PDA

View Full Version : Ryanair smider blinde af fly


Bll spotter
14-10-2005, 00:53
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=402440

EB
14-10-2005, 07:03
:naughty: :naughty: :naughty:

Isbamse
14-10-2005, 10:08
Det er jo faktisk et sikkerhetspoeng at blinde trenger ekstra hjelp i en nødsituasjon, og at det derfor kan være fornuftig å begrese hvor mange som er ombord. Men at de først får beskjed om det idet flyet skal ta av er amatørmessig.

For en gangs skyld tror jeg ikke denne hendelsen skyldes at Ryanair vil spare gryn - da hadde de ikke brukt den ekstra tiden til å tuppe dem av igjen. (At de generelt vil spare gryn på ikke å hjelpe handicappede er en annen sak).

RolfL
14-10-2005, 11:50
Originally posted by Isbamse
Det er jo faktisk et sikkerhetspoeng at blinde trenger ekstra hjelp i en nødsituasjon, og at det derfor kan være fornuftig å begrese hvor mange som er ombord. Men at de først får beskjed om det idet flyet skal ta av er amatørmessig.

For en gangs skyld tror jeg ikke denne hendelsen skyldes at Ryanair vil spare gryn - da hadde de ikke brukt den ekstra tiden til å tuppe dem av igjen. (At de generelt vil spare gryn på ikke å hjelpe handicappede er en annen sak).

Exakt ! Det är inte bara en säkerhetspoäng, det är mycket noga reglerat hur många "disabled" som får finnas ombord i förhållande till flygplanstyp/antal cabin crew. Har flera gånger själv varit med när SAS, av misstag, fått för många "disabled" ombord och det är naturligtvis obehagligt både för crew, markpersonal och de inblandade passagerarna att behöva ta av passagerare.

EB
14-10-2005, 17:12
Fortsatt:naughty: :naughty: :naughty:

The Ticketor
14-10-2005, 17:16
Problemet kommer vanligvis av at flyselskapet ikke får info om at de er blinde, før det er for seint. Det skal legges inn en SSR BLND i PNRen som varsler flyselskapet om at det er snakk om en blind, og selskapet bekrefter så tilbake at de kan ta ombord den blinde.

Det er, som nevnt over, en kvote på hvor mange blinde det kan være på hver flight.

Ryanair-bashing er artig, men denne gangen kan ikke heller jeg skrive under på at dette var FR sin feil.

Edit: Det står at SK sier at de ikke har en begrensing på antal. Det tror jeg ikke på. Noen i SK som vet dette? Om det er tilfelle, så bør man ikke gratulere SK for at de er så snille mot de blinde, men heller spørre hvorfor de ikke tar sikkerheten til de blinde pax mere alvorlig. Men som sagt, tror ikke det stemmer.

EB
14-10-2005, 17:18
Hva er "kvoten"(GRUSOM BENEVNELSE!!!!) til de forskjellige selskapene?

LN-MOW
14-10-2005, 17:56
Det er opptil selskapene selv aa sette 'kvoter' - men sikkerhetsmessig sett er det ingen andre begrensninger enn at de ikke kan sitte ved noedutgang. Selv ikke FAA har problemer med det.

RolfL
14-10-2005, 18:02
Det er, som nevnt over, en kvote på hvor mange blinde det kan være på hver flight.
Edit: Det står at SK sier at de ikke har en begrensing på antal. Det tror jeg ikke på. Noen i SK som vet dette?

Ja visst har du rätt. SAS har som alla andra bolag begränsningar beroende på flygplanstyp och cabin crew. Tror nog att bolagen ligger ganska nära varandra i antalet som ger begränsningen. Jag har tyvärr inte aktuell manual tillgänglig just nu och kan därför inte ge exakt antal.

LCH
14-10-2005, 18:07
Originally posted by EB
Hva er "kvoten"(GRUSOM BENEVNELSE!!!!) til de forskjellige selskapene?

Trodde du var for kvotering jeg!:p

EB
14-10-2005, 18:22
Ikke når man setter mennesker i forskjellige "kvalitets" båser...:naughty:

The Ticketor
14-10-2005, 18:30
Ehh, EB, det er absolutt ikke det det handler om. Om det er ordet du ikke liker, så kan du gjerne bytte det ut til et annet. Det var bare et tilfeldig valgt ord for å illustrere at det finnes en begrensning. Dette handler om sikkerhet, og det må få gå forran det å være PC.

