View Full Version : Skal kjøpe meg kamera
skal kjøpe meg et speilrefleks kamera nå til flyfotografering
Jeg er ingen proff men har tatt en del bilder før og jeg vil ta skrittet opp til speilrefleks men er ikke helt sikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe. Trenger ikke noe proffesjonelt men noe som holder ut i kulda og er enkelt å bruke. Tar også en del naturbilder så jeg trenger kamera som holder ut og tar bra bilder, men som er midt på treet.
Noen som har noe tips?
Nikon! Også en 70-300 linse til flyfoto.
Hvilket merke har venner/bekjente/familie, mtp. mulig lån av utstyr og lignende? Hvilket liker du best layouten på?
/fanboy on
Canon er best.
Er ikke helt sikker på hvordan layouten er på de forskjellige. et med stor skjerm er vel å foretrekke da (Er svaksynt) men har sett litt på Nikon da. Noen som har noe tips om hvilken modell?
Nikon! Også en 70-300 linse til flyfoto.
En skikkelig linse må man jo ha ja Motard. Så en 70-300 linse er vel en selvfølge? :) eller?
Altså, per dags dato er alt som koster like mye ca. like bra. Noen kameraer er litt bedre på det ene og noen litt bedre på det andre, men alt i alt er dem ca. like bra.
Mitt tips: Dra til en butikk som har mange forskjellige kameramerker og prøv dem. Kjenn åssen det ligger i hånda, se om menyene er logisk lagt opp for deg og hvor knappene er plassert.
Det er bedre å legge pengene i et godt objektiv enn å kjøpe et dyrt kamerahus.
Man får ikke et dårlig speilrefleks i dag.
Tusen takk for tipset. Tror nok det blir en tur over Trondheimsfjorden i vinterferien ja. Har tenkt å kjøpe meg stativ som kan være veldig hendig i visse situasjoner.
Jeg synes hvertfall 70-300 funker bra til flyfoto. Legg heller litt ekstra penger i god optikk, og kjøp heller et litt billigere kamerahus.
ENGM 911
17-02-2011, 21:21
Heisann. Husk for all del at det er stabilisator på objektivet hvis du skal satse på flyfoto. Flere forumister har prøvd Sigma men de har solgt det videre da den ikke holder tritt i kulda. Selv har jeg Canon 7D og Canon 70-200 f.2/8 IS USM. Et kongeobjektiv, men koster litt penger.
Stikk innom Japan eller Fotovideo. De gutta har skikkelig peiling og er behjelpelig med å finne det som passer til ditt behov. Lykke til.
Stikk innom Japan eller Fotovideo. De gutta har skikkelig peiling og er behjelpelig med å finne det som passer til ditt behov. Lykke til.
Helt til de prøver å prakke på deg UV-filter.
Men det fungerer jo godt som beskyttelsesfilter da. :p
Er ikke noen ekspert på området men skal prøve å komme meg til trondheim i løpet av uka. Men er et UV filter noe man har på objektivet?
Er ikke noen ekspert på området men skal prøve å komme meg til trondheim i løpet av uka. Men er et UV filter noe man har på objektivet?
Stemmer. Uv-filteret skjermer bort en del av det "uheldige" UV-lyset, samtidig som det beskytter mot riper og annet dritt. Et Uv-filter er overhodet ikke noe must, men det kan spare deg for dyre utgifter. Jeg ser dog ingen nytte i et Uv-filter til 600 kr, om man kjøper et objektiv til 2000 kr.
Anbefaler deg for øvrig å avlegge et besøk til Japan photo i munkegaten.
Ok . Ja det er vel ganske unødvendig ettersom jeg vil bruke pengene på Kamera og linse
Skal stikke innom Japan photo ja.
Forresten: Tusen tak for alle flotte tipsene dere kom med :)