PDA

View Full Version : Avinor ønsker seg nye utenlandsruter fra Værnes


Novair
12-03-2011, 14:23
Bare de siste fem årene har utenlandstrafikken økt med 73 % ved Trondheim lufthavn. Nå ønsker Avinor-ledelsen en rekke nye ruter fra Værnes.

http://www.trondheimlufthavn.net/Nyheter1112.html

Hvilke ruter er ønskelig blandt trønderne her inne?

doffer
12-03-2011, 16:37
LHR!

Merkelig at det ikke finnes tall på antall indirekte flyvninger. Frekvensen til DY er ikke akkurat fantastisk til LGW.

Ellers kunne vel KRS også vært noe? (så nå at det stod utenlandsruter, men sørlandet er jo ganske så eksotisk og :P)

LN-FHU
12-03-2011, 16:52
FRA - LHR - MUC

Jeg vet at LH starter FRA , men ønsker litt annen tidtabell og kanskje daglige ruter t.o.m. MUC er noe vågal, men "den som intet våger,intet vinner"....;)

LN-GBM
12-03-2011, 17:22
Ser Værnes har kommet inn på therouteshop.com. (http://www.therouteshop.com/trondheim-airport/) Der er Berlin nevnt som top priority.
Og edit: Linken var jo i teksten, må lære meg å lese alt. ;)

MD11
12-03-2011, 17:37
LHR!

Merkelig at det ikke finnes tall på antall indirekte flyvninger. Frekvensen til DY er ikke akkurat fantastisk til LGW.

Ellers kunne vel KRS også vært noe? (så nå at det stod utenlandsruter, men sørlandet er jo ganske så eksotisk og :P)

DY fløy 6 ukentlige TRD-STN men det gikk ikke, men det er jo noen år siden og ettersom de nå flyr til LGW i stedet så kan det hende markedet vil ha flere frekvenser.

Trdfly
12-03-2011, 23:04
Min ønsker:
SAS tar over CPH-TRD-CPH CRJ900,A319,A321,MD80
Lufthansa MUC,HAM,DUS-TRD--> CRJ700/900,E195 (Økning på FRA A320)
Air France CDG-TRD-CDG E145/170
Brussel Airlines BRU-TRD-BRU RJ100
Krohn Air TRD-HEL-TRD DO328 eller
Blue 1 HEL-TRD-HEL B717/RJ85 eller
Finnair HEL-TRD-HEL E170
Swiss ZHR-TRD-ZHR RJ100
Vueling BCN-TRD-BCN A320
Spanair PMI-TRD-PMI MD80/A320
DAT BLL-TRD-BLL MD80
City Airline GOT-TRD-GOT E145/MD87
Emirates melomlander på sine ruter til Amerika, eks. DXB-TRD-JFK, IAD-TRD-DXB B777,A330,A380
Norwegian Air Shuttle JFK-TRD-ARN, ARN-TRD-JFK B787

DAT SKE-TRD-SKE ATR42

STUER75
13-03-2011, 00:42
TRD-PMI hadde vært kjekt

VC-10
13-03-2011, 11:54
Hvor ble det egentlig av Finnair sine planer om en Helsinkirute?

LN-CMN
13-03-2011, 12:13
Om prisen er bra nok så skulle det vel ikke være så vanskelig å få Ryanair på banen og da er muligheten for et større stykke utenlandsdestinasjoner mulig.

Boeing_fan
13-03-2011, 12:33
DY flyr til Berlin/SXF fra både OSL, BGO og SVG, så da kan de kanskje også ordne en rute fra TRD også...

ohegge
13-03-2011, 12:45
St. Petesburg, Moskva, Istanbul, Athen, Malta, Roma, Milano, Paris, Dublin, Helsinki, Constanta, Varna....
:-)

BU662
13-03-2011, 12:53
DY gar na i flere sesonger sökt om slots for en TRD-SXF rute. De alltid fikk disse slots, likevel har de ikke started opp ruten. Det tyder vel at de har bedre ruter hvor de vil bruke sine TRD-baserte fly pa.

Dersom TRD far en av de to flyene fra RYG, sa apner det kanskje muligheten. Det er jo soleklart at en mulig TRD-SXF rute vil ga bare noen fa ganger i uka og flys midt pa dagen, slik at flyet kan brukes för og etter Berlin-slingen pa de ekstrem lönnsomme innenlands-ruter.

I denne sammenheng kan man vel ogsa nevne at BGO-SXF bare flys to ganger i uken, og Bergen har langt mer potensiale a tiltrekke seg turister enn TRD. :old

bamseh
13-03-2011, 13:25
Min ønsker:
SAS tar over CPH-TRD-CPH CRJ900,A319,A321,MD80
(klipp-klipp)
Du vil altså ha alt?

Og hvorfor skal SAS ta over København-ruta?
WIF flyr jo den utmerket med Q400, høy frekvens med rett seteantall.

Det er marginalt å tjene tidsmessig på å bytte til noe uten propell. Sannsynligvis er det kostnadseffektivt for SAS-konsernet å bruke Q400 fremfor B737 på denne ruten også.

VC-10
13-03-2011, 14:22
Du vil altså ha alt?

Og hvorfor skal SAS ta over København-ruta?
WIF flyr jo den utmerket med Q400, høy frekvens med rett seteantall.

