View Full Version : Helv**** SAS
Ankom OSL med SK216 på onsdag og tuslet bort til gate 17 for å vente på omordstigning på SK2305, alt vel.
Knappe 20 minutter før varslet avgang kl 17.35 forsvant info fra skjermen ved gate og flighten ble markert som cancelled på tavla, stor forvirring.
SAS desken ble promte nedrent med rådville reisende, men dama bak skranken brukte vel kjapt en kvart kalori til å fortelle oss at vi bare skulle tusle bort i en krok og vente i 4 timer, problem løst. (forresten her har du 150 kr å hygge deg for).
Null forståelse for at noen faktisk kunne finne på å ha andre plasser i verden de ønsket å tilbringe denne tiden på.
Kroken ble oppsøkt og sekunder ble telt.
20.45 O-glede nå er det i underkant av 3600 sekunder til vi starter himmelferden, kroken forlates og gate oppsøkes. Gate 10 ligger i kjelleren så det anes vel at vi ikke bare kan rusle barfot inn i flyet men må bruke annen kollektivtransport først, same shit vi skal hjem.
21.00 jeezzezz det var fullt ved gate 10 ikke sitteplasser å oppdrive , same shit vi skal hjem.
21.30 ja ja her står vi da... den enslige mannen ved gaten står fremdeles å stirrer inn i skjermen sin... nå er vi vel snart på vei ...
21.40 NÅMÅDEVELFORISVARTESKJENOESNART... skrankemannen tar opp mikrofonen og begynner IKKE å annonsere boarding....
Nei fysaken ber om frivillige til å gi fra seg plassen, det gikk tydeligvis ikke an å presse passasjerer fra 2 fly inn på ett.... uro i forsamlingen.
Flere reisende med 16 og 36 timers reising bak seg allerede protesterer høylytt.
Noen frivillige melder seg og de blir langsomt prossesert og sendt ut ... viktigheten av å ha sikret seg setenr blir poengtert av skrankemannen...
21.50 boarding av bussen starter .... ting tar tid.... utrolig hvor lang tid det tar å fylle en buss...
22.00 første buss er full og vi kjører rundt halve gardermoen før vi finner et aeroplan som fyller våre krav til bekvem transport...
22.15 da er boarding completed, godt og vel , at det befinner seg en person mere på flyet enn hva vi har seter til er vel en helt ubetydelig detalj nå når vi nesten skal hjem..
22.20 da er vi på vei hjem, vår tilleggspassasjer har blitt innstallert på klapp i cocpit (her ble det merkelig nok ikke spurt om frivillige ...) savner noen av de kjente vi så tidligere i køen men .. same shit vi skal hjem.
23.15 da er vi hjemme, bursdagsfeiringen ble amputert fra min side og bursdagsbarnet sitter noe muggen i sofaen...
SAS er et drittselskap, synes vi som kom hjem denne kvelden, undres på hva de som antakeligvis ennå vandrer rundt på OSL synes...
Kva meiner du er fasiten her då ENKB? Kva skulle SAS gjort her?
Reflektert og velargumentert konklusjon du mister :up:
Mchansern
18-03-2011, 15:46
Dette er den beste og mest reflekterte tråden på flyprat.no.
Hands down!
SAS-Steward
18-03-2011, 15:46
Regner med det også er gått en mail til customer relations? for om dette stemmer det dårlig kundebehandling og ikke SAS standard.
Men dritt skjer, og her var det om jeg ikke husker feil snag som oppstod kort tid før.
Men man skal uansett behandles skikkelig.
Når det er sagt, så skjer dette med de aller fleste selskaper fra tid til annen.
Men igjen, regner med klager er sent.
Boeing_fan
18-03-2011, 15:46
Ser frustrasjonen her, virkelig. Men her har du hatt veldig uflaks, og noe tilsvarende kunne sikkert skjedd om du reiste med ett annet selskap.
ENKB, du kan trøste deg med at det ikke var første SAS-flighten til Kristiansund fra Oslo som ble kansellert i mars - det har vært 5 denne måneden ;)
Ser frustrasjonen her, virkelig. Men her har du hatt veldig uflaks, og noe tilsvarende kunne sikkert skjedd om du reiste med ett annet selskap.
Helt klart!
Når det er sagt så er det jo en del forumister som ville trukket dette frem til stadighet, med beskjed om at man ikke vil fly med selskapet igjen. Vi får håpe for SAS sin del at så ikke skjer i for stor utstrekning. Jeg lar ikke slike enkeltepisoder skremme meg, og selv om SAS forsinket meg 4.5 timer sist så sitter jeg nå på OSL og venter på SK4424, som per nå ser ut til å bli 15 minutter forsinket. ;)
Sånn er'e ... sist jeg fløy fra Mosjøen til Oslo ble først MJF-TRD kansellert, og da jeg ble booket om, ble TRD-OSL kansellert da jeg var på vei. Så det ble nesten seks timer senere ankomst til Oslo ...
