PDA

View Full Version : CPH top 20 destinationer 2010


PP
23-03-2011, 21:15
Takeoff.dk bringer i dag en oversigt med de 20 største destinationer fra CPH i 2011:

London stadig Københavns Lufthavn største destination (http://www.takeoff.dk/news/20836)

I forhold til den afrundede liste bragt af takeoff.dk kommer nedenstående en lidt mere detaljeret liste (afrundet til nærmeste tusind) inklusiv vækstrater i forhold til 2009.

1) London: 1.508.000 -1,5% (LHR:870.000, LGW:354.000, STN:254.000, LCY:30.000)
2) Stockholm: 1.173.000 +8,0%
3) Oslo: 1.140.000 +2,2%
4) Aalborg: 1.061.000 +16,6%
5) Paris: 738.000 +5,3% (CDG:661.000, ORY:77.000)
6) Amsterdam: 707.000 +1,7%
7) Helsinki: 587.000 +6,1%
8) Frankfurt: 550.000 +2,0%
9) Zürich: 457.000 -4,2%
10) Barcelona: 453.000 +32,5%
11) Berlin: 394.000 +13,5% (TXL:274.00, SXF:120.000)
12) Bruxelles: 387.000 +2,7%
13) Bangkok: 382.000 +5,2%
14) Wien: 352.000 +25,7%
15) München: 337.000 +5,3%
16) Reykjavik: 336.000 -2,3%
17) Bergen: 331.000 +12,6%
18) New York: 317.000 +31,5% (EWR:260.00, JFK:57.000)
19) Aarhus: 312.000 +16,9%
20) Milano: 307.000 +0,0% (MXP:272.00, LIN:35.000)

Boeing_fan
23-03-2011, 21:23
Om jeg ser rett, er det oppgang på alle destinasjonene, untatt Reykjavik og Zürich, og Milano.

Reykjaviks nedgang skyldes muligens vulkanutbruddet, men hva er grunnen til at ZRH har 4,2 % nedgang? Noen avganger som har blitt kuttet?

fjasebase
23-03-2011, 22:00
London har -1.5% også

LN-KGL
24-03-2011, 00:55
Jeg stoler litt mer på tallene UK CAA og de er for CPH slik
LGW 354 669 -6,2 %
LHR 870 072 +1,9 %
LCY 29 502 +2,5 %
STN 253 390 -4,7 %
Og dermed er den totale nedgangen på 1,2% - ikke så dårlig som takeoff.dk rapporterer.

Hvis en tar for seg tallene de to første månedene i år sammenlignet med tilsvarende tall i 2010, kan man se et litt annet bilde:
LGW 50 951 -12,4 %
LHR 133 152 +4,3 %
LCY 6 621 +70,0 %
STN 37 901 +12,4 %
Dette gir totalt mellom CPH og London en økning på 2,3 %. BA er bedre enn QI på LCY.

Til sammenligning hadde Oslo-London følgende endringer for 2010:
LGW +49,4 %
LHR -3,0 %
LCY -100,0 %
STN -12,4 %
Totalt gav dette en økning på 1,1% fra 2009 til 2010. Når vi vet hvem som flyr hvor, så er det klart at Ryanair er den store taperen, ikke minst er Norwegian den store vinneren, mens BA og SK taper terreng.

Vi må også ta med oss Stockholm-London for 2010:
LGW +698,3 %
LHR +2,2 %
LCY -100,0 %
STN -0,8 %
Totalt gir dette en økning på 14,3 %. Totalt øket Ryanair med over 28%, og det er helt klart en motsetning til hva som skjer i Oslo-området. Helt klart har også Norwegian fått sin andel på Gatwick fra Arlanda med ti-dobling fra året før.

Boeing_fan
24-03-2011, 01:07
Til sammenligning hadde Oslo-London følgende endringer for 2010:
LGW +49,4 %
LHR -3,0 %
LCY -100,0 %
STN -12,4 %
Totalt gav dette en økning på 1,1% fra 2009 til 2010. Når vi vet hvem som flyr hvor, så er det klart at Ryanair er den store taperen, ikke minst er Norwegian den store vinneren, mens BA og SK taper terreng.

Rynair den store taperen? Hvordan kommer du til den konklusjonen? Den store økningen på nesten 50 % på Oslo-LGW skal vel ikke Norwegian ene og alene ha æren for? Det skyldes vel også at Ryanair har startet dagelige avganger til LGW.

