PDA

View Full Version : Forsvaret takker SAS Braathens

The Ticketor
14-10-2005, 17:33
Poster hele da det ikke er noe økonomisk i bildet.

http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter/article.jhtml?articleID=108763

- Takk for tsunami-samarbeidet
24 timer og 12 minutter etter at tsunamien traff strendene i Sørøst Asia, lettet det første SAS Braathens flyet. Om bord var Forsvarets personell, samt flyselskapets spesialtrente crew. Oppdraget var å evakuere nordmenn i katastrofeområdet.

Av Trine Sylju Arntsen og Torgeir Haugaard (foto), Forsvarets mediesenter

Forsvarets sanitet ønsket å vise SAS Braathens takknemlighet for samarbeidet i romjulen. Ledelsen for begge parter var samlet til en uformell lunsj på Sessvollmoen onsdag ettermiddag.

Fornøyd med innsatsen
- Jeg husker jeg tok i mot det første flyet som kom hjem med evakuerte. Det var sterkt, forteller generalmajor Leif Sverre Rosèn. Sjefen for Forsvarets sanitet husker han tok i mot en dame som kom hjem uten mann, og med svært mange brudd.
- Jeg spurte henne hvordan det var å komme hjem. Hun svarte at hun følte seg hjemme idet hun så det norske flagget på flyet. Det mener jeg er et godt eksempel på hvordan mennesker i nød har behov for hjelp av sine egne.

Forsvaret har i mange år hatt avtale med tidligere Braathens om bruk av deres fly og kabinpersonell ved evakuering av nordmenn i utlandet.
- Vi er stolte av at vi fikk dette til. Det var ikke bare systemet som fungerte, men menneskene i systemet, skrøt oberstløytnant Christen Halle til representanter fra SAS Braathens.

Skrytet går begge veier
Sjefen i SAS Braathens fikk overrekt to krester med Forsvarets sanitets våpenskjold på. Generalmajoren sa ved overrekkelsen at de skal henge i de to flyene som ble brukt.

Petter Jansen kvitterte med at SAS Braathens var stolt av å få krestene.
- Det beviser at vi er verdige samarbeidspartnere for dere i Forsvarets sanitet, og det er vi svært takknemlig for, sa han.

Avtalen om å bruke sivile fly til evakuering av nordmenn i utlandet fortsetter å eksistere til tross for ny organisasjon. Både Forsvarets sanitet og SAS Braathens ytret sterke ønsker om å forsterke samarbeidet, og å trene mer sammen.
- Dessverre er det slik at stadig flere store norske bedrifter er mer opptatt av verdiskapning enn samfunnsansvar. Vi tror og vet at det går an å gjøre begge deler. Ved å samarbeide med Forsvaret om å være gode under spesielle situasjoner, utvikler vi ferdigheter. Og en bedre bedrift å lære av enn Forsvaret, finnes ikke, avslutter han.

EB
14-10-2005, 17:48
:devot: :up: