PDA

View Full Version : Norwegian skal hente nordmenn


TrondD
18-03-2011, 05:11
Ifølge UD skal Norwegian hente ut nordmenn fra Japan

Grunnet den usikre situasjonen setter UD opp to Norwegian-fly fra Japan til Oslo Gardermoen. Flyene forlater Tokyo formiddag lørdag 19. mars og vil mellomlande i Kobe for å hente passasjerer der. Billettene vil koste NOK 5000,-

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2011/transportmuligheter-fra-japan.html?id=636139

Tu-154
18-03-2011, 08:22
Rart SAS ikke gjør denne jobben for UD. De har tros alt hentet inn 11 milliarder fra skandinaviske skattebetalere og da er det vel rimelig at de stiller opp for disse når det gjelder. Men, det er vel muligens ikke sånn det henger sammen, ikke vet jeg!

sail4fun
18-03-2011, 08:36
SAS flyr vel også NRT-Bkk-NRT for .se og .dk , regner med at det er en "kommersiel" charter. Altså ikke MEDEVAC.

Andre1980
18-03-2011, 09:15
Ankomst blir som følger:


17:20 Tokyo Haneda DY9006 Norwegian
17:20 Osaka Kansai DY9004 Norwegian

Polaris
18-03-2011, 09:21
Umiddelbar flygeektanke: hvordan blir routingen? mellomlanding i...indre russland? Tyrkia?

CK
18-03-2011, 09:38
For å få trafikkopplegget til å henge sammen med de fly som finnes tilgjengelig, flyr SAS luftbro mellom Tokyo og Bangkok, og så flys passasjerene hjem den veien med våre regulære rutefly. Dette er den løsningen som svenske myndigheter har valgt. Norske myndigheter ønsket ikke denne løsningen, og har valgt annerledes. Dem om det.

SAS laver luftbro ud af Tokyo
SAS har ændret afgangene mellem Tokyo og København for at få så mange skandinaver ud af Japan som muligt.
Af Louise Lyck Dreehsen
17. marts 2011, 23:12
De svenske myndigheder har anmodet SAS om at hjælpe med at få så mange svenskere ud af Japan som muligt, og derfor har SAS her til aften besluttet at ændre sine flyruter ud af Japan.
Det oplyser kommunikationschef i SAS Danmark Mikkel Thrane til B.dk.
Det SAS-fly, der har fløjet mellem København og Japan (med mellemlanding i Beijing de sidste par dage), vil nu flyve mellem Tokyo og Bangkok nonstop for at få så mange skandinaver ud af Japan som muligt.
Skal finde forbindelse i Bangkok
Skandinaver, der befinder sig i Tokyo, bliver dermed alle fløjet til Bangkok, hvor SAS vil hjælpe med at finde forbindelse til Skandinavien.
Samtidig går der ikke længere SAS-fly ud af København mod Tokyo, men de passagerer, der har en billet til Tokyo vil blive ombooket til andre flyselskaber.
»Det er den måde, trafikprogrammet kan hænge sammen,« forklarer Mikkel Thrane.


og, for the record - SAS har ikke "hentet 10 milliarder fra skandinaviske skattebetalere"
SAS' eiere - statlige og private - har bidratt med 10 milliarder i ny kapital til selskapet på kommersielle vilkår.

blazius
18-03-2011, 10:44
Dette var jo en interessant måte for Norwegian å debutere med en "ekte" interkontinental passasjerflyging (med forbehold om at man ikke regner Dubai og Kanariøyene som IC...)

Mer informasjon om flygningene finnes på http://www.norway.or.jp/Informasjon-pa-norsk/japan/reise/viktig/

Chriscross
18-03-2011, 10:56
Sier bare stakkars mennesker som skal fly Norwegian i så mange timer. Proppfull 737-800 i så mange timer. Men alternativet med å bli er vel verre.

SBT
18-03-2011, 11:00
Umiddelbar flygeektanke: hvordan blir routingen? mellomlanding i...indre russland? Tyrkia?

Hvordan handler Norwegian egentlig dette? Må ikke mannskapet som til Japan, nullstilles før de kan fly hjem ? Dvs at de må hvile i en del timer, og idag er det allerede den 18. Da må jo det eller de flyene allerede ha forlatt Norge. Og har de mulighet til å nokmat etc til en så lang flygning hvis den er fullbooket?
Hva er rekkevidden på disse 738 flyene når de går tomme? Kan de gå fra fabrikken i Seattle til Stavanger uten mellomlanding? Kunne de altså gå fra Skandinavia til Tokyo uten mellomlanding?

blazius
18-03-2011, 11:03
Hvordan handler Norwegian egentlig dette? Må ikke mannskapet som til Japan, nullstilles før de kan fly hjem ?
Dobbelt crew?

Thomas
18-03-2011, 11:10
Umiddelbar flygeektanke: hvordan blir routingen? mellomlanding i...indre russland? Tyrkia?



Blir nok som tidligere planlagt, med ett stopp i Russland. Tyrkia er altfor langt syd for en routing til Østen. Ser ut som en beregnet flytid på totalt 13 timer, inkl stopp.
Flott at de stiller opp og får de som måtte ønske det hjem til Norge!

dc-8-63
18-03-2011, 11:46
Routing ser ut til å bli:
Oslo - Abakan - Osaka - Tokyo (Haneda) - Abakan - Oslo

L-1011
18-03-2011, 11:52
Hur blir det med visum för Norwegians crew som ska flyga Japan-Ryssland-Norge? Finns det sådana eller måste det ansökas?
Ryska myndigheter kan vara väldigt gnälliga när det gäller paragrafer.
Jag undrar om DY behöver blockera några säten på 738 för att fixa denna flygning eller om de kan fylla upp samtliga 189 stolar?

Svenska regeringen har bett SAS om hjälp att evakuera svenska medborgare som vill lämna Japan. Det kommer att ske med Airbus A340-300. Jag hörde precis på nyheterna att till en början är det frågan om 2st evakueringsflygningar SAS gör för svenska staten. Svenska medborgarna evakueras till hotell i Bangkok, Thailand.