Ikke for at jeg beskylder EB for å være så veldig opptatt av å være PC... ;)

Mener vi hadde 6 eller 4 på OSL-HEL som kvote/tak/begrensning/maks antall. Flere enn det, så ble det en sk "Special Flight" som må crewes med ekstra C/Aer.

TigerBlack
14-10-2005, 18:44
Det er helt utrolig at det går an.. her er artiklen slik den står på dagbladet dått no..


**
Ni blinde menn og kvinner ble like før take-off tatt ut av Ryanairs fly på Stansted flyplass utenfor London.

Flyet hadde nemlig fylt opp sin kvote med fire handikappede per flygning, skriver Times Online.

Flypersonalet svarte de opprørte passasjerene med at de kun fulgte flyselskapets sikkerhetsregler.

Satt i setene sine
De ni passasjerene hadde allerede satt seg til rette i setene sine, og flyet skulle til å ta av, da piloten kom bak til dem. Flyet gikk fra Stansted i Storbritannia, til Italia. Passasjerne ble beordret ut av flyet og tilbake til ventehallen.

- Det var helt grusomt. Vi ble ført ut som om vi var kriminelle, sier den blinde passasjeren, Beryl Barton (65), som var på flyet sammen med sin svaksynte mann.

- Fem minutter før flyet skulle ta av, kom piloten bort til meg og min mann og spurte om vi var registrert som blinde. Vi sa at vi var det, og piloten ba meg forlate flyet. De hadde allerede fire handikappede ombord og hadde ikke lov til å ha flere.

De ni passasjerene ble henvist til ventehallen, hvor flere måtte sove på gulvet til neste fly gikk. De fikk heller ikke penger til mat.

- Vi ble alle svært lei oss. Det var veldig flaut.


- Risiko
Ryanair fulgte opp med en pressemelding etter utkastelsen. Selskapet ønsker alle handikappede velkomne på sine flyavganger, men opprettholder handikapkvoten på fire passasjerer per avgang.

- Det ville ha vært en risiko å fly med tolv handikappede personer. Vi ville ikke hatt mulighet til å assistere passasjerene om noe skulle skje.

- Sikkerhet er Ryanairs prioritering nummer én.


- Overrasket
Informasjonssjef i Norges Blindeforbund, Svein Tore Andersen, har aldri hørt om lignende restriksjoner før Dagbladet.no gjør ham oppmerksom på saken.

- Dette høres veldig rart ut. Det er både nytt og overraskende. Vi har gode opplevelser med norske flyselskaper, sier Andersen til Dagbladet.no.

Han understreker at blinde er svært gode til å orientere seg på flyene, og at deres sikkerhet ikke er mer utsatt enn andres.

- Og man behøver ikke å si fra om at man er blind, kun om man har med seg førerhund. Har man ikke det, bestiller man som andre passasjerer.

Ryanair måtte i fjor betale erstatningskrav til en rullestolbruker. Mannen brukte rullestolen for å komme seg ut til flyet. Han ble dermed ilagt et gebyr på 280 norske kroner. Passasjeren saksøkte flyselskapet og det hele endte med at Ryanair måtte betale mannen over ti tusen norske kroner i erstatning.

EB
14-10-2005, 18:45
Da bør man "staffe" opp med ekstra crew...

LCH
14-10-2005, 18:50
Scanor, hva er det du mener er utrolig?

RolfL
14-10-2005, 19:00
Originally posted by EB
Da bør man "staffe" opp med ekstra crew...

Vilket också görs om man på förhand vet om att det är fler "disabled" som är bokade än det antal som utgör begränsning för den aktuella flygningen. Tyvärr kommer det ju ibland fler än vad som är känt till incheckningen och vad gäller exempelvis SAS, där det ju nu oftast flygs med minimum cabin crew, så uppstår naturligtvis oönskade situationer.

EB
14-10-2005, 19:09
JA! Dette gjelder ikke bare FR men også SAS, Norwegian og alle andre... Noen trenger ekstra hjelp i samfunnet - slik er det.

Superhai
14-10-2005, 19:33
I følge SAS sine manualer så er det ingen begrensning på BLND. Eneste er at de skal ikke sitte ved nødutgang. Noe annet er hvis de er i en situasjon at de er så kalt MEDA (medical case), BLND+DEAF eller WCHC (rullestolbruker som må bæres) og da er det begrensinger. MEDA og WCHC som erklærer seg i stand til det, kan det være maks 1-3 (avhengig av flytype) av uten følge. Man kan også fly special flights med flere crew ombord.

RolfL
14-10-2005, 20:01
Originally posted by Superhai
I følge SAS sine manualer så er det ingen begrensning på BLND. Eneste er at de skal ikke sitte ved nødutgang.

Är du helt säker på det? Du menar alltså att man kan flyga en 737-800/-82 med 150-160 + blinda pax med minimum cabin crew ?

LN-MOW
14-10-2005, 20:05
... saa lenge de ikke sitter ved noedutgangen ... :up:
Men som tidligere sagt - blinde er ikke bevegelseshemmede. De er nok like fort ute av flyet som deg ...

dc-8-63
14-10-2005, 20:14
...jeg er ogsaa eniog med Superhai, selv var jeg med paa aa bygge opp Amadeus systemene for SR (Special Requests)....og det laa ingen grenser for BLND inne i systemet dengang. Ofte var det andre kriterier som begrenset antallet blinde, da et meget hoeyt antall brukte foererhund, og det finnes en grense for hvor mange foererhunder som kan vaere ombord (og foerer hund for blinde/doeve hadde prioritet over Astma/Allergikere som kan be om at et fly ikke har dyr ombord). Rent evakuerings messig ville jeg vaere langt mere bekymret for en gjeng med fulle nordmenn/svensker enn et fullt med blinde......som LN-MOW sier blinde er ikke bevegelseshemmede! (og en behoever ikke aa snakke hoeyere og tydeligere til dem - som 75% automatisk gjoer!!)

sail4fun
14-10-2005, 20:18
En BLND er vel definert som en PRM og skal ha en ABA under embarkation/disambarkation _and_ evacuation.

Så kommer der ;

When 4* or more PRM are carried , PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

*Q400:3
*F50:2

.

Amen.

dc-8-63
14-10-2005, 20:28
...mener at BLND ikke er definert som PRM, hvis det var tilfelle ville vi ha lagt inn sperrer i systemene, noe vi ikke gjorde. Derimot burde det vaere PRM paa TRDR og spesilet paa FTRDRMB

sail4fun
14-10-2005, 20:34
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.

Guest
14-10-2005, 20:38
Originally posted by P.A. VIKING
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.

Men ti overvægtige der har svært ved at komme ud af en nødudgang er ok?

sail4fun
14-10-2005, 20:43
Originally posted by jens

Originally posted by P.A. VIKING
Well, de er det i den manualen jeg sitter å leser.....

Å ha 10BLND uten ABA under en evac , nei takk.

Men ti overvægtige der har svært ved at komme ud af en nødudgang er ok?



Har jeg ikke noe forhold til , har ikke noe mot hverken overvektige , eller BLND , eller rødhårete.

Det var BLND som var tema

LN-KOG
14-10-2005, 20:45
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.

dc-8-63
14-10-2005, 20:46
Originally posted by P.A. VIKING
En BLND er vel definert som en PRM og skal ha en ABA under embarkation/disambarkation _and_ evacuation.

Så kommer der ;

When 4* or more PRM are carried , PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

*Q400:3
*F50:2

.

Amen.

Jeg ville si ja takk uten betenkligheter....igjen de er ikke bevegelseshemmende, og vil klare seg fint uten assistanse, og hvis kabinen er moerkelagt eller fyllt med roeyk vil de klare seg langt bedre enn resten av passajerene

PS SAS operer med 2 betegnelser for BLND. Hvis den blinde klarer seg uten assistanste er det informasjons element, derimot hvis den blinde er avhengig av assistanse er det Request Element og det er det siste som foerer begrensninger. Den foerste gruppen er kun till informasjon - no action will ever be needed

dc-8-63
14-10-2005, 20:48
Originally posted by LN-KOG
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.

Maa innroemme at jeg lagde et par...TRDR er Troender og FTRDRMB er Full Troender Med Bart:p

sail4fun
14-10-2005, 20:51
Kan ikke se at Flight Operations OM-A skiller på BLND

Hello , any active CDR out there !

