View Full Version : SAS lukker Billund - Kastrup
Bll spotter
06-10-2005, 23:22
Det er igen bad news for Billund
http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=3307978/
Det ville glæde mig om QI kom ind på ruten. Da de i sin tid overtog KRP ruten fra sas, blev antllet af afgange næsten fordoblet - kunne være rart om de gjorde det samme på BLL - naturligvis med SK codeshare.
Alt ialt bliver foråret en tid med masser af ændringer på BLL - rart med lidt forandring.
NB er ved at lukke og slukke i BLL og SK gør nu det samme, men jeg tror det blot betyder at andre aktører kommer ind og blir større. Passagererne er der jo, det er bare et spørgsmål om hvem der skal transportere dem. Jeg tror vi indenfor en måned har set nye aktører på alle de ruter der er annonceret lukket, og nok også på endnu et par stykker.
BLL ligger nå åpen for Sun-Air og Cimber!
Kanskje Sun Air tar opp kampen etter Maersk...
Ikke på den ruten - men på mange andre "business" ruter ut i Europa...
CK hvorfor kan SAS ikke drive forretning på denne rute med
årlig 130.000 pax stort set uden konkurrenter ?
Mvh
Jan
Jeg har meget svært ved at tro på at der ikke kommer en anden operatør på denne rute!
Det ligner oplagt en mulighed for QI, men DAT er vel også en mulighed når man tænker på deres succes med Bornholm ruten. En outsider kunne være Sterling, men det vil jeg se før jeg tror det.
Det er ikke så lett for SAS å drive CPH-BLL idag med angitte trafikkgrunnlag med den "overhead" de må ha vil jeg tro.
En slik rute er kraftig erodert etter bro/tunnelforbindelsen mellom Fyn og Sjælland ble etablert.
Ruten egner mest sansynlig for et mindre selskap med mindre kjerrer enn det som har vært brukt tidligere av SAS.
Jeg reiste mye på strekningen CPH-BLL og CPH-EBJ på -80 og inn på -90 tallet før forbindelsen mellom Fyn og Sjælland var etablert.
Den gang gikk DC-9erne stort sett fulle morgen og ettermiddag på disse rutene.
Det har nok endret bildet vesentlig med raske intercity tog i øst-vest retningen i Danmark som gjør at flytransport her taper terreng.
Jeg ser dit poeng OJB, men umiddelbart lyder det som ting der burde kunnne
løses via værktøjer som:
Antal frekvenser, flystørrelse, salgsprisniveau.
(Med mindre SK går ind på BLL med direkte ruter !)
=16204&cHash=e9959670fd]Cimber vil ta innenrikspax (http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid)
Det hjelper ikke med frekvenser, flystørrelse og salgsprisnivå når SAS allerde vurderer ruten som ulønnsom med sitt kostnadsnvå.
Det ville isåfall bety enda større tap.
SAS har fortsatt for mange flytyper og trenger å rasjonalisere for å få ned kostnadene.
Kun mindre operatører kan få lønsomhet på en slik rute nå.
Er ikke enig OJB
Det hjælper jo ikke at kutte alt !
Endnu en mulighed var at lade QI være operatør.
Har lige set trafiktal for SAS DK
De ser ikke for positive ud.
647.000 pax i aug = -11% ift. sidste år.
Kabin´faktor aug. 66%, ÅTD 60%
(forbedring skyldes at kapasiteten er nedsat med 18%).
Tror SAS Dk skal til at være noget mere offensive
hvis de skal overleve !
Ingen sier at man skal kutte alt , men man må kutte det som ikke gir "monetas! i kassen.
Bll spotter
07-10-2005, 10:28
http://www.pilots.dk/pdf/Billund_indenrigs_flyvning.pdf
Går Cimber ind på BLL-CPH hvilket jeg tror de gør, kan SAS' exit fra ruten gå hen og blive helt positivt. QI er langt bedre gearet til dansk indenrigstrafik end SAS og det er samtidig deres kerneområde. At der blive codeshare med SK er ligeledes vigtig for rutens fremtidige udvikling.
Men hvor mange afgange vil QI mon tilbyde om dagen - umiddelbart vil gætte på flere end SAS' fem daglige returflyvninger.
Dansk Innenriks kan vel aldri være attraktivt å drive. det lille landet fyker man da raskt fra by til by med bil. det er jo 130 km/t fartsgrenser på motorveiene i DK. Min opplevelse av danmarks størrelse er slik: kjøre i land i frederikshavn/hirtshals, før jeg får summet meg, oi der var Tyskland ja :D
Danmark er vel ikke større enn havlparten av finnmark fylke.