Bizflyer
18-03-2011, 11:55
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.

Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da? Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2

dc-8-63
18-03-2011, 11:57
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.

Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da? Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2

Mener det er OY-KBC som skal brukes. Bangkok benyttes vel da det er mindre Visum Restriksjoner vil jeg gjette på....

Dag Viking
18-03-2011, 12:00
Grøss & gru for 13 timer i en DY maskin! Men som noen sier kan jo alternativet være et hakk værre.


Jeg tror ikke noen tenker på flyturen med grøss og gru, det viktige er å komme seg bort.


Men hva slags fly er det SAS bruker mellom Tokyo og Bangkok da?
Det er vel A343 som egentlig skulle gått CPH-NRT.

Og hvorfor BKK? Det er jo kortere over til PEK, og mange forbindelser til Europa derfra også!

BF:cool2

BKK er en stor *A hub, med Thai-ruter til både ARN, OSL og CPH pluss SAS til CPH. Sjansene er store for å få hjem folk i løpet av kort tid.

SAS-Steward
18-03-2011, 12:11
SAS flyr med A340 til og fra BKK, og det er Svenske myndigheter som har bedt om evakuering. SAS har tilbudt Norge og Danmark plasser, men de har avslått, og ønsker ikke å følge Sverige med tanke på evakuering.
Grunnen til at det er BKK som nå blir hub er slotproblemer i Beijing, samt som flere nevner her stor Star hub i BKK og lett å få folk videre. Dette kunne blitt et problem i Beijing. Så første pri er å få flest mulig ut på kortest mulig tid. SAS sin nærmeste stasjon da blir BKK.

Jeg er satt i beredskap som endel av Medevac teamet, vi benyttes også til slike flighter. Ikke bare syketransport.
Men vi får håpe de fleste er fornuftige å blir med DY flyene ut, ingen vits for Nordmenn å bli i Japan og muligens bli en ekstra byrde på sikt.
Flott at DY stiller opp, men jeg synes det er merkelig at Norge ikke ønsker å evakuere.

TCAS
18-03-2011, 12:25
DY skal fly på oppdrag for UD, men det er en egenandel på 5000,-? Har UD begynt med selvfinansiert evakuering? Det høres ut som en merkelig løsning, spesielt når våre naboland evakuerer, men det er vel en liten pris å betale for de som aller mest ønsker seg hjem, men som ikke har muligheten.

LN-AØR
18-03-2011, 12:29
DY skal fly på oppdrag for UD, men det er en egenandel på 5000,-? Har UD begynt med selvfinansiert evakuering? Det høres ut som en merkelig løsning, spesielt når våre naboland evakuerer, men det er vel en liten pris å betale for de som aller mest ønsker seg hjem, men som ikke har muligheten.Hvis du leser linken ser du at det IKKE er snakk om evakuering. Utenriksdepartementet planlegger ikke å evakuere norske borgere, men vil bidra til at alle nordmenn som ønsker å forlate Japan får muligheten til det

Jens W
18-03-2011, 12:32
Utenriksdepartementet planla opprinnelig å sende to fly til Japan, men det har vist seg at etterspørselen fra publikum ikke er høyere enn at det er nok med ett fly.
http://nyheter.no.msn.com/innenriks/artikkel.aspx?cp-documentid=156547418

wildbird
18-03-2011, 12:33
Hadde jeg hvert en av de som nå ønsker seg fra Japan så tror jeg faktisk jeg glatt hadde sittet på en 737 hjem, for så trangt er det nå ikke på de nye 800 maskinene. Sikkert litt spesielt å vente på flyet i Japan å se en Norwegian maskin taxe inn til gate/stand. Tror ikke det blir så alt for ofte. For satse på at det WIFI ombord da;) Ønsker mine kolleger god tur østover.:)

RolfL
18-03-2011, 12:45
Hur blir det med visum för Norwegians crew som ska flyga Japan-Ryssland-Norge? Finns det sådana eller måste det ansökas?
Ryska myndigheter kan vara väldigt gnälliga när det gäller paragrafer.


Behövs visum ? Ska besättningarna stanna/ha overnightstop i Ryssland? Jag har regelbundet flugit på Moskva och aldrig haft något speciellt crewvisum.

L-1011
18-03-2011, 12:48
Med 189 stolar är det trångt i en 737-800. Det spelar ingen roll om flygbolaget heter Norwegian, TUIFly, Ryanair etc...det märks garantererat efter en direktflight på 13h.

LN-MOW
18-03-2011, 12:49
Neida, man trenger ikke visum naar man foelger maskinen.

LNv22
18-03-2011, 12:51
Nordmenn må selv vurdere

- Jeg har ikke konkrete tall på hvor mange nordmenn som har takket ja til tilbudet. Vi har registrert omkring 450 nordmenn i Japan nå, de to flightene tar 300 personer hver.
Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/jordskjelv-i-japan/artikkel.php?artid=10083115

Dette kan ikke være riktig, at flightene skal ta 300 personer hver?

LN-MOW
18-03-2011, 12:52
Feilsitering - hvis du leser litt hoeyere opp ser du at det er 300 totalt. Skjoent - naa er det kun 150, ettersom den ene er kansellert.

wildbird
18-03-2011, 12:55
Med 189 stolar är det trångt i en 737-800. Det spelar ingen roll om flygbolaget heter Norwegian, TUIFly, Ryanair etc...det märks garantererat efter en direktflight på 13h.
186. ikke 189 utgjør litt mer fot plass, men bare litt ;)

Wingman
18-03-2011, 12:57
Ser ut som det er LN-DYK som får oppdraget!

wildbird
18-03-2011, 12:59
186. ikke 189 utgjør litt mer fot plass, men bare litt ;)
Er fot plass bedre på en airbus eller B747, er det ikke bare sånn at dem trykker sammens seter slik at avstand blir den samme uansett flytype?

dc-8-63
18-03-2011, 12:59
LN - DYK er korrekt og de tekniske mellomlandingene er flyttet fra Abakan til Novosibirsk

L-1011
18-03-2011, 13:00
Vad är det för inflight koncept som gäller för DY flygning från Japan till Norge med 738?
Ingår bagage, mat och dryck eller måste pax betala för detta?