Savipix
14-10-2005, 20:54
Originally posted by The Ticketor


Ikke for at jeg beskylder EB for å være så veldig opptatt av å være PC... ;)





Tror nog inte EB vill vara helt som mig :p


Back to topic

dc-8-63
14-10-2005, 21:05
Originally posted by P.A. VIKING
Kan ikke se at Flight Operations OM-A skiller på BLND

Hello , any active CDR out there !

Jeg fikk akkurat en email tilbake fra en tidligere kollega som jobber med Grupper, deriblant de norske Olympia deltagerne, alle troppene, og det er et hoeyt antall blinde som reiser i den forbindelse, og det er ingen begrensing. Igjen de tallene du refererer til er Blinde med Assistanse....

sail4fun
14-10-2005, 21:13
On special flights .....eg. sport teams..... an exemption regarding the max. total number of PRM may be obtained by SFO...

Men generelt ER det begrensinger ...

LN-KOG
14-10-2005, 21:16
Originally posted by P.A. VIKING
PRM may be obtained by SFO...


Pressemelding kan skaffes fra skolefritidsordning????

dc-8-63
14-10-2005, 21:24
Originally posted by P.A. VIKING
On special flights .....eg. sport teams..... an exemption regarding the max. total number of PRM may be obtained by SFO...

Men generelt ER det begrensinger ...

Helt enig det er begrensninger paa Blinde som maa ha assistanse....min tidligere kollega refererte til baade vanlige ruteflygninger og spesial charter. En annen tidlieger kollega la akkurat inn 12 BLND uten assistanse paa en avgang i fremtiden.....ingen begrensning, derimot naar han forsoekte 6 BLND med assistanse ble de Unable To Confirm med engang.....

Blinde som ikke trenger assistanse er ikke bevegelses hemmede.

RolfL
14-10-2005, 21:27
Originally posted by P.A. VIKING
Kan ikke se at Flight Operations OM-A skiller på BLND
Hello , any active CDR out there !

Sorry, only ex-CDR but anyway: De nya, ändrade bestämmelserna har ju (förmodligen) gjorts så luddiga att det blir en tolkningsfråga. Jag håller nog fullständigt med dig (ditt tidigare inlägg) om att jag skulle inte ta på mitt ansvar att flyga med en full kabin med blinda. Den sista raden i "definitions" säger "or any other cause of disability". Vad tycker din fru ?

Superhai
14-10-2005, 21:44
Utdrag fra SPM (Station Passenger Manual) for SK:

Håper det blir lesbart. :) Det som er viktigst i denne sammenhengen er tabellen nederst

Acceptance and Refusal
Refusal of carriage is a serious action and a PRM shall be refused only where he/she cannot be safely carried or cannot physically be accommodated.

The legal aspects involved with a refusal of passage are to find in SAS Conditions of Carriage for Passenger and Baggage.

In conformity with the EU/AEA Airline Passenger Service Commitment carriers shall accept the declaration by a PRM that he/she is self-sufficient and capable of taking care of all his/her physical needs independently on board. However, if it cannot be satisfactorily established that the safety requirements are fulfilled, carriage must be rejected. In this case the customer is entitled to a clear and explicit explanation of the reasons for refusal.

For flights to/from U.S. destinations:

In accordance with the U.S. Air Carrier Access Act (ACAA), an individual who has been refused transportation based on disability should obtain a written explanation within 10 calendar days. The notice must include the basis for refusal, including, where applicable, the reasonable and specific basis for SAS opinion that transporting the person would effect the safety of the flight.

Such a letter to the concerned customer should be channelled via your nearest SK-office.




Unescorted PRM
Based on the fact that some PRM may need assistance from the cabin crew in case of an evacuation, the number of unescorted PRM of certain categories are limited onboard.

A PRM in categories MEDA or WCHC does not require escort by an ABA provided that:

· the PRM is self-sufficient onboard, i.e. capable of taking care of his needs during flight,

· there is minimum cabin crew onboard,

· there are not more than 3 unescorted PRM in these categories onboard,

· the total number of unescorted PRM in these categories + UMNR does not exceed 8 on domestic or Scandinavian flights (incl. Finland) and 4 on international flights.

When 4 or more PRM in these categories are carried, PRM number 4 and up shall always be escorted by an ABA.

Exceptions: On Q400 2 unescorted PRM are allowed and on F50 1 unescorted PRM is allowed in these categories.

Exceptions: On Q400 3 or more and F50 2 or more shall always be escorted by an ABA.




