PDA

View Full Version : Air Berlin- hvilke flytyper fra OSL?


kristian
10-04-2011, 18:19
Hvilke flytyper bruker Air Berlin på ruten fra Tegel til OSL om dagen? Gamle eller nye fly?

Hermann SF
10-04-2011, 18:20
Er vel som regel 737-700, og av og til dukker det opp en Airbus A319/320.

Dreyer
10-04-2011, 18:29
I de aller fleste tilfellene er det 737 som går. Hender at A32x kommer. 737`ene er operert av Germania Fluggesellschaft, mens Air Berlin selv opererer A32x.

VC-10
10-04-2011, 20:21
Er ikke Q400 innom i ny og ne også?

Boeing_fan
10-04-2011, 20:26
Er ikke Q400 innom i ny og ne også?

Det har vel strengt talt bare skjedd et par ganger siden ruten startet.

Glenn
10-04-2011, 20:26
Det er en rute med primært bruk av 737-700, mens andre flytyper dukker opp relativt skjeldent.

Dette sier vel det meste:
AB8245 was flown on 2011-04-08 by D-AGEC (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-07 by D-AGEC (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-06 by D-AGES (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-05 by D-AGEU (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-04 by D-AGEU (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-02 by D-AGEN (B737)
AB8245 was flown on 2011-04-01 by D-AGEN (B737)
AB8245 was flown on 2011-03-31 by D-AGEU (B737)
AB8245 was flown on 2011-03-30 by D-AGEU (B737)
AB8245 was flown on 2011-03-29 by D-AGEU (B737)
AB8245 was flown on 2011-03-28 by D-AGEU (B737)

(info hentet fra data.flight24.com)

BU662
10-04-2011, 20:27
AB own 73G equipment from the latest scheduling info.

From time to time, substitutions do occur, but no Q400s are send to Scandinavia. If you wanna fly AB Crash'n'Dash, you have to book a domestic ticket.

learjet
10-04-2011, 20:38
PT så er det faktisk kun Germania og 737-700.

Og da er det D-AGEN/ES/EC/EP/EU som kommer.

Og hvis jeg ikke tar her feil så er det kun 3 ganger vi har hatt Q400.
Dag 2 og 3 etter oppstart, og en lørdag for ikke lenge siden.

Men har vel hørt noen rykter om at AB selv skal fly og at Germania forsvinner i fremtiden.

S

Glenn
10-04-2011, 20:44
De var vel innom med Airbus i starten også, learjet?

Edit: feil info

kristian
10-04-2011, 21:04
I de aller fleste tilfellene er det 737 som går. Hender at A32x kommer. 737`ene er operert av Germania Fluggesellschaft, mens Air Berlin selv opererer A32x.

Innebærer dette at det ikke er Air Berlin livery og crew? Er Germania flyene ok på komfort?

kristian
10-04-2011, 21:15
Noen som vet hva de er satt opp med lørdag 16. april? Og Berlin-osl 20. april?

learjet
10-04-2011, 21:19
Alle maskinene Germania flyr med på OSL er i full AB livery. Crewet er fra Germania, men i AB uniform. Interiøret er i standart AB farger. Grått skinn. Eneste som avslører at det er Germania for gjestene er at det står "opreated by Germania" ved siden av døren og hvis jeg ikke tar helt feil så sies det også en gang fra crewet.

Så Kristian, det blir nok en av de nevnte 737/700 på deg.

Reg blir ikke klart før dagen i forveien.

S

Twin Otter
10-04-2011, 21:54
Er det Menzies som handler AB?

Dreyer
10-04-2011, 21:56
Ja, det er Menzies som handler AB.

Her har du en oversikt over hvem som handler hva:
http://www.osl.no/osl/flytider/Flyselskap/10_Ruteselskap

BU662
11-04-2011, 10:00
PT så er det faktisk kun Germania og 737-700.

Og da er det D-AGEN/ES/EC/EP/EU som kommer.

Og hvis jeg ikke tar her feil så er det kun 3 ganger vi har hatt Q400.
Dag 2 og 3 etter oppstart, og en lørdag for ikke lenge siden.

Men har vel hørt noen rykter om at AB selv skal fly og at Germania forsvinner i fremtiden.

S

Det stemmer.