Det finns ca 2000 svenskar boende i Japan, men enligt svenska UD är det långt ifrån alla dessa som är intresserade av att evakueras till Bangkok...många vill stanna eftersom de har sitt liv i Japan.

mckvakk
18-03-2011, 13:03
De som slenger seg på denne flyturen har vel gjerne et sterkt ønske om å komme seg hjem. Da er nok ikke beinplassen det første de tenker på.

dc-8-63
18-03-2011, 13:06
Vad är det för inflight koncept som gäller för DY flygning från Japan till Norge med 738?
Ingår bagage, mat och dryck eller måste pax betala för detta?

Det finns ca 2000 svenskar boende i Japan, men enligt svenska UD är det långt ifrån alla dessa som är intresserade av att evakueras till Bangkok...många vill stanna eftersom de har sitt liv i Japan.


Maskinen er chartret, inflight service bestemmes av Norsk UD, regner med at det blir et bra service konsept.

LN-MOW
18-03-2011, 13:18
Hvordan er det med ovner paa disse maskinene? Klarer de full varmmatservering for 150 pax?

dc-8-63
18-03-2011, 13:22
Hvordan er det med ovner paa disse maskinene? Klarer de full varmmatservering for 150 pax?


De selger jo varmmat på lengre strekninger og har vel nokså standard Galley - så ja det tror jeg de klarer utmerket....

LNv22
18-03-2011, 13:23
For øvrig: Heder ære til den som knipser et foto av DY på Narita og Novosibirsk!

Glenn
18-03-2011, 13:29
For øvrig: Heder ære til den som knipser et foto av DY på Narita og Novosibirsk!
Haneda, ikke Narita.

DY8003 går til OVB kl 13:15, og lander der ca 19:40 norsk tid.

dc-8-63
18-03-2011, 13:35
For øvrig: Heder ære til den som knipser et foto av DY på Narita og Novosibirsk!


Med minst et forum medlem ombord burde det jo være en mulighet;) Men som nevnt flere steder går denne til Haneda...

Polaris
18-03-2011, 13:41
Bare på et flyforum bryr man seg om BEINplass, når det er snakk om en flight for å redde folk fra radioaktivitet. Kan love dere at selv bizflyer hadde lagt seg i baggasjerommet på en golf når nedsmeltningen først er et faktum. En gammel PA31 med 5-6 seter skvisa inn....lett! Unødvendig syt, spesielt når det er snakk om fullstendig kurant plass hos DY. Herregud man har lite å bekymre seg for i livet når man tenker beinplass ved evakuering for strålingsfare. Hallo i luka!

gustavf
18-03-2011, 13:42
Er fot plass bedre på en airbus eller B747, er det ikke bare sånn at dem trykker sammens seter slik at avstand blir den samme uansett flytype?

Jo, stort sett. Så hva som er den vesentlige forskjellen på 13 timer i en 747 eller A330 klarer jeg ikke helt å se.

OJB
18-03-2011, 13:45
Sier bare stakkars mennesker som skal fly Norwegian i så mange timer. Proppfull 737-800 i så mange timer. Men alternativet med å bli er vel verre.

Jeg er ikke sikker på de som nå får muligheten til å komme seg vekk synes synd på seg selv for at de får muligheten til å bli hentet ut med en maskin fra DY.
Tvert i mot , jeg tror de er meget tilfreds. De har tross alt ikke planlagt en jobb- eller feriereise , det dreier seg om i ytterske konsekvens å berge livet.
En Hercules hadde gjort samme jobben med stor grad av tilfredshet for dem det dreier seg om.
Personlig hadde jeg vært tilfreds med en to-dekker som gikk i riktig retning.

Jeg har selv i min yrkeskarriere vært med på 2 evakueringer fra tredje verdens land. En av de var under en minirevolusjon i Venezuela på sytti tallet. Etter å ha vært stuck i Caracas på grunn av skyting i gatene en ukes tid kan jeg garantere deg at jeg ikke var særlig opptatt av interiøret eller servicen ombord i flyet som omsider tok oss opp til Miami!;)

Thomas
18-03-2011, 14:13
Bare på et flyforum bryr man seg om BEINplass, når det er snakk om en flight for å redde folk fra radioaktivitet. Kan love dere at selv bizflyer hadde lagt seg i baggasjerommet på en golf når nedsmeltningen først er et faktum. En gammel PA31 med 5-6 seter skvisa inn....lett! Unødvendig syt, spesielt når det er snakk om fullstendig kurant plass hos DY. Herregud man har lite å bekymre seg for i livet når man tenker beinplass ved evakuering for strålingsfare. Hallo i luka!

Jeg har til dels samme mening, jeg har også en uggen følelse om at endel "C-klasse-mennesker" her inne ikke setter særlig stor pris på at DY er med på dette prosjektet. Tolking av endel setninger her sku få en til og tru at SAS hadde monopol på slikt.

God tur til Østen, måtte begge selskaper få hjem de som ønsker det.

dc-8-63
18-03-2011, 14:16
Dette kunne ha vært så mye værre, tenk om UD hadde leid inn SAS sin LN-RRG - værre komfort ombord finnes ikke.....(og jeg har flydd mye rart og tildels skummelt)

O_K_
18-03-2011, 14:17
Vad är det för inflight koncept som gäller för DY flygning från Japan till Norge med 738?
Ingår bagage, mat och dryck eller måste pax betala för detta?


Ettersom dette vel er å se på som en charter blir det opp til charterarrangør å bestemme. UD og ambasadeansatte er vel vant til kanapeer og høy champagneføring så det går jo ann å håpe :P

Jeg ville tippe at det blir gratis bagasje, og det de greier å ordne av mat. Man er nødt til å servere folk på en såpass lang tur, og så vidt jeg har forstått er det ikke så kritisk med mat i Tokyo, så jeg vil tro de fikser noe.

Jeg kan ikke helt se behovet for dette, ettersom jeg vil tro livet i Tokyo snart normaliserer seg. Atomfrykten i Tokyo er sterkt overdrevet, og er nok mer psykisk skadelig enn reelt farlig.

dc-8-63
18-03-2011, 14:21
Ettersom dette vel er å se på som en charter blir det opp til charterarrangør å bestemme. UD og ambasadeansatte er vel vant til kanapeer og høy champagneføring så det går jo ann å håpe :P

Jeg ville tippe at det blir gratis bagasje, og det de greier å ordne av mat. Man er nødt til å servere folk på en såpass lang tur, og så vidt jeg har forstått er det ikke så kritisk med mat i Tokyo, så jeg vil tro de fikser noe.

Jeg kan ikke helt se behovet for dette, ettersom jeg vil tro livet i Tokyo snart normaliserer seg. Atomfrykten i Tokyo er sterkt overdrevet, og er nok mer psykisk skadelig enn reelt farlig.

Nå er det vel ikke bare snakk om hjemreise fra Tokyo, selvom det nok er flest nordmenn der. Det er vel vel så mye helheten og de andre enorme utfordringene Japan står overfor som gjør at en del velger å returnere til Norge.

SAS-Steward
18-03-2011, 14:30
Nå er det vel ikke bare snakk om hjemreise fra Tokyo, selvom det nok er flest nordmenn der. Det er vel vel så mye helheten og de andre enorme utfordringene Japan står overfor som gjør at en del velger å returnere til Norge.

Jeg mener at alle utlendinger som ikke har noe i Japan å gjøre nå, eller som har noe bidra med bør komme seg ut slik ingen blir en ekstra byrde.
Kina var faktisk det første landet som sa noe slikt også. De evakuerer folk først og fremst pga strålefare etc, men også for å avhjelpe Japan med alle unødvendige Kinesere ikke er til byrde.
Ble sagt i går på Kinesisk tv.
Synd at ikke Norge også tenker i samme baner.

PS når det gjelder slike operasjoner tror jeg vi kan regne med at flyselskapene samarbeider. Ingen som vil konkurrere om slike oppdrag.
Hadde ikke forundret meg om SAS personale hadde stilt opp for å handle DY i Tokyo hadde de fløyet til NRT.

Discus
18-03-2011, 14:30
<mod>


Det er en gryende SK vs DY her (som vanlig). Denne tråden handler om Norwegian!

SAS "evakueringsfly" via BKK har egen tråd: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=83112

Beinplassen ombord hos begge er som den alltid har vært så la det ligge!

</mod>

DyRayBan
18-03-2011, 14:49
Ser crewet gjør seg klare til å gå fra crewrommet nå.

Litt misunnelig jeg faktisk.

jcnorway
18-03-2011, 14:55
<mod final warning>

Dere som vil diskutere hvor SAS får sine penger fra får finne seg en annen tråd, evnt starte en ny tråd om dette temaet. Flere innlegg om dette i denne tråden vil bli slått ned på.

Ellers henviser jeg til Discus sitt siste innlegg for hva som er ok og ikke i denne tråden.

</mod final warning>

FlyHi
18-03-2011, 15:07
Ser crewet gjør seg klare til å gå fra crewrommet nå.

Litt misunnelig jeg faktisk.

Hvad gør man med crew til returen. Det er vel ikke "lovligt" at flyve den med passiv overførsel ud uden "normal" hviletid. Er der sendt crew til Japan i forvejen? Evt. Crewbytte undervejs?

ILS2
18-03-2011, 15:28
Aldri tidligere har det vært viktigere å sikre seg nødutgang på en DY-avgang...

Twin Otter
18-03-2011, 15:33
Ser crewet gjør seg klare til å gå fra crewrommet nå.

Litt misunnelig jeg faktisk.

Hvilke maskiner er det som skal ta turen?

dc-8-63
18-03-2011, 15:40
Hvilke maskiner er det som skal ta turen?

Nå er det vistnok redusert til en maskin: LN-DYK

Banone
18-03-2011, 15:55
DYK har vel internett. Blir vel kanskje en og annen "Endelig på vei hjem" blogg postet i 40000 fots høyde.

Hpkris
18-03-2011, 16:06
Nå dukka LN-DYK opp på radar'n :)

Twin Otter
18-03-2011, 16:25
Nå er det vistnok redusert til en maskin: LN-DYK

Skal den både innom Osaka og Tokyo da? Jmf. post #4.

LN-SEK
18-03-2011, 16:31
NAX3P er godt i farta. Håper dem husker at Russland har høyder i meter:wow:^_^

RWY 24
18-03-2011, 16:55
Er fot plass bedre på en airbus eller B747, er det ikke bare sånn at dem trykker sammens seter slik at avstand blir den samme uansett flytype?

Joda, det er selvagt omtrent like dårlig plass i alle vanlige fly. Å sitte i fly er jevnt over ikke veldig komfortabelt. Det spiller ingen rolle om det et widebody eller narrowbody. Ganske absurd diskusjon.

akira
18-03-2011, 17:02
Skal den både innom Osaka og Tokyo da? Jmf. post #4.

Lander først i KIX, så HND, før en refuel i OVB før DYK'n vender hjem.

Twin Otter
18-03-2011, 17:05
Lander først i KIX, så HND, før en refuel i OVB før DYK'n vender hjem.

Kan den fly OSL-KIX uten å etterfylle drivstoff?

LN-MOW
18-03-2011, 17:11
De skal nedom OVB begge veier.

akira
18-03-2011, 17:14
Kan den fly OSL-KIX uten å etterfylle drivstoff?

Svarte kun på spørsmålet ditt, men fra OSL mellomlander den i OVB før den setter nesa mot KIX, HND, OVB og tilbake til OSL.

Twin Otter
18-03-2011, 17:16
Svarte kun på spørsmålet ditt, men fra OSL mellomlander den i OVB før den setter nesa mot KIX, HND, OVB og tilbake til OSL.

Tok an... (som vi sier i Stavanger).

LN-KGL
18-03-2011, 22:02
Da har DYK vært nedom OVB (landet for en times tid siden) og er på vei videre til Kansai.

jameson82
18-03-2011, 22:04
Fra osl.no 17:20 Tokyo Haneda DY9006 Norwegian - Innstilt
Edit:
19:00Novosibirsk DY9004Norwegian

ENGM RAMP
18-03-2011, 22:21
Da har DYK vært nedom OVB (landet for en times tid siden) og er på vei videre til Kansai.

Nei DET er de ikke min venn :)

Twin Otter
18-03-2011, 22:27
Nei DET er de ikke min venn :)

Hva mener du med dette?

Intemezz
18-03-2011, 22:29
Hva gjør de med crew på en slik langtur?

ENGM RAMP
18-03-2011, 22:29
Hva mener du med dette?

At de ikke har tatt av derfra enda, fikk nettopp en sms fra en kompis ombord der...

Happyflyer
18-03-2011, 22:30
Slik jeg har forstått situasjonen, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn et PR-stunt.
Det er IKKE nødvendig med ekstraordinære fly som bringer våre landsmenn ut av Japan!
Media bruker denne situasjonen for alt den er verdt. Jeg håper at fornuftige folk ser at denne situasjonen ikke krever hva DY gjør.

Twin Otter
18-03-2011, 22:31
At de ikke har tatt av derfra enda, fikk nettopp en sms fra en kompis ombord der...

Ah... I see...

HMWK
18-03-2011, 22:33
Nå er det vel UD som har satt opp fly. DY har bare fått oppdraget!

jameson82
18-03-2011, 22:42
Slik jeg har forstått situasjonen, så kan jeg ikke se på dette som noe annet enn et PR-stunt.
Det er IKKE nødvendig med ekstraordinære fly som bringer våre landsmenn ut av Japan!
Media bruker denne situasjonen for alt den er verdt. Jeg håper at fornuftige folk ser at denne situasjonen ikke krever hva DY gjør.

Som sagt dette er ett initativ ifra UD og kommer som ett behov etter hendvendelser den Norske ambasade i Japan har fått.
Jeg ville ikke vært i ett område med over 37 millioner mennesker om det bryter ut panikk pga en atom sky som daler ned i området.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2011/transportmuligheter-fra-japan.html?id=636139

Flyet lander på Kansai internasjonale flyplass (Kobe-Osaka) først. Deretter Haneda flyplass utenfor Tokyo. Vær oppmerksom på at tidspunktene oppgitt her kan endre seg.
Egenandelen blir på 5000 kroner per passasjer eldre enn to år. Passasjerer må fylle ut og skrive under på et eget betalingsskjema ombord på flyet.

Happyflyer
18-03-2011, 22:45
Nå er det vel UD som har satt opp fly. DY har bare fått oppdraget!

Det var ukjent for meg. Uansett så sier mine venner i Japan at situasjonen ikke forespeiler det bildet våre medier gir oss. Det er ingenting som tilsier en slik evakuering.

Jeg synes UD opptrer merkelig i denne situasjonen.
Jeg husker katastrofen i Asia for ca 5 år siden. Da hadde Italia en widebody på vingene før de fleste visste hva som skjedde. Det er slik man skal tjene sitt folk.
Det UD driver med her ingenting annet enn å skape bekymring bland sine "ofre"

ohegge
18-03-2011, 22:45
Er det ikke lang omvei å fly om Novosibirsk? Novyy Urengoy (USMU) eller Ust Ilimsk (UIBS), er vel store flyplasser som ligger mer i direkte linje?

jameson82
18-03-2011, 22:51
Om du tenker på at jorda er rund og ikke flat som på ett kart blir det ganske direkte linje

laurenz
18-03-2011, 22:54
DYK har vel internett. Blir vel kanskje en og annen "Endelig på vei hjem" blogg postet i 40000 fots høyde.

Kanskje, kanskje ikke. Over Rusland måtte de slå av Wifi i alle fall.

SAS-Steward
18-03-2011, 22:54
Er det ikke lang omvei å fly om Novosibirsk? Novyy Urengoy (USMU) eller Ust Ilimsk (UIBS), er vel store flyplasser som ligger mer i direkte linje?

Joa, men det er sikkert lagt opp til en routing hvor det er sikkerhet i forhold til handling etc.
Selv om det er andre flyplsser, er det ikke sikkert alle er like interisert i handle ad-hoc flighter.
Var i et afrikansk land for noen år siden med SAS 737-800 i star farger, det forstod de ikke mye av for å si det slik.
Så her har sikkert DY sørget for skikkelig handling dit de flyr.

MD11
18-03-2011, 22:59
Med 189 stolar är det trångt i en 737-800. Det spelar ingen roll om flygbolaget heter Norwegian, TUIFly, Ryanair etc...det märks garantererat efter en direktflight på 13h.

Det er ikke trangere enn f eks LH's og BA's B747 i Economy.

LN-MOW
18-03-2011, 23:21
Row44 skryter på seg verdensomspennende dekning - men det er kanskje noen rettighetsgreier ute og går ...

Selv en enkel fuelstopp kan være en utfordring på bortebane. Nå vert jeg ikke hva slags erfaring DY har med ad-hoc charter, men jeg vet godt av egen brede erfaring at det av og til ikke spiller noen rolle hvor godt man organiserer flightene. Utkantstroka har alltid noen uventede varianter på lur som kun et kjapt hode på stedet kan løse, enten med dollarsedler eller ved kreativ tenking.

KjetilK
18-03-2011, 23:33
Om du tenker på at jorda er rund og ikke flat som på ett kart blir det ganske direkte linje

Slik ser det ut, for å være konkret:
http://www.gcmap.com/mapui?P=OSL-OVB-KIX-HND-OVB-OSL%0D%0AOSL-HND&MS=wls&DU=km&E=120

ohegge
18-03-2011, 23:41
Om du tenker på at jorda er rund og ikke flat som på ett kart blir det ganske direkte linje

Joa, men det er sikkert lagt opp til en routing hvor det er sikkerhet i forhold til handling etc.
Selv om det er andre flyplsser, er det ikke sikkert alle er like interisert i handle ad-hoc flighter.
Var i et afrikansk land for noen år siden med SAS 737-800 i star farger, det forstod de ikke mye av for å si det slik.
Så her har sikkert DY sørget for skikkelig handling dit de flyr.

