PDA

View Full Version : Går dette bra??

LN-KMS
15-10-2005, 14:29
Hei!

Jeg og ei veninne er satt på venteliste på SK 972 BKK-CPH 09.12.05. Ifølge http://www.flyaow.com/classcwt.htm (her) så er det masse plass i M klasse (som er starRTW klassen), men de på reisebyrået sier det ikke er plass. Er det Carlson Wagonlit som er litt ute å kjøre eller er det bare en systemfeil? Er flyet helt stappfullt bak gardina? Hva med Y? Tenkte kanskje å svi av 10000 for oppgradering.

Takk for hjelpa!!

Karl i Australia

MD11
15-10-2005, 17:27
Overbooket......

Tertit54
15-10-2005, 20:06
Edited med hänsyn till gällande regler

/PC

Thomas
15-10-2005, 20:08
Er det ikke RES-aid og Amadeus info som helst ikke skal gå lenger enn til posters vitenskap? :skep

Savipix
15-10-2005, 21:55
Originally posted by Thomas
Er det ikke RES-aid og Amadeus info som helst ikke skal gå lenger enn til posters vitenskap? :skep

Mycket riktigt Thomas. Post edited. Uppmaning till alla att ge den här typen av info via PM! För er egen och forumets skull.

(Skall hälsa från Thomas F:nor )

FBU 4EVER
15-10-2005, 22:42
Kan ikke dy meg! Dette er den ruten som alltid dukker opp i forhandlingssammenheng i forbindelse med kollektivavtalene.Populær så til de grader blant pax,men dessverre også den mest populære ruten på Intercont. blant crew,så det er den ruten som alltid skal legges ned! At den er overbooket allerede på nåværende tidspunkt er ikke noe nytt,at den skal legges ned er heller ikke noe nytt for oss flygende! SOS=Same Old Story.

LN-KMS
16-10-2005, 02:57
Hva med å booke Y klasse på samme dato? Mener å ha lestet et sted at på starRTW kan man kjøpe econ+ på SAS for 300 USD en vei? Noen som kan bekrefte dette? Er det ledig i Y, eller er det 0 der også?

MD11
16-10-2005, 04:49
Dette med overbooking trenger man ikke gå inn i noe CRS for å skjønne. Får man waitlisted i en bookingklasse som er åpen for booking så overbooker flyselskapet.
Når jeg skrev overbooket...... i det første svaret så antar jeg at SK overbooker på denne flighten.

Noen års erfaring fra reisebyrå hjelper av og til:cheers:

By the way, har dere prøvd TG til ARN/CPH???

Thomas
16-10-2005, 11:19
Originally posted by Savipix

Originally posted by Thomas

Mycket riktigt Thomas. Post edited. Uppmaning till alla att ge den här typen av info via PM! För er egen och forumets skull.

(Skall hälsa från Thomas F:nor )

COPY, mina hälsningar tilbaka! :up:

sk931
16-10-2005, 11:30
Originally posted by LN-KMS
Hva med å booke Y klasse på samme dato? Mener å ha lestet et sted at på starRTW kan man kjøpe econ+ på SAS for 300 USD en vei? Noen som kan bekrefte dette? Er det ledig i Y, eller er det 0 der også?

Ser du bor "DOWN UNDER".....
velkommen "UP OVER"

Hilsen
Ole

LN-KMS
16-10-2005, 12:42
Er blitt noen år "down under" etterhvert, kankje jeg blir her for godt? Er ikke så dumt å bo her, men det er langt hjemmeifra! Men nå er det snart hjem på ferie (til etterlengtet julemat) :cheers: :up:

MartinL
16-10-2005, 14:01
Bodde i BrizVegas (Brisbane) jeg inntil for ett år siden. Bor du i Melburne, Sydney eller Brisbane kan du glede deg til at A380 kommer på besøk med det første!

Savipix
16-10-2005, 17:18
Originally posted by FBU 4EVER
Kan ikke dy meg! Dette er den ruten som alltid dukker opp i forhandlingssammenheng i forbindelse med kollektivavtalene.Populær så til de grader blant pax,men dessverre også den mest populære ruten på Intercont. blant crew,så det er den ruten som alltid skal legges ned! At den er overbooket allerede på nåværende tidspunkt er ikke noe nytt,at den skal legges ned er heller ikke noe nytt for oss flygende! SOS=Same Old Story.

Popularitet kostar, och SK972/973 är populär till tusen och prislappen blir därefter ;)

MD11
16-10-2005, 17:33
Jeg har reist endel med 973/972 og det som forundrer meg hver gang er at det virker ikke som C klasse har mye booket pax. Oppgraderingen skjer i gaten og således blir C klasse fyllt opp. Dermed blir det også plass til de som er overbooket da oppgraderingspaxen blir flyttet fra Economy til C klasse.

Men dette er vel kanskje en tendens på mange oversjøiske ruter?

SQ 777
16-10-2005, 18:23
Vel, en kan vel si det på en annen måte. BKK går smekk full til enhver tid med SK. SELVFØLGELIG !!