Men jeg er like blid, jeg! http://i114.photobucket.com/albums/n259/mrsmoja/CRAZY.gif
Men jeg er like blid, jeg! http://i114.photobucket.com/albums/n259/mrsmoja/CRAZY.gif
Du er jo betalt for å være blid vis a vis SAS....;)
Du er jo betalt for å være blid vis a vis SAS....;)
Bare i arbeidstiden ... ! :lol:
Ja, det har du selvfølgelig rett i, men jeg prøver som regel å finne en positiv vri på det meste. (Så lenge USAirways ikke er involvert.)
sail4fun
18-03-2011, 16:11
Siste jeg reiste fra Sandane i Januar ble jeg 2:30 forsinket , skikkelig dårlig at det ikke er 10minutters rute der slik som på Østensjøbanen
Jeg ble nesten 1,5 timer forsinket både med Thai og Lufthansa på siste tur, men lager ikke noe nummer av det av den grunn.
Forøvrig går Østensjøbanen kvartersrute...
Sådanne ting sker desværre med alle flyselskaber. Teknik og aflysninger kan ikke undgåes.
Hvad havde du foreslået SAS skulle gøre? Flyve med et defekt fly? Det blev til en forsinkelse, men I fik da en voucher til lidt mad i det mindste.
I kom da trods alt frem og mon ikke selv de frivillige der fik Denied Boarding kompensation også endte med at være tilfredse for det ekstra økonomiske bidrag.
Hvis vi alle skulle lave lange klagesange hver gang vi blev forsinkede, så blev det hurtigt et ensformigt forum...
Har du noget at klage over så skriv til kundeservice. Alt lave lange klagesange her er vel mest at sidestille med de stakler der er på forsiden af VG og klager over alt og intet når de er forsinket pga en strejke eller askesky et eller andet sted. Bliver lidt svært at tage rigtig seriøst - selvom det naturligvis er ærgerligt for de involverede.
I kom da trods alt frem og mon ikke selv de frivillige der fik Denied Boarding kompensation også endte med at være tilfredse for det ekstra økonomiske bidrag.
Hvis vi alle skulle lave lange klagesange hver gang vi blev forsinkede, så blev det hurtigt et ensformigt forum...
Har du noget at klage over så skriv til kundeservice. Alt lave lange klagesange her er vel mest at sidestille med de stakler der er på forsiden af VG og klager over alt og intet når de er forsinket pga en strejke eller askesky et eller andet sted. Bliver lidt svært at tage rigtig seriøst - selvom det naturligvis er ærgerligt for de involverede.
Selvsagt kommer man frem. Det er vel stort sett bare ved ulykker man ikke kommer frem. Det må være lov til å bli sur når man blir så mye forsinket, selv om det er SAS det dreier seg om.
Ser frustrasjonen her, virkelig. Men her har du hatt veldig uflaks, og noe tilsvarende kunne sikkert skjedd om du reiste med ett annet selskap.
Det har du veldig rett i.
Skulle jeg ha skrevet om alle driftsforstyrrelser jeg har opplevd med ulike selskaper hadde jeg sprengt serveren.
Driftsforstyrrelser skjer for de fleste selskaper og når man opplever dette passer det selvfølgelig dårlig for noen og enhver.
At det var SAS denne gangen kvalifiserer ikke selskapet til en slik konklusjon ENKB kommer med.
En noe mer seriøs og balansert beskrivelse hadde stått seg bedre.
Det positive er jo at ENKB kom hjem om noe sent!
Prøv å reise litt rundt i Afrika eller Sør-Amerika. Det setter som regel saker og ting i et annet perpektiv.
Med en billett i hånden der kan det enkelte plasser ta opp til en uke å komme seg hjem om du er riktig uheldig!
Det har skjedd meg flere enn en gang!
ENKB skriver om kummerlige forhold ved gate 10. Vel , det er jo tak over hode der nede har jeg observert. Det går ann å gå opp tilbake til terminalen , gjør det ikke?
Prøv en innsjekk i Port Harcourt , Nigeria for innenriks flight til Lagos;
150mennesker sjekket inn på en maskin som tar 110.
Alle ut på framsiden av terminalen foran flyet;
Klar ferdig gå;
Alle løper som fanden for å sikre seg et sete ombord;
De som tapte står igjen til neste flight når den en gang går.