Jameson: Har selvfølgelig kloden og ikke kartet som utgangspunkt, ja. Trekker du linjen på en globus, så vil begge disse stedene ligge omtrent rett på midten av den rette linjen mellom Oslo og Osaka....

Steward: Det er vel en plausibel forklaring ja. :-) Kreves vel et apparat for å handle ad-hoc charter på flyplasser også. Selv om dette egentlig faktisk er flyplasser av en viss størrelse. Irkutsk (UIII) kunne kanskje vært alternativ også?

CK
19-03-2011, 10:50
Ble det noe av denne?

dc-8-63
19-03-2011, 10:54
Ble det noe av denne?


Hmm hva lurer du egentlig på ? ...går ut i fra at du har lest tråden, i så fall vet du jo status på hvor LN-DYK er nå....så Whats the question ?;)

FlyHi
19-03-2011, 10:58
Ser ud til at være lidt forsinket:


19:00 Novosibirsk DY9004 Norwegian - Ny tid 23:30 SMS


Både jeg og andre har tidligere spurgt hvad DY gør med Crew på denne tur. Nogen der ved? Selv et passivt crew skal vel hvile ned inden de kan flyve returen.

CK
19-03-2011, 11:01
Hmm hva lurer du egentlig på ? ...går ut i fra at du har lest tråden, i så fall vet du jo status på hvor LN-DYK er nå....så Whats the question ?;)

Misset side 4 av tråden ser jeg... Lurer på hvor mange som ble med kjærra hjem

Polaris
19-03-2011, 11:01
He he he, det er vel såleis verdens minst relevante forsinkelse :)

dc-8-63
19-03-2011, 11:06
Misset side 4 av tråden ser jeg... Lurer på hvor mange som ble med kjærra hjem


Det ble såvidt 3 siffret antall sier de sosiale media ryktene:D

Tarom
19-03-2011, 11:32
Det er ikke trangere enn f eks LH's og BA's B747 i Economy.

Eller bak i CO sin 757 som daglig flyr nordmenn frem og tilbake over dammen. Med div utstyr til skjermene i setene stappet under setet foran er ikke det spesielt mye å skryte av.

TOS
19-03-2011, 11:36
Det ble såvidt 3 siffret antall sier de sosiale media ryktene:D

Det er jo ikke alle som følger med på slike nymotens ting...;)

LN-MOW
19-03-2011, 13:08
Det ble såvidt 3 siffret antall sier de sosiale media ryktene:D

Hvis du mente min posting, saa gjaldt den SAS ....

dc-8-63
19-03-2011, 13:09
Hvis du mente min posting, saa gjaldt den SAS ....

mmmnnnmmm nei...

sail4fun
19-03-2011, 13:12
Ser ud til at være lidt forsinket:


19:00 Novosibirsk DY9004 Norwegian - Ny tid 23:30 SMS


Både jeg og andre har tidligere spurgt hvad DY gør med Crew på denne tur. Nogen der ved? Selv et passivt crew skal vel hvile ned inden de kan flyve returen.

Selv om "crew#1" lå igjen i Novosibirsk på hotel så ble det vel en lang dag for Crew#2 før de var tilbake i Novosibirsk.

CrewRest i 738 en 3seter alene er vel ikke noe å hvile ned på ...

krølle
19-03-2011, 13:15
Ser ud til at være lidt forsinket:


19:00 Novosibirsk DY9004 Norwegian - Ny tid 23:30 SMS


Både jeg og andre har tidligere spurgt hvad DY gør med Crew på denne tur. Nogen der ved? Selv et passivt crew skal vel hvile ned inden de kan flyve returen.


Denne kom vel såpass kjapt istand at det spørs om de har hatt mulighet til å sende Crew avgårde, dessuten trengs vel mer en 1 ekstra crew, gitt mellomlandinger.
Mitt forslag, 1 crew flyr OSL-OVB-OSL, 1 flyr OVB-HND-OVB, alternativt passivt crew ob som flyr kjerra hjem fra Japan.
Kan noen telle når de lander i OSL hvor mye crew som går iland:spin

O_K_
19-03-2011, 15:25
Er vel heller ikke all verdens vanskelig å sende folk TIL japan nå om dagen, så det kan jo tenkes at DY har sendt en gjeng nedover med KLM, Finnair eller LH som er klare til å ta over spakene.

Skipskatta
19-03-2011, 17:14
Hva er forresten maks rekkevidde for 737-800? Har akkurat fløyet A321 i 6 timer og 50 minutter og ble egentlig imponert bare av det...

sail4fun
19-03-2011, 17:18
Er vel heller ikke all verdens vanskelig å sende folk TIL japan nå om dagen, så det kan jo tenkes at DY har sendt en gjeng nedover med KLM, Finnair eller LH som er klare til å ta over spakene.

Men dette kom vel istand på kort varsel, og crew ble vel ikke sendt over på Onsdag ?.

Intemezz
19-03-2011, 19:43
Hva er forresten maks rekkevidde for 737-800? Har akkurat fløyet A321 i 6 timer og 50 minutter og ble egentlig imponert bare av det...

DY flyr jo OSL-DXB, og er i lufta nesten 8 timer. Max range er 5,650–10,200 km

---

Angående plass på de nye 738 så er det god beinplass i flyet. Har med mine 191 cm ingen problemer med å ta satet helt bakover og få ganske rett kropp med beina godt under setet forran med. Var trangere på R i LHs 346.

sail4fun
19-03-2011, 22:13
LN-DYK er nå snart over Tallin

rymle
19-03-2011, 23:16
Yup, NAX4 på bakken om ca. 5min

Twin Otter
20-03-2011, 02:14
Vi får håpe de hadde en fin tur...