Jan Roar Rød
Superhai
08-10-2005, 08:28
Jeg synes det er positivt at man bruker flyene til å satse på flere ruter fra SVG og BGO i stedet. Fra BLL er tog også et bra alternativ i lille landet i sør.
Originally posted by Jan
Er ikke enig OJB
hvis de skal overleve !
Ikke positive?!? Antal passagerer kommer i anden række. Det er kabinefaktoren som er vigtig og den stiger jo flot for tiden. Nej, dette er BESTEMT POSITIVE tal. SAS har åbenbart haft overproduktion fra Danmark og har nu bedre tilpasset sig efterspørgslen. Helt korrekt forretningsmæssig tankegang. Det samme gælder for Billund ruten. Hvis ruten giver underskud, og fremtiden ej heller ser ud til at kunne bringe økonomi i den, ja så skal den væk!
Men jeg tror at det vil kunne være positivt for både Billund og SAS hvis Cimber gik ind her. De er eksperter på dansk indenrigs og som det også tidligere er nævnt. Se hvad der skete med Karup da Cimber Air overtog den fra SAS - flere afgange og større tilfredshed blandt passagerene. Cimber og SAS har jo et godt samarbejde, så SAS vil helt sikkert få code-share på ruten hvis Cimber går ind. Dermed mister SAS ikke sine feeder muligheder til egne ruter i CPH. Hvis Cimber så ovenikøbet, som de gjorde på Karup, vælger at indsætte flere fly fx 1 eller 2 afgange mere på hverdage. Ja, så får SAS endda forbedret sit produkt fra BLL da afgangene alt andet lige vil passe endnu bedre til diverse afgange til/fra CPH.
Originally posted by TheDane
Originally posted by Jan
Er ikke enig OJB
hvis de skal overleve !
Ikke positive?!? Antal passagerer kommer i anden række. Det er kabinefaktoren som er vigtig og den stiger jo flot for tiden. Nej, dette er BESTEMT POSITIVE tal. SAS har åbenbart haft overproduktion fra Danmark og har nu bedre tilpasset sig efterspørgslen. Helt korrekt forretningsmæssig tankegang. Det samme gælder for Billund ruten. Hvis ruten giver underskud, og fremtiden ej heller ser ud til at kunne bringe økonomi i den, ja så skal den væk!
Men jeg tror at det vil kunne være positivt for både Billund og SAS hvis Cimber gik ind her. De er eksperter på dansk indenrigs og som det også tidligere er nævnt. Se hvad der skete med Karup da Cimber Air overtog den fra SAS - flere afgange og større tilfredshed blandt passagerene. Cimber og SAS har jo et godt samarbejde, så SAS vil helt sikkert få code-share på ruten hvis Cimber går ind. Dermed mister SAS ikke sine feeder muligheder til egne ruter i CPH. Hvis Cimber så ovenikøbet, som de gjorde på Karup, vælger at indsætte flere fly fx 1 eller 2 afgange mere på hverdage. Ja, så får SAS endda forbedret sit produkt fra BLL da afgangene alt andet lige vil passe endnu bedre til diverse afgange til/fra CPH.
THE DANE:
Jeg er enig i dine betragtninger omkring QI.
Men din argumentation for at SAS har positive tal i Aug. forstår jeg slet ikke.
Nu er jeg godt nok ikke luftfartsuddannet men dog økonom!
Når et firma mister 11% af sin afsætning kommer det ikke i anden række !
Det svarer til at SAS har mistet rundt 60.000 pax.
Det kan godt være at 66% kabinload i sig selv er et udemærket tal
for SAS, det kan jeg ikke vudere, men grunden er jo at de har nedsat
den udbudte kapasitet med 18%.
Det er der selfølgelig også en grund til,
SAS vil straks begrunde det med overkapasitet i marked, JA
men i dette tilfælde i SAS's interne marked, da både NB og DM flyver med
væsendtlige højere loadfaktor.
Konklusion: Det hjæper ikke med fine tal for loadfaktor, når
det skyldes at man reducerer kapasitet pga. manglende kunder.
I teorien ender det jo med at SAS har 1 fly med 100% loadfaktor.
En god loadfaktor kan selfølge pynte noget på aktuelle regnskabstal
men de afhjælper ikke det egentlige problem.
Når ovenstående er sagt er jeg udmærket klar over at SAS i Sept. har
helt andre tal på banen, bla. pga det nye One Way princip
;) ;)