Log in

View Full Version : Wideroe og Dakota

catocontrol
16-10-2005, 23:20
Hvor brukte Wideroe denne kjerra? Ser på Wideroe.no at de har hatt veldig mange rare fly. Artig det:)

http://www.wideroe.no/ImgGalleri/galleri/Flyhistorikk_eldre/F02.jpg

Og hva i all verden er dette for en maskin?

http://www.wideroe.no/ImgGalleri/galleri/Flyhistorikk_eldre/F06.jpg

Scandinavian
17-10-2005, 00:53
Det står jo oppe i venstre hjørnet.. ;) Airspeed Oxford "The Ox Box"

http://www.diggerhistory.info/pages-air-support/ww2-allied/airspeed-oxford.htm

GF1
17-10-2005, 08:26
Når det gjelder Dakotaen, så kan jeg sitere fra flybladet Vi Flyr nr.3 1963, slik Odd Arnesen formidlet det til oss flyinteresserte:

E. RIIS FLYREDERI A/S i Oslo ble startet i slutten av 1961, da selskapet kjøpte en DC-3 fra Iranian Airways Co. Selskapet driver ikke lufttrafikk for egen regning, men er bare flyeiere og chartrer bort flyene sine på "bare hull" basis til andre flyselskaper. Flyet ble registrert LN-LMR og leid av Transair Sweden. Frem til mai 1962 gikk flyet på svenske innenlandsruter, og det ble deretter leid av Widerøes Flyveselskap A/S og benyttet til charterflyvninger i Europa. I september ble flyet solgt, og Braathens DC-3 LN-SUK ble kjøpt i stedet. Med nye kjennetegn LN-RTA gikk dette flyet i Widerøes chartertrafikk resten av 1962. I november kjøpte flyrederiet en havarert DC-3 i Sveits. Flyet ble reparert i utlandet, og det skal chartres bort for mellomeuropeisk trafikk.

WIDERØES FLYVESELSKAP A/S, som i 1962 har drevet chartertrafikk med en DC-3 leid fra E. Riis Flyrederi A/S, overtok i desember i fjor en Max Holste M. H. 260 Super Broussard på leiebasis fra det franske selskapet. Flyet ble registrert LN-LMB og skal prøves i Widerøes trafikk. Viser flyet seg hensiktsmessig, har Widerøe opsjon på 2 Super Broussard av type M. H. 262 med trykkabin for levering i 1963.
I 1963 vil også et nytt kapitel i Widerøes historie begynne, da selskapet i desember 1962 undertegnet en samarbeidsavtale med det danske charterselskapet Nordair. Nordair er en av de store på det skandinaviske chartermarkedet og har 6 fly av typen DC-6 i trafikk. Selskapet har dessuten kjøpt 2 Boeing 707 fra American Airlines for levering i 1964. Widerøe-Nordair samarbeidet vil begynne i mars med charterturer til Midt-Østen. Til å begynne med er det Nordairs fly som blir satt inn i trafikken, delvis med Widerøe-mannskap ombord. Etter planen skal det senere kjøpes inn «et antall» fly av typen DC-6 eller DC-6B til denne chartertrafikken, og disse flyene skal registreres i Norge. For å kunne konkurrere med Scanair er det også mulig at Widerøe-Nordair går til anskaffelse av en DC-8. Det er ennå uklart hvor stor del av trafikken som vil gå fra Norge, og da Widerøe ennå ikke har fått godkjent planene for utbygging av verkstedet på Fornebu, vil det tekniske hovedkvarteret og reservedelslageret for Widerøe-Nordair bli opprettet i København.

CK
17-10-2005, 08:34
Oxford'en ble vel brukt til flyfotografering, hvis jeg ikke husker helt feil...

Olebno
17-10-2005, 13:32
La oss begynne med Airspeed Oxford. WF kjøpte 4 Oxford's fra Flyvåpnet.
V-AU ble LN-NPP fra 4/5-51
V-AG ble LN-NPR fra 6/5-52
V-AY ble LN-NPN fra 21/9-53
V-AX ikke reg. Brukt som deler.
Oxfordene ble utstyrt for vertikalfoto.

DC-3. WF hadde totalt fire på innleie i ulike perioder.
LN-LMR, LN-RTA (exBU LN-SUK), LN-PAS og LN-RTE (exDNL/SAS LN-IAL).
Disse ble etterhvert byttet ut med tre Nord 260 Super Broussard:
LN-LMB, LN-LME og LN-LMG. Disse ble returnert til fabrikken tidlig i 1964.

DC-6'en var OY-AOC med kombinert Widerøe-Nordair logo på "skutesiden".
Så vidt jeg vet fløy den med Nordair cockpit-crew og WF cabin-crew.

FBU 4EVER
17-10-2005, 14:19
Husker jeg sto i skolegården på Lysaker skole og så røyken fra den Widerøe Dak'en som brant opp på Tarmac.:wow:

Fellowship
17-10-2005, 14:21
Originally posted by FBU 4EVER
Husker jeg sto i skolegården på Lysaker skole og så røyken fra den Widerøe Dak'en som brant opp på Tarmac.:wow:

Og jeg så det fra kjøkkenvinduet vårt... :(

Farmer
17-10-2005, 16:56
Originally posted by FBU 4EVER

Hva skjedde ? Hvorfor brant den ?

GF1
17-10-2005, 19:39
Under oppstart rullet flyet litt fram og propellen slo inn i startvogna. Hele flyet tok fyr, men alle kom seg ut.

GF1
18-10-2005, 08:33
Når det gjelder hva som skjedde med dette flyet, så tror jeg Norgesrevyens gjengivelse er langt mer korrekt:

Tretten passasjerer og en besetning på fire hadde tatt plass i Dakotaflyet som skulle lette fra Fornebu ved 11-tiden 5. mars. Målet var Rotterdam, og føreren satt allerede ved spaken, da en eksplosjon i flyets venstre motor antente hele maskinen og forvandlet den til vrak i løpet av et kvarter. Alle om bord kom seg ut av døra helt akter. Fornebus eget brannvesen reagerte raskt, men kunne bare hindre at ilden bredte seg til hangaren like ved. Gnister som hadde oppstått da en propell kom borti startervogna, var årsak til uhellet.

(Norgesrevyen 1. kvartal 1964, side 97)