View Full Version : Bagasjeregler Novair / Apollo ?
Vi skal fly med Novair fra Oslo (? Betyr det OSL tro ?), til Lanzarote. Turen er kjøpt gjennom apollo, og når jeg spurte om regler for bagasje fikk jeg ett svar som jeg stusser litt på: vi kan ta med 20kg bagasje hver, og det inkluderer håndbagasje.
Jeg spurte da tilbake: så det betyr at jeg kan pakke 20kg bagasje og ta med i kabinen som håndbagasje da ? Og ja, det kunne jeg.
Så det kan jo bli svært festlig, 200 stykker med 20kg håndbagasje hver. Kan se for meg noen flyvertinner som går opp i liminga under den boardingen.
Er dette virkelig riktig ? Og er 20kg bagasje inkludert håndbagasje ? Altså om vi har 7 kg håndbagasje så kan vi kun ta med 13 kg koffert i tillegg ?
Og disse #$/)"#$ væskereglene, får man fortsatt sånn liten pose på flyplassen til å legge den ekstremt farlige tannkremen og sjampoen i, eller må man nå fikse dette på forhånd ?
jameson82
12-02-2011, 15:28
Var på ACE med Novair i januar og da var det maks 5 kilo håndbagasje og 20 kilo inklusiv håndbagasje. Men kofferten min veide 18 kilo og de veide ikke håndbagasjen.
http://www.novair.net/NO/for-avreise/bagasje-og-frakt/Pages/bagasje.aspx
Superhai
12-02-2011, 20:04
Novair har maks 5 kg håndbaggasje. Og ja, har du 5 kg håndbaggasje så kan du ta med deg 15 kg vanlig baggasje før du må betale overvekt.
Glem ikke "nettoen". En vanlig koffert veier 6-7 kg og en tom trillebag 3-4 kg.
Da er det ikke mye å gå på dersom en skal være borte to uker og handle litt og ha med litt klesskift pr. pax. Da venter en stooort kassa-aparat ved hjemreise...:cry:
Og dette er bevisst fra selskapet..
Boeing_fan
12-02-2011, 20:41
Enda en god grunn til å ikke fly charter!
Enda en god grunn til å ikke fly charter!
Det finnes jo ruteselskaper som har omtrent like strenge regler, men tar du bussen går det normalt greit med tyngre kofferter.
jameson82
12-02-2011, 21:27
Men man kan forhåndsbestille overvekt hos Novair. Det er ganske mye billigere en å betale på flyplassen.
Har aldri betalt overvekt på Charter. Har et par ganger fått beskjed om at jeg har med ganske mye over grensen, men har aldri måttet betale noe. Og jeg har har hatt 3-4 charterturer i året i mange år, hver gang med masse bagasje.
Superhai
13-02-2011, 00:08
Hvis du har charterreise lenger enn 3 uker, så får du 10 kg ekstra. Det samme gjelder for Easy (Sommer)/Extra (Vinter). Og 15 kg ekstra på Excellent langdistanse.
Blackhawk
13-02-2011, 17:28
Det vanlige (når man ikke reiser i oppgradert
flyklasse på chartermaskinene) er at man kan fint
ha minst 20kg vekt på bagasje pr. person, ofte vil
man også kunne sjekke inn 21 til 22kg - uten at
de vil ta seg betalt for dette. Dog skal man absolutt
være klar over, at charterselskapene har blitt langt
strengere på dette med vekt de senere årene, og
jeg ser stadig vekk folk som må betale for overvekt -
enten det dreier seg om utreise eller hjemreise.
Har man ekstra uflaks blir også håndbagasje veid,
etter at mange har utnyttet dette - og hatt med
kilovis i store sekker/bagger og "overdimensjonerte"
damevesker. Derfor er det blitt langt vanligere på
utedestinasjon at håndbagasje blir veid, og blir regnet
med i totalsummen med innsjekket bagasje - da kan
det fort koste en del ekstra.
Nytt problem. Kan jeg og madammen pakke i samme koffert, og ha en koffert på 30 kg, istedenfor 2 på 15 ?
Blackhawk
26-03-2011, 21:29
Ja da, så lenge den ikke overstiger 32 kg - går det bra!
Takker, enda ett spm (merkelig, jeg reiser nok mye mere enn snittet med fly, men samtidig mye mindre enn snittet):
får vi plastposer til disse eks.... ehh... tannkremtubene osv på OSL fortsatt, eller må vi ordne dette på forhånd nå for tiden ? Holder det isåfall med en vanlig brødpose, eller må vi ha noe spesialgreier som kommer ifra samme fabrikk, men med ett "hold norge rent" stempel på ?
Ligger gratis poser der hvor securitykøen starter på osl.