PDA

View Full Version : Spotting på Rygge

Hpkris
14-03-2011, 00:38
Har det skjedd mere i saken om å få en platform der?

Airbus 330
14-03-2011, 06:05
Har det skjedd mere i saken om å få en platform der?

Henvendelse er gjort til Militæret på Rygge, vi avventer svar fra de.

AggTouchdown
14-03-2011, 14:03
Er det lenge siden dere var i kontakt med militæret på Rygge? Syns det har vært snakk om dette i et par år nå...

Airbus 330
14-03-2011, 22:53
Vi er i kontakt med ledelsen ved Rygge, men vi har blitt sendt litt rundt og rundt men nå er tegninger og "søknad" oversendt det Militæret og der står saken nå og avventer svar.

Vi håper å ha nyheter før sommeren ang Rygge.

AggTouchdown
15-03-2011, 19:58
Høres bra ut :)

Airbus 330
23-03-2011, 21:24
Da har NSFF fått svar fra forsvaret ved Rygge flystasjon.

Vedrørende-Møte-tema flyentusiaster-Rygge flyplass

1 Bakgrunn

Viser til deres skriv om ønske å etablere en fast plass for aktiviteten deres her på Rygge.

2 Drøfting

Beklager sen saksbehandling, da saksbehandler har vært opptatt med annet arbeid. Henvendelsen deres er tatt opp med Forsvarets sikkerhetsavdeling da største delen av flyplassen utgjør ett militært område. Videre så har saksbehandler vurdert saken opp mot krav til beskyttelse av sivil lufthavn.

3 Konklusjon

Rygge flystasjon kan ikke legge til rette for ytterligere innsyn mot sivilt eller militært område.
Forespørselen må derfor beklageligvis avslås.

Dette er ordrett det svaret NSFF fikk fra Forsvaret i dag.

NSFF vil fortsette å jobbe med saken, og ser på andre mulige løsninger.

NSFF

AggTouchdown
24-03-2011, 12:41
Dessverre ikke veldig overraskende... :\

Wig-wag
24-03-2011, 18:03
De driver nå og utvider den utvendige parkeringsplassen (for biler) ved terminalen. Det vil bli mulig å komme mye nærmere RWY og høyere enn dagen parkeringsplass. Kanskje det vil være mulig å stå der i fremtiden?

Wig-wag
12-07-2011, 08:39
Bare til opplysning, så er den nye parkeringsplassen ferdig. (Utvidelse av utvendig parkering mellom parkeringshuset og TWR. Et hjørne av plassen parkeres det ikke på og skal antageligvis sås til med gress, antageligvis plass for snødeponi).

Det er mulig å stå ganske nært en mye brukt taxevei. Jeg har observert flere som står der og glaner, ikke spottere, bare tilfeldige flypassasjerer som har/skal parkere og som synes det er spennende å se fly på så nært hold.

Jeg er ikke noen dreven flyspotter selv, men i lys av hva som skrives her, tror jeg følgende vil være negativt:
- Man får et gjerde mellom seg og flyene
- Det kan gå lenge mellom de gangene man får se noe annet enn Ryanairs 737'er, spotteralerts vil være viktig.
- Man må betale for å parkere bilen, eller gå veldig langt.
- Jeg aner ikke hva Forsvaret eller security vil gjøre med folk som står der og spotter. Det står ingen fotoforbudsskilt på gjerdet, men man vet jo at de fortsatt er litt touchy med dette, og man vil jo nødvendigvis få militært område i bakgrunnen av bildene.

Northrider
17-07-2011, 23:52
Du kommer garantert til å få tilsnakk fra vaktsoldatene som går gjerdepatruljer, og deres befal kan godt mulig kreve at dere sletter bildene grunnet fotografering av millitært område. Det er strengt fotoforbud inne på leiren iallefall.

Hilsen en som tjenestegjør ved 137 Luftving, Rygge Flystasjon.

Hpkris
18-07-2011, 00:07
Du kommer garantert til å få tilsnakk fra vaktsoldatene som går gjerdepatruljer, og deres befal kan godt mulig kreve at dere sletter bildene grunnet fotografering av millitært område. Det er strengt fotoforbud inne på leiren iallefall.

Hilsen en som tjenestegjør ved 137 Luftving, Rygge Flystasjon.

Så hvis man tar bilder av flyene ved parkerings plassen så er det garantert at det blir trøbbel med andre ord?
Men blir ikke det som å stå på vollen på OSL på en måte?

Scandinavian
18-07-2011, 00:32
Ikke helt. Det er ikke innført fotoforbud på Gardermoen flystasjon slik som det er på Rygge, Ørland, Bodø og Andøya.

Hpkris
18-07-2011, 00:37
Det jeg skal frem til, ser ikke noe annerleders med å stå inntil gjerdet ved RYG som å stå på vollen på OSL.
Mulig mil ser annerleders på dette når det gjelder RYG.
Hadde jo bare vært å stått på taket av bilen så får man linsa over gjerdet regner jeg med.
Men kjipt hvis man får miltær snuten på nakken da...

Northrider
18-07-2011, 01:48
Hvis det ikke hadde vært for fotoforbudet, kunne du bare latt dem snakke ferdig og gå. Vaktsoldatene har kun politimyndighet innenfor leiren. Og du er jo utenfor gjerdet. :)

Men når det er fotoforbud kan de kreve bildene slettet, hvis det er millitær bakgrunn i bildet ditt.

Polaris
18-07-2011, 10:56
Bruk høy blender så det ikke blir noe synlig bakgrunn?! :colgate: