PDA

View Full Version : FlyMe , Sept05


sail4fun
08-10-2005, 13:31
Trafikrapport för FlyMe september 2005
FlyMe’s chartertrafik ökade med 855 procent jämfört med samma period föregående
år. Även kabinfaktorn på linjetrafiken ökade, med 7,4 procentenheter.
Fredrik Skanselid, tf VD, kommenterar rapporten:
- Också september månad har gått enligt våra förväntningar. Vi fokuserade även då en stor
del av kapaciteten på chartertrafik samtidigt som vår kabinfaktor på inrikesmarknaden
ökade. I slutet av månaden utökade vi dessutom vårt inrikesprogram. Vi ser med stor
tillförsikt fram emot hösten och vintern.
FlyMe linjetrafik
FlyMe transporterade i september 35 270 passagerare. Kabinfaktorn ökade med 7,4
procentenheter jämfört med 2004. Till följd av den utökade chartertrafiken minskade
utbudet på linjetrafiken med 14,1 procent, trots det minskade den totala passagerartrafiken
(RPK) endast med 1,5 procent.


Download (http://www.flymeeurope.com/pdf/flyme_trafikrapport_sep05.pdf)

HMWK
08-10-2005, 17:50
Når er det kroken på døra?

Isbamse
10-10-2005, 10:27
Nix om fargen på tallene = hype = legger på lokket snart?

HMWK
15-10-2005, 20:48
Hvor mye tid og penger må de bruke for å forstå at dette aldri kommer til å lette? Selg det til høystbydene!

FBU 4EVER
15-10-2005, 22:46
Helt uvesentlig for topic'en,men det var en fin avatar P.A.:hi2

EB
16-10-2005, 07:56
Har ikke det svenske markedet godt av å miste FlyMe slik at FlyNordic går bedre?

sail4fun
16-10-2005, 08:35
Originally posted by FBU 4EVER
Helt uvesentlig for topic'en,men det var en fin avatar P.A.:hi2



Det blev for meget mobbing med en gris...

FBU 4EVER
16-10-2005, 11:42
Originally posted by EB
Har ikke det svenske markedet godt av å miste FlyMe slik at FlyNordic går bedre?


Har vi ikke alle det godt av at FlyMe (og lignende hvitvaskingsoperasjoner) forsvinner?

jikswoboB
16-10-2005, 13:55
Som aktieägare i FlyMe ser jag gärna att bolaget fortsätter existera i en eller annan form.

jr
16-10-2005, 17:09
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.

Savipix
16-10-2005, 17:14
Originally posted by jr
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.


Vet inte om inställlningen är tråkig eller rent realistisk. Frågan är om FlyMe(och många andra LOCOs i Europa) tjänar pengar på flyningarna. Med priser helt nere i 200SEK och den kabinfaktorn så tvivlar jag på det. FlyNordic har Finnair i ryggen och Malmö Aviation Hr. Braathen. Vi får se vem som "kastar in" först. Desvärre så tror jag att det blir FlyMe.
Att bolaget har blivit populärt beror nog mestadels på priserna.

Den som lever får se.

Men som du säger. Kan bolaget få lite fler charterkontrakt (och få betalt) så är det genast en annan situation. Deras utnytjande av flottan har väl inte varit den bästa.

Beror min halvoptimistiska/pesimistiska inställning på att jag är 50% Norsk och 50% Svensk?

jr
16-10-2005, 18:10
Originally posted by Savipix

Originally posted by jr
Lite tråkig inställning Ni Norrmän verkar ha till Fly Me. Flygbolaget har på kort tid blivit ett mycket pobulärt både hos företag och privatpersoner. En ganska färsk undersökning gjord av Aftonbladet visar att Fly Me är populärare än både Fly Nordic och Malmö Aviation. Synd bara att Fly Nordic hoppade in på Göteborg-Arlanda ungefär samtidigt som Fly Me. Hade detta inte skett hade nog bolaget visat avsevärt bättre siffror. Fly Me har nu också infört ett besparingsprogram där man slimmat tidtabellen hoppad av ett par olönsamma linjer, så vi får se vad detta bär för frukt.
Personligen tror jag Fly Me kan bli lönsamt om det får fler charterkontrakt att flyga under offpeak.