Blackhawk
20-03-2011, 03:20
Og Boarding siterer Flyprat.no:

Boeing 737-800 maskinen landet på Oslo lufthavn Gardermoen klokken 22.30 lørdag kveld. Det skal - ifølge flere kilder , ha vært et "tre-sifret" antall passasjerer med fra Japan.

kilder: osl.no, flyprat.no



Boarding.no: "Norwegians "Japan-fly" tilbake på OSL":
http://www.boarding.no/art.asp?id=45375


..

jameson82
20-03-2011, 03:25
Da får man gratulere DY med vel overstått ic premiere;-) en liten kudos til alle som mente debuten kom til å bli med noe annet en dreamliner ;-)

flytoget
21-03-2011, 01:58
Var forøvrig noen bilder fra flyet i 18:30 sendingen på TV2 i dag.

Tommy777
21-03-2011, 03:27
TV2: "Naar de som skulle evakueres saa hvilken maskin som skulle ta dem hjem, bestemte halvparten seg for aa bli igjen i Japan" :P

Blackhawk
21-03-2011, 03:48
What? Det er ikke mulig! Ja da er det i alle fall ikke særlig
synd på dem. De hadde kanskje sett for seg private bizjets,
eller kanskje Business-class for hele hurven på et asiatisk /
nærliggende selskap og forventet dette..

NB
21-03-2011, 05:03
I følge UDs egen twitterprofil skal det ha vært 22 passasjerer ombord. Da kan man spørre seg hvor nødvendig det var å sende eget fly. Fjellvettregelen sier at det aldri er for sent å snu, og når interessen viste seg å være såpass lav så burde man heller samarbeidet med andre nasjoner.

Ståle
21-03-2011, 15:46
Nå håper jeg hvertfall vi ikke får høre sutring fra nordmenn i Japan som klager på behandlingen fra Norsk UD om det i værste fal skulle forværre seg i Japan.

All cred til Norsk UD som har gjort det de kunne før det kunne bli for sent.

raskefot
21-03-2011, 16:12
Denne kom vel såpass kjapt istand at det spørs om de har hatt mulighet til å sende Crew avgårde, dessuten trengs vel mer en 1 ekstra crew, gitt mellomlandinger.
Mitt forslag, 1 crew flyr OSL-OVB-OSL, 1 flyr OVB-HND-OVB, alternativt passivt crew ob som flyr kjerra hjem fra Japan.
Kan noen telle når de lander i OSL hvor mye crew som går iland:spin

I slike tilfeller er det vel bare den enkleste løsningen som gjelder, og som jeg tipper DY benyttet seg av: dispensasjon.

TOS
21-03-2011, 18:42
I slike tilfeller er det vel bare den enkleste løsningen som gjelder, og som jeg tipper DY benyttet seg av: dispensasjon.

Såvidt jeg har hørt hadde DY dispensasjon, ja.

TOS
21-03-2011, 18:45
TV2: "Naar de som skulle evakueres saa hvilken maskin som skulle ta dem hjem, bestemte halvparten seg for aa bli igjen i Japan" :P

Da er det virkelig krise...:rolleyes: Om det stemmer at det bare var 22 stk ombord så hadde vel de brukbart med plass i forhold til å sitte på økonomiklasse på en ruteflygning (det samme ville vel være tilfellet om det ble 44 stk). Men, men. Dem om det...

blazius
21-03-2011, 18:51
TV2: "Naar de som skulle evakueres saa hvilken maskin som skulle ta dem hjem, bestemte halvparten seg for aa bli igjen i Japan" :PI hvilken sending ble dette sagt? La ikke merke til det i hovedsendingene som ligger på nettet.

tiemand
21-03-2011, 22:01
Det er vel ingen med vettet noenlunde i behold som tror på dette. Skjerp dere.

Jetset
21-03-2011, 22:24
Dette er bullshit! (beklager ordbruken). Maskinen sto parkert på cargoterminalen uten utsyn fra terminalen, og paxen ble kjørt ut med buss. Det hadde heller ikke møtt opp flere til innsjekk enn de som faktisk var ombord. Dette ifølge handlingen på HND.

Intemezz
21-03-2011, 23:49
Noen som vet hvor mange som ble med? Var det tresiffret eller 22? En 738 har ikke dårligere plass enn en 744 i eco, så om folk ble igjen pga dette får de ta strålingen med et smil. Forøvrig hørte ikke jeg dette utsagnet da jeg så 21-nyhetene på TV2...

AirbusTrond
22-03-2011, 00:35
I hvilken sending ble dette sagt? La ikke merke til det i hovedsendingene som ligger på nettet.

TV2 avdeling Chicago, antar jeg.

Wig-wag
22-03-2011, 00:44
Jeg vil tro at det var ca. 500 nordmenn som ønsket å reise hjem på grunn av faren for radioaktiv stråling.

Men alle sammen hadde vært og sjekket "Flyprat" og etter at de hadde lest at det var Norwegian som skulle hente dem, i en 737 med dårlig benplass, dårlig servering og bgrenset in-flight entertainment, valgte de å bli i Tokyo og ta sin sjanse med bequerellene.

LN-MOW
22-03-2011, 01:11
Fikk akkurat en PM ... 22 pax er det korrekte, ja ....

JoeW
22-03-2011, 01:13
22 er nok korrekt. Men aarsaken nevnt her staar nok for TV Chicagos regning...

Og naar det er sagt: waste of my tax dollars.

TOS
22-03-2011, 01:25
Og naar det er sagt: waste of my tax dollars.

Kanskje det, men det hadde nok blitt en del styr om man ikke hadde lagt til rette for en slik transport. I tillegg kan det tenkes at dette var den enkleste måte å organisere dette på. Alternativet ville kanskje vært å kjøpe en billett her og en billett der, men det er klart at med kun 22 stk så er det nok ikke et stort problem. Spørsmålet er vel da om når UD kjente til antallet, og når de evt måtte gått til kansellering.