Avtalen med Germania utlöper i sent-sommer og alle ST 73G gar tilbake til Pembroke.

Likevel begynner öksen a svinge over OSL ruta...

Boeing_fan
11-04-2011, 10:07
Så det er altså en reel mulighet for at B73G blir byttet ut med A319?

Bizflyer
11-04-2011, 10:11
Noen som vet om hvordan belegget er på denne ruta?

BF:cool2

Boeing_fan
11-04-2011, 10:14
Noen som vet om hvordan belegget er på denne ruta?

BF:cool2

De økte til to dagelige for noen måneder siden, så jeg regner med at det er brukbart. Men nå skal de jo bygge opp den nye flyplassen i Berlin som hub, så jeg tipper vi ser mange nordmenn reise via Berlin i fremtiden.

Someone
11-04-2011, 10:25
De økte til to dagelige for noen måneder siden, så jeg regner med at det er brukbart. Men nå skal de jo bygge opp den nye flyplassen i Berlin som hub, så jeg tipper vi ser mange nordmenn reise via Berlin i fremtiden.

Når jeg ser på hva både DY og AB tilbyr av priser til Berlin kan flyene deres neppe være spesielt fulle?

Glenn
11-04-2011, 10:59
Likevel begynner öksen a svinge over OSL ruta...
Hva mener du med det?
Har ikke AB nok fly til å fly OSL-ruta? Eller er det belegget?

Ellers er vel avgangene AB har elendige for en helgetur uten hotellopphold på OSL.
6:30 er litt i tidligste laget, der har DY mye bedre tilpassende rutetider.

Boeing_fan
11-04-2011, 11:06
Hva mener du med det?
Har ikke AB nok fly til å fly OSL-ruta? Eller er det belegget?

Ellers er vel avgangene AB har elendige for en helgetur uten hotellopphold på OSL.
6:30 er litt i tidligste laget, der har DY mye bedre tilpassende rutetider.

Jeg synes AB sine tider er perfekte for en helgetur. Man drar tidlig fredag kl. 06:30, og lander på OSL søndag kl. 23:00. Kan ikke tenke meg en bedre å måte å utnytte tiden på...

AirbusTrond
11-04-2011, 11:29
Jeg synes AB sine tider er perfekte for en helgetur. Man drar tidlig fredag kl. 06:30, og lander på OSL søndag kl. 23:00. Kan ikke tenke meg en bedre å måte å utnytte tiden på...

Tja, enda bedre er det med 15-avgangen på fredag, vil jeg mene. 0630 er grusomt tidlig for de aller fleste.

BU662
11-04-2011, 11:31
Hva mener du med det?
Har ikke AB nok fly til å fly OSL-ruta? Eller er det belegget?

Ellers er vel avgangene AB har elendige for en helgetur uten hotellopphold på OSL.
6:30 er litt i tidligste laget, der har DY mye bedre tilpassende rutetider.

Snittsbelegg er en to-sifret numre. Du kan selv gjette pa belegg med dette;)
Faktisk ligger OSL ruter under dette hva GOT ruta leverer for AB...

Rett na diskuterer man internt i AB en ytterligere nedskalering av B737/A320 flate. 4 nye A320 og 4 stykker B737NG blir direkte solgt etter leveranse til Kina. Samtidlig ma det finnes kapasiteter til hösten da den 4. bane i FRA apener...

LN-AØR
11-04-2011, 11:53
Snittsbelegg er en to-sifret numre. Du kan selv gjette pa belegg med dette;)
Faktisk ligger OSL ruter under dette hva GOT ruta leverer for AB...
Virker altså som om ruten henger i en tynn tråd?

Glenn
11-04-2011, 11:59
Jeg synes AB sine tider er perfekte for en helgetur. Man drar tidlig fredag kl. 06:30, og lander på OSL søndag kl. 23:00. Kan ikke tenke meg en bedre å måte å utnytte tiden på...
06:30 er alt for tidlig om man bor ett stykke unna OSL, å stå opp mitt i natta er ikke så fristende.

Kanskje rutetidene skulle ha vært mere tilpasset fritidsreisende, rundt 9-10?
Det hadde vel kanskje belegget gått oppover.

Snittsbelegg er en to-sifret numre. Du kan selv gjette pa belegg med dette;)
Faktisk ligger OSL ruter under dette hva GOT ruta leverer for AB...