Vet inte om inställlningen är tråkig eller rent realistisk. Frågan är om FlyMe(och många andra LOCOs i Europa) tjänar pengar på flyningarna. Med priser helt nere i 200SEK och den kabinfaktorn så tvivlar jag på det. FlyNordic har Finnair i ryggen och Malmö Aviation Hr. Braathen. Vi får se vem som "kastar in" först. Desvärre så tror jag att det blir FlyMe.
Att bolaget har blivit populärt beror nog mestadels på priserna.

Den som lever får se.

Men som du säger. Kan bolaget få lite fler charterkontrakt (och få betalt) så är det genast en annan situation. Deras utnytjande av flottan har väl inte varit den bästa.

Beror min halvoptimistiska/pesimistiska inställning på att jag är 50% Norsk och 50% Svensk?


Jag håller helt med dig finns väl bara en "lowcost carrier" som tjänar bra med pengar i Europa vi behöver väl inte nämna vilken. Fly Nordic har Finnair i ryggen ja, men bolaget förlorar oerhört med pengar och någon gång måste även Fly Nordic börja presentera siffror ovanför strecket till Finnair. Det var som Fredrik Skanselid sa för ett tag sedan till mig "de feta charterkontraket får man inte innan man är en etablerad operatör." Det ligger nog en hel de i det han säger. Det har fått ett antal men det behövs fler för att ro runt skutan.

HMWK
16-10-2005, 19:07
Skal de være lcc eller charterselskap? Selvsagt ønsker jeg at de overlever, men det ser ikke lyst ut per dags dato.

jr
16-10-2005, 20:16
Originally posted by HMWK
Skal de være lcc eller charterselskap? Selvsagt ønsker jeg at de overlever, men det ser ikke lyst ut per dags dato.

Jag tror inte det går att tjäna pengar på att bara flyga "lowcost" linjetrafik i Scandinavien. Flottan måste unyttjas bättre och då är charter ett bra alternativ.
Hur går det med föresten med Norwegian gör de vinst?

MartinL
16-10-2005, 20:17
jepp. det løsnet for norwegian i sommer. September så også ut til å gi pluss i kassa

EB
16-10-2005, 21:14
Hallo! Man kan ikke sammenligne Norwegian og FlyMe....

jikswoboB
16-10-2005, 21:36
Nej, det går ju inte. Dom är verksamma på två separata marknader där både konkurrens och marknadsunderlag skiljer.

CK
17-10-2005, 15:04
Originally posted by jikswoboB
Nej, det går ju inte. Dom är verksamma på två separata marknader där både konkurrens och marknadsunderlag skiljer.


ikke minst så er FlyMe en mygg sammenlignet med sine konkurrenter, mens DY faktisk har en størrelse som gjør dem til en seriøs konkurrent til SAS Braathens i Norge. I Sverige gjelder utsagnet "something's gotta give" og jeg er redd det er FlyMe. Innen sommerprogrammet 2006 er jeg redd de enten er vekk, eller har et navn som begynner på "S" i store røde bokstaver på flykroppen.... Det er kankskje det noen av eierne håper på??

Isbamse
17-10-2005, 16:09
FlyMeToo en "hvitvaskingsoperasjon" ???

Mer detaljer?

jikswoboB
17-10-2005, 17:15
Originally posted by CK
Innen sommerprogrammet 2006 er jeg redd de enten er vekk, eller har et navn som begynner på "S" i store røde bokstaver på flykroppen.... Det er kankskje det noen av eierne håper på??


Bäst vore om dom aldrig hade förvandlat Array till ett flygbolag. Men gjort är gjort. Konkurs eller uppköp, oavsätt utgång tvingas jag realisera en förlust. Att bolaget överlever själv vore bäst sett ur min synvinkel.