det ville blitt veldig tungvint for islendingene å fly via CPH for å komme seg til USA. ;)

CK
20-10-2005, 15:30
"En fusjon med det danskbaserte lavprisselskapet trolig bety kroken på døra for samarbeidet med det skandinaviske flykonsernet"

YOU THINK???? DAH!:wow:

TG923
20-10-2005, 15:35
Originally posted by storg

Er ikke avtalen mellom Usa og Europa(eu) slik at det kun er fly eid med minst 50% av nasjonale intersser som kan fly mellom Europa og Usa. Stig


Hvordan kan da Singapore Airlines fly mellom Tyskland og USA og Malaysia fly mellom Sverige og USA?

Guest
20-10-2005, 15:44
Hvis FL-froup vælger at købe NB/DM er det vel i sig selv ikke en garanti for at FI og NB/DM sluttes sammen.

jikswoboB
20-10-2005, 16:26
Originally posted by storg
Er ikke avtalen mellom Usa og Europa(eu) slik at det kun er fly eid med minst 50% av nasjonale intersser som kan fly mellom Europa og Usa. Altså at for å fly mellom UK og USA må man være kontrollert enten av Engelske eller Amrikanske intersser.

Stig


Det finns ingen logik i det påståendet. Om så skulle vara fallet skulle Swiss Airlines tvingas sluta flyga från Zürich till USA eftersom dom nu mer ägs av tyska Lufthansa och samma situation skulle uppstå för KLM efter samgåendet med Air France. En konsolidering av europeiska flygbolag skulle bli omöjlig om det fanns ett sådant avtal mellan USA och EU.

MD90
20-10-2005, 16:38
Det virker som Icelandair-ledelsen har protestert mot en fusjon - ikke mot selve oppkjöpet. Det går altså mot oppkjöp, men at Sterling opererer helt isolert innad i FL Group.

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=644506/

CK
21-10-2005, 10:11
vi får se hva islendingene blir enige om, det kan fremdeles skje saker og ting. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article621114.ece
Jeg er usikker på om SAS Gruppen vil ønske å samarbeide med FL Groups ene datterselskap Icelandair, og man samtig driver beinhard konkurranse med det andre datterselskapet. Og, hvilken nytte skulle FL Group ha av Sterling om man ikke kan utnytte synergier mellom de to selskapene? Er det noen logikk i at SAS mater Icelandair f.eks. fra (litt søkt eksempel) ALC når Sterling flyr fra ALC til en FI-stasjon som f.eks. OSL?? Her vil bare tiden vise hva som blir det endelige resultatet at flirtingen mellom FL Group og Fons

HMWK
22-10-2005, 22:05
Skulle ikke det komme noe ut om oppkjøpet på Freddag? Det har blitt meget stille fra partene.

SQ 777
22-10-2005, 23:12
La oss håpe de kjøper NB, deretter DY ( DY vil vel ikke greie seg alene in the long run ? ). Da får vi et alternativ til SK på alt SK har ignorert OSL !!

EB
23-10-2005, 08:20
La nå DY klare seg selv...det fortjener de nå som tallene endelig er hyggelig å lese!!! Hvorfor skal FI få ødelegge DY - FI er jo allerede mye dårligere...:naughty: