PDA

View Full Version : Ukas dykk i arkivet

Fellowship
16-10-2005, 23:06
På´n igjen, har såvidt kommet meg over "FBU-jubileet" i forhold til arkivkassa, og går nå tilbake til vanlig serie.

Dagens godbit (i egne øyne :) ) kom som en overraskelse enda jeg var tipset på at det var lurt å krabbe seg ut tidlig en søndag...

Så jeg spør ikke om hvor dette er...

Men:
1) "Hvem" er det som kommer ? (dvs hvilket selskap og fly )

2) Når var dette ? (det var et ekstremt gråvær den dagen, derfor det dårlige lyset)

3) Hva slags flygning, eller hvorfor kom den ?

Vet det selv, men må jo gjøre noe for den flyhistoriske forskningen :)

HMWK
16-10-2005, 23:10
Islandsk reg. Flyet er 737-200. Jeg har ingen formening om dette, siden jeg sikkert var en guttepjokk på den tiden bildet er tatt.

LN-HAT
16-10-2005, 23:10
Hmm...Er ikke dette "gamle" LN-SUA da...737-205C....Senere til Air Atlanta.Her må det vel være kanskje for LH Cargo på FBU ???

http://www.airliners.net/photos/middle/3/4/0/097043.jpg

LN-MOW
16-10-2005, 23:16
Maskinen var subleaset fra Air Atlanta til German Cargo (som LH Cargo het paa den tiden) fra 1990-93 .. mistenker at dette bildet er fra 1991/92 hvor maskinen floey for Finnair Cargo noen maaneder. Siden den ikke har titler, altsaa .... bare gul hale ..

.. og selvfoelgelig er dette c/n 20458 -- ex LN-SUA. Flyr naa i Malaysia for Transmile i DHL-farger.

Foroevrig ikke verst dokumentert paa A.net. (http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=20458/278&distinct_entry=true)

EB
17-10-2005, 05:56
Utrolig hva noen vet... Denne har jeg ikke sett - selv om jeg jobbet på Fornebu i denne perioden...

Falcon
17-10-2005, 11:43
Se der, ja - hadde faktisk glemt at den hadde gul hale til å begynne med. En velkjent morgenankomst for oss som drev med frakt på den tiden.

Fellowship
17-10-2005, 12:55
Dere har så rett, så rett :) Poeng til LN-HAT og LN-MOW

Bildet er tatt noen få minutter etter kl 07:00 (når flyplassen åpnet) søndag 4.august 1991. Det skjedde ingenting annet på rullebanen den neste timen, så godt jeg rakk den :)

Jeg forventet utfra beskjeden jeg hadde fått fra en med inside information at det kom en annen som var hvit med Finnair titler, men denne gledet jo desto mer!

På den tiden het selskapet Atlanta Icelandic Air Transport, men fra 1993 av mer kjent som Air Atlanta. Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?
Det var vel bare denne sesongen denne ruta opererte.

Jeg har lurt fælt på hvorfor halen var så gul, men det må vel henge sammen med German Cargo som dere sier. Spørsmålet er da, hadde den på denne tiden hatt German Cargo farger, eller var det tenkt at den skulle få de? Har noen sett bilder av den i GC skjema ?

Men det er altså den opprinnelige Halvdan Svarte LN-SUA, ikke til å forveksle med den neste som ble levert ny i 1986. Den første var den eneste B737 BU hadde med Cargo mulighet. Før den kom hadde de brukt en konvertibel DC-6, LN-SUI.

Det som for min del gjorde det ekstra morsomt at jeg fikk tatt landingen, var at LN-SUA var flyet jeg fløy da jeg første gang fikk fly jetfly i 1973, på sommerferie med BU fra TRD til BOO med kveldsavgang slik at vi så sola komme opp i vest før vi landet.

Da ligger 2 bilder av denne på innflyging til kjente databaser, håper de kan glede noen.

LN-MOW
17-10-2005, 13:27
Originally posted by Fellowship
Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?

Jeg har lurt fælt på hvorfor halen var så gul, men det må vel henge sammen med German Cargo som dere sier. Spørsmålet er da, hadde den på denne tiden hatt German Cargo farger, eller var det tenkt at den skulle få de? Har noen sett bilder av den i GC skjema ?

Her (http://www.airliners.net/open.file/874109/L/) er maskinen som etterhvert ble TF-ABX i fullt GC-skjema ...

Er ikke sikker paa STN ... tror den gikk til Heathrow, faktisk ... men det er mulig jeg tar feil.

Fellowship
17-10-2005, 14:14
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Fellowship
Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?

Her (http://www.airliners.net/open.file/874109/L/) er maskinen som etterhvert ble TF-ABX i fullt GC-skjema ...

Er ikke sikker paa STN ... tror den gikk til Heathrow, faktisk ... men det er mulig jeg tar feil.

Ja, denne kjenner vi. Men finnes det i det hele tatt bilder av TF-ABT i dette skjema?

Og jeg tror du har rett mht LHR. Jeg skulle egentlig ha skrevet at jeg mente å huske at den gikk videre til London, og så tenkte jeg at da var det vel STN, men AY brukte nok LHR, ja.

Fellowship
17-10-2005, 14:16
Originally posted by Falcon
Se der, ja - hadde faktisk glemt at den hadde gul hale til å begynne med. En velkjent morgenankomst for oss som drev med frakt på den tiden.

Hva hadde den etter hvert, da ?
hfr andre poster om emnet her