Log in

View Full Version : Oppgitt over bonusprogrammene

Bizflyer
09-04-2011, 23:36
I forbindelse med at jeg skulle sende madammen avsted til MNL sjekket jeg litt priser. Ettersom hun har vært lengst medlem i Eurobonus, og sånn sett bare mangler en tur med 100% poeng for å ha nok til en gratistur, var det naturlig at hun så på sin "vanlige" reiserute, KRS-CPH-SIN-MNL med litt SAS og mest Singapore Airlines. For en pris på 10-11 laken har hun vanligvis fått mellom 15' og 16' poeng for den rundturen.

Sjekket derfor pris hos Orkide.no som pleier å ha de beste prisene hos SQ. Fikk oppgitt en pris på drøye 11 laken. Men den var i den høyeste 25% klassen hva bonuspoeng angår. Dvs under 4 000 poeng for hele turen. Det var jo et skudd for baugen, så jeg spurte igjen hva prisen ble i den billigste 100% klassen. Svaret var 17 800 kr. Det var da jeg holdt på å falle ut av stolen! Hvem er vel villig til å betale å betale mer enn 30% ekstra eller mer enn 6000 kr mer for billetten for å få "normalt antall bonuspoeng"? Hvis dette er standarden så har jo Eurobonus helt utspilt sin rolle nå. Jeg har jo tidligere hevdet at for folk som reiser et par-tre ganger i året på billigste billett ut i Europa ikke har noen fordeler av bonuspoengene fordi de aldri har sjanse til å oppnå sølvkort, og heller ikke klarer å spare opp poeng innen de 5 årene før de forfaller til å ha råd til noe annet enn en tur innen Norden. Men nå vil jeg også konkludere med at for folk som reiser et par ganger i året intercontinentalt på billigste billett har Eurobonus utspilt sin rolle. Skal det ha noe verdi må man reise intercontinentalt på business eller Eco Extra eller tilsvarende i Europa. Og det flere ganger i året.

Siden SQ også bare øslet miniatyrpoeng fra seg, ble det naturlig å ta en titt på hva KLM kunne tilby. De har jo som kjent direkterute fra Europa til MNL som eneste selskap, og dermed også korteste reisevei. De tilbyr priser fra rundt 10 000 kr. Sjeldent å finne billigere. Nesten litt merkelig når man kan få KRS-LAX for ca 5000 og det er bare en liten time kortere fra AMS.

Men når man ser på hvor mye poeng deres bonusprogram Flying Blue tilbyr for strekningen KRS-AMS-MNL har de flere kategorier ut fra hvor mye du betaler. Det ser slik ut:
25% 3450 poeng pris ca 10 000,-
50% 6902 poeng pris ca 13 000,-
75% 10 354 poeng pris ca 16 000,-
100% 13 806 poeng pris ca 18 000,-

Poenguttak på samme strekning i eco er 80 000 poeng (160' i biz)

Så man skal jo ta såpass mange turer her også at poengopptjening blir nesten uinteressant. Skal man reise til MNL på billigste måte er det reisetid og pris som blir de interessante faktorer og ikke bonuspoengene.

Hvorfor ser ikke flyselskapene hvilke markedsfaktorer bonusprogrammene er i forhold til å holde folk lojale til sitt selskap og sin allianse?

Ja, slikt kan man sitte å drodle over en lørdagskveld. Noen andre meninger der ute? Kjøyr debatt!

BF:cool2

Dag Viking
10-04-2011, 00:01
Bonusprogrammer er ikke lenger for fritidsreisende, det ble det slutt på da 25%-reglene kom. Før det var det lett å få inn såpass mye poeng at det var "verdt det". Etter det er det kun jobbreiser som gjør det verdt å samle poeng. Ellers kan man like gjerne kjøpe poeng fra f.eks. USAirways.
Har man 1-2 årlige langturer i business er saken selvsagt en annen, men de fleste flyr tross alt i økonomiklasse på langturer.

LN-MOW
10-04-2011, 01:38
Jeg tror ikke revenue managerene har dette så mye i hodet når prisene settes .. selv om det er en liten gruppe som sjekker prisforskjellene på bookingklassene nårr man kjøper flybilletter, er dette på mange måter en 'nerdegreie' og ikke noe man tar hensyn til.

jeg er forøvrig ikke helt enig med Dag over - det finnes en del fritidsreisende med høy kjøpekraft, og jeg tror at mange av disse vil være de ivrigste poengsankerne.

robertaas
10-04-2011, 01:53
Betalte 8k for Oslo-Manila i høysesong og fikk over 6000 Eurobonuspoeng.

janarne101
10-04-2011, 04:28
Min bedre halvdel reiste til MNL for to uker siden med TG fra OSL.

Q klasse med 100 prosent opptjening kostet 11300.

Selv har jeg kostet på meg kjøp av Dividend Miles (87500) til 1478 USD, pluss noen poeng til for å få 110000 (hadde 10000 fra før). Samlet pris med skatter på 632 ble snaue 10800.

Så jeg tar en ny tur til øyriket i øst neste helg via ICN. LH i F til ICN, og OZ i F tilbake. Bevisst valg for å teste OZ på IC.

SQ 777
10-04-2011, 08:42
Har du prøvd ER-tours/Gro. Vi har open-jaw MNL-KUL via LHR med SQ 380 begge veier i H kommende oktober, og det koster 11.900. Sist nov hadde fruen MNL t/r ut via LHR og hjem via CPH for 8.600 i blanding Q og H...

Mener jeg husker at jeg fikk håpløs pris da jeg sjekket med Orkide...

Dag Viking
10-04-2011, 10:00
jeg er forøvrig ikke helt enig med Dag over - det finnes en del fritidsreisende med høy kjøpekraft, og jeg tror at mange av disse vil være de ivrigste poengsankerne.

Men da sikter du til fritidsreisende som flyr i business og øko extra (eller tilsvarende), og ikke ufleksibel økonomi?