Det skulle bare mangle , med så knøtt liten kapasitet hos SK , langt under halvparten av setene som TG tilbyr på samme rute ( TG går vel nesten smekk full ) med langt bedre service etc. sier vel litt også. Folk har jo lært hva som er best.

Du verden hvor mange nordmenn har gullkort hos TG ( som så vidt jeg vet ikke har redusert poengene på de billigste reisene med 75 % ).

Dette gjelder ikke meg, jeg er hos Skyteam.

EB
16-10-2005, 18:32
I følge Farmer så er SAS mye bedre enn TG på CPH-BKK...

SQ 777
16-10-2005, 18:45
Jeg kan ikke uttale meg så mye om denne ruta , men hvorfor er SK bedre ?? ....... Var ikke Farmer på C-klasse. Vi andre dødelige ?? Og han var jo meget happy med TG C-klasse ??

Merk dog, jeg har ikke noe mot SK, men det har jo fløyet deres A 340/330 og det er ikke hva jeg helst vi fly. Glem min kjærlighet for 777, men uansett TG og NZ med deres 747-400 med 34" pitch for oss bak i bussen er overlegen 340/330. Bare den elendige overheadbin-plassen ( leste 30 % mindre enn 777 ) til Airbusen'en er god nok grunn til å styre unna den. Selvføgelig er A 340 stillegående, men det har null verdi.

Likevel skal med LH 340-600 FRA-CAN-MNL den 1. november. Antar den er smekk full så da vil en se hvor mye er plassert ved bena. Men antar den er trang med 31 ". Gjør alt jeg kan for å få nødutgang.

Grunnen til jeg er hos LH, selvfølgelig , samme grunn som jeg flyr LCC i Europa, langt billigere enn SK/TG via BKK.

Etter jeg booket for 10 mnd siden er jo KL kommet opp med et MYE bedre alterntiv, one-stop MNL med 777 via AMS og PTV. Det blir neste gang . Omtrent samme pris.

Superhai
16-10-2005, 18:55
Originally posted by SQ 777
Vel, en kan vel si det på en annen måte. BKK går smekk full til enhver tid med SK. SELVFØLGELIG !!

Det skulle bare mangle , med så knøtt liten kapasitet hos SK , langt under halvparten av setene som TG tilbyr på samme rute ( TG går vel nesten smekk full ) med langt bedre service etc. sier vel litt også. Folk har jo lært hva som er best.

Du verden hvor mange nordmenn har gullkort hos TG ( som så vidt jeg vet ikke har redusert poengene på de billigste reisene med 75 % ).

Dette gjelder ikke meg, jeg er hos Skyteam.

Hvorfor så bitter?

SAS har 1566 seter i uka og Thai 2835 seter i uka.

TG har 50% opptjening på sine billigste klasser. Har du TG kort får du fortsatt 25% på SK sine billigste klasser så de fleste nordmenn har ikke så mye gevinst å gå over til ROP fra Eurobonus. Royal Orchid Plus har rett i overkant av 3000 medlemmer i Norge.

SQ 777
16-10-2005, 19:14
Takk for oppklaring. Er ikke bitter og sa innledningsvis at denne ruta er ikke min ting. Men du bekreftet jo seteantall etc. som viser at det er inget under at SK er alltid full.

Egentlig det jeg ville fram til var jo at man flyr jo ikke Airbus ( uansett antall poeng etc. ) når man får komfortabel 747 med benplass etc. med TG service.

Jeg samler fortsatt poeng ( de knøtt små ) når SK har billigere pris enn alle de andre LCC i Europa ( SK er jo LCC også nå ) , og har nok til en Asiatur allerede ( på TG/SQ ) fortsatt " i banken " hos EuroBonus.

Men Skyteam med 50 % extra poeng for sølvmedlemmer ( 15 % på de knøttsmå SK- poengene ) og 75 % extra for deres gullmedlemmer ( blir det raskt neste år ) gjør jo EuroBonus til en stor vits. Jfr. fra 1 til 13 plass på Freddieawards. Plassen foran Aeroflot !!

EB
16-10-2005, 19:16
Thai har vel ikke innført de nye produktene (seter/klasser) på Skandinavia...

Farmer
16-10-2005, 20:15
Originally posted by EB

Når det gjelder helhetsintrykket vil jeg foretrekke SAS på denne strekningen. Se min test av TG for noen uker siden. Når det gjelder mat og service er TG best, i alle klasser, men når det gjelder andre forhold som Inflight Entertainment, WIFI og setekomfort ligger TG enn så lange langt bak. Men med tanke på at deres 747-400 vel snart er 15-16 år gamle uten at de er oppgradert i kabinen er vel ikke dette så rart.