Så er det på an igjen........
Etter dette kan vi diskutere sene SAS avganger.
Selvsagt kommer man frem. Det er vel stort sett bare ved ulykker man ikke kommer frem. Det må være lov til å bli sur når man blir så mye forsinket, selv om det er SAS det dreier seg om.
Ja lad os da alle ringe til VG og skrive lange indlæg på nettet hver gang vi er lidt forsinkede - det skal da nok hjælpe og er vældig konstruktivt...not.
Naturligvis må man blive sur og irriteret - det bliver alle vel når man er meget forsinket, men sæt nu tingene i perspektivt.
At du hver gang jeg skriver noget skal gøre det til en Pro/kontra SAS- ting synes jeg efterhånden er ualmindeligt irriterende og lavt, men desværre ikke overraskende fra din kant :headbang
jameson82
18-03-2011, 16:54
Det som er mest kritikkverdig her er vel at det tok SAS 5 timer og finne ut at de hadde overbooka avgangen. Hadde vært passe grinete (norsk) om jeg hadde måtte vente 5 timer for så finne hotell og vente til dagen etter. Ingen realistisk økonomisk kompensasjon hadde klart å veie opp for det.
Det tok helt sikkert ikke fem tmler for SAS å finne ut at de var overbooket. Men slike situasjoner er normalt enlklest å løse når man har de fleste passasjerene samlet - altså foran gaten. Og hva vet du om 20 til kanskje allerede var ombooket på innsjekk? :stir:
Det som er mest kritikkverdig her er vel at det tok SAS 5 timer og finne ut at de hadde overbooka avgangen. Hadde vært passe grinete (norsk) om jeg hadde måtte vente 5 timer for så finne hotell og vente til dagen etter. Ingen realistisk økonomisk kompensasjon hadde klart å veie opp for det.
Nå sies det vel ikke hvor mange den var overbooket med. SAS kan ha regnet med å finne en større maskin, eller det har plutselig dukket opp andre ting som gjorde at det sprakk med et par passasjerer (kanselleringer/forsineksler andre steder i rutenettet). Gunstig er det ikke, men det kan være det så ut som det skulle gå greit til i siste sekund.
Nok et innlegg som beviser at flypassasjerer World Wide er verdens mest utskjemte reisende.:headbang
Hva med alle de som står langs en vei eller bane og venter på en buss eller et tog som enten ikke kommer, kanskje er forsinket, eller in worst case ( buss ) er full og bare kjører rett forbi............
Eller kanskje de står på en eller annen kai og båten kom ikke.
Stikk fingrene i jorda, tell til 10, og aksepter at Shit Happens.
Kommer ikke hjem uansett hvor høyt blodtrykk en får.....
ENKB, du kan trøste deg med at det ikke var første SAS-flighten til Kristiansund fra Oslo som ble kansellert i mars - det har vært 5 denne måneden
Ja og det har vel alltid vært "noe teknisk".................???
Min personlige mening er at det er veldig mye lettere å kansellere en flight til et sted der en ikke har konkurranse enn til et sted der en har.
Det er denne systematikken som er hovedårsaken til min irritasjon, jeg har selvsagt full forståelse for at fly med snag ikke settes i trafikk (skulle bare mangl
Kva meiner du er fasiten her då ENKB? Kva skulle SAS gjort her?
Fant ut senere at et fly ble sendt fra AES til KSU for å ta med seg pax tilbake til OSL, dette flyet kunne vel noen ha blitt med fra OSL til AES og KSU ...
Jeg har en mistanke om at "vårt" fly som det ble oppgitt hadde "noe teknisk feil" fløy til et helt annet sted og at vi ble ofret i denne prosessen.
Det er alltid kjedelig å bli utsatt for driftsforstyrrelser og uregelmessigheter. Men det overrasker meg at folk med en genuin interesse for luftfartsbransjen, og som aktivt deltar på et bransjeforum, ikke evner å se lenger enn sin egen nese og må poste et helt slaktinnlegg pga. én enkeltepisode som man fra tid til annen vil oppleve i ethvert selskap.
Tråden burde vel også flyttes til "småprat" eller "tripreport" :)
Har sett drøssevis av DY vs SK debatter her om hvem som er mest on-time.
De siste tallene viser at i snitt er SK 3 min og DY 6 min forsinket - who cares, peanuts!
Å bli utsatt for kansellering uten "god grunn" er derimot er ett mye større problem
for de som blir rammet. I dette tilfellet burde flyselskapet blitt straffet med 5 timer "forsinkelse" i statistikkene.
