Log in

View Full Version : Ny Samferdselsminister

BGO
17-10-2005, 15:18
Med Liv Signe Navarsete som samferdselsminister kan vi vel utelukke at noen av flyplassene i S&F legges ned i den kommende stortingsperioden... :up:

THS
17-10-2005, 15:33
Ikke vær så sikker på det. Den tidligere samferdselsministeren fra Nordland foreslo å legge ned flyplasser i eget fylke. Men nå var vel ikke SP eller noen av de andre regjeringspartiene for det forslaget den gangen så slikt sett er det vel mindre sannsynlig med noe flyplassnedleggelse denne stortingsperioden.

sail4fun
17-10-2005, 15:51
Originally posted by BGO
Med Liv Signe Navarsete som samferdselsminister kan vi vel utelukke at noen av flyplassene i S&F legges ned i den kommende stortingsperioden... :up:

Vi satser på at SDN overlever :)

Flaps40
17-10-2005, 19:31
Originally posted by BGO

Faren er vel heller at man legger lokk på aktiviteten ved stamflyplassene, de som går med overskudd. I SP er det jo tog som er tingen. Expressbuss og fly er fy fy i den leiren. Jeg gremmes på vegne av oss som jobber i flybransjen.

EB
17-10-2005, 19:36
Men hvordan er det folk fra S&F klarer å komme seg til dette departementet??? Nå som vi nesten hadde glemt Opseth...

THS
17-10-2005, 19:38
Og med en finansiminister fra SV er vi vel garantert ekstra avgifter på luftfarten om ikke lenge.

Vi flyr jo alt for mye i dette landet....

LN-ATC
17-10-2005, 19:38
Det blir vel gjerne en localiser til på Haukåsen nå da.

TG923
17-10-2005, 21:32
Er vel ikke så mange innen jernbane som er fornøyd med en samferdselsminister fra Sogn og Fjordane tror jeg - er jo ikke akkurat det fylket som har særlig mye med denslags (selv om det er noen få kilometer).

Isbamse
18-10-2005, 10:11
Originally posted by THS
Og med en finansiminister fra SV er vi vel garantert ekstra avgifter på luftfarten om ikke lenge.

Ja, det gjør vi...:lol

CK
18-10-2005, 10:15
Originally posted by THS

Sammen med Bistandsminster Solheim blir det nok avtalt over et glass rødvin en fredag (mens Charlo er på jobb) at U-landsskatten skal innføres på flybilletter, for alle vi som flyr i jobb eller ritid har jo så mye penger (vi betaler da toppskatt - og DA er vi rike!) at en ekstra skatt for å hjelpe de fattige i verden (og deres korrupte politikere) er da ingenting å ta på vei for...

TOS
18-10-2005, 10:19
Originally posted by CK

Originally posted by THS

Sammen med Bistandsminster Solheim blir det nok avtalt over et glass rødvin en fredag (mens Charlo er på jobb) at U-landsskatten skal innføres på flybilletter, for alle vi som flyr i jobb eller ritid har jo så mye penger (vi betaler da toppskatt - og DA er vi rike!) at en ekstra skatt for å hjelpe de fattige i verden (og deres korrupte politikere) er da ingenting å ta på vei for...

Ikke det at jeg vil forsvare en u-landsskatt på flyreiser, men det er nok slik at etterspørselen etter flyreiser øker med inntektsnivået (kanskje ikke lenger så mye at mankan kalle dette for et luksusgode i økonomisk forstand...). Dermed kan man si at en slik skatt indirekte skattelegger inntekt.

Isbamse
18-10-2005, 10:52
Originally posted by TOS

Originally posted by CK

Originally posted by THS

Ikke det at jeg vil forsvare en u-landsskatt på flyreiser, men det er nok slik at etterspørselen etter flyreiser øker med inntektsnivået (kanskje ikke lenger så mye at mankan kalle dette for et luksusgode i økonomisk forstand...). Dermed kan man si at en slik skatt indirekte skattelegger inntekt.

Joda, men da får de være åpne og ta det via det ordinære skattesystemet, eller som CO2-avgift på alle fossile brensler.

TOS
18-10-2005, 11:08
Originally posted by Isbamse

Originally posted by TOS

Joda, men da får de være åpne og ta det via det ordinære skattesystemet, eller som CO2-avgift på alle fossile brensler.

Joda, jeg sier jo at jeg ikke nødvendigvis ønsker å forsvare en slik skatt. Men som samfunnsøkonom får jeg vel også påpeke at det ikke alltid er lurt å presse alt av skatter som ønskes koblet opp mot inntektsnivå på et eller annet vis, inn i inntektsskattesystemet. Et bredt skattegrunnlag er mye bedre enn et snevert skattegrunnlag - det er noe vi kaller teorien om nest-beste skatter....;)