LN-KGL
24-03-2011, 01:18
Rynair den store taperen? Hvordan kommer du til den konklusjonen? Den store økningen på nesten 50 % på Oslo-LGW skal vel ikke Norwegian ene og alene ha æren for? Det skyldes vel også at Ryanair har startet dagelige avganger til LGW.

Det var snakk om 17 174 passasjerer Ryanair fraktet mellom TRF og LGW i 2010 mot ingen i 2009. Norwegian fraktet 251 045 passasjerer i 2010 til LGW fra OSL mot 179 542 i 2009 - altså en økning på 39,8%. Dermed kan vi konstatere at det er Norwegian var vinneren på LGW. Norwegian fraktet også 645 passasjerer til STN under snøkavet i 2010, så er det også sagt.

Wig-wag
24-03-2011, 01:27
Det var snakk om 17 174 passasjerer Ryanair fraktet mellom TRF og LGW i 2010 mot ingen i 2009. Norwegian fraktet 251 045 passasjerer i 2010 til LGW fra OSL mot 179 542 i 2009 - altså en økning på 39,8%. Dermed kan vi konstatere at det er Norwegian var vinneren på LGW. Norwegian fraktet også 645 passasjerer til STN under snøkavet i 2010, så er det også sagt.

Ryanair flyr også to ganger daglig til Gatwick fra Rygge + to ganger Stansted. Er det med i tallene dine?

Vet ikke om de vil utgjøre så mye for 2010-tallene da Gatwick startet opp forrige høst.

LN-KGL
24-03-2011, 02:41
Ryanair flyr også to ganger daglig til Gatwick fra Rygge + to ganger Stansted. Er det med i tallene dine?

Sorry Wig-wag, de 17 174 passasjerene var selvsagt mellom RYG og LGW i 2010, ikke TRF og LGW. RYG-STN var 169 636 i 2010, mens mellom TRF og STN var det 174 217 passasjerer.

PP
24-03-2011, 21:28
Jeg stoler litt mer på tallene UK CAA og de er for CPH slik
LGW 354 669 -6,2 %
LHR 870 072 +1,9 %
LCY 29 502 +2,5 %
STN 253 390 -4,7 %
Og dermed er den totale nedgangen på 1,2% - ikke så dårlig som takeoff.dk rapporterer.

Ja du har jo besluttet at være mistroisk til alt som kommer hernede fra - men det er vel det som passer bedst ind i det ønskede verdensbillede ;)

Tallene i artiklen fra takeoff.dk er afrundet til nærmeste titusind (10.000) mens de tal som jeg anførte ovenstående er afrundet til nærmeste tusind (1.000). Nedenstående er de "officielle" 2010 CPH tal for de fire London lufthavne. Som det fremgår er der ikke den store varians i forhold til tallene fra CAA UK.

LHR: 870.335
LGW: 353.790
STN: 254.405
LCY: 29.797

PP
24-03-2011, 21:30
Om jeg ser rett, er det oppgang på alle destinasjonene, untatt Reykjavik og Zürich, og Milano.

Reykjaviks nedgang skyldes muligens vulkanutbruddet, men hva er grunnen til at ZRH har 4,2 % nedgang? Noen avganger som har blitt kuttet?

Kan ikke give nogen specifik årsag til nedgangen på CPH-ZRH. Ruten var relativt hårdt ramt i første halvår af 2010 med markant nedgang, hvilket med al sandsynlighed skyldes lavere kapacitet på ruten i denne perioden sammenlignet med året før. Ruten viste tilgengæld betydelig bedre udvikling med vækst i andet halvår af 2010.

LN-KGL
24-03-2011, 23:06
Nå må du slutte å tulle og å vise for mye paranoia PP. De tallene jeg ikke stolte på var utregningen til takeoff.dk, ikke CPH. Med slike avrundede tall benyttet i beregner, så blir det fort en del feil - spesielt nå avrundingen peker i motsatt retning. Her var det faktisk et avvik i CPH favør UK CAA hadde. UK CAAs tall inkluderer også charter og bizjet-passasjerer, men eller annen plass over Nordsjøen viser det seg nå at 694 passasjerer har forsvunnet - det er forskjellen mellom CPH rapporterer enn det UK CAA har i sine rappporter.