MD11
16-10-2005, 21:47
Originally posted by Farmer

Originally posted by EB

Når det gjelder helhetsintrykket vil jeg foretrekke SAS på denne strekningen. Se min test av TG for noen uker siden. Når det gjelder mat og service er TG best, i alle klasser, men når det gjelder andre forhold som Inflight Entertainment, WIFI og setekomfort ligger TG enn så lange langt bak. Men med tanke på at deres 747-400 vel snart er 15-16 år gamle uten at de er oppgradert i kabinen er vel ikke dette så rart.

Her er jeg overhodet ikke enig! C klasse kan jeg ikke uttale meg om for der reiser ikke jeg. Men når det gjelder turistklasse så er TG overlegen bortsett fra PTV men den bryr jeg meg ikke om da jeg leser eller hører musikk. Setene ER MYE bedre og som SQ777 påpeker, pitchen er overlegen. Dessuten er setene bredere og man har bedre recline. Alt dette teller på en drøy 10 timers flight. Jeg har også hatt gleden av å fly deres 747-300 på strekningen og den er likedan innredet som 747-400. Men helt klart, hadde TG innstallert PTV i kjerrene så hadde de hatt et toppprdukt. Men de ser vel ikke behovet, akkurat som LH.:up:

TG923
17-10-2005, 03:23
For meg er det en stor ulempe at det er nesten umulig å få en 2-seter på 747 (er jo bare enkelte rader helt bakerst). Servicen på TG er helt upåklagelig, men reiser man to sammen er en 2-seter i en 340 med SK (eller LH) å foretrekke mener nå jeg.

Har riktignok ikke sittet på økonomi i SAS sin 340 (bare på 767), etter som alder og økonomi tillater det har jeg flyttet litt lenger foran i kabinen.

Nå ser jeg til min store glede at det averteres tilbud på business class med SAS til Bangkok, så da spørs det nok om jeg ikke må endre bookingen fra LH til SK - over 3000 kroner og flere bonuspoeng er jo greit å ta med seg.

:spin:

EB
17-10-2005, 06:17
To setere er å fortrekke - på alle klasser!!!

LN-KMS
19-10-2005, 12:08
Originally posted by MD11

Dette med overbooking trenger man ikke gå inn i noe CRS for å skjønne. Får man waitlisted i en bookingklasse som er åpen for booking så overbooker flyselskapet.
Når jeg skrev overbooket...... i det første svaret så antar jeg at SK overbooker på denne flighten.

Så selv om reservasjonssystemet sier C9 D9 J9 Y9 S9 B9 M9 H9 Q9 V0 W0 U0 K0 L0 G3 A2, og jeg kan gå inn på sas.no og få en pris og bilett i Q klasse på gitt dato så er det fullt? Hva er da hiriarkiet for hvilke bookingklasser som får plass og ikke? Og hvor kommer M inn i dette? Lurer bare, for dette systemet virker bare så utrolig komplisert for en som står utenfor og "bare" skal reise... Fikk forresten oppgitt hvor mye tax det er på biletten, og det er over 6000 NOK på en starRTW bilett. 60% er fuel surcharge...

Hjelper det forresten om man er EBG på venteliste, eller er det etter "first come, first serve prinsippet"?

LCH
19-10-2005, 18:44
Mener da bestemt at du som EBG medlem har prioritet over lavere grader på venteliste, men det er muligens unntak for RTW eller noe?

Superhai
19-10-2005, 21:06
Hvilke bookingplasser som får bekreftet plass er det revenue managment som styrer, basert på forventet noshow og historikk. CK kan sikkert mye om dette og vil sikkert si minst mulig om det ;)
Det er riktig at EBG har prioritet på ventelister, men det er vesentlig at kortnummeret er lagt inn i bookingen.
Flyet er ikke fullt før det faktisk har forlatt gaten med alle seter besatt ;)

LN-KMS
20-10-2005, 08:03
Jeg må si meg meget enig med EB, to setere i alle klasser er å foretrekke. Ihvertfall når man reiser 2 sammen. Dessuten er TG sitt produkt på økonomi mellom Thailand og europa av varierende kvalitet (Ihvertfall etter det jeg har erfart). Maten de serverer er av bedre kvalitet og humøret til de som er ombord virker å være mye mere hyggelig mellom Australia og Asia og på intra-Asia ruter enn til europa. Til europa kan det være kjempebra eller bånn i bøtta. Kommer du på gæli flight sitter du en hel natt i en mørk og støyfull 744743, får ikke sove, ingen filmer, og crewet er ikke eksisterende (eneste som er bra er 5cm ekstra beinplass). Da er det bedre å sitte på SK, oppgradere for 10K poeng og ha internett, DVD på PC, PTV og litt mere plass til beina. Og på SK inter-cont så vet man hva man får. Servicen er aldri helt 100%, men den er aldri dårlig heller!!

Ventelista gikk igjennom. Vet ikke om det var for at jeg booka TG 950 i tilegg til WL på SK 972, ca 1 time etter sjekka jeg virtuallythere igjen og SK segmentet var confirmed... Triks? Det sitter nok noen i CPH of følger nøye med på hva som skjer ute i verden...

Ha en god torsdag alle sammen:up: