PDA

View Full Version : SAS trues av pensjons-bombe


jameson82
14-02-2011, 11:42
SAS´ pensjonsgjeld gjør det nær umulig å selge flyselskapet.
Dagens Næringsliv skiver at pga nye regnskapsregler som blir innført i 2013 så får SAS problemer med at egenkapitalen må gå til fremtidige pensjonsutbetalinger. Lavere avkastning på pensjonsmidlene enn forutsatt har ført til at selskapet ved utgangen av 2010 manglet 10,3 milliarder svenske kroner til å ha nok midler til å dekke fremtidige pensjonsutbetalinger.
Fra 2013 må trolig denne regningen gjøres opp. SAS´ egenkapital ville ha blitt redusert fra 14,4 til skarve 4,1 milliarder svenske kroner ved utgangen av 2010 hvis selskapet skulle ha gjort opp regningen nå.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2081946.ece

GF1
14-02-2011, 14:13
Saken om pensjonsgjelden til SAS har vært kjent lenge, ja. Og det er vel også kjent at pensjonsregningen egentlig blir enda større. Artikkelen nevner at SAS allerede kan ligge an til en negativ egenkapital på mellom to og fire milliarder SEK. Veldig skremmende!

Se også denne tråden, som er litt over et år gammel: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=57754

branserud
15-02-2011, 09:24
Negativ egenkapital er like med konkurs. Vet ikke hva SAS har for planer. Eneste som er sikkert er at de må gå med store milliard overskudd for i heletatt ha mulighet til å komme i balanse. Får håpe for SAS skyld at Spanair ikke konker. Når det er sagt så önsker jeg ikke at SAS går konkurs heller men veien tilbake er lang. Og man har mange saker som forvärre situationen. Höye drivstoff priser, Spanair, vär, streik, ökt konkuranse osv. Samtidig önsker jeg ikke at SAS för nye penger fra staten.

TCAS
15-02-2011, 15:27
Hvis jeg forstod SAS sin uttalelse til papir-DN i går, vil ikke konkurs i Spanair bety ytterligere tap for SAS da det allerede er "skrevet ned" i regnskapene. En evt. tilbakebetaling av lån fra Spanair vil være en bonus. Men mulig jeg misforstod, jeg skummet bare fort gjennom artikkelen :)

kekker
15-02-2011, 15:33
Er jo et lass med forutsetninger ute å går her da, aksjemarkedet kan finne på å gå riktige veien en stund. Slik at SAS' tidligere avsetninger dekker hele eller deler av pensjonsforpliktelsene. Og uansett er det jo ikke slik at SAS skal hoste opp alle de 10 mrd det er snakk om med en gang, if worst comes to worst.

Men at det ikke er direkte hyggelig å ha et slikt lik i skapet, er nok noe alle er enige om...