PDA

View Full Version : Arthur (53) er Norges dyreste flypassasjer


Twin Otter
09-02-2011, 20:54
VG tok turen tur/retur Gardermoen-Fagernes mandag morgen. Begge veiene var vi to passasjerer om bord i det 30 seters flyet fra DOT LT, inkludert VGs journalist.

Dermed kunne vi nyte upåklagelig service fra flyvertinnen: Personlig sikkerhetsgjennomgang uten mikrofon, kaffe uten ventetid, og fritt valg av sete. «Nesten som et privatfly,» som damen i innsjekkingen på Gardermoen sa det.

Passasjerantallet er omtrent som vanlig for flyene, som går til og fra Valdres to ganger om dagen mandag-fredag, og en gang på søndag - hver uke hele året.


http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10021992

Stilig kabininteriør i det flyet der. Hadde ikke sagt neitakk til en tur med dem. Så var det denne debatten om hva vi skal finne oss i at skattepengene går til da?


Flyprat? Småprat? I don't know....

LTH
09-02-2011, 20:56
Legg ned ruten, og bruk pengene på annet enn å frakte luft....:cry:

Wig-wag
09-02-2011, 20:56
Jeg så den reportasjen der, og tenkte med meg selv at det sikkert finnes bedre måter å disponere samferdselsmidler.

Twin Otter
09-02-2011, 21:00
Jeg så den reportasjen der, og tenkte med meg selv at det sikkert finnes bedre måter å disponere samferdselsmidler.

Jeg siterer videre:

- Hvis de legger ned ruten, vil det være et nytt slag for Innlands-Norge, som allerede sliter med folketall og bedriftsnedleggelser, sier ordføreren i Nord-Aurdal, der Fagernes ligger, Helge Halvorsen.

Han mener at man ikke kan se på rutetrafikken til flyplassen alene.

- Uten rutefly vil ikke Avinor ha bemanning i tårnet. Dermed vil også chartertrafikken stoppe opp. Og den øker. Flyplassen er kjempeviktig for reiselivsnæringen både i Valdres, Hemsedal og deler av Hallingdal, argumenterer Ap-ordføreren.

Ordføreren har et poeng her. Reiselivsnæringen/turismen er viktig for denne regionen....

Discus
09-02-2011, 21:03
<mod>
Flyttet til småprat for diskusjon om distriktspolitikk og pengebruk (siden saken allerede er tatt opp i en annen tråd).

Den flyrelaterte siden av saken kan tas her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73765
eller her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=51614
</mod>

Wig-wag
09-02-2011, 21:28
Jeg siterer videre:



Ordføreren har et poeng her. Reiselivsnæringen/turismen er viktig for denne regionen....

Joda, ordføreren har et poeng, turisme er en vesentlig del av næringslivet i området.

Men det er ikke sånn at det ramler charterfly støtt og stadig, det kommer ett i ny og ne.

Men 100-150 passasjerer i hver, kan det umulig være det som utgjør vinn eller forsvinn for de tusenvis av hotellsenger i området.

Den største tabben var da de la ned togforbindelsen.

Nå er det taxfreebutikken på OSL som holder liv i denne lufthavnen.

jameson82
09-02-2011, 21:35
Den vg artikkelen fikk hvertfall fylt to seter. Da blir det t/r VDB-OSL 8/3 for SAS museet og spotting :P

Someone
09-02-2011, 21:37
Den største tabben var da de la ned togforbindelsen.


Valdresbanen brukte håpløs lang tid og Oslo-Fagernes dekkes idag bra og effektivt av bil og buss. Det gjennstår å ruste opp deler av E16, men alt i alt er det ikke spesielt langt å kjøre mellom Oslo og Fagerners

Wig-wag
09-02-2011, 21:45
Valdresbanen brukte håpløs lang tid og Oslo-Fagernes dekkes idag bra og effektivt av bil og buss. Det gjennstår å ruste opp deler av E16, men alt i alt er det ikke spesielt langt å kjøre mellom Oslo og Fagerners

Jeg er av og til i møte i Oslo der en av møtedeltagerne er en som jobber på Fagernes Lufthavn. Han kommer alltid i egen bil...

Discus
09-02-2011, 21:56
Det avisen m.fl. ofte glemmer når man skriver om slike ting er hvor folk bor. De skriver som om alle bor på flyplassen. Jeg er ikke lokalkjent i Fagernes (og omegn) men innbiller meg at flesteparten av passasjergrunnlaget bor på Oslo-siden av Fagernes, dvs. nedover dalen og dermed har enda kortere vei til Oslo enn avstanden fra flyplassen. Som nevnt tidligere også så slipper man jo også omveien om Romerike hvis man kjører bil og skal til Oslo sentrum.

Hickok
09-02-2011, 22:04
I fjor fløy 3921 passasjerer med charterfly til eller fra Fagernes.

Det er 2000 personer T/R det, eller 10 fulle charter 752'er fra England. Mener dere virkelig at man skal holde oppe en rute som ingen bruker, full flyplasstjeneste osv, for å ta i mot 10 charterfly i året? Dette er vanvitting bruk av offentlige midler, verken mer eller mindre.

LN-MOW
09-02-2011, 22:57
Det er 2000 personer T/R det, eller 10 fulle charter 752'er fra England. Mener dere virkelig at man skal holde oppe en rute som ingen bruker, full flyplasstjeneste osv, for å ta i mot 10 charterfly i året? Dette er vanvitting bruk av offentlige midler, verken mer eller mindre.

Helt riktig. Enkelte lokalpolitikere mangler helt bakkekontakt ... (pun intended)

Egenes
10-02-2011, 00:21
Alternativet er tap av arbeidsplasser, permisjoner osv. Vil tippe at de prosentene som mister jobben sin, og alle de bedriftene som evt. kan gå konkurs vil kunne koste staten mer enn 12 millioner kroner i året. Alternativet er å flytte fra regionen og få jobb en annen plass - dette er også utrolig uheldig for regionen, som da gradvis blir fraflyttet.

Selvfølgelig er det veldig egoistisk å opprettholde denne ruten også - men hvis næringslivet trenger denne ruten, så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra i året for at næringslivet i Fagernes-området skal opprettholdes.

De ti charterflyene tilsvarer ikke mye etter storby-standard. Men for en region som ikke er preget med like mye turisme, så er de 2000 personene veldig mye - og kan ofte være essensielle for lokalområdet.

Jeg tror nok at våre kjære, folkevalgte har grublet litt over dette. Menneskefaktorer spiller også en rolle i verdens beste land å leve i.

Hickok
10-02-2011, 00:31
Det koster mye mer enn 12 millioner i året. Det er bare tilskuddet til DOT. I tillegg kommer personal- og vedlikeholdskostnader på flyplassen, rednings- og sikkerhetsutstyr, osv. Det er ikke så langt fra Gardermoen, slik at de kunne hatt gratis busser mange ganger daglig derfra, og fortsatt spart store summer.

Someone
10-02-2011, 07:59
Nå trekker du en hel rekke slutningen og ser kun på den ene siden av saken. Det kan godt være du har rett med jeg kan finne motargumenter til samtlige av punktene dine

Alternativet er tap av arbeidsplasser, permisjoner osv. Vil tippe at de prosentene som mister jobben sin, og alle de bedriftene som evt. kan gå konkurs vil kunne koste staten mer enn 12 millioner kroner i året. Alternativet er å flytte fra regionen og få jobb en annen plass - dette er også utrolig uheldig for regionen, som da gradvis blir fraflyttet.


Her antar du at det vil være umulig for de direkte berørte å skaffe seg nye jobber i regionen. Ja, de vil risikere og måtte gå ledige en liten periode, men for de fleste bør det være mulig å få jobb innen rimelig tid. Det er ikke alle som mister jobben som gir opp, stempler inn på NAV og dett var dett

En av kommunene i Valdres, Øystre Slidre, var for en oversikt for 2 år siden den kommunen i landet med lavest arbeidsløshet


Selvfølgelig er det veldig egoistisk å opprettholde denne ruten også - men hvis næringslivet trenger denne ruten, så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra i året for at næringslivet i Fagernes-området skal opprettholdes.


Hvis næringslivet trenger denne ruten, hvorfor bruker de den ikke da? Når man ser på belegget er det ting som tyder på at næringslivet ikke bruker ruten og dermed faktisk ikke trenger den. Fra Fagernes til både Oslo og OSL kjører man enkelt på 2,5 time (enda raskere har man "DÅRLIG TID), og det er mange som har lenger vei til flyplassen.


De ti charterflyene tilsvarer ikke mye etter storby-standard. Men for en region som ikke er preget med like mye turisme, så er de 2000 personene
veldig mye - og kan ofte være essensielle for lokalområdet.


Endel av de viktigste næringene i Valdres er faktisk turisme. Da snakker jeg ikke bare om oss fra Oslo/Østlandet som skal på hytta, men tusenvis av andre som i løpet av året kommer med bil, buss og bobil. Å miste 2000 britiske turister er selvsagt leit, men ikke avgjørende. Dessuten så selv om antallet neppe vil holde seg like høyt, så bør man lett kunne beholde et stort antall ved å fly dem til OSL og sette dem på en buss derfra og opp til Valdres


Jeg tror nok at våre kjære, folkevalgte har grublet litt over dette. Menneskefaktorer spiller også en rolle i verdens beste land å leve i.


Dette er nok en sak som de fleste folkevalgte ikke engang har brydd seg å tenke på, utenom de lokale representantene som ønsker gjennvalg

Det er fullt mulig ruten og flyplassen (i dagens form) bør beholdes, men det er ikke avgjørende for regionen at de har en flyplass de per dags dato ikke bruker

Information Alfa
10-02-2011, 09:15
Det er på gang såkalt remote operated tower, fjernstyring av
Flyplasser ang Lufttrafikk tjenesten. Dette måtte være glimrende for Fagernes.
Da behøver en kun å bakkemanskaper. I tilegg kunne flyplassen stenges, deler av
Året.

jameson82
10-02-2011, 10:58
Å miste 2000 britiske turister er selvsagt leit, men ikke avgjørende. Dessuten så selv om antallet neppe vil holde seg like høyt, så bør man lett kunne beholde et stort antall ved å fly dem til OSL og sette dem på en buss derfra og opp til Valdres


Det som gjør Fagernes unikt er den korte avstanden til London og de andre store engelske byene. 1,5-2 timer med fly og 10 minutt med buss så er man i bakken. Om man skal til OSL først så er det 2,5 time med buss i tilegg og med en total på 4,5 time så er alle skisteder i mellom Europa tilgjengelig å da er nok Fagernes med norsk prisnivå temmelig uaktuelt. Så man burde kanskje heller se på muligheten til å markedsføre seg hardere i U.K og prøve å øke antall flygninger.

Someone
10-02-2011, 11:02
Det som gjør Fagernes unikt er den korte avstanden til London og de andre store engelske byene. 1,5-2 timer med fly og 10 minutt med buss så er man i bakken. Om man skal til OSL først så er det 2,5 time med buss i tilegg og med en total på 4,5 time så er alle skisteder i mellom Europa tilgjengelig å da er nok Fagernes med norsk prisnivå temmelig uaktuelt. Så man burde kanskje heller se på muligheten til å markedsføre seg hardere i U.K og prøve å øke antall flygninger.

Men skal alle disse 2000 vinterturistene på ski i Valdres Alpinsenter?

Selvsagt blir det lenger reisevei og noen vil falle fra, men neppe alle

Egenes
10-02-2011, 13:31
Og når man først bestiller en pakkereise, så tror jeg ikke de fleste kikke på hvor lang tid bussen faktisk tar. vi gjorde hvertfall ikke det når vi skulle til alpene.

Du har noen veldig gode argumenter Someone :)

Someone
10-02-2011, 19:03
Fra VG artikkelen i første posten

Den største regningen tar Staten. Og den er ikke billig. DOT LT får hvert år 12 millioner kroner for å trafikkere ruten.

Hver passasjer kostet dermed staten 4800 kroner i fjor, ifølge beregningene til Transportøkonomisk institutt (TØI).

Det verste her er at det reelle tallet er langt høyere, da dette er kun hva ruten i seg selv fikk i direkte statlig støtte. Itillegg gikk flyplassen med 16,8 millioner i underskudd som ble finansiert gjennom Avinor. Dvs hver passasjer fikk 4800 i støtte fra staten (Basert på 2500 passasjerer på OSL-VDB) og 2600kr i støtte fra Avinor (basert på 6450 reisende totalt over VDB). Det vil si hver passasjer koster felleskapet 7.400kr, og det for en flyplass som ligger i en helt grei kjørbar distanse fra Oslo

Superhai
11-02-2011, 00:02
Som et apropos. Taxi Oslo til Fagernes er 3000 kr. Og tar ca 2,5 time.
Fra Oslo Sentrum med fly via Gardermoen vil jo ta minimum 19 (flytog) + 45 (sjekkinn) + 30 (flytid) min som blir 1,5 time (sannsynligvis i praksis noe mer).

Hickok
11-02-2011, 07:30
...+ taxi/bil fra Leirin til der en skal på Fagernes. Da er vel hele tidsforskjellen nullet ut.

Intemezz
12-02-2011, 10:38
I praksis er dette altså en rute for de som bor rett ved flyplassen og skal i et sent møte på et flyplasshotell på OSL? For alle andre vil buss eller egen bil være et kjappere og mer behagelig alternativ.

jameson82
08-03-2011, 14:31
Utrolig nok hele 10 stk på denne klokka 9 idag så kan hende avisskriveriene har fått folk til å benytte seg av ruta.