PDA

View Full Version : Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen


Trdfly
01-03-2011, 17:25
Leste i dagens Adresseavis at fra 15.mars kommer bare de med billet igjennom sikkerhetskontrollen på TRD, er det slik andre steder også?

Jens W
01-03-2011, 17:30
To skritt frem og sytten tilbake?
Regner med det er papiravisa?

Trdfly
01-03-2011, 17:34
Det var papiravisa ja.

LTH
01-03-2011, 17:45
Hva om du reiser papirløst da?

TommyL
01-03-2011, 18:11
Hehe tenkte det samme...hvis man reiser på TPC kort...hva skal man gjøre da?

Tertit54
01-03-2011, 18:13
På OSL kommer de samme bestemmelsene, men jeg kan ikke finne noe info om dette på osl.no ??? Noen som vet noe mere ??

VC-10
01-03-2011, 18:15
Det sto i artikkelen at man viser kort eller mob. boardingkort i sikkerhetskontrollen, så da må de vel ha scannere for dette. Det funker jo i andre land, men dumt for oss som kunne tenke oss inn for å spotte!

Scandinavian
01-03-2011, 18:25
Tilbake til slik det var rett etter 11. september 2001 altså. Hva er poenget?
I Bergen blir det vel ikke store forskjellen, fåtall som gidder å styre gjennom kontrollkaoset her om man ikke skal fly. ;)

Dag Viking
01-03-2011, 18:31
Så på OSL i dag at det var kommet noen "billettkontroll-stasjoner" som jeg ikke har sett før, i forkant av sikkerhetskontrollen. Så vidt jeg kunne se var det barkode-scanner og kortleser.

Farmer
01-03-2011, 18:38
Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ? Kan ikke finne noe på nett om bakenforliggende årsak til denne innstrammingen. Man skulle tro at alle som er sikkerhetsklarert var "sikre".
Eller kanskje det kan bli en lavere security avgift ettersom det muligens blir færre å kontrollere ?

Discus
01-03-2011, 18:43
Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ? Kan ikke finne noe på nett om bakenforliggende årsak til denne innstrammingen.

Dette har vært oppe her inne tidligere. Det er en EU-forordning som Norge er sent ute med å implementere.

SeatBelt
01-03-2011, 18:48
Det verste som finnes er flyplasser der man på flere punkter må vise boardingpass for passering, selv om man har vist det flere ganger før. Får håpe det blir med ett passeringspunkt på norske flyplasser. Det verste som finnes er opphoping av folk.

Discus
01-03-2011, 18:49
Her er den forrige:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68397

Dag Viking
01-03-2011, 21:32
Hehe tenkte det samme...hvis man reiser på TPC kort...hva skal man gjøre da?
Det samme som i fast-track. Dra kortet?

Det blir vel også sensorer for smartpass, når det kommer i drift for fullt.


Jeg må si at jeg ikke deler frykten for lengre kø.
Det er når folk skal ta alt ut av lommene, ta ut pc av veska osv at ting stopper opp. Mulig de må sette inn en ekstra person pr sluse til å sjekke leg/boardingpass, men på de flyplassene som allerede sjekker dette, skaper det ikke ekstra kø.

LN-CMN
01-03-2011, 21:38
På RYG har jo dette eksistert helt siden oppstart, spurte hvorfor og konfronterte de med at det ikke er slik på andre flyplasser i Norge, svaret jeg fikk var - Vi gjør det fordi da slipper du gå ned igjen hvis du står ved gate uten BP.

Discus
01-03-2011, 21:56
Sikkert på mange måter greit mtp bla det LN-CMN nevner, men på flyplasser hvor sikkerhetskontrollkøen er milelang, så vil jo dette føre til ytterligere ventetid for de reisende.

Det er bare tull og tøys - vi som reiser en del vet at det ikke er i dokumentsjekken det er kø. Ta deg en tur ut i Europa eller en hvilken som helst amerikansk flyplass så vil du se hvor det stopper opp.

Someone
01-03-2011, 22:02
mod

Venligst hold dere til tema. Hva som stod når og hvor og i hvilken avis en eller annen gang i fjor er ikke relevant

Har slettet de innleggene i tråden som gikk OT

/mod

Superhai
01-03-2011, 22:04
Grunnen til dette er EU's ønske (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:097:0072:0084:EN:PDF) om færrest mulige kontroller i passasjerflyten. Dette er en del av "one-stop-security" regime, som er målet for EU. Flyselskapene trenger ikke lenger å utføre id-kontroll ved ombordstigning, så dette vil bli mye mer effektivt. Så i praksis så betyr det at kontrollen flyttes fra utgangene til sikkerhetskontrollen.

zico77
01-03-2011, 22:15
På OSL kommer de samme bestemmelsene, men jeg kan ikke finne noe info om dette på osl.no ??? Noen som vet noe mere ??

Det er allerede billettsjekk under test på OSL foran security. Den klarte ikkje finne billetten min på TPC-kortet...... gudd løkk everyone! Satser på dei har gode og ikkje minst klare system når det rulles ut på TRD, ellers blir det både banning, utskjelling og ikkje minst kø.

Maxim
02-03-2011, 00:06
Det vil bli gjeldende på ALLE norske flyplasser fra og med 15 mars.. Som tidligere nevnt, EU greier! Grunnen til det ikke har kommet i Norge før er hvordan det skal bli håndhevet, etc.. Blir spennende å se hvordan dette vil bli motatt.. Jobber selv med Security på flyplass, og mange kommer å spør om de kan følge venner/kjæreste/famile til gate..

bamseh
02-03-2011, 09:02
Det vil bli gjeldende på ALLE norske flyplasser fra og med 15 mars.. Som tidligere nevnt, EU greier! Grunnen til det ikke har kommet i Norge før er hvordan det skal bli håndhevet, etc.. Blir spennende å se hvordan dette vil bli motatt.. Jobber selv med Security på flyplass, og mange kommer å spør om de kan følge venner/kjæreste/famile til gate..
Selvsagt blir det mottatt med total uforståelighet. Poenget med sikkerhetskontrollen er jo at folk med kniver ikke skal slippe inn, ikke at folk med barnebarn eller bestemødre på tur ikke slipper inn. Uansett så tilpasser vi oss vel dette også.. kuet som er vi er hele gjengen etter 10 år med "9/11-security".

