PDA

View Full Version : Vurderer nytt objektiv -> Tips ?

Ståle
15-03-2011, 12:13
Fra før av har jeg fem objektiver, som er mer av standardtyper om vi ser bort i fra Sigma 10-20mm og disse skifter på å sitte på Nikon D80 / D300s, hovedårsaklig bruker jeg et allround objektiv fra Nikon som dekker et brennvidde på 18-200 på hovedkameraet, D300s.

D80 bærer ofte 10 - 20 fra Sigma.

Skal "over there" i mai måned, og har hørt flere ganger at jeg må handle med hjem objektiv når jeg først er der borte grunnet prisene. Har lenge sett litt på Nikons 80-400mm, som er utsolgt her hjemme - men når den lå i butikkene var utsalgsprisen på 15 000 mener jeg.

Lenke: http://www.bhphotovideo.com/c/product/207360-USA/Nikon_1996_AF_VR_Zoom_NIKKOR_80_400mm.html

Er det noen her inne som har dette objektivet? Erfaringer? Eller har noen et annet objektiv med god kvalitet på optikken som anbefales.

Halvorsn
16-03-2011, 17:27
80-400 er et svært bra telefotoobjektiv for D300S. Jeg vet iallefall om én som skal ha dette objektivet her inne, hehe (og nei det er ikke meg).

Ståle
16-03-2011, 19:46
80-400 er et svært bra telefotoobjektiv for D300S. Jeg vet iallefall om én som skal ha dette objektivet her inne, hehe (og nei det er ikke meg).

Da er vi to om det, jeg mente å ha lest noen nevne Nikons 80-400mm her inne tidligere så derfor graver jeg litt her.

Andre forslag uansett brennvidde ønskes velkommen! Kommer til å ta med ett objektiv hjem igjen, minst.

viking1965
17-03-2011, 20:44
Siden jeg ikke kjenner til andre enn meg på forumet som bruker Nikon 80-400mm..:rolleyes:
Selv om jeg en gang i blant kunne tenkt meg 70mm som korteste brennvidde,synes jeg allikevel at dette objektivet er særdeles anvendbart for flyspotting.Har en 80-200mm med bedre lysstyrke,men grunnet den kortere brennvidden tas dette frem stort sett når lyset begynner å bli svakere.
Fordeler:flott brennvidde,optikk og VR.
Ulemper: Skranglete originalt stativfeste og litt småtreig zomm (hadde vært bedre med skyvezoom)
Noen vurderer også AF (dette er ikke et AF-S objektiv) til ikke å være blant de kjappeste i klassen. På mitt D300 fungerer dog AF veldig bra,men skal du knipse fugler i flukt i svakere lys så sliter det.
Har derfor ingen problemer med å anbefale objektivet til flyspotting selv om det selvfølgelig finnes flere som er bedre både mht lysstyrke,AF og optikk,men alt har visst en pris:wow:
Majoriteten av mine bilder her på forumet er forøvrig knipset med dette objektivet.
Hvis alt går etter planen drar jeg en til OSL på søndag. Skulle du være i nærområdet er du hjertelig velkommen til å teste det ut.

Ståle
22-03-2011, 12:39
Flere objektiver som anbefales? Uansett brennvidde - er ute etter kjapp fokus. Kan det være lyssterkt og skarpt er også det bra. Ser for meg en prisklasse 5 - 20 000 av det vi ser her hjemme.