PDA

View Full Version : To arrangement på Gardermoen denne helgen


Falcon
14-10-2005, 23:31
Vil minne om to arrangement som går av stabelen på vestsiden av plassen denne helgen:

SAS Museet åpner høstsesongen med foredrag av adm. dir. Per Arne Watle i Widerøe. Han vil bl.a. fortelle om WFs historie, dagens markedssituasjon og gi sin vurdering av de neste års konsesjonstildelinger.

Søndag kl. 1300 på SAS Museet. Gratis adgang. Det er satt opp en buss som kjører fra fraktterminalen på FBU kl. 1100, SAS Scandinavia 1120 og Helsfyr bussholdeplass 1135. Retur til byen og FBU kl. 1500.

Flysamlingen og IPMS/Norges Luftforsvaret Special Interest Group arrangerer modellflyfestival igjen:

http://www.ipmsnorge.org/download/gmff05.gif

Kan med stort hell kombineres med søndagstur, etc. :)

CK
17-10-2005, 09:27
rapport???

LN-BRK
17-10-2005, 09:59
JA, jeg vil vite hva Widerøe sa om neste år og fremtiden!

LN-KGL
17-10-2005, 10:15
Kan oppsummeres i fem setninger:
1. Beholder en enhetsflåte av Dash (100, 300, 400) - "Vi skal bare ha turboprop, ingen jetfly"
2. Rygge blir UTEN Widerøe
3. Skal være Nord-Europas største regionale flyselskap
4. Utnytte nisjene som åpenbarer seg for Q400 fra dagens kommersielle huber
5. Q400 skal få mindre tech

Altså - ikke så mye nytt fra den kanten

Falcon
17-10-2005, 10:44
Vet du hvor man kan få tak i boken til Watle, CK? Knut og jeg trenger i alle fall.

Ellers hadde Watle en bra alternativ forklaring på at Fred. Olsen (som han bare kalte "Fred") solgte Widerøe-aksjene sine til SAS: Han trengte pengene til å gjøre opp for forliket med broren sin. :)

LN-BRK
17-10-2005, 11:38
Originally posted by LN-KGL
3. Skal være Nord-Europas største regionale flyselskap


...hvor langt har dem igjen før dem blir det, og hvilke planer har dem egentlig for å bli det?

CL

LN-KGL
17-10-2005, 12:00
Originally posted by LN-BRK

Originally posted by LN-KGL
3. Skal være Nord-Europas største regionale flyselskap


...hvor langt har dem igjen før dem blir det, og hvilke planer har dem egentlig for å bli det?

CL


I følge ERA (european regions airline association) siste tall, så er de allerede det.

http://www.eraa.org/

CK
17-10-2005, 12:32
WF størst, Kurt?? Det kommer vel an på hvor du lar grensen for "Nord-Europa" ligge?? Både KLM cityhopper (NL og UK), Eurowings, Lufthansa CityLine, Tyrolean, Blue1, airBaltic, og Swiss (regional) hadde flere RPK'er enn WF i Q1 i følge listen

LN-KGL
17-10-2005, 12:43
Originally posted by CK
WF størst, Kurt?? Det kommer vel an på hvor du lar grensen for "Nord-Europa" ligge?? Både KLM cityhopper (NL og UK), Eurowings, Lufthansa CityLine, Tyrolean, Blue1, airBaltic, og Swiss (regional) hadde flere RPK'er enn WF i Q1 i følge listen


Nederland, Tyskland, Sveits og Østerrike er absolutt ikke Nord-Europa. Da sitter vi igjen med Skyways, Air Baltic, Blue1, Malmø Aviation, Cimber Air og Widerøe. Hvis tallene for antall passasjerer legges til grunn, så er Widerøe størst. Air Baltic og Blue1 er begge større en Widerøe på RPK, men de flyr definitivt lengre sektorer og har større fly - og kanskje grenser mer til mainlines pga. dette.