Forøvrig merkelig at handelsnæringen "innenfor" ikke har klart å endre dette til sin fordel. Flyplassene er jo generelt ivrige etter å ha så stor omsetning som mulig innenfor, til tross for at det ikke nødvendigvis er forenelig med sikkerheten.. - les: tax-free-brennevin.

gustavf
02-03-2011, 09:08
Hva mener de å oppnå med dette da ? Økt sikkerhet, eller lavere omsetning i restaurantene ?

Selvsagt vil man ved et slik tiltak oppnå høyere sikkerhet! Du tror da vel ikke at EU ville innføre noen slike regler uten at nøye kost/nytte-analyser viser at sikkerhetseffekten langt overstiger kostnadene og de andre ulempene? :old :headbang

(Sånn, nå skal jeg skaffe meg kaffe og se om sunn fornuft dukker opp igjen.)

OJB
02-03-2011, 16:08
Nok en grunn til å ta toget:rolleyes:

Utflyttet
02-03-2011, 16:12
Selvsagt vil man ved et slik tiltak oppnå høyere sikkerhet! Du tror da vel ikke at EU ville innføre noen slike regler uten at nøye kost/nytte-analyser viser at sikkerhetseffekten langt overstiger kostnadene og de andre ulempene? :old :headbang


Dette synes jeg er tendensiøst prat og spiller på folks mistillit til regler man får tredd nedover ørene fra omverdenen, og politikere sitt behov for å la det se ut som man gjør noe.

Dette er jo helt klart et nødvendig sikkerhetstiltak. Hvis vi ser på dette mer historisk, så viser det seg jo at ikke bare hadde alle på 9/11 hadde billetter, tilsvarende som han karen som for mange år siden ble avvæpnet på FBU med en pose kald pils.

Hvis du ser på hvor mange farlige gjenstander som er beslaglagt i sikkerhetskontroller de siste årene så er det jo horden av livsfarlige folk som er bevæpnet til tuppen av krøllene med sjampo som er de man bør passe der for.

-A

LN-MOW
02-03-2011, 16:21
Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Jeg tror selskapene er glade for å få dette bort fra gatene ...

slankebrusmannen
02-03-2011, 16:53
Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Jeg tror selskapene er glade for å få dette bort fra gatene ...

Med fare for at jeg har en annen oppfatning av hva ID er enn SAS: Reis billettløst og uten bagasje med SAS innenlands i dag og du skal lete lenge etter kontroll av ID. Det samme gjelder forøvrig intra-Europa med (mulig) unntak av ut av Norge.

JoeW
02-03-2011, 17:39
Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Jeg tror selskapene er glade for å få dette bort fra gatene ...

Problemet blir jo så sjekk av reisedokumenter (spesielt for online/remote ckin) - antar flere selskaper fortsatt ønsker å sjekke dette ved første flyvning/flyvninger til destinasjoner hvor dokumenter er påkrevet.

LN-MOW
02-03-2011, 18:01
Det er noe helt annet og det blir uendret. Sjekk av reisedokumenter er flyselskapets jobb. ID-sjekk gjøres av lufthavna og er kun en sjekk av at ID og billett matcher.

gustavf
02-03-2011, 18:56
Vel - med utgangspunkt i at ID-kontroll MÅ foretas et sted ... er det ikke like greit å ha det på samme sted over alt? Inngangen til steril sone er da ihvertfall etter min mening et naturlig sted å gjenomføre dette.

Hvorfor må man kontrollere ID et sted? Det er nok et tiltak som faller et sted mellom sysselsetting, sikkerhet og teater.

I dag kan man fly uten ID. På hvilken måte bidrar det til at flysikkerheten er lavere enn den kunne ha vært?

LN-MOW
02-03-2011, 18:59
Hvorfor må man kontrollere ID et sted?

Fordi EU sier det? Er det ikke det som er hele poenget, da?

Utflyttet
02-03-2011, 20:32
Fordi EU sier det? Er det ikke det som er hele poenget, da?

"Fordi EU sier det" er noe som rangeres et sted mellom "morra di!" og "min storebror er større enn deg!". ;)

-A

BU662
02-03-2011, 21:01
Jeg tror det gar litt i feil retning.

Det er ikke EU som per se sier dette. Mange ting som kom etter 2001 kom egentlig mer eller mindre direkte ut av ICAO Annex17. Alle medlemmer i EU er del av ICAO, sa er Norge. Men, alle har - til en mer eller mindre grad -sluvet a sette om Annex17 SARPs til nasjonalt lov. Annexer og Ammendments er skapt i sammenarbeid av alle kontrakt-stater, inkl. Norge.

EU tok en god del innisjativer etter 9-11. En del baserte direkte pa Annex17, en del pa andre dokumenter (e.g. ECAC Doc.30 ->EU 2320/2002) og en del ble skapt pa anbefalinger av EASA.

ID krav er ikke nytt, og det kom ikke fordi EU oppfant dette, men fra ICAO...

Forövrig kan EU ikke gi ut noe som blir gjeldende lov i Norge. Det alltid trenges noen formalt aksjon fra norske myndigheter a konvertere dette til gjeldende norsk lov.

JoeW
02-03-2011, 21:59
Det er noe helt annet og det blir uendret. Sjekk av reisedokumenter er flyselskapets jobb. ID-sjekk gjøres av lufthavna og er kun en sjekk av at ID og billett matcher.

Nettopp derfor vil nok sjekk av pass paa gate fortsette hos en del flyselskap.

Novair
02-03-2011, 22:00
TRD:


For de som pleier å legge søndagsmiddagen eller formiddagskaffen til flyplassen for å se på livet på flysiden jobber Avinor nå med andre løsninger, uten at Hogstad vil røpe så mye om dette, skriver Adressa.no.


http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1597663.ece

Ståle
04-03-2011, 09:45
I BTs artikkel så nevnes det av securitysjef at det holder å fortelle hvilken flight man skal med på. Nemo problemo å slippe inn for oss andre med andre ord..

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Se-opp-for-lengre-koeer-1265430.html#1265696

The Ticketor
04-03-2011, 11:03
Skal bare skru ned radioen, så skal jeg skrive noe. Dem spiller en eller annen låt fra Eagles her...

Den som som tror dette vil medføre noen endring av id-sjekk på gate, blir nok skuffet. Det er ofte høye bøter flyselskapene skal betale dersom noen slipper igjennom nettet, og at skulle slutte å sjekke pass på non-schengen f eks, fordi han allerede har vist det til en G4S-vekter (som neppe har sjekket timatic og visum), well, not gonna happen.

Videre skal pax med bags kunne dokumentere at dem er samme person som sjekket inn bagasjen. Dette utføres med legitimasjon eller med fingern på SK.

Sjekken som foretas i security er alt for enkel å komme igjennom for at dette skal erstatte id-sjekk på gate. Tror neppe flyselskap og handlingagenter er bekvemme med og overlate dette til en annen aktør.

Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.

Ståle
04-03-2011, 11:23
Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.

Med andre ord, enda mer unødvendig fjas fra Brüssel.

LN-KGL
04-03-2011, 11:42
Med andre ord, enda mer unødvendig fjas fra Brüssel.

ICAO Ståle, ICAO - ikke EU

flappflapp
04-03-2011, 12:06
Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

Ståle
04-03-2011, 12:36
ICAO Ståle, ICAO - ikke EU

Takker for rettelsen, det er tydelig at jeg fortsatt bør holde meg i det lille akvariet en stund til. :-)


Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

Når man først har bilett, tja da flyr man!

Flying-news
04-03-2011, 12:42
Hvis man vil inn, så er det vel i prinsippet mulig å kjøpe en fullpris billett med f.eks. SAS og bare la være å board'e flyet?

Ser ikke helt poenget, men ja, selvsagt.
Om man absolutt vil bruke litt ekstra tid på hva enn man ønsker etter security, så er det jo bare å møte opp litt tidligere enn nødvenig ;) -ikke drop å boarde flyet, det blir nesten for dumt... :p

JoeW
04-03-2011, 12:50
Skal bare skru ned radioen, så skal jeg skrive noe. Dem spiller en eller annen låt fra Eagles her...

Den som som tror dette vil medføre noen endring av id-sjekk på gate, blir nok skuffet. Det er ofte høye bøter flyselskapene skal betale dersom noen slipper igjennom nettet, og at skulle slutte å sjekke pass på non-schengen f eks, fordi han allerede har vist det til en G4S-vekter (som neppe har sjekket timatic og visum), well, not gonna happen.

Videre skal pax med bags kunne dokumentere at dem er samme person som sjekket inn bagasjen. Dette utføres med legitimasjon eller med fingern på SK.

Sjekken som foretas i security er alt for enkel å komme igjennom for at dette skal erstatte id-sjekk på gate. Tror neppe flyselskap og handlingagenter er bekvemme med og overlate dette til en annen aktør.

Nei, denne sjekken kommer nok i tillegg til det som allerede er på plass, og vil neppe erstatte noenting.
Enig - og ogsaa det jeg skriver. Det overrasker meg dermed litt at SAS har sluttet med dokumentsjekk paa gate paa ARN og CPH saavidt jeg har forstaatt...

Samme med innenriks hvor man lett kan paastarte en reise uten gyldige papirer for dens destinasjon. Er vel en risiko SAS eventuelt velger aa ta.

I USA loeses det som regel med en boks paa self-service boarding med ''int'l'' eller ''passport required'' saavidt jeg har sett. Dog litt mer ''stress paa gate'' innen Europa hvor det er hoyere andel int'l - men man kan jo fint faa paa plass et symbol/paaskrift for non-schengen-connections. Hva vet jeg.

Discus
04-03-2011, 12:52
Enig - og ogsaa det jeg skriver. Det overrasker meg dermed litt at SAS har sluttet med dokumentsjekk paa gate paa ARN og CPH saavidt jeg har forstaatt...

Samme med innenriks hvor man lett kan paastarte en reise uten gyldige papirer for dens destinasjon. Er vel en risiko SAS eventuelt velger aa ta.

LH har da heller aldri dokumentsjekk så lenge man flyr innenfor Schengen (fra en flyplass i Tyskland hvertfall). Jeg har hvertfall ikke opplevd det så lenge jeg kan huske.

EDIT: Er det forøvrig noen som har sagt at det er ID-sjekk for å komme gjennom security, eller er det noe forumets kloke hoder antar?

flappflapp
04-03-2011, 12:54
Ser ikke helt poenget, men ja, selvsagt.
Om man absolutt vil bruke litt ekstra tid på hva enn man ønsker etter security, så er det jo bare å møte opp litt tidligere enn nødvenig ;) -ikke drop å boarde flyet, det blir nesten for dumt... :p

Vel, jeg tenkte mer på problemstillingen der man ikke skal fly, men vil inn for å spotte, spise, følge bestemor, whatever - og kanskje risikerer å ikke komme forbi security siden man ikke har billett. Har observert at Avinor "tenker på løsninger for dette", men jeg kan ikke umiddelbart se noen praktisk måte å gjøre det på.

JoeW
04-03-2011, 12:56
Vel, jeg tenkte mer på problemstillingen der man ikke skal fly, men vil inn for å spotte, spise, følge bestemor, whatever - og kanskje risikerer å ikke komme forbi security siden man ikke har billett. Har observert at Avinor "tenker på løsninger for dette", men jeg kan ikke umiddelbart se noen praktisk måte å gjøre det på. Paa OSL er det ihvertfall et system med gjesteadgang klart for type bestemor-assistanse som handlingagentene kan gi ut.

gustavf
04-03-2011, 13:19
Samme med innenriks hvor man lett kan paastarte en reise uten gyldige papirer for dens destinasjon. Er vel en risiko SAS eventuelt velger aa ta.


I hvilke situasjoner skal man kunne fly innenriks og ende opp uten "gyldige papirer for destinasjonen"?