Min personlige mening er at det er veldig mye lettere å kansellere en flight til et sted der en ikke har konkurranse enn til et sted der en har.
Har man tekniske problemer forsøker man som regel alltid å finne løsninger som vil få konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Man snakker om et veldig komplisert puslespill som plutselig må pusles på relativt kort tid. De som sitter med den daglige planleggingen av fly og crew sitter neppe å ser på hvilke ruter man har minst eller mest konkurranse på, de har nok heller ikke en slik oversikt, og en slik variabel blant alle andre variabler man må ta hensyn til vil bare være med på å gjøre puslespillet enda mer komplisert.
Man kansellerer ikke for moro skyld. Som jeg har nevnt før, jeg har vært i stillinger som er med på å beslutte slikt, og man gjør alltid sitt ytterste for at 'skadene' skal bli så små som mulige. Noen ganger må man imidlertid knuse noen egg for å få til en omelett ...
Jeg har en mistanke om at "vårt" fly som det ble oppgitt hadde "noe teknisk feil" fløy til et helt annet sted og at vi ble ofret i denne prosessen.
Har du noen konkret grunn til å mistenke det eller er du bare sur?
Dag Viking
18-03-2011, 17:45
Sett flyselskapet i skammekroken og ikke fly med de igjen på ubestemt tid. Så ser du om det er størst tap for deg eller selskapet. Det gjorde jeg med stort hell sist jeg ble betydelig forsinket med et norsk flyselskap. Noen hyletråd her eller mail til cr har jeg derimot ikke brukt energi på
SAS-Steward
18-03-2011, 17:54
Ja og det har vel alltid vært "noe teknisk".................???
Min personlige mening er at det er veldig mye lettere å kansellere en flight til et sted der en ikke har konkurranse enn til et sted der en har.
Det er denne systematikken som er hovedårsaken til min irritasjon, jeg har selvsagt full forståelse for at fly med snag ikke settes i trafikk (skulle bare mangl
Fant ut senere at et fly ble sendt fra AES til KSU for å ta med seg pax, dette flyet kunne vel noen ha blitt med ...
Jeg har en mistanke om at "vårt" fly som det ble oppgitt hadde "noe teknisk feil" fløy til et helt annet sted og at vi ble ofret i denne prosessen.
Å overbevise endel forumister her inne om at hverken SK eller DY kanselerer flighter med liten eller ingen konkurranse er en håpløs oppgave.
Men i dette tilfellet så var alt i å for seg klart, men det oppstod et teknisk problem like før som man ikke kunne fly med og man hadde ikke back up fly. Derfor kansellering. Det ble vurdert å kansellere en TRD avgang istede, som hadde noe færre pax booket. Men det ville hatt betydelig større konsekvenser pga videreforbindelser. Derfor ble denne avgangen hvor problemet oppstod kanselert. Snakka med en som skulle fløyet den opprinnelige.
Men igjen, regner med et brev er sent til customer relations, så man faktisk kan gjøre noe med dette. Ikke bare spre eder og galle på nettet.
Mitt formål med denne posten, som nå har blitt en trip report :old, var å formidle noe av stemningen på SK2305 (cancelled) denne kvelden.
Noen var sikkert helt komfortable med å få noen timer ekstra på OSL denne kvelden, noen ble noen illusjoner fattigere vedr SAS, noen mistet helt troen på SAS og noen mistet helt troen på skandinaver og den hvite mann generellt.
Jeg har formidlet mitt inntrykk, og det var godt å få det ut.
Jeg kommer nok helt sikkert til å reise med SAS igjen og jeg kommer helt sikkert til å bli fornøyd.
Muligens finner også bursdagsbarnet etterhvert å kunne tilgi min manglende tilstedeværelse på den store dagen.
AirbusTrond
18-03-2011, 18:59
Synes det var en grei "stemningsrapport" på hvordan vanlige passasjerer opplever kanselleringer, spesielt når det ikke blir gitt informasjon om hva årsaken er, og når man opplever at neste avgang er overbooket.
I debatten 737 vs A320 blir jo det trukket fram at vanlige folk ikke bryr seg hvilken flytype det er. I denne saken tror jeg at mange "vanlige folk" tror at SAS ( i dette tilfellet, der vel derfor tråden er blitt så lang den er blitt...) gjør at det av økonomiske hensyn.
Da er jo det faktisk opp til selskapene som kansellerer å gi bedre forklaringer og kanskje ørlite mer kompensasjon enn en pizzabit og en cola?
