View Full Version : Kingsfisher söker piloter i Skandinavien
Enligt uppgift från en kamrat har Indiska "Kingsfisher" varit på rekryteringsturné i Skandinavien nyligen.
Man är garanterad 18600SEK/månad som start + 310SEK per timme. Kontrakten skulle börja 1/1 2007 och Kingsfisher ställer upp på att betala 50% av utbildningen i utbyte mot ett kontrakt på 5 år.
Spännande att höra att Indierna söker arbetskraft här borta.
Billig arbeids-kraft i Norden ?
Trodde det var billigere i østen
Med alle de nye flyselskapene som har dukket opp i India har de faatt store rekrutteringsproblemer. Saa de maa utenlands for aa finne kvalifisert arbeidskraft. I allefall i begynnelsen.
Litt på sidelinjen av topic, men infrastrukturen på indiske flyplasser kombinert med trafikkovervåkningskapasitet viser seg også å være en ikke ubetydelig floke i forbindelse med den kraftige trafikk/passasjer-økningen som har vært og vil komme.
Pussige saker, vesten, spesielt USA, outsourcer til India, inderne importerer arbeidskraft fra vesten!:up:
Saa de maa utenlands for aa finne kvalifisert arbeidskraft.
Noen som vet sånn ca. hvor kvalifisert denne arbeidskraften bør være? Ser lenger opp på siden her at de vistnok er villig til å betale 50 % av en utdanning mot 5 år jobb. 50 % av et sertifikat, 50 % av en rating...., eller hva?:)
Det jeg ser av piloter her i Indonesia i de nye LCC selskapene er foruroligende. Det ser ut som det sitter ett par piloter i cocpit i disse flyene som er hentet fra gymnaset. De ser ikke gamle ut!
Hos Garuda og Merpati har de en rekke piloter fra Sør-Amerika, særlig Viasa og Avensa piloter etter at disse selskapene gikk over ende.
Alder sier ikke nødvendigvis noe om hvor dyktige/skikket de er til å sitte i cockpit :up:
Det har du rett i , men det sier noe om erfaring.
Slik jeg ser det baserer kompetanse seg på utdannelse pluss erfaring. Erfaring med å fly middles store kjerrer er nødvendig. Det er et klart tegn i tiden at snittalderen faller på grunn av sterk ekspansjon hos mange selskaper.
Jo helt enig OJB!
Mitt poeng var bare at det er en hel del som begynner på flygerutdannelse f.eks. i alderen 30 år. Da har de ikke nødvendigvis mer erfaring når de er 35 enn en 23-åring som begynte da han var 18 :up: (eller 16) Tvert imot så har de kanskje rukket å få med mindre erfaring, fordi brukte lengre tid på å lære seg alt :devot:
Jeg vil nå i de fleste tilfeller foretrekke å fly sammen med en som er litt eldre i forhold til en yngre om flyerfaringsnivået er likt. Ganske enkelt fordi livserfaring ikke er helt uvesentlig innenfor selv daglige operasjoner i et selskap. Finnes selvsagt uinntak i begge retninger, men det er nå min erfaring.
Jøss, teller erfaring for noen av dere gutta også nå CFM? :spin:
Ellers så er jeg enig der også, at det kan slå begge veier. Har flydd med en del temmelig bra erfarne og voksne piloter som ikke var helt stødige på basics, og motsatt. (i alle kombinasjoner)
Når det gjelder dette OJB sier:
Erfaring med å fly middles store kjerrer er nødvendig. Det er et klart tegn i tiden at snittalderen faller på grunn av sterk ekspansjon hos mange selskaper.
Jeg som mange andre er enig at man ikke bør gå rett fra skolebenken og inn i en A330, selv om sertifikatet som sådan måtte si at man er kvalifisert. Grundig teori på flyskolen kan ikke veie opp mot grundig teori + erfaring både i livet og i lufta. Jeg tror hovedgrunnen til at snittalderen faller er fordi snitt i flygetid/erfaring som kreves i enkelte selskaper har falt drastisk, fordi disse vil holde kostnadene nede. Når man finner unge folk med en million i gjeld og uten timer som er lysten til å betale for å jobbe for deg, så er jo ikke det flyselskapets problem. Dette ser man ikke minst i Europa. -Er det rart folk blir forbanna på en del LCC's innad i bransjen? Hvorfor faller lønningene? Supply and demand :up:
Cohomology
13-10-2005, 10:28
I forrige Cockpit Forum(fra Norsk Flygerforbund) var det gjengitt en undersøkelse om psykologiske tester og opptaksprøver. Mener å huske at det ikke kunne påvises en sammenheng mellom erfaring og resultater på simulatorsjekker.