Det kostet vel heller ikke all verdens med skattepenger; kanskje 50 øre til 1 krone ekstra i skatt...:) Det synes jeg er helt greit, og satser på at UD setter opp evakueringsflygninger om jeg er i et område som rammes av slike katastrofer.

Tommy777
22-03-2011, 01:44
TV2 avdeling Chicago, antar jeg.

Se tunga bak posten min. Selvsagt en spoek

Discus
22-03-2011, 01:57
Kanskje det, men det hadde nok blitt en del styr om man ikke hadde lagt til rette for en slik transport. I tillegg kan det tenkes at dette var den enkleste måte å organisere dette på. Alternativet ville kanskje vært å kjøpe en billett her og en billett der, men det er klart at med kun 22 stk så er det nok ikke et stort problem.

En eller annen hadde sikkert klaget om ingen ting hadde vært gjort, men det blir jo en litt "tam" operasjon. Men enkel var den, ja.

Folk måtte betale DY-billetten (kr. 5000) av egen lomme, så en "fullverdig" evakuering var det vel ikke snakk om. Det har iflg. kilder (les: MOW) en periode ikke vært mangel på flyseter ut av Japan - som han nevnte et annet sted her så kjørte bl.a. Lufthansa enveisbilletter Japan-Europa for EUR 700 og de har 5-6 daglige ut fra Japan.

FBUMAN1
22-03-2011, 13:54
Var vel flere crew en pax ombord her !
Hva var poenget med dette ?

TOS
22-03-2011, 14:17
Var vel flere crew en pax ombord her !
Hva var poenget med dette ?

Jeg antar at poenget med dette var å gi et tilbud til de nordmenn som er i Japen og som ønsker å forlate Japan i den situasjonen man er i nå. At det kanskje kunne vært organisert på en annen måte er klart når man ser på det beskjedne antallet reisende, men det er vel vanskelig å vurdere hva som var alternativene på det tidspunktet UD bestemte seg for denne løsningen. At LH (og andre) opererte med billige flygninger fra Japan til Europa er vel en realitet, men jeg antar at UD vurderte ulike alternativer og endte opp med dette.

AirbusTrond
22-03-2011, 14:20
Det kan synes ekstravagangt å sette inn et fly bare for dette, men det er sannsynligvis bare en brøkdel av kostandene knyttet til beredskapen som settes i sving i Norge når slike ting skjer. Men det er dette som er det mest synlige i media.

FBUMAN1
22-03-2011, 14:52
Passivt crew går vel også som pax, samt kanskje noen folk fra UD som har
vært med t/r. My gess er at UD med denne flygning har evakuert 1-2 familier.

VC-10
22-03-2011, 14:57
Hadde de ikke satt inn dette flyet og det faktisk skjedde noe mer i Japan som gjorde at umiddelbar evakuering ble nødvendig, hadde nok akkurat det samme hylekoret gått ut og beklaget seg over myndighetenes tafatthet. Her er det ingen fasit - avgjørelsen om å sende dette flyet (som ikke bare kunne svippe bortom og hente folk) ble nok nøye overveiet og så får vi bare være glad for at "våre" der borte føler seg såpass trygge at de blir! :headbang

FBUMAN1
22-03-2011, 15:07
Ja dette var skikkelig bra. Mye bedre å gjøre det selv også, fremfor å samarbeide
med andre land.

LN-AØR
22-03-2011, 15:07
Jeg synes det fantastisk at UD tilrettelegger såpass bra når det er kriser i utlandet. Jeg hadde vært meget takknemlig dersom jeg var i Japan og fikk tilbud om å fly med DY hjem, uavhengig av at det er dårlig benplass og ikke wide-body. Det er helt irrelevant under slike omstendigheter.

Folk måtte betale DY-billetten (kr. 5000) av egen lomme, så en "fullverdig" evakuering var det vel ikke snakk om.Nei, det har aldri vært snakk om "evakuering," men et tilbud for nordmenn som ønsket å komme seg hjem.

FBUMAN1
22-03-2011, 21:50
Jeg synes det fantastisk at UD tilrettelegger såpass bra når det er kriser i utlandet. Jeg hadde vært meget takknemlig dersom jeg var i Japan og fikk tilbud om å fly med DY hjem, uavhengig av at det er dårlig benplass og ikke wide-body. Det er helt irrelevant under slike omstendigheter.

Nei, det har aldri vært snakk om "evakuering," men et tilbud for nordmenn som ønsket å komme seg hjem.

Unik løsning er det vertfall, å chartre et fly (nesten to)for å hjelpe to familier hjem, særlig når det går rutefly til Europa med spesial priser for situasjon.

sail4fun
22-03-2011, 21:55
Har litt forståelse for at UD måtte ta en besluttning på dette onsdag/torsdag i forrige uke , bedre å feile på safe side her.

BU595
22-03-2011, 21:55
Unik løsning er det vertfall, å chartre et fly (nesten to)for å hjelpe to familier hjem, særlig når det går rutefly til Europa med spesial priser for situasjon.

Crew går utenom pax her ....

Og nå må dere gi dere med denne diskusjonen

Snakk om å koke dårlig suppe på en rusten spiker :stir

laurenz
23-03-2011, 17:02
Unik løsning er det vertfall, å chartre et fly (nesten to)for å hjelpe to familier hjem, særlig når det går rutefly til Europa med spesial priser for situasjon.

22 betalende passasjerer, ikke mange nei, men litt fler en kun to familier.
Poenget var å gi et tilbud til Nordmenn i Japan under denpågående krisen. At mange valgte å ikke benytte seg av muligheten må de selv stå for men UD kan vel neppe klandres. :rolleyes: :headbang

LN-AFG
28-03-2011, 03:00
Norwegian på Haneda - bildebeviset;)

http://www.airliners.net/photo/Norwegian-Air-Shuttle/Boeing-737-8JP/1890286/L/

VC-10
28-03-2011, 08:47
Dette var jo et scoop - tipper han var fornøyd med å få den på brikken!