PDA

View Full Version : En bedre reise med TG

Farmer
04-10-2005, 20:53
For første gang på lenge skulle jeg fly med TG til Bangkok, og var booket inn på sete 4A på Royal Silk Class som de har døpt om sin business klasse nå. Jeg hadde litt forventning til reisen da det er flere år siden sist jeg fløy med TG og første gang siden de endret konseptet på Skandinavia rutene ved å ha business klassen foran i den "gamle" Førsteklasse kabinen.
Innsjekk gikk meget smidig, da det var ingen foran meg på innsjekk, mens køen på turistklasse bestod av minst 50 personer.Det var en meget hyggelig ung dame fra SGS som stod for dette og ønsket meg en hjertelig god reise og insisterte at jeg måtte vente på flyet i SAS loungen.
I loungen i CPH var det relativt fullt, men jeg fikk satt meg i et stille hjørne med min kaffe latte hvor det bare var deilig å slappe av litt. Kl 1415 stod det Final Call på skjermen og det var på tide å tusle ut til flyet. Da var de fleste gått om bord og det var bare å spasere rett inn uten noen som helst kø Det å komme om bord på Thai er alltid hyggelig. Man blir vist fram til sitt sete, jakken tas hånd om og champagneglasset er på plass omtrent før en får satt seg. Nå var det bare 10 minutter til avgang så jeg fikk ikke tid til å nyte den delen så mye denne gangen dessverre. Push back helt i rute , og i løpet av taxingen til rullebanen vanket det Hot-Towel og ristede Cashew nøtter, samt utdeling av meny for alle kulinariske utskeielser de neste 10 timene.
Takeoff var mot sør og flyet startet på en sakte klatring på himmelen mot øst. Jeg kan ikke noe for det men en takeoff med 747 er det svung over. En mektig følelse å sitte der med vissheten om at det er noen hundre tonn som skal i luften før asfalten tar slutt .. Vel oppe startet serveringen nesten med en gang. På denne reisen var vi 12 passasjerer med 2 kabinansatte som virkelig sprudlet hele veien.Akkurat det siste er ikke så vanlig synes jeg, slik at det var en positiv overraskelse. Forretten bestod av 3 serveringer. Først var det "Deep-fried Shrimp cake with corn", en smakfull liten sak , som ble etterfulgt av "Lobster Half with Mustad Sauce in Cherry Tomato cup, og Lamb Wellington" NYDELIG ! Til slutt som forrett kom det "Mixed green salad with Ratanakosin Dressing" Alt servert hver for seg med stil ! Til dette valgte jeg en Australsk vin som jeg i farten ikke fikk med meg navnet på. Etter disse 3 forrettene kom hovedretten, og som vanlig valgte jeg fisk når jeg flyr langt. "Salmond Tamarind with Ginger Sauce, Steamed Thai Hom rice, Baby carrots and green peas" Meget godt tilberedt og smakfullt måltid. Jeg valget bort Ovnsbakt Lammeskulder, Chateau Briand og Chicken Curry som var de andre alternativene.

Passe tid etter at middagstallerkenen var ryddet bort var det tid for ost, portvin og jordbær. Også dette servert på en delikat og ikke minst hyggelig og personlig måte.

Til slutt var det bare desserten igjen, med konjakk, kaffe og Vaniljeis! Mmmm , nydelig og jeg ba uten blygsel om 3 påfyll med is ;-)

Så langt hadde reisen tatt 2,5 timer og så opptatt og okkupert vi ble med middagsseansen var det først nå tid til å tenke nærmere over de øvrige aspekter med å reise i en litt tilalderskommen 747-400.
Setene og benplass er det ikke noe som helst å si på, da de er både brede, lange og myke. Til og med jeg med mitt lange og store legeme passer godt inn der. Det er ikke "lie flat" men jammen ikke langt i fra. I midten av kabinen var det under hele reisen satt opp en bar med drikke, frukt og andre forfriskninger som det bare var å forsyne seg fra.
Det eneste som trekker ned i forhold til andre aktører som flyr Europa-Thailand nå er Inflight Entertainment biten. Her er det EN storskjerm som det vises film på, uten at det er mulig å velge film selv. Det er IKKE strømuttak for PC !! Og det er ikke WLAN om bord. (Merker at jeg er bortskjemt med akkurat dette etter å ha reist med SK og LH de siste gangene) Men, når strømmen på PC-batteriet tok slutt var det ikke så mye annet å gjøre enn å se de 3 filmene som ble vist, og jeg fikk da med meg The Beautifil country med et halvt øye, Batman begins og War of the worlds før jeg slumret noen timer fram mot frokostserveringen.
Også her var besetningen glimrende denne gangen, ettersom de drøyet til ca 1 time før landing før de startet serveringen. På dette viset ble det mulig å sove å lenge som mulig, og ikke slik det er på mange andre turer hvor frokostservering starter allerede 2 timer før man lander.
Landing i BKK i grålysningen ca 25 minutter etter rute. For min del ikke noe problem da jeg bare skulle ned på hotellet for å dusje og skifte før jeg skulle i første møte kl 1000. Men, jeg kjenner nå i skrivende stund kl 2145 lokal tid samme kveld at det er bedre for kropp og helse å reise med kveldsfly østover slik at man lander på ettermiddag her nede. Da er det mulig å få seg en bedre middag, god søvn i en skikkelig seng og så starte med det en skal gjøre neste dag.

