PDA

View Full Version : Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7


SK384
13-10-2005, 21:16
Jeg ble sittende å lese litt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar i går kveld. Jeg kikket blant annet på det som stod om DC7 som SAS tilsammen hadde 18 stykker av. Det som slo meg var at ganske mange av flyene (jeg husker ikke tallet nøyaktig) ble skrotet rundt 1967/68. Flyene var da ikke mere enn 10-12 år gamle.

Hva var årsaken til at så mange fly ble skrotet i så ung alder, 10-12 år er jo ikke noe alder for et fly ? Var det så enkelt at det ikke var noe bruktmarked for propellfly etter jetflyene hadde kommet for fullt, eller kan det være at DC7 var et problemfly som det var kostbart å holde i drift eller kanskje en kombinasjon. Eller kanskje det er helt andre årsaker ? Antar at det er noe på forumet som vet noe mer.

dc-8-63
13-10-2005, 21:37
Du er nok inne paa svaret, det var jo en enorm utvikling i luftfarten i fra slutten av 50 tallet til slutten av 60 tallet. Det var vel fort 3 generasjoner Jet maskiner, hvor Comet var foerste generasjon, saa kom 707, DC-8, CV-880, CV-990 og VC-10 som annen generasjon, og paa midten av 60 tallet kom tredje generasjon i form av Fan Jet teknologien paa 707/720 og DC-8.....paa slutten av 60 tallet var 747 en realitet, med DC10 og L-1011 rett etter, Concorde var under utvikling....saa selv om DC-7 ikke var mere enn 10-12 aar gamle, var de fort 3-5 generasjoner gamle......det bidro nok sterkt,

DC-7 og Constellation var langt fra uproblematiske, spesiellt var motorene en eveig utfordring....det var ganske "normalt" ankomme med en motor ute av drift etter en transatlantisk strekning. Og bruktmarkedet foretrakk nok arbeidshester som DC-6.

LN-KGL
13-10-2005, 21:38
Det var vel Wright-motorene som var problemet for "The Seven Seas". Ved ankomst FBU var det kotyme å vise antall motorer som fremdeles gikk med vise tilsvarende antall fingrer når en vinket fra cockpit - det var veldig ofte at det ikke ble vist fire fingrer. Og hvis alle motorer gikk var de riktig tørste - kjempetørste.

I alt var det seks 7Cs som ble skrotet mellom august og desember 1967. En av dem OY-KNC Odd Viking var det snakk om skulle til Sud Avia, men det ble ikke noe av. Regner med at de fikk godt betalt for Wright-motorene siden the var high demand på dem.

dc-8-63
13-10-2005, 21:44
Wright motorene var jo ogsaa meget "SuperCharged" fly motorenes svar paa "Hemi" . Husker godt avganger om kvelden med DC-7 hvor flammenen stod ut av eksos roerene!!! Hadde ikke Super Constellation ogsaa Wright motorene ???

LN-KGL
13-10-2005, 21:49
Originally posted by dc-8-63
Wright motorene var jo ogsaa meget "SuperCharged" fly motorenes svar paa "Hemi" . Husker godt avganger om kvelden med DC-7 hvor flammenen stod ut av eksos roerene!!! Hadde ikke Super Constellation ogsaa Wright motorene ???


Riktig det Finn Erik - Curtiss-Wright R3350-972TC-18DA med sånn cirka 3250 hestekrefter pr. stk

SQ 777
13-10-2005, 22:22
Noen av DC 7 gikk over til charter hos bl. a. Spantax. Selv fløy jeg EC-BDM ( 45495 ) med Spantax på dagstur fra Palma de Mallorca til Algiers i 1971. Husker godt flammene kom ut av motorene ved t/o.

Denne maskinen ble levert til Sabena 28.03.1958 og var hos Spantax fra 1966 til 1974.

( Heldigvis har jeg to bøker med produksjonslister for DC 6 og DC 7 fra 1980 )

Olebno
13-10-2005, 23:01
Første året mitt i SAS (62-63) hadde vi 7'ern i Bodø. I løpet av det året hadde vi, om jeg ikke husker helt feil, tre motorskift. Som regel kom ny motor opp med en av C-46'ene til FOF. Mekanikere kom som regel fra Kastrup. Kjempespennende for en ung nyansatt stuer.

OJB
14-10-2005, 02:38
Verdens beste firemotors propellfly på tre motorer brukte vi å si på den tiden.
Jeg hadde min oppvekst på Jar. Min mor var ikke alltid like blid når klesvasken som hang til tørk fikk oljeflekker av lavtflygene "seven Seas" med en motor ute av drift på "final approach".

