PDA

View Full Version : Yield management & SAS


TOS
16-03-2011, 23:06
Jeg har en liten ad hoc observasjon om priser: Jeg skal til Oslo i morgen, og reiser med første SK-fly (06.45). Billetten ble kjøpt knappe 6 dager før avreise, og prisen jeg betalte var den nette sum av 644,- (mao. en billig billett; DYs alternativ var kun ca 70 kroner rimeligere). Jeg sjekket inn og valgte sete tidligere i dag, men skulle inn for å se på om det var noen endringer i flytype. Til min store overraskelse så det ut til at flyet var tilnærmet fullt (med kun 15-20 seter som per nå ikke er valgt).

Gitt disse observasjonene, kan det tenkes at man selger billettene litt for billig litt for sent opp mot avreise? (jeg vet at jeg ikke har grunnlag til å trekke solide konklusjoner, men...)

mfu0
16-03-2011, 23:25
De fleste flightene OSL-BGO blir nok solgt ut sent. Jeg har ofte bestilt dagen før og fått billigste. Alternativt: Konkurransen OSL-BGO er steinhard.

fluxie
17-03-2011, 08:29
OT: Velkommen til Flyprat mfu0 :)

Someone
17-03-2011, 08:39
Jeg har en liten ad hoc observasjon om priser: Jeg skal til Oslo i morgen, og reiser med første SK-fly (06.45). Billetten ble kjøpt knappe 6 dager før avreise, og prisen jeg betalte var den nette sum av 644,- (mao. en billig billett; DYs alternativ var kun ca 70 kroner rimeligere). Jeg sjekket inn og valgte sete tidligere i dag, men skulle inn for å se på om det var noen endringer i flytype. Til min store overraskelse så det ut til at flyet var tilnærmet fullt (med kun 15-20 seter som per nå ikke er valgt).

Gitt disse observasjonene, kan det tenkes at man selger billettene litt for billig litt for sent opp mot avreise? (jeg vet at jeg ikke har grunnlag til å trekke solide konklusjoner, men...)

Vel, spørsmålet må vel også stilles om hvis de hadde økt prisen til f.eks 1000kr, hadde du da fortsatt valgt SAS eller gått for Norwegian?

Ellers så er vel dette noe som varierer fra avgang til avgang og mellom forskjellig destinasjoner. Selv flyr jeg mye til KRS om dagen og på populære avganger kan jeg bestille flere uker i forveien og kun få tak i flex, noen ganger kun full flex billetter, selv om flyet ikke alltid er 100% fullt

TOS
17-03-2011, 14:42
Vel, spørsmålet må vel også stilles om hvis de hadde økt prisen til f.eks 1000kr, hadde du da fortsatt valgt SAS eller gått for Norwegian?


Det er klart at konkurransesituasjonen spiller inn, og det faktum at det er en annen aktør som tilbyr billige billetter gjør sitt til at SAS setter slike priser. Jeg ville nok ikke valgt SAS om de var 500kr dyrere.:)

Men, for DY sin del som på denne strekningen selger sine billetter til knappe 600kr så kan de faktisk (nesten) dekke sine kostnader med dette prisnivået selv om de selger alle billettene til denne prisen. SAS kan det helt klart ikke, og det er det som overrasker meg at de fortsatt forsøker å matche DY på pris. Greit nok at de mister kunder om de setter opp prisen, men når flyet deres er helt fullt, til og med overbooket etter som det ble sagt i Tromsø i morges, så overrasker det meg at de ikke opererer med et høyere prisnivå. SAS kan ikke matche DY, og deres strategi kan ikke basere seg på det med det kostnadsnivået de har per i dag.

Det jeg observerer kan selvsagt være en liten glipp i systemet, og ikke en systematisk tilpasning, men 08.30 flyet fra Tromsø hadde på kjøpstidspunktet laveste pris på kr. 1450,-, og da er det ingen konkurranse med DY som har sin neste avgang rundt kl. 1130, mens SAS sin 10.15 avgang som kanskje kan sies å konkurrere noe med 1130 avgangen til DY også solgte billetter til drøye 600kr. Jeg er dermed tilbøyelig til å "konkludere" at de kanskje må konkurrere litt for hardt på de avgangene som er nærmest DYs avganger (og i konkurranse på pris så er det DY som har et fortrinn pga kostnadene).

Edricson
17-03-2011, 21:13
Dette 0645-flyet hat kanskje en større andel av transfertrafikken, da gjelder det å ikke sette prisen for høyt slik at den totale summen ikke blir for stor?

TOS_EBG
17-03-2011, 21:45
06:45 er jo ganske forretningstung, så 6 dager før er kanskje litt tidlig å gjøre vurderinger av yield på?

Husk også at mange transfer connections kan være i høyere bookingklasse basert på de andre leggene. Jeg fikk bare Y på LHR-TOS i går på 815/4438, men hadde sikkert fått 4438 i en billigere klasse om jeg hadde booket som to enkeltbilletter istedenfor gjennomgående.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Superhai
17-03-2011, 21:47
Husk at flere avganger, gjør at det er mulig å selge dyrere billetter på andre avganger. 6:45 har nok færre full-pris kunder enn de neste avgangene. Men det at den eksisterer gjør at folk velger å kjøpe fleksible billetter.