Summert var dette en meget bra flight hvor servingen og servicen var helt på topp, mens fasilitetene om bord i flyet dessverre ikke lenger når opp blant de beste lenger.

Farmer
04-10-2005, 20:56
God plass lengst fram ombord. Måtte løsne beltet for å nå saker i stollommen foran meg.

Farmer
04-10-2005, 20:58
Mat var det nok av.. her er del 2 av forretten

Farmer
04-10-2005, 20:59
Mer forrett ...

Farmer
04-10-2005, 21:01
Hovedretten ...

Farmer
04-10-2005, 21:03
Den suverent fine besetningen som alltid var tilstede og med løs snipp og glimt i øyet

Farmer
04-10-2005, 21:04
Ost, portvin og Jordbær som "før-dessert"

Farmer
04-10-2005, 21:08
mmm, vaniljeis servert på 35000 fot ... Passet meget godt med kaffe og konjakk

Farmer
04-10-2005, 21:10
Tok en lett og rask frokostvariant da jeg regnet med at det vanket god frokost på hotellet også

Farmer
04-10-2005, 21:12
God plass i byssa på en 747-400. Her er kjøkkenet for de fremste delene av flyet.

EB
04-10-2005, 21:13
Så veldig bra ut... Ser at duken og brikken på brettet har forskjellig Thai logo - det endrer seg vel snart!

Farmer
04-10-2005, 21:14
Og så takker jeg gamle HS-TGO med dragebåtfestivalmotivet sitt for turen.

Farmer
04-10-2005, 21:22
Originally posted by EB
Så veldig bra ut... Ser at duken og brikken på brettet har forskjellig Thai logo - det endrer seg vel snart!

hmm.. Hva du legger merke til du :D
Vil tro at her som hos alle andre som bytter profil så vil det vel ta et år eller to før alle detaljer er på plass ..

DY
04-10-2005, 21:37
Originally posted by Farmer

Originally posted by EB

hmm.. Hva du legger merke til du :D
Vil tro at her som hos alle andre som bytter profil så vil det vel ta et år eller to før alle detaljer er på plass ..

2 år? ....noen trenger nok lenger tid enn som så ;)

Utrolig kjekt å lese...og ikke minst se bilder av mat, kabin etc. Synes setene ikke så så veldig "lukseriøse" ut. Maten derimot kan jo ta pusten fra en.....3 forretter og "pre-dessert"? Aldri hørt om liknende...og tviler på jeg får oppleve det heller.

EB
06-10-2005, 06:48
Fortsatt kan du se detaljer fra Sheraton på hotellet i Sandvika som både har vært Rica, Rainbow og nå fra mandag Thon Hotels siden Sheraton trakk seg ut av Norge for 15 år siden...

DY
06-10-2005, 09:15
Ja branding tar ofte tid....ofte virker det som om det viktigste er bytte ut brevarkene og logoene på konvoluttene.

EB
06-10-2005, 09:24
Men det er på kvitteringer at man fortsatt kan se Sheraton - noe som forteller meg at de kjøpte inn nok kvitteringsblokker på 80 tallet...:wow:

DY
06-10-2005, 09:35
Originally posted by EB
Men det er på kvitteringer at man fortsatt kan se Sheraton - noe som forteller meg at de kjøpte inn nok kvitteringsblokker på 80 tallet...:wow:

Kvitteringsblokker - brukes det fortsatt? Trodde alt var elektronisk. Har ikek sett en kvitteringsblokk på kjempelenge.....sånn ca samtidig som da jeg sist så et sjekkhefte;) Men som EB skriver...de kjøpte nok inn svært godt med kvitteringsblokker på Sheraton ja...

Savipix
06-10-2005, 10:50
Originally posted by DY

Originally posted by EB

Kvitteringsblokker - brukes det fortsatt? Trodde alt var elektronisk. Har ikek sett en kvitteringsblokk på kjempelenge.....sånn ca samtidig som da jeg sist så et sjekkhefte;) Men som EB skriver...de kjøpte nok inn svært godt med kvitteringsblokker på Sheraton ja...

Kom till Frankrike så ser du både checkar och kviteringsböcker u fullt bruk. :thumbup

DY
06-10-2005, 11:11
Originally posted by Savipix

Originally posted by DY

Originally posted by EB

Kom till Frankrike så ser du både checkar och kviteringsböcker u fullt bruk. :thumbup

Jo er klar over at det brukes i andre deler av Europa/verden ja.....
Burde nok presisert at det var Norge vi snakka om.
Mange kvitteringsblokker i Barcelona, Madrid, Lisboa etc....i sommer :spin:

LN-MOW
06-10-2005, 12:13
.... og USA .... :thumbup

Dag Viking
06-10-2005, 18:56
Fin rapport og bilder. Kunne tenkt meg et par av de glassene der til samlingen min:up:

EB
06-10-2005, 20:16
Da vi tømte barndomshjemmet i 97 så gikk det nok bort i mot 100 glass fra diverse flyselskap...:wow:

Dag Viking
06-10-2005, 20:35
Originally posted by EB
Da vi tømte barndomshjemmet i 97 så gikk det nok bort i mot 100 glass fra diverse flyselskap...:wow:

Jøss, så mange har ikke jeg. Men det blir jo en del flyging fremover, så samlingen skal nok øke!

EB
08-10-2005, 07:25
Den samlingen hadde vel tatt en cirka 20 år...