Falcon
14-10-2005, 12:41
Også kjent som "verdens raskeste tremotors fly", etc. etc. En av onklene mine var lenge stasjonert på Langnes som mec, og jeg tror han helst vil slippe å se et sånt P&W-monster igjen på nært hold.

DC-7 var et av de flyene SAS kjøpte fordi man av markedsmessige årsaker ikke kunne la være. Man ventet på long-range jetfly (i SAS tilfelle DC-8), men på det aktuelle tidspunktet fantes det ikke maskiner som kunne fly Skandinavia-USA non-stop. I ventetiden kjøpte flere konkurrerende selskap DC-7, og SAS måtte henge seg på til tross for et dårlig business case. Det er blitt sagt at SAS aldri tjente penger på DC-7.

RolfL
14-10-2005, 13:17
Originally posted by Falcon
P&W-monster

P&W ?

Falcon
14-10-2005, 16:09
Originally posted by RolfL

Originally posted by Falcon
P&W-monster

P&W ?


C-W. Hrmf! :)

Fellowship
16-10-2005, 22:52
Originally posted by OJB
Verdens beste firemotors propellfly på tre motorer brukte vi å si på den tiden.
Jeg hadde min oppvekst på Jar. Min mor var ikke alltid like blid når klesvasken som hang til tørk fikk oljeflekker av lavtflygene "seven Seas" med en motor ute av drift på "final approach".

Og DC-7C på final approach til bane 19 var en utrolig rå opplevelse for oss som slapp å ergre oss over oljeflekker ;)

T J Johansen
08-11-2005, 03:04
Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J

Falcon
08-11-2005, 08:58
Originally posted by T J Johansen


Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J

Var det ikke du som hadde bilde av LN-MOB, TJ? Kunne du vært snill og legge det ut igjen her?

T J Johansen
15-11-2005, 02:47
Originally posted by Falcon


Originally posted by T J Johansen


Av SAS sine DC-7C er så vidt jeg vet muligens to av dem komplette i dag. SE-CCF "Yngve Viking" står vel fremdeles i Cordoba i Spania, og LN-MOB sto i Port Sudan for noen år tilbake!

T J

Var det ikke du som hadde bilde av LN-MOB, TJ? Kunne du vært snill og legge det ut igjen her?
Regner med at det er dette bildet du snakker om. Det knytter seg litt usikkerhet om hvorvidt det er N8216H (ex-LN-MOB) eller Fast Wings sin N7524. Siden sida til vedkommende som hadde bildet er nede for tida får jeg ikke sjekket for oppdateringer. Er det noen her på forumet som flyr nødhjelp ned til Port Sudan eller Khartoum hvor den andre 7eren etter sigende står?

T J

T J Johansen
16-11-2005, 02:16
Her er et annet bilde som viser N8216H for 20+ år siden. Og en link til et bilde av flyet mens det var i bruk av ADCO Airlines.


DC-7CF N8216H (http://www.airliners.net/open.file/411288/L/)

T J

ANX
27-11-2005, 16:26
For ca tyve år siden ble noen eks-SAS syvere brukt som brannbombere i Wenatchee øst for Seattle. Vet ikke hvor de kan være nå.

:)

T J Johansen
27-11-2005, 18:26
Originally posted by ANX


For ca tyve år siden ble noen eks-SAS syvere brukt som brannbombere i Wenatchee øst for Seattle. Vet ikke hvor de kan være nå.

:)
SE-CCF, N9734Z ble brukt som "firebomber" av T&G Aviation. Det er en story i Flynytt fra 1977-78 hvor ei Norsk dame drev og fløy maskinen. Denne ble solgt til Basaer i Spania og fløy på skogbrann slokking i et par år. Flyet står fortsatt i Cordoba hvis ikke noe har skjedd nylig. Hadde ikke den gjort seg rimelig bra på Sola museet i sine gamle SAS farger...?

T J

Someone
11-01-2006, 19:13
Originally posted by Falcon


DC-7 var et av de flyene SAS kjøpte fordi man av markedsmessige årsaker ikke kunne la være. Man ventet på long-range jetfly (i SAS tilfelle DC-8), men på det aktuelle tidspunktet fantes det ikke maskiner som kunne fly Skandinavia-USA non-stop. I ventetiden kjøpte flere konkurrerende selskap DC-7, og SAS måtte henge seg på til tross for et dårlig business case. Det er blitt sagt at SAS aldri tjente penger på DC-7.



Det var ikke akkurat siste gangen dette skjedde:sarc