At du hver gang jeg skriver noget skal gøre det til en Pro/kontra SAS- ting synes jeg efterhånden er ualmindeligt irriterende og lavt, men desværre ikke overraskende fra din kant :headbang
Deg om det. Du må gjerne bli både irritert og mere til, men jeg ser sjelden at du er like indignert når andre selskaper får liknende kritikk. Slike utbrudd som dette er dessverre bare en avsporing, og har ingenting med saken å gjøre.
Dette var altså en SAS-episode, og min diskusjon er ikke ment som noe pro/kontra SAS (jeg tror du overtolker det jeg skriver). Det har vært mange episoder man andre selskaper der frustrasjonen har blitt luftet. Det må man få lov til. Jeg støtter ikke konklusjonene til ENKB, men skjønner at han ble sur. Ut fra tråden så ser det ikke ut som de fikk nevneverdig med informasjon.
Sett flyselskapet i skammekroken og ikke fly med de igjen på ubestemt tid. Så ser du om det er størst tap for deg eller selskapet. Det gjorde jeg med stort hell sist jeg ble betydelig forsinket med et norsk flyselskap. Noen hyletråd her eller mail til cr har jeg derimot ikke brukt energi på
Vi har vel hørt litt om din tur med et annet stort flyselskap som trafikkerer våre trakter... ;)
Dag Viking
18-03-2011, 20:15
Vi har vel hørt litt om din tur med et annet stort flyselskap som trafikkerer våre trakter... ;)
Ja, men det var en kvantitativ rapport, ikke en tråd kun med hensikt å få ut frustrasjon eller henge ut et selskap. Jeg kunne fjernet det selskapet uten at tråden hadde mistet sin mening.Mine venner i selskapet har fått høre mye mer om dette enn dere;)
Ja, men det var en kvantitativ rapport, ikke en tråd kun med hensikt å få ut frustrasjon eller henge ut et selskap. Jeg kunne fjernet det selskapet uten at tråden hadde mistet sin mening.Mine venner i selskapet har fått høre mye mer om dette enn dere;)
Jeg er enig i at det er en forskjell. Det var nå bare en liten kommentar som var humoristisk ment...:)
Bare en liten oversikt over hvilke destinasjon fra OSL son har blitt kansellert i mars:
AMS 2
ARN 7
BGO 6
BRU 1
CDG 1
CPH 4
DUS 1
GDN 3
KRS 2
KSU 5
MOL 2
SVG 5
TRD 6
Totalt er det per 17. mars 45 kanselleringer, noe som tilsvarer en regularitet på 98,7%.
Det er alltid kjedelig å bli utsatt for driftsforstyrrelser og uregelmessigheter...
Word... Opplevde i November (2010) å nesten miste en eksamen i Hamburg, da flyet til Oslo ble såpass forsinket at jeg ikke rakk LH til Hamburg. Surt, i og med at det var dagens siste mulighet for å komme til Hamburg. I utganspunktet hadde systemet bestemt at jeg skulle videre med LH kl. 09 dagen derpå (eksamen skulle begynne kl. 09.15), men en kreativ og kundevennlig gammel dame i SAS-skranken klarte å sende meg om CPH slik at annkomst i Hamburg ble 09.15. Fremdeles litt sent, men en e-post sendt samme kveld til de ansvarlige for eksamen, og en telefon rett etter annkomst (som var litt før tiden) gjorde at det gikk bra.
... det skal nevnes at før den litt eldre damen i SAS-skranken på OSL tok tak i saken hadde en yngre mannlig kollega kommentert at "vi kan ikke trylle" da jeg hadde spurt om det ikke var mulig å finne et reisealternativ med tidligere annkomsttid enn det LH-alternativet jeg var satt opp på. SAS må passe på at de tar vare på slike "tryllekunstnere" slik som nevnte dame, slike som ser muligheter og ikke bare begrensninger...:up:
FBU 4EVER
19-03-2011, 13:35
... det skal nevnes at før den litt eldre damen i SAS-skranken på OSL tok tak i saken hadde en yngre mannlig kollega kommentert at "vi kan ikke trylle" da jeg hadde spurt om det ikke var mulig å finne et reisealternativ med tidligere annkomsttid enn det LH-alternativet jeg var satt opp på. SAS må passe på at de tar vare på slike "tryllekunstnere" slik som nevnte dame, slike som ser muligheter og ikke bare begrensninger...:up:
Erfaring er gull verdt, og den kommer med alderen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Kabinsjefen er min forlengede arm vis-à-vis passajerene. Da er det godt at hun har noen år på baken. Ikke ung med masse mascara.:old
Forøvrig, så er det tildels stor pilotmangel i kortrutegruppen på OSL. Hører om mye fridagssalg og omdisponeringer når jeg sitter på klapp til og fra jobb.