Det er marginalt å tjene tidsmessig på å bytte til noe uten propell. Sannsynligvis er det kostnadseffektivt for SAS-konsernet å bruke Q400 fremfor B737 på denne ruten også.
Det er helt sikkert riktig det du sier, men som passasjer på en såpass lang rute, vil je helt klart foretrekke en CRJ900 framfor en Q400. Jeg synes belegget virker å være rimelig bra på denne ruten når jeg flyr den, så kanskje CRJ900 hadde passet inn på morgen- og kveldsavgangene i hvert fall!?

LTH
13-03-2011, 15:45
CRJ900 på TRD-CPH med SAS tror jeg hadde vært fornuftig. Mange kvier seg for å sette seg inn i ett "lite" propell fly fra Widerøe. Da er det bedre med en "stor" jet maskin fra SAS. Jeg tror mange tenker slik...

SAS/WF burde kanskje bruke Q400 maskinene sine på ruter i Norge der 737 virker å være i største laget....

LTH
13-03-2011, 15:47
Nye (ønske)ruter fra TRD:

Berlin
Frankfurt (LH) Daglig X 2?
Paris
Tenerife
Helsinki

Trdfly
13-03-2011, 19:12
Når jeg så over Europa på therouteshop så så jeg at Zürich og Billund var to flyplasser som ønsket seg rute til TRD

Maltwhisky
13-03-2011, 19:46
Nyss hjemkommet fra et snødekt skotsk høyland ønsker jeg meg ABZ. Og skal jeg fantasere vilt tar jeg gjerne en direkterute til ILY også. Utover det står VIE (evt BTS) høyt på ønskelista.

Trdfly
13-03-2011, 21:54
Krohn air kunne jo fløyet TRD-HEL-TRD 2 ganger dagelig, tilpasset rutetidene til MOL, med Dorniern de leier fra Sun air.

fjasebase
13-03-2011, 22:08
Når jeg så over Europa på therouteshop så så jeg at Zürich og Billund var to flyplasser som ønsket seg rute til TRD

Zürich ønsket seg også Bilbao (Norway) :p

doffer
13-03-2011, 23:27
CRJ900 på TRD-CPH med SAS tror jeg hadde vært fornuftig. Mange kvier seg for å sette seg inn i ett "lite" propell fly fra Widerøe. Da er det bedre med en "stor" jet maskin fra SAS. Jeg tror mange tenker slik...

SAS/WF burde kanskje bruke Q400 maskinene sine på ruter i Norge der 737 virker å være i største laget....

Jeg må si meg enig i den!

Det er fryktelig mange (inkludert meg) som heller reiser via Oslo enn CPH fra Trondheim fordi en ikke er interessert i å bli sentrifugert i nesten to timer.

(og kanskje er det SAS' intensjon)

Jeg setter pris på WF og vet at CRJ900 ikke kommer til å gå særlig fortere, men Q400 burde settes inn på kortere innenriksruter.

Eller f. eks på TRD-LHR!!!! =P =P =P

Boeing_fan
13-03-2011, 23:46
I denne sammenheng kan man vel ogsa nevne at BGO-SXF bare flys to ganger i uken

Ikke mer enn 2x ukentlig? Det var ikke meget. Man skulle tro det var grunnlag for flere avganger. Jeg tror TRD-Berlin er levedyktig. Kanskje AB blir interessert neste år, når den nye flyplassen i Berlin åpner?

Zürich ønsket seg også Bilbao (Norway) :p

Flughafen Zürich har tydeligvis gjort grundige markedsundersøkelser her :D

wf145
14-03-2011, 08:33
Jeg må si meg enig i den!
Jeg setter pris på WF og vet at CRJ900 ikke kommer til å gå særlig fortere, men Q400 burde settes inn på kortere innenriksruter.

Eller f. eks på TRD-LHR!!!! =P =P =P

Så å sette inn q400 på TRD - LHR (1494 km)som er ei lenger rute enn TRD-CPH (879 km)er ok?

O_K_
14-03-2011, 10:11
For min del er WF mellom TRD og CPH et høydepunkt på reisen, hyggelig ombord og en trivelig kabin (særlig i de nye Q400'ene). Eneste jeg ønsker meg er bedre frekvens, flyr for det meste til CPH for å bytte fly videre, og da er det ønskelig å lande så perfekt som mulig, ellers blir det fort lange og dyre ventetimer der. Synes også det burde gått ann å ordne en mer effektiv boarding / deboarding i CPH, bussingen er et stort iritasjonsmoment, og tar mye ekstra tid. Går det ikke ann å parkere ved en gate og bruke trappen på siden av gaten?

fjasebase
14-03-2011, 10:26
For min del er WF mellom TRD og CPH et høydepunkt på reisen, hyggelig ombord og en trivelig kabin (særlig i de nye Q400'ene). Eneste jeg ønsker meg er bedre frekvens, flyr for det meste til CPH for å bytte fly videre, og da er det ønskelig å lande så perfekt som mulig, ellers blir det fort lange og dyre ventetimer der. Synes også det burde gått ann å ordne en mer effektiv boarding / deboarding i CPH, bussingen er et stort iritasjonsmoment, og tar mye ekstra tid. Går det ikke ann å parkere ved en gate og bruke trappen på siden av gaten?

Blir snart 4 daglige :)

doffer
14-03-2011, 10:43
Så å sette inn q400 på TRD - LHR (1494 km)som er ei lenger rute enn TRD-CPH (879 km)er ok?

Nei, det var en spøk, derav =P
(om du ser litt lengre oppe er lhr en rute jeg virkelig vil ha fra trd for enhver pris)
Kunne sikkert gjort det litt tydeligere, sorry!