JoeW
04-03-2011, 14:02
I hvilke situasjoner skal man kunne fly innenriks og ende opp uten "gyldige papirer for destinasjonen"?

TRD-OSL-LHR - f.eks., i det du vil kunne boarde (forutsatt ingen bag sendt) TRD-OSL uten å vise gyldige dokumenter.

Someone
04-03-2011, 14:36
TRD-OSL-LHR - f.eks., i det du vil kunne boarde (forutsatt ingen bag sendt) TRD-OSL uten å vise gyldige dokumenter.

Men så lange man sjekker ID før OSL-LHR flighten så spiller det ingen rolle.

En av fordelene med å fly SAS kontra Norwegian innenriks er jo nettopp at SAS ikke sjekker ID og det holder å dra kortet/scanne mobilen.

JoeW
04-03-2011, 14:51
Men så lange man sjekker ID før OSL-LHR flighten så spiller det ingen rolle.

En av fordelene med å fly SAS kontra Norwegian innenriks er jo nettopp at SAS ikke sjekker ID og det holder å dra kortet/scanne mobilen.
Da har passasjeren kommet seg til Oslo, og utgjoer et stoerre problem enn om han/hun hadde vaert stoppet allerede i Trondhjem. Man unngaar boten fra britisk immigrasjon, men staar med en pax uten papirer i Oslo.

Edit: selvsagt enklere for passasjerene som du paapeker, men en potensiell risk for flyselskapet. Som sagt over, antar jeg SAS velger aa ta risikoen for aa kunne tilby deg et enklere produkt uten ID-kontroll, poenget mitt er at det ikke er helt uten risiko/kostnader.

Someone
04-03-2011, 15:03
Da har passasjeren kommet seg til Oslo, og utgjoer et stoerre problem enn om han/hun hadde vaert stoppet allerede i Trondhjem. Man unngaar boten fra britisk immigrasjon, men staar med en pax uten papirer i Oslo.

Men det blir passasjerens problem!

VC-10
04-03-2011, 15:33
En av fordelene med å fly SAS kontra Norwegian innenriks er jo nettopp at SAS ikke sjekker ID og det holder å dra kortet/scanne mobilen.

Det der skjønner jeg ikke helt - på mine ganske mange TRD - OSL -TRD turer de siste årene, tror jeg ikke jeg har vist leg en gang!

Someone
04-03-2011, 15:56
Det der skjønner jeg ikke helt - på mine ganske mange TRD - OSL -TRD turer de siste årene, tror jeg ikke jeg har vist leg en gang!

Jeg må alltid vise ID når jeg flyr DY OSL-KRS, men aldri på SAS på samme strekning

Dag Viking
04-03-2011, 17:03
Jeg må alltid vise ID når jeg flyr DY OSL-KRS, men aldri på SAS på samme strekning

Det samme gjelder intraskandinavisk og innenriks i Danmark. Tidligere mener jeg at man måtte vise leg på intraskandinavisk hos SAS, det er det slutt med.

mo
05-03-2011, 00:19
Her synes det det er mye blanding av saker.

Det som hittil har vært en regel, er at man skal identifisere personen som leverer bagasjen og at denne er samme person som kommer til utgangen. Dette er en regel i forbindelse med bagasjesikkerheten og er ikke en ID (identifikasjons) kontroll. Mange tror det er en ID kontroll for det er slik de fleste passasjerer oppfatter det. Men dette kan også gjøres med biometri (fingertrykk), og faktisk også at en ansatt følger den som reiser fra innsjekk og til utgangen og bekrefter til utgangen at det er samme person. For de som ikke har bagasje er det ingen krav å vise ID ved utgangen, men av praktiske årsaker blir alle bedt om å vise ID. Man vet jo ikke hvem som har levert bagasje eller ikke.

Med alle andre sikkerhetsregler som finnes synes jeg det har vært vanskelig å finne logikken eller behovet for denne regelen, og det kanskje nettopp det EU til slutt har innsett og har fjernet dette kravet.

Det nye nå i sikkerhetskontrollen er at alle skal fremvise reisedokumenter. Det er heller ingen ID kontroll da man ikke skal vise ID kort, men en billett eller lignende. Dette kan jeg ikke skjønne har noe sammenheng med den ovennevnte regel som skal fjernes.

Dokumentkontroll (pass/visa osv.) blir gjort når man skal reise til et land der de krever dette av flyselskapet, fra Norge betyr dette stort sett ut av Schengen.

ID kontroll, sjekk av navn mot billett, har alle flyselskap mulighet til å gjøre når som helst, men det er veldig få som praktiserer det fast.

Forvirret? Ja, det er de fleste... ;)

Discus
08-03-2011, 10:20
God oppsummering ehall, fryktelig mye sammenblanding av forskjellige regler i tråden nå. Det blir kun sjekk av billett/BP i security, ref siste info fra OSL:
http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/X_Billettkontroll

Og Luftfartstilsynet:
Flyplassene har etablert ordninger som skal sikre at reisende med behov for ledsagelse og følge, skal få dette. Det tenkes her på barn, eldre og andre som har spesielle behov.

Barn som reiser alene og andre som trenger assistanse

Barn vil alltid ha anledning til å ha med seg ledsager fram til utgang (gate).

Det samme gjelder for eldre og øvrige reisende med behov for assistanse. http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article24060.ece

Og hele forskriften: http://www.luftfartstilsynet.no/multimedia/archive/00008/Forskrift_om_forebygg_8862a.pdf

Dessuten er systemet med gyldig boardingkort/billett allerede innført mange steder i verden uten at ting har stoppet opp av den grunn. Ser man på utlendinger som skal reise fra OSL så ser man også at de aller fleste stiller i security med boardingkortet klart, noe de er vant med hjemmefra.

The Ticketor
09-03-2011, 13:41
Ser man ser man, nå har faktisk DY bestemt seg for å droppe standard ID-kontroll på sine avganger, med unntak for non-Schengen. Alle må fortsatt kunne fremvise legitimasjon dersom det blir spurt om det, men standard ID-sjekk på pax med bags innenlands, og på samtlige pax utenlands, forsvinner (bortsett fra non-Schengen, som tidligere nevnt).

Muig det kommer presiseringer rundt dette som nyanserer dette bildet noe, vi får se.

Someone
15-03-2011, 07:37
Og da er første dagen med dette tåpelige opplegget, og etter hva jeg ser på folk sine facebookstatuser er det ganske lange køer på Gardermoen..........bør vel ikke komme som noen overaskelse, og de har vel beregnet alt for liten kapasitet som med det meste annet der oppe :(

Edit: På OSL sine webkameraer ser det ut til at køen ihvertfall står til SAS sin billettskranke, mot normalt kun et par minutters kø på denne tiden av døgnet

SAS-Steward
15-03-2011, 14:20
Klarer ikke helt å se problemet, du må bevise på en elelr annen måte at du skal ut å fly. Det være seg boardingkort, på papir telefon etc, eventuelt vise reiserute på papir telefon etc, i værste fall må man innom en automat å printe ut et boardingkort, noe som tar under et minutt. Ved reiser til f.eks London er det id-sjekk på gate.
Så hva som er tåpelig/vanskelig forstår ikke jeg, hvorfor skal man gå gjennom en sikkerhetskontroll på en flyplass om man ikke skal reise, eller følge noen??? (man får ledsagerkort dersom man bevislig skal følge noen, enten barn, tante olga på 90 etc)

TOS
15-03-2011, 14:44
Så hva som er tåpelig/vanskelig forstår ikke jeg, hvorfor skal man gå gjennom en sikkerhetskontroll på en flyplass om man ikke skal reise, eller følge noen??? (man får ledsagerkort dersom man bevislig skal følge noen, enten barn, tante olga på 90 etc)

Jeg vet ikke om jeg synes dette er tåpelig, men ditt spørsmål svarer vel på hvorfor det kanskje er unødvendig: Hvorfor skal man gå gjennom sikkerhetskontrollen om man ikke skal reise? Eller: Hvorfor skal man da sjekke om de som går gjennom sikkerhetskontrollen faktisk skal reise?;)

gustavf
15-03-2011, 14:56
Så hva som er tåpelig/vanskelig forstår ikke jeg, hvorfor skal man gå gjennom en sikkerhetskontroll på en flyplass om man ikke skal reise, eller følge noen??? (man får ledsagerkort dersom man bevislig skal følge noen, enten barn, tante olga på 90 etc)

Det koster penger og gir ikke økt sikkerhet. Ettersom det finnes adskillig bedre sysselsettingstiltak så er dette tåpelig.

SAS-Steward
15-03-2011, 15:02
Det koster penger og gir ikke økt sikkerhet. Ettersom det finnes adskillig bedre sysselsettingstiltak så er dette tåpelig.

Hvor er merkostnaden?
Den som står der å forteller alle som "glemmer" å ta ut pc`n kan gjøre dette, virket som det var det som ble gjort på OSL i dag også.
Om det bidrar til bedre sikkerhet eller ikke skal ikke jeg si noe om, for det vet jeg ikke spesielt mye om, å det overrasker meg veldig at så mange her er veldig opptatt av kostnadene ved dette.

gustavf
15-03-2011, 15:13
Hvor er merkostnaden?
Den som står der å forteller alle som "glemmer" å ta ut pc`n kan gjøre dette, virket som det var det som ble gjort på OSL i dag også.

Dette må i så fall være en av få dokumentkontroller som ikke tar tid for de som skal finne fram dokumenter, gjør seg selv, ikke krever ressurser til opplæring eller på annen måte medfører plunder, heft eller kostnader.

SAS-Steward
15-03-2011, 15:31
Dette må i så fall være en av få dokumentkontroller som ikke tar tid for de som skal finne fram dokumenter, gjør seg selv, ikke krever ressurser til opplæring eller på annen måte medfører plunder, heft eller kostnader.

Det er jo klart at om man virkelig vil at dette skal være et problem så er det selvfølgelig det. Jeg klarer desverre ikke som deg å se at dette er et problem, men folk er forskjellige.
Men nå er dette innført, så da er det bare å forberede seg på det, selv om dette kanskje er vanskelig.
PS man må når man reiser utenlands vise bevis for reisen ved handling av tax-free, ALDRI hørt at dette er noe problem

Discus
15-03-2011, 15:52
Og da er første dagen med dette tåpelige opplegget, og etter hva jeg ser på folk sine facebookstatuser er det ganske lange køer på Gardermoen..........bør vel ikke komme som noen overaskelse, og de har vel beregnet alt for liten kapasitet som med det meste annet der oppe :(

Edit: På OSL sine webkameraer ser det ut til at køen ihvertfall står til SAS sin billettskranke, mot normalt kun et par minutters kø på denne tiden av døgnet


http://www.avinor.no/avinor/presse/_nyhetsarkiv?GREI_OVERGANG_TIL_BILLETTKONTROLL&id=181-127569
-Vi hadde noe lengre køer i dag, men det skyldtes noe mer trafikk enn vanlig – og ikke billettkontrollen, sier informasjonssjef ved Oslo lufthavn Gardermoen, Jo Kobro.

SAS-Steward
15-03-2011, 16:03
Jeg har vært på OSL i hele dag, og det har ikke vært noe lengre køer en vanlig.

OEH
15-03-2011, 17:14
Dette er da vanlig praksis på veldig mange flyplasser både i og utenfor Europa. Det går veldig bra, og det vil det nok gjøre på OSL også.
Hvorfor denne krisemaksimeringen hver gang en forandring kommer?

TOS
15-03-2011, 17:18
Dette er da vanlig praksis på veldig mange flyplasser både i og utenfor Europa. Det går veldig bra, og det vil det nok gjøre på OSL også.
Hvorfor denne krisemaksimeringen hver gang en forandring kommer?

Kanskje fordi mange mener at dette er et unødvendig tiltak som legger litt mer styr på det å reise med fly? I likhet med flere andre her så tenker vel jeg at dette ikke bidrar til noe annet enn at man må vise sine papirer en ekstra gang, og vil nok neppe avverge noe fælt... Så kan man spørre om det er et problem og det er det kanskje ikke isolert sett, men det må være lov til å stille spørsmål ved enda en barriere som man knapt ser hensikten med.

Discus
15-03-2011, 17:20
Var gjennom security på OSL nå kl. 17 - en billettsjekker betjener to sluser. Folk drar stort sett kort og strekkoder selv, og det var ikke kontrollen som skapte det lille som var av kø.

The Ticketor
15-03-2011, 21:18
Jeg jobber på OSL, og fra min normale arbeidsplass har jeg relativt god sikt til sikkerhetskontrollen, og "billett"-kontrollen var ikke grunnen til de lange køene. Man kan jo av og til lure på hvorfor ikke flere sluser er åpne, men det er jo ikke et spørsmål som har dukket opp i samband med dette. Nei, dette er ikke mye å bli opprørt over egentlig.

TOS
15-03-2011, 22:11
Nei, dette er ikke mye å bli opprørt over egentlig.

Dette er jo ikke noe nytt for de som reiser utenlands, for det er vel mer vanlig enn ikke at boarding kort sjekkes før security. Jeg skjønner vel egentlig ikke poenget, men som jeg nevner så er dette isolert sett ikke noe å bli opprørt over. Men ser man på hele systemet så er det litt "Klarer man den, så klarer man den". Væskeforbudet er jo heller ikke noen big deal isolert sett, for man klarer å tilpasse seg det. Likeså PC ut av bag'en i security isolert sett. Og det samme med legitimasjon ved boarding om man har sjekket inn baggasje isolert sett. På et eller annet tidspunkt blir imidlertid totaliteten i sikkerhetsopplegget litt vel mye.

Trety
16-03-2011, 10:07
Jeg har vært på OSL i hele dag, og det har ikke vært noe lengre køer en vanlig.

Jeg var på OSL 7.10 og det var atskillig lengre køer enn normalt. Om du så på den skjermen som viser beregnet ventetid kan jeg meddele at det i dag ble bevist at det høyeste tallet den kan vise er 11 min. Reell tid var ca. 25 minutters kø - og det er for dårlig.

Dag Viking
16-03-2011, 10:24
Jeg var på OSL 7.10 og det var atskillig lengre køer enn normalt. Om du så på den skjermen som viser beregnet ventetid kan jeg meddele at det i dag ble bevist at det høyeste tallet den kan vise er 11 min. Reell tid var ca. 25 minutters kø - og det er for dårlig.

Er tavlene for tvilsomme Ali å regne? Jeg kan knapt huske å ha sett to-sifret antall minutter oppgitt ventetid, men min erfaring er at tidene på tavla er underdrevet.

Trety
16-03-2011, 12:44
Er tavlene for tvilsomme Ali å regne? Jeg kan knapt huske å ha sett to-sifret antall minutter oppgitt ventetid, men min erfaring er at tidene på tavla er underdrevet.

Pleier alltid å kaste et blikk på de, og når det står 3-5 minutter så har jeg inntrykk av at det er ganske nær sannheten. I går var de definitivt komiske Ali, hadde ikke engang kommet inn der sikk-sakken begynner da det var gått 11 minutter.

JoeW
16-03-2011, 13:53
Pleier alltid å kaste et blikk på de, og når det står 3-5 minutter så har jeg inntrykk av at det er ganske nær sannheten. I går var de definitivt komiske Ali, hadde ikke engang kommet inn der sikk-sakken begynner da det var gått 11 minutter.
Er det ikke ventetid fra punktet de står, de skal vise?

Trety
16-03-2011, 17:04
Er det ikke ventetid fra punktet de står, de skal vise?

I så fall bør de tas ned, da er det nemlig fullstendig verdiløse og ikke minst misvisende. Det er en reisende revnende likegyldig hvor lang tid det tar innenfor punktet de står, det eneste som betyr noe er hvor lang tid det tar totalt.

Men når det er sagt, vekterne i G4S sa til folk som spurte hvor lang tid dette ville ta at det stod 11 minutter på tavla. Så i om det er riktig bør også G4S informeres om det faktumet der. :)

Superhai
16-03-2011, 17:31
http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/30_Sikkerhet/X_Ventetid_i_sikkerhetskontrollen

Det er hva OSL sier om kømålingssystemet.

JoeW
16-03-2011, 18:39
I stand corrected.

flytoget
19-03-2011, 19:25
http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/30_Sikkerhet/X_Ventetid_i_sikkerhetskontrollen

Det er hva OSL sier om kømålingssystemet.


Litt mer info om kømålingssystemet på OSL fra Avinors internmagasin.

OEH
19-03-2011, 20:31
Funket helt fint på torsdag da jeg gikk gjennom. Ingen kø, og ingen sure miner heller.

zico77
19-03-2011, 21:30
Funka heilt fint når eg gjekk gjennom med TPC-kort fredag. Lite og ingen kø, ingen sure miner. BP funka også heilt greit (for pax foran meg i køen). Mao: No problem, etter mitt syn. Påstand: Den store fordelen må jo vera at køen faktisk vil MINKE -Argument: sidan ingen andre enn dei med billett kommer gjennom....

BSSW
19-03-2011, 23:01
Påstand: Den store fordelen må jo vera at køen faktisk vil MINKE -Argument: sidan ingen andre enn dei med billett kommer gjennom....
Er det så mange ikke-reisende som går inn og ut av rød sone? :8:

TOS
20-03-2011, 02:11
Er det så mange ikke-reisende som går inn og ut av rød sone? :8:

Nei, neppe. Ikke skjønner jeg poenget med denne kontrollen heller. Er det noen som kan forklare meg hva hensikten er? Å unngå at ikke-reisende går gjennom sikkerhetskontrollen? Det er neppe et stort problem. Det er ikke så mange av oss som er så interesserte i fly at man reiser til flyplassen & går gjennom security for å spotte....;)

Øivind
20-03-2011, 09:46
Det kan jo være endel som er med folk som skal reise gjennom for å ta en kaffe med de e.l før avreise?
På gamle Fornebu var det iallefall vanlig at man ble med de helt til utgangen for å ta farvel og ønske de god tur.

TOS
20-03-2011, 10:26
Det kan jo være endel som er med folk som skal reise gjennom for å ta en kaffe med de e.l før avreise?
På gamle Fornebu var det iallefall vanlig at man ble med de helt til utgangen for å ta farvel og ønske de god tur.

Kanskje, men til forskjell fra OSL så lå FBU praktisk talt inne i byen (eller iallefall nesten...). Jeg kan ikke tro at dette er et stort problem, og sikkerhetsmessig er det vel heller ikke noe problem om noen skulle finne på å ta turen opp for å drikke kaffe med noen som skal ut å reise.

Discus
20-03-2011, 10:37
Kanskje, men til forskjell fra OSL så lå FBU praktisk talt inne i byen (eller iallefall nesten...). Jeg kan ikke tro at dette er et stort problem, og sikkerhetsmessig er det vel heller ikke noe problem om noen skulle finne på å ta turen opp for å drikke kaffe med noen som skal ut å reise.

Ikke lag dette til en OSL-diskusjon - dette er en regel som gjelder hele EU og som har vært praktisert der i lang tid.

Men en relatert historie: Møtte en som kom fra et annet sted i Norge på OSL. Han kom inn med DY og vi skulle videre med SK. Han hadde kun sjekket inn på mobil (tekstmelding) og der stod det "husk å skrive ut boardingkort!". Dette så han når han kom til OSL og gikk i service-skranken til SAS på utland (sikker sone). Spurt om hun kunne skrive et BP fordi det stod det i tekstmeldingen. Svaret var at "Ja selvfølgelig, men du må huske å gjøre det hjemme hvis ikke slipper du ikke gjennom sikkerhetskontrollen. Nye regler." :lol:

TOS
20-03-2011, 10:46
Ikke lag dette til en OSL-diskusjon - dette er en regel som gjelder hele EU og som har vært praktisert der i lang tid.


Det var ikke min hensikt. Det finnes jo flere flyplasser enn OSL, selv om OSL ble nevnt ved en liten glipp...;) Mitt poeng er at dette neppe er et stort problem uansett om det er OSL, TOS, KKN eller what have you, og selv om det praktiseres i EU er det jo ikke nødvendigvis et fornuftig eller nødvendig tiltak. Men for all del, jeg kan ta feil og det kan være at det er mange som går gjennom security på flyplassene som ikke skal reise, og som dermed skaper problemer.

BSSW
20-03-2011, 14:30
Ikke skjønner jeg poenget med denne kontrollen heller.
Da er vi 2...
Er det noen som kan forklare meg hva hensikten er? Å unngå at ikke-reisende går gjennom sikkerhetskontrollen? Det er neppe et stort problem. Det er ikke så mange av oss som er så interesserte i fly at man reiser til flyplassen & går gjennom security for å spotte....;)
Well said!

Someone
23-03-2011, 18:47
Første erfaring med dette idag. På OSL gikk det hreit, bare sveipe kortet. På KRS var det ingen automater å dra kortet i så istedet ble det å vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

TOS
23-03-2011, 19:27
Første erfaring med dette idag. På OSL gikk det hreit, bare sveipe kortet. På KRS var det ingen automater å dra kortet i så istedet ble det å vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

Det er ikke noe poeng.;)

mo
24-03-2011, 00:32
vise frem at jeg hadde et kort og si jeg skulle reise billettløst til OSL........så hva er egentlig poenget med kontrollen da?

Hysj, ikke si det til noen, vil ikke at EU skal høre om den norske tolkningen!

Ut fra norske forhold virker kontrollen meningsløst, håper det er forhold andre steder i Europa som kan forvare dette siste påfunnet fra Brussel.

Dag Viking
03-05-2011, 23:43
På OSL har man kortlesere, greit nok. Hva gjør man i SVG? Jo, man holder et kort (EB, Diners, Mastercard, Whatevercard) frem mot Securitas før man går gjennom porten.
Betryggende? Oh yes!

Discus
03-05-2011, 23:44
På OSL har man kortlesere, greit nok. Hva gjør man i SVG? Jo, man holder et kort (EB, Diners, Mastercard, Whatevercard) frem mot Securitas før man går gjennom porten.
Betryggende? Oh yes!

Yepp - er ikke rullet ut på alle Avinor-plasser enda, kommer etter hvert.

På Gardermoen vil det være kortlesere på plass fra innføringsdato, mens det på resten av Avinors flyplasser gradvis vil komme på plass mot sommeren. I mellomtiden vil det gjennomføres manuell kontroll av billetter og boardingkort. Reiser du billettløst viser du ditt kort og oppgir destinasjon samt flyinformasjon.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/For-reisen/Sikkerhetskontroll/

kops
04-05-2011, 19:01
På OSL har man kortlesere, greit nok. Hva gjør man i SVG? Jo, man holder et kort (EB, Diners, Mastercard, Whatevercard) frem mot Securitas før man går gjennom porten.
Betryggende? Oh yes!


Betryggende???
Dette har aldri vært et sikkerhetstiltak.......

Dag Viking
08-05-2011, 22:42
Betryggende???
Dette har aldri vært et sikkerhetstiltak.......

Neida, det er bare et nytt idiotitiltak for arbeidfortrygd-gjengen. I kveld var det en sluse på osl, og der virket ikke kortleseren. Måtte vise bagasjekvittering for å komme gjennom.

Utflyttet
09-05-2011, 18:34
Neida, det er bare et nytt idiotitiltak for arbeidfortrygd-gjengen. I kveld var det en sluse på osl, og der virket ikke kortleseren. Måtte vise bagasjekvittering for å komme gjennom.

På Flesland sist forlangte de å se papirutskrift av e-ticket. Hun ble veldig bli når hun fikk se en baggasjetag... *sukk*

-A

Journal
09-05-2011, 20:57
Så hvis man reiser uten bagasje får man ikke være med?

The Ticketor
09-05-2011, 21:20
Har du bagasjekvittering, så har du boardingkort, og det holder lenge det.

Someone
09-05-2011, 21:23
På KRS holder det fortsatt å vise at man innehar et kredittkort og si man skal til Oslo :)

Discus
09-05-2011, 21:26
Så hvis man reiser uten bagasje får man ikke være med?

Alle som har billett kommer med, men man må kunne bevise at man har det. Boardingkort, bekreftelse, EB-kort o.l. Skulle kortleser eller annet ikke funke så finner de nok en løsning.

Superhai
09-05-2011, 21:54
Har du bagasjekvittering, så har du boardingkort, og det holder lenge det.

Nja, det går fint ann å ha baggasjekvittering hvis du har videreforbindelse til en annen flight, uten å i det hele tatt å være sjekket inn. Men det er likevel en stor sannsynlighet for at du skal reise om du har en på den datoen du skal reise. Sikkert bedre enn et kredittkort.

The Ticketor
09-05-2011, 21:57
Det er for så vidt korrekt, men det mangler ikke på muligheter å få tak på et ombordstigningskort om du har kommet deg til et sted der du skal igjennom sikkerhetskontrollen igjen.

Basse-HAU
09-05-2011, 22:13
På KRS holder det fortsatt å vise at man innehar et kredittkort og si man skal til Oslo :)

Det samme i HAU, hvertfall forrige torsdag. Finner vel ut det stemmer eller ikke på torsdag igjen. Tragisk konsept de har satt i gang.

Arlanda
09-05-2011, 22:31
Jag har svårt att förstå problemet med detta i Norge!Funkar fint i Sverige.
/Andreas

The Ticketor
09-05-2011, 23:12
Det funkar fint i Norge också.

Journal
10-05-2011, 00:39
Joda, vet at man kommer gjennom med boardingkort osv. Reagerte bare på at det ble sagt at det ble påkrevd å vise bagasjelapp da kortleser ikke virka. :)

Dag Viking
10-05-2011, 06:00
Joda, vet at man kommer gjennom med boardingkort osv. Reagerte bare på at det ble sagt at det ble påkrevd å vise bagasjelapp da kortleser ikke virka. :)

Når man ikke har noen form for boardingkort og kortleser ikke virker, så var bagasjelapp siste utvei.

JoeW
10-05-2011, 11:46
Kortleserne paa CPH fungerer ihvertfall slik at dersom du har printet bp (eller trykket for aa faa opp selve bp online) virker ikke lenger kredittkort/fqtv-kort som bp i sikkerhetskontrollen. Antar samme gjelder i Oslo.

slankebrusmannen
11-05-2011, 00:13
Når man ikke har noen form for boardingkort og kortleser ikke virker, så var bagasjelapp siste utvei.

Når jeg er ute på en dagstur en gang iblant har jeg ikke boardingkort og ikke bagasje, ergo heller ingen bagasjelapp. Burde jeg bekymre meg?

AlexanderDGL
11-05-2011, 00:52
Når jeg er ute på en dagstur en gang iblant har jeg ikke boardingkort og ikke bagasje, ergo heller ingen bagasjelapp. Burde jeg bekymre meg?

Reiser du da med kredittkort/annet kort? Du bare fremviser dette kortet der billettkontrollen på den respektive lufthavnen du reiser på og oppgir hvilken rute du skal reise med, så skal dette ordne seg. Eventuelt om du har utprintet ett ark fra bestillingen.

The Ticketor
11-05-2011, 09:49
Info her:

http://www.osl.no/osl/bagasjeoginnsjekking/X_Billettkontroll

Discus
11-05-2011, 18:50
Man kan jo undres over alle "hullene" i systemet

Min gamle far skal til Alta, han hører litt dårlig og vil gjerne at jeg hjelper han til utgangen, men jeg har ingen billett, hva gjør jeg da?

Det går greit å si fra til billettkontrolløren at du følger din far. Ved at han viser sin billett kan du få være med som følge til utgangen.

(fra "spørsmål og svar" på osl.no)

JoeW
11-05-2011, 20:01
Opprinnelig var det lagt opp til en rekvisisjonsordning for adgang til foelge for barn/eldre/etc via handlingagentene - men det forsvant igjen...

Someone
18-05-2011, 15:41
Har de blitt litt strengere med oss som ikke gidder printe eller laste ned boarding card på lufthavner uten kortleser? Normalt har det holdt å si hvor jeg skulle, men på KRS nå nettopp måtte jeg både oppgi når og med hvem, hvilket er første gang

Basse-HAU
18-05-2011, 16:54
Har de blitt litt strengere med oss som ikke gidder printe eller laste ned boarding card på lufthavner uten kortleser? Normalt har det holdt å si hvor jeg skulle, men på KRS nå nettopp måtte jeg både oppgi når og med hvem, hvilket er første gang

Ble spurt om det samme på HAU i dag morges, det gjorde de ikke forrige uke.

Dag Viking
18-05-2011, 17:08
Har de blitt litt strengere med oss som ikke gidder printe eller laste ned boarding card på lufthavner uten kortleser? Normalt har det holdt å si hvor jeg skulle, men på KRS nå nettopp måtte jeg både oppgi når og med hvem, hvilket er første gang

Mandag måtte jeg si hvor og når flyet gikk på Sola

Discus
18-05-2011, 17:41
Mandag måtte jeg si hvor og når flyet gikk på Sola

Ja, det er nok et grep som siler ut alle farlige mennesker... :rolleyes:

orhel
26-02-2012, 16:05
Nå først har Bodø fått automater som kontrollerer om man har gyldig billett.

http://www.avinor.no/lufthavn/bodo/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?NYTT_SYSTEM_FOR_KONTROLL_AV_REISEDOKU MENT_VED_BODØ_LUFTHAVN&id=181-141093

"Reise dokument kontroll automatene" er forøvrig den verste orddelingen jeg har sett på lenge...

WF-380
26-02-2012, 18:28
http://www.avinor.no/lufthavn/bodo/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?NYTT_SYSTEM_FOR_KONTROLL_AV_REISEDOKU MENT_VED_BODØ_LUFTHAVN&id=181-141093

Avinor satser på å få ordelingsprisen, ser jeg: "Reise Dokument Kontroll Automatene". Himmel.

Mjolnir
26-02-2012, 20:41
Er ikke så mange som har fått slik automat enda vel?

"Reise Dokument Kontroll Automatene" *grøss*