Escorted PRM
A PRM shall always be escorted when belonging to one of the following categories:

· BLND/DEAF (blind and deaf)

· STCR

· WCHC (if not self-sufficient, or if unescorted travel has not been authorized)

· MEDA (if not self-sufficient, or if unescorted travel has not been authorized)




Maximum number of PRM (unescorted + escorted)
The maximum total number of PRM onboard (unescorted + escorted) is as follows:

Aircraft type
Maximum number of PRM
Number of ABA required

F50
6
5

Q400
10
8

737-600
12
9

737-700
18
15

737-800
20
17

MD-80/90
20
17

A321
20
17

A330/340
20
17




Example: If 12 PRM are booked on a 737-600, the first 3 not requiring escort can travel without an ABA and 9 must travel with an ABA.

Note: On special flights (e.g. carrying sport teams, special schools etc.) an exemption regarding the maximum total number of PRM may be obtained by Scandinavian Flight Operations, STOOF. However, the number of PRM must never exceed the number of ABA.

--------------------------------------------------------------------------------

Summery In the table below a summary of the different passenger codes used to identify PRM, if the number of unescorted passengers in this category is limited onboard and whether or not an ABA is required.



Passenger code
Number of limiting onboard if unescorted
ABA required

WCHR
No
No

WCHS
No
No

WCHC
Yes
See above

BLND
No
No

DEAF
No
No

BLND/DEAF
Not applicable
Yes

MEDA
Yes
See above

STCR
Not applicable
Yes

dc-8-63
14-10-2005, 21:47
Min egen erfaring med BLND er tilbake i fra 1989-1990 naar vi bygget opp "OS - Other Service" og "SR - Special Request" systemene i Amadeus, og paa den tiden var det ikke noen begrensninger paa BLND uten assistanse. Dagens lille test tyder paa at det fremdeles er slik. Som LN-MOW understreker ogsaa setter ei FAA en slik begrensning, og med det potensielle for soeksmaal her borte i USA, ville de ha en begresning om det var noedvendig......Som Evakuerings Dummy, SAS Learing Center holdt til i samme bygning som SAS Flight Academy paa Lysaker, var jeg jevnlig med paa Evakueringer i simulatoren, og min erfaring var at de absultte flertalle av treningene hadde en roekfyllt kabin, en situasjon hvor Blinde faktisk har en fordel over oss seende......

LN-MOW
14-10-2005, 22:25
Originally posted by dc-8-63
Som LN-MOW understreker ogsaa setter ei FAA en slik begrensning, og med det potensielle for soeksmaal her borte i USA, ville de ha en begresning om det var noedvendig.....


Paradoksalt nok er det kanskje det som er hovedaarsaken. Handicappede har veldig sterke rettigheter her borte, og har veldig sterke interesseorganisasjoner. Derfor kjoerer de paa hardt for aa kunne fungere mest mulig normalt, og FAA setter bare ned foten naar det virkelig har med sikkerhet aa gjoere ..
Flyselskapene faar ogsaa store boeter hvis de ikke legger ting til rette for handicappede.
F.eks. saa er alle passasjerfly med over 100 seter paakrevet aa kunne laste en sammenslaatt rullestol i kabinen. Og Gud naade det flyselskapet som ikke passer paa WCHR-pax'en sin ... hvis ikke de blir fulgt opp minst hvert 15. minutt naar de er paa bakken, stiller man seg aapen for boetelegging ...

Bengt
14-10-2005, 22:48
Kan bara instämma i det några tidigare har sagt. Jag är själv far till en måttligt rörelsehindrad dotter som behöver assistans. Jag har inget problem med att hennes resor måste anmälas i förväg då hon kan behöva hjälp ut från flyget.
Alla handikapp(för den som känner ett behov av att vara PC heter det numera funktionshinder) är dock inte likadana. En del kräver assistans vid utrymning, t ex rörelsehinder, medan den som är blind mycket väl kan klara sig själv vid evakuering.
Jag tror själv att det är dags att gå tillbaks till det individuella ansvaret:
1. Om jag behöver hjälp måste jag anmäla det till flygbolaget i förväg
2. Klarar jag mig själv så behöver jag inte anmäla det
3. Vid olika uppfattning om 2 avgör domstol
4. Efter ett par år har vi praxis inom EU/EES.
I det här fallet tror jag att personalen på Ryanairflyget har överreagerat.

