View Full Version : Ekstrem vind på TRD
Sitter på stua å ser flyene som prøver å lande men må avbryte landingene flere ganger. Jeg mener at vinden som nå fyker over Trøndelag er den sterkeste som har vært dette året, hvordan er det der du er?
Sitter på stua å ser flyene som prøver å lande men må avbryte landingene flere ganger. Jeg mener at vinden som nå fyker over Trøndelag er den sterkeste som har vært dette året, hvordan er det der du er?
Hvilke fly har hatt problemer? Blåser det så mye da? Merker ingenting spesielt jeg...
Vel, sitter nå på Ørland å kan bekrefte at det blåser friskt her også. Har nå vært langt sterkere vind her ute tidligere i vinter. . .
Norwegian15
13-02-2011, 23:04
Ja det blåser en del ja, vinden er på 13215G29KT
Ser ingen fly som har problemer jeg, hverket ut av vinduet eller på http://www.flightradar24.com/?
Avinor melder heller ikke noe om "ekstrem vind" Forholdsvis normalt dette... http://www.avinor.no/lufthavn/trondheim/flytider?type=a
SK382 med go-around ja....
...og DY174. Kjenner det blåser litt nå ja.... Sorry!!!
Der gjekk dy på ei æresrunde også
>>> ENVA (TRONDHEIM/VAERNES) <<<
METAR 132220Z 14016G26KT CAVOK M04/M13 Q1019 RMK WIND 670FT 14028KT
WS WRNG 01 132202 VALID 132200/140300 MOD, OCNL MOD/SEV WS/TURB FCST
AND OBS SHORT FINAL AT ENVA. NC.
= noe hopp and sprett and tjo and hei, tenker jeg....
Mvh,
STARSHIP 2
13-02-2011, 23:21
Det er ikke såå voldsom vindstyrke, men vindretningen er ikke gunstig på ENVA
enzv-sola
13-02-2011, 23:25
Ingen go-around på Sola i kveld, men både SAS og DY brukte 11/29 når det blåste på det verste!
http://i512.photobucket.com/albums/t322/Sir_Bamse/Fly/ENVAVertical22UTC13FEB11.png
>>> ENVA (TRONDHEIM/VAERNES) <<<
METAR 132220Z 14016G26KT CAVOK M04/M13 Q1019 RMK WIND 670FT 14028KT
WS WRNG 01 132202 VALID 132200/140300 MOD, OCNL MOD/SEV WS/TURB FCST
AND OBS SHORT FINAL AT ENVA. NC.
= noe hopp and sprett and tjo and hei, tenker jeg....
Mvh,
Kan bekrefte både hopp og sprett og tjo og hei inn på Wf359 fra CPH, klm kom inn før oss og gikk rundt
Blåser friskt i dag og. Så nettopp SK350 med 2 go-around´s før den vendte nesa til OSL igjen.
BU9001/V2.0
14-02-2011, 16:08
Kjent fenomen at det kan være problematisk på Værnes med sørøstlig gusty vind.
Også i dag har mange slitt kraftig for og komme sen ned/opp på TRD. Krohn Air/Helitrans fikk seg en kraftig hjernerystelse, sistet og hoppet som bare det. SAS og NAX med goaround. Stilnet til nå.
Here se go again...
Wizzair fra Gdansk fikk juling i Trondheimsfjorden og fløy vidre til OSL for fuleing.... LN-BUG måtte også seg og tar en go-around... DY910 til CPH fikk den absolutt mest turbulente avgangen jeg har sett....
Akkurat nå kom LN-BUG tilbake, tre hopp før de landet, så tre fire svinger fra høyre til venstre, den landingen var så farlig at jeg trodde to sekunder at dette går galt....
Men jaja ikke første dagen dette skje :)
21:30 Sandefjord WF491 Widerøe - Innstilt
Puh - kom med RNN før i dag .. klasket hardt nedpå. Mer av en 'ankomst' enn en 'landing'..
FamilyGuy
14-04-2013, 21:32
Here se go again...
Wizzair fra Gdansk fikk juling i Trondheimsfjorden og fløy vidre til OSL for fuleing.... LN-BUG måtte også seg og tar en go-around... DY910 til CPH fikk den absolutt mest turbulente avgangen jeg har sett....
Akkurat nå kom LN-BUG tilbake, tre hopp før de landet, så tre fire svinger fra høyre til venstre, den landingen var så farlig at jeg trodde to sekunder at dette går galt....
Men jaja ikke første dagen dette skje :)
Wizz-maskina fløy over hodet på meg da jeg var å gikk på ski i Granåsen ca. klokken 19.45, var det da den fikk juling?
Dagens siste landinger:
22:05 Oslo SK378 SAS 1 Ny tid 22:31
22:40 København SK2884 SAS 4 Ny tid 22:46
22:50 Amsterdam KL1177 KLM 4 Ny tid 22:39
22:55 Oslo DY776 Norwegian 3 Ny tid 23:04
23:10 Oslo SK384 SAS 1 -
23:30 Bergen SK4196 SAS 3 Ny tid 23:40
23:40 London Gatwick DY1341 Norwegian 4 Ny tid 01:30
23:55 København DY911 Norwegian 4 -
23:55 Oslo SK386 SAS 1 -
Wizz-maskina fløy over hodet på meg da jeg var å gikk på ski i Granåsen ca. klokken 19.45, var det da den fikk juling?
Nei, ca over Vinnan på Skatval og inn Strindafjorden rett før Værnes...
SK380 kan også nevnes, den var nesten nedi på begge sider med WL/Vingen, skal ikke si det helt sikkert men enten var flyet nedi på høyre side eller så var det blinklyset som lyste opp, men hvis det hente kommer det sikkert noe om det på Avherald....
Skjønar at landinga med DY frå Oslo litt før fire ikkje var så ille då :-) rista litt, og la merke til at vi gjekk eit stykke nordover før dei jobba seg tilbake mot vinden... Merka det på lydnivået (folka) i flyet at det var litt meir spennande enn vanleg, det var mykje prat. Fin landing, synst eg.
Det var noen heftige landinger på TRD i går. Jeg var på pallene i en drøy time fra kl. 20 i går kveld. Wizz tok en go-around og prøvde ikke mere. Den dro direkte til OSL uten å forsøke å lande igjen.
SAS hadde også en maskin som gjorde en go-around. Vinden var da 180 grader 30 knop.... Den gjorde en veldig hårete landing på andre forsøk. Den så IKKE behagelig ut... ATC opplyste at det var vindkast opp til 45 knop...
Altitude
15-04-2013, 15:03
Den så IKKE behagelig ut... ATC opplyste at det var vindkast opp til 45 knop...
Er det ikke noen av dere der oppe som har en iPhone med kamera og kan ta filmsnutter av dette da?
Værnes er jo et herlig sted å lande når det fyker fra sør/sørøst. Alltid moro! :D
Verste turbis: prøve lande på HAU i 70 knots. Hehe. Gikk jo ikke.
Landet dessuten som nest siste maskin før alt stengte (MD87) i CPH under orkanen 3. desember 1999. (http://da.wikipedia.org/wiki/Decemberorkanen) En opplevelse. :lol:
Likevel: Værnes er moro: :colgate:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article810462.ece
Det var noen heftige landinger på TRD i går. Jeg var på pallene i en drøy time fra kl. 20 i går kveld. Wizz tok en go-around og prøvde ikke mere. Den dro direkte til OSL uten å forsøke å lande igjen.
SAS hadde også en maskin som gjorde en go-around. Vinden var da 180 grader 30 knop.... Den gjorde en veldig hårete landing på andre forsøk. Den så IKKE behagelig ut... ATC opplyste at det var vindkast opp til 45 knop...
Ombord i SK1485 var vi litt usikre på om det var vind eller om finnen bak rattet hadde fått i seg litt for mye vodka :P
DY910 til CPH fikk den absolutt mest turbulente avgangen jeg har sett....
Tok av like før, kan skrive under på at det humpet litt. Heldigvis litt mer boltreplass på avgang enn landing :)
Hvis noen hørte på twr frekvensen så ble det lest opp vindverdier fortløpende for landende fly. 20 knop forrandring hvert 3. sekund er gust som vil noe!
De stengte også flyplassen på et tidspunkt da byggematerialer fra den nye teminalen blåste over banen...
-eggs
De stengte også flyplassen på et tidspunkt da byggematerialer fra den nye teminalen blåste over banen...
Jo takk - så det da vi boardet. Tror vi var førstemann ut etter at de ryddet opp. Nesten maks sidevind for dash'en .. merket godt at kjerra egentlig ville tippe sidelengs da vi tok av.
Jeg kom inn med Widerøe fra Brønnøysund søndag kveld.
Kapteinen informerte oss om at nedstigningen ville bli bratt, med turbulens og at vi måtte spenne oss godt fast.
Jeg lider fortsatt noe av flyskrekk, men under denne innflyvingen satt jeg bare full av beundring over hvor godt de jobbet der fremme.
Fy fader for en innflyving!
Rett og slett imponerende!
Litt OT, men var halve Flyprat på tur til eller fra Værnes på søndagskvelden? :P
Det er vel kjent for de fleste at TRD er verdens navle...
Dermed er vel alle innom ganske ofte.. hehehe. :)
Litt OT, men var halve Flyprat på tur til eller fra Værnes på søndagskvelden? :P
Opptil flere ganger ;)
-eggs