Log in

View Full Version : Prosedyre for USA tur, pass-visa etc etc?

VirreVapp
30-03-2011, 05:59
Hei
Er en stund siden vi var over dammen nå. Så jeg lurte på oppskriften når man reiser over. Vi er en familie med 2 ulike bookinger, en hos SAS og en via Orbitz. (SAS OSL-EWR)

Passene må registreres via ambassadens nettsider? ESTA registrering?
Er dette nok?

Må så våre billetter/flights registreres opp imot denne ESTA registreringen ?

Noen som nylig har vært gjennom mølla og kan "oppskriften" på rams ?

Someone
30-03-2011, 06:01
Passene må registreres via ESTA også må flyselskapet registrere første addresse i USA (72t før avreise)

VirreVapp
30-03-2011, 06:15
Takk for kjapt svar. Et sikkert dumt oppfølgingsspørsmål.. Hvordan registrerer jeg 1.natts adress hos flyselskapet ? En booking via SAS, en via Orbitz(Tror United eier denne..) ?
Kan SASegistrere dette for alle, siden alle flyr SAS over dammen?

TG923
30-03-2011, 07:58
http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/For-reisen/Pass--visum/USA/

VirreVapp
30-03-2011, 10:00
Bra link, takk for det.

Ser at den fungerer kun for reiser med SAS refnr. ikke med reiser som har United ref nummer, ser heller ikke at de har noen link til slik registrereing på sine sider.. Må vel ringe de da??

Someone
30-03-2011, 10:06
Bra link, takk for det.

Ser at den fungerer kun for reiser med SAS refnr. ikke med reiser som har United ref nummer, ser heller ikke at de har noen link til slik registrereing på sine sider.. Må vel ringe de da??

Er ikke UA nummeret et Amadeusnummer? Det skal fungere hvis så. Jeg klarer ihvertfall å registrere APIS hos SAS med billetter booket gjennom andre kanaler

VirreVapp
30-03-2011, 10:08
Det er sikkert et amadeusnummer, men jeg fikk beskjed om at det var et ukjen nummer, men jeg får opp bestillingen på united med det samme ref nummeret. kanskje det er litt forsinkelse i systemene?

VirreVapp
30-03-2011, 12:14
Usikker nå....

Jeg tok en telefon til United i USA, iflg de skal disse pass/adresse detaljer registreres ved innsjekk, så lenge det er under 24 t til flighten. Ikke før... Er ikke sikker på om jeg stoler på henne......

United hadde ingen måte å registrere dette på på forhånd...

Var ikke dette fishy??

FlyHi
30-03-2011, 13:06
Tror faktisk UA har ret.

ESTA skal naturligvis ansøges og godkendes inden afrejse. Derudover skal navn (som i passet), køn og fødselsdato (ikke pasnummer) samt evt. redressnummer angives senest 72 timer før afrejse. Det er rejsebureauet/flyselskabet der indsamler disse oplysninger - normalt på bestillingstidspunktet.

Adresse på første nat skal vel blot angives senest ved check-in. Denne adresse kan desuden også opdateres i ESTA, men jeg er ikke sikker på at det er nødvendigt.

LN-MOW
30-03-2011, 13:10
Adresse i USA registreres i ESTA. Flyselskapet som bringer deg inn til USA maa ha SECURE FLIGHT informasjon registrert - navn (som i passet), kjoenn og foedselsdatoer. Dette er naa grunninfo i bookingen og skal legges inn naar bookingen lages.

Alt annet legges inn ved checkin.

Someone
30-03-2011, 13:22
Adresse i USA registreres i ESTA.

Er det helt riktig? Jeg har ikke behøvd det tidligere, spesielt siden jeg reiser flere ganger på samme ESTA

_volcom_
30-03-2011, 13:28
Når jeg var i New York i desember, så reiste jeg med Air France. Bestilte
billettene 2 dager før avreise. Måtte ikke opplyse noe om hotell eller
bosted. For dette bestilte vi først når vi satt på gardemoen etter
hadde sjekket inn og spiste pizza på gardemoen.

FlyHi
30-03-2011, 14:17
Er det helt riktig? Jeg har ikke behøvd det tidligere, spesielt siden jeg reiser flere ganger på samme ESTA

Jeg mener ikke det er nødvendigt at gøre, da dette bliver angivet ved check-in, men da vi sidst rejste flere gange på samme ESTA loggede jeg ind og opdaterede det for en sikkerheds skyld.

LN-MOW
30-03-2011, 15:51
Jeg bruker ikke ESTA selv, men jeg har hørt andre har gjort det på den måten .. men ja - det kan gjøres ved innsjekk også, så no problem uansett. Secure Flight er det kritiske, ved siden av å ha gyldig ESTA og pass.

Superhai
30-03-2011, 16:24
Er ikke UA nummeret et Amadeusnummer? Det skal fungere hvis så. Jeg klarer ihvertfall å registrere APIS hos SAS med billetter booket gjennom andre kanaler

Alle reservasjonsnummer fra reservasjonssystemer som kan selge SK flighter skal kunne benyttes. Men vær obs på nummer som kun tilhører evt online reisebyrå, de går ikke.

JoeW
30-03-2011, 17:27
Når jeg var i New York i desember, så reiste jeg med Air France. Bestilte
billettene 2 dager før avreise. Måtte ikke opplyse noe om hotell eller
bosted. For dette bestilte vi først når vi satt på gardemoen etter
hadde sjekket inn og spiste pizza på gardemoen.
Hvordan sjekket du inn? Du faar ikke ut boardingkort hos AF uten aa ha lagt inn adresse for foerste natten i USA. Online og paa self service kiosker blir du automatisk spurt, hvis ikke maa ckin-agenten spoerre deg -- saa dette hoertes litt rart ut.