dc-8-63
14-10-2005, 23:23
...jeg er enig i Bengts tanker om det individuelle ansvaret, og slik jeg ser det er vel reaksjonene i fra SAS tidligere Cabin og dagens stoettespillere paa linje med Ryanairs cabin ansatte: Dette gaar ikke an! Mens Ryanairs Reservasjons og bakke ansatte forholdt seg til sakens fakta og lot passasjerene bestille, sjekke inn og gaa ombord i flyet. Og dette er kanskje ikke tilfeldig, etter aa ha jobbet 10 aar paa en flyplass, har jeg observert tusenvis av kunder, og allt fra distre via de med forferdelig flyskrekk (2 godt kjente norske musikere kommer friskt til minne) til alle grader av utfordringer vi som mennekser moeter. Inntil denne diskusjonen har jeg aldri oppfattet blinde og svaksynte som noen som trenger spesiell behandling, ei heller har de forventet dette. At en blind mann/dame som startet dagen med aa gaa til den lokale Jernbane stasjonen, gikk ombord paa riktig tog til Oslo, kjoepte billett til flytoget og tok flytoget til OSL, sjekket inn billett og bagasje paa automat (i hvertfall den SAS automaten jeg brukte paa OSL hadde en stemme som fint ville ha hjulpet meg igjennom processen om jeg var blind), tatt ut penger fra minibanken, gaatt igjennom security og funnet riktig Gate, og gaatt ombord, funnet korrekt sete, allt helt uten hjelp - plutselg skal behandles spesiellt fordi han/hun naa befinner seg i et fly! nei det skjoenner jeg ikke.

En ting jeg tidlig laerte, var at de av oss med andre utfordringer, virkelig oensker aa bli behandlet "normalt", de vil selv gi til kjenne om de trenger hjelp....jeg tror baade EB og jeg husker godt en av Norges kvinnelige deltagere i de Olympiske Lekene, till tross for at hun kun hadde en finger paa en liten del av armen, ut over det hadde hun ingen ben, foetter, ingen armer, ikke hender.....hun reiste alene til Olympiaden...EB hadde henne som gjest paa Park Royal, jeg sjekket henne inn dagen etterpaa....og hennes livsglede og humoer...gjorde saa sterkt inntrykk paa oss begge at vi husker henne den dag i dag....

Jeg er heller ikke imponert over "nytenkingen" til enkelte LCC som gaar ut paa at de med ekstra behov skal betale ekstra....

EB
15-10-2005, 09:15
Takk Finn Erik... Husker den norske jenta meget godt...var vel på svømmelaget i Paralympics. Dette har heller ikke noe med å være "PC"...bare fornuft!!! Men de fleste som har problemer med f.eks blinde er vel de som står rundt og ser på...:naughty:

LN-KOG
15-10-2005, 14:23
Dette har ingenting med politisk korrekthet, heller ikke sunn fornuft. Anstendighet er et ord som kommer til meg. Menneskeverd er et annet.

Har disse menneskene et annet menneskeverd enn oss andre? Det er vel bare det jeg lurer på.

LCH
15-10-2005, 14:31
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by LN-KOG
Så fint at dere er så flinke med TBF-er da gutter :naughty: Jeg kan også mange som dere ikke kan. Jeg kan andre forkortelser også, f.eks. GUGVF og GULAG. Det er også på utenlandsk.

Maa innroemme at jeg lagde et par...TRDR er Troender og FTRDRMB er Full Troender Med Bart:p


OK, så en BLND trenger ikke ABA, men hvis vedkommende i tillegg til å være BLND også er FTRDRMB, så burde man kreve ABA? Eller kvalifiserer betegnelsen FTRDRMB automatisk for GULAG?:p

Superhai
15-10-2005, 16:00
FTRDRMB => DEPA :smokin

LN-KOG
15-10-2005, 18:38
Originally posted by LCH
[Eller kvalifiserer betegnelsen FTRDRMB automatisk for GULAG?

Definitivt!

Bengt
15-10-2005, 20:08
Originally posted by EB
Takk Finn Erik... Husker den norske jenta meget godt...var vel på svømmelaget i Paralympics. Dette har heller ikke noe med å være "PC"...bare fornuft!!! Men de fleste som har problemer med f.eks blinde er vel de som står rundt og ser på...:naughty:

Det enda jag menade med PC var användandet av ordet funktionshinder i stället för handikapp, inget annat. :)