Såpass, jeg er litt overrasket at ruten ikke er mottatt bedre.
Kanskje det er rutetidene som avgjør?
Hadde ikke Q400 vært mer økonomisk for denne ruten?

Someone
11-04-2011, 12:00
Virker altså som om ruten henger i en tynn tråd?

Per dags dato flyr både DY og AB til Berlin 2x daglig hver. Skal det bli noe økonomi i den ruten så bør ihvertfall en av dem redusere, slik det er nå er det overkapasitet

Glenn
11-04-2011, 12:06
Per dags dato flyr både DY og AB til Berlin 2x daglig hver. Skal det bli noe økonomi i den ruten så bør ihvertfall en av dem redusere, slik det er nå er det overkapasitet
Virker som DY tar den største kaka hva gjelder OSL-Berlin, så da blir det vel AB som "må" redusere om de ikke tar noen grep.

Jeg har ikke noe tall på hvordan DY's rute går, men vil tro at gjennomsnittsbelegget er noe høyere enn AB sitt

Boeing_fan
11-04-2011, 13:16
Når jeg ser på hva både DY og AB tilbyr av priser til Berlin kan flyene deres neppe være spesielt fulle?

Nei, på enkelte dager er prisene såpass lave at det ikke tyder på særlig fulle fly. Nå er det også stor konkurranse fra Osloregionen til Berlin:

Norwegian OSL-SXF 13x ukentlig

Air Berlin OSL-TXL 14x ukentlig

Ryanair RYG-SXF 7x ukentlig

Totalt 5 796 seter i hver retning per uke på OSlo-Berlin. Berlin er en fantastisk by, men det er nok litt overkapasitet, ja.

Boeing_fan
11-04-2011, 13:23
06:30 er alt for tidlig om man bor ett stykke unna OSL, å stå opp mitt i natta er ikke så fristende.

Kanskje rutetidene skulle ha vært mere tilpasset fritidsreisende, rundt 9-10?
Det hadde vel kanskje belegget gått oppover.

AB har nattstopp på OSL, og man må utnytte flyene riktig. Tidene er også tilpasset transfeer til europeiske destinasjoner. Jeg tror nok AB vet hva de gjør.


Såpass, jeg er litt overrasket at ruten ikke er mottatt bedre.
Kanskje det er rutetidene som avgjør?
Hadde ikke Q400 vært mer økonomisk for denne ruten?

Det er ingen som vet hvordan ruten går. Og nei, Q400 er neppe økonomisk på denne ruten. Q400 brukes hovedsakelig på korte innenriksruter.

Virker som DY tar den største kaka hva gjelder OSL-Berlin, så da blir det vel AB som "må" redusere om de ikke tar noen grep.

Jeg har ikke noe tall på hvordan DY's rute går, men vil tro at gjennomsnittsbelegget er noe høyere enn AB sitt

Virker som du bare spekulerer...

sail4fun
11-04-2011, 13:28
Det er ingen som vet hvordan ruten går. Og nei, Q400 er neppe økonomisk på denne ruten. Q400 brukes hovedsakelig på korte innenriksruter.




Ikke så mange kilometer forskjell på TRD-CPH og OSL-BER

Boeing_fan
11-04-2011, 14:28
Ikke så mange kilometer forskjell på TRD-CPH og OSL-BER

Det forskjell på en High yield monopolrute og en rute med som hovedsakelig baserer seg på fritidsreisende, med hard konkurranse...

kristian
24-04-2011, 08:52
Air Berlin leverte bra når vi reiste nå i påsken. Får håpe de klarer seg på ruten - bra med konkurranse for DY.

Tror det var ca 100% belegg nedover, men det var da også palmelørdagen hvor mange nordmenn skulle ut på tur. Hjem onsdag var det nok ikke mer en halvfullt, men da med en god del tyskere.

Fnate
24-04-2011, 09:08
Kunne tenke meg at det strategisk satt ganske langt inne å kutte ruter, og "gi seieren" til motparten. Ihvertfall når de går til hver sin hovedstasjon.

Mulig derfor de lar det gå så lenge med dårlig belegg (ref BU662 som mer enn antyder lavt belegg).

Håper ikke de forsvinner helt. Er fint med litt konkurranse så prisene holdes nogenlunde i sjakk.