PDA

View Full Version : Vanvitting Landing på BIIS/IFJ/Isafjurdur


LN-KRF
05-02-2011, 19:09
Fant denne på youtube, må si at det der er vanvittig med skills for å lande der gitt..:O

På IFJ på Island.

Lurer på hvordan det må være å sitte på som pax på noe sånt.
Utrolig bra jobba av pilotene da, å svinge 230 grader for å lande, i en dal!

http://www.youtube.com/watch?v=Fv_c6vA8DXE&feature=related

Discus
05-02-2011, 19:14
Lurer på hvordan det må være å sitte på som pax på noe sånt.


Kult :D


Utrolig bra jobba av pilotene da, å svinge 230 grader for å lande, i en dal!


Atter en dag på jobb for dem, hvertfall med det været. Du får ta deg en Norge-rundt med WF i finvær så tipper jeg du ser en og annen short-cut da også

LN-KOG
05-02-2011, 20:50
Dette er ingen "short cut", Discus. Dette er standard innflyging til Isafjørdur. Det er kult å sitte i cockpit og se vinduet fylles av fjell i det du sikter på haugen der du skal svinge inn på final. Utflygingen er like spennende med "glaset fullt av fjell". Jeg har noen bilder liggende av det også, men her er i alle fall noen kart.

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/%cdsafj%f6r%f0ur%20LLZ.JPG

http://www.fornebuarkivet.no/Eternal/%cdsafj%f6r%f0ur%20LLZ%20bakhli%f0.JPG

TCAS
05-02-2011, 22:42
Samme type approacher finner man inn til flere av kortbaneplassene her i Norge (typisk der det bare er en vei inn/ut fra flyplassen), og det krever ingen vanvittige skills. Det er stort sett en vanlig dag på jobb og man følger etablerte prosedyrer :) Men ja, det ser selvfølgelig kult ut ;)

LN-MEH
05-02-2011, 22:57
Flott film det der! Lignende innflyvninger kan jo oppleves til Sørkjosen og Alta for å nevne et par. Litt OT: jeg er sikker på at cruiseskipet som ligger til kai er en Fred Olsen skute, enten "Black Watch" eller "Boudicca"...:fly
http://www.fredolsencruises.com/plan-cruise/by-destination/arctic-iceland-greenland/iceland/isafjordur

Polaris
05-02-2011, 23:40
Tenkte også umiddelbart Sørkjosen - samt muliggens Narvik (ikke i en dal, men still). Vi gjorde vel også en 180grader når vi kom fra Brønnøysund og landet i Sandessjøen.

Fint var det nå å se på uansett, har ikke Islandske flyplasser sånne "tangenter" ("touchdown sone" eller hva det nå heter)? Det var jo ikke noe markeringer på den rullebanen, annet enn midtstripa og retning.

LN-KOG
06-02-2011, 10:03
Ísafjörður ligger ikke i en dal, men innerst i en sidefjord til en fjord som pussig nok heter Ísafjarðardjup. Sammenligningen med fjordene på Vestlandet og i Nord-Norge er innertier.

Wig-wag
06-02-2011, 10:08
Tittelen på denne tråden er da sterkt misvisende. Det var da ikke noe vannvittig over denne landingen, det var en meget vakker landing.

Den ser nok annerledes ut i dårlig vær, kan aldri tenke meg at denne lufthavnen har særlig høy regularitet?

OSL-MRU
06-02-2011, 11:35
Brukeren som laget videoen i post #1, har laget en film fra take-off:

http://www.youtube.com/watch?v=viuzgYaVCXo

Fly high
06-02-2011, 18:28
Filmeren har tydeligvis stått svært strategisk plassert - flott å se på både landing og takeoff! :)

Polaris
06-02-2011, 18:29
Ísafjörður ligger ikke i en dal, men innerst i en sidefjord til en fjord som pussig nok heter Ísafjarðardjup. Sammenligningen med fjordene på Vestlandet og i Nord-Norge er innertier.

Details details, en fjord er jo en oversvømt dal.... ;) :p

Ingen som kan si noe mer om manglende rullebanemerking her da?

FBUMAN1
06-02-2011, 18:41
Veldig bra filmet, og vakkert å se på !

sail4fun
06-02-2011, 19:02
SDN:Tror nesten jeg skal ta med kamera og klatre opp i åsen øst av Anda , og filme ned/bort på WF ved landing, kan bli kuult.
Det er jo neste så man føler at man kan stikke armen ut å plukke blåbære ved landing østfra.

LN-KOG
06-02-2011, 21:42
Ingen som kan si noe mer om manglende rullebanemerking her da?

Hva mener du? Jeg synes jeg ser noen hvite striper på banen, jeg. De var der sist jeg var der også selv om det begynner å bli noen år siden...

Polaris
06-02-2011, 21:51
Hva mener du? Jeg synes jeg ser noen hvite striper på banen, jeg. De var der sist jeg var der også selv om det begynner å bli noen år siden...

Nå skrev jeg hva jeg mente ett hakk lengre opp, men jeg kan ta inn-med-teskje-metoden:

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/Helsinki-Vantaan_kiitotie_33-1.jpg?t=1297025470

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/Skjermbilde2011-02-06kl214634-1.png?t=1297025456

LN-ATC
07-02-2011, 11:19
Ingen som kan si noe mer om manglende rullebanemerking her da?

Det er helt andre krav til merking av en rullebane som er godkjent for ILS CAT III kontra en rullebane som kun brukes ifm. visuelle operasjoner.

Les og lær: ICAO Annex 14 Aerodromes. (http://dcaa.slv.dk:8000/icaodocs/Annex%2014%20-%20Aerodromes/Annex%2014%20Volume%201,%20Aerodrome%20Design%20an d%20Operations%20-%20Edition%20no%205.pdf) Sjekk kapittel 5.2. :-)

TCAS
07-02-2011, 16:33
Nå er vel ikke BIIS en bane som kun brukes ifm. visuelle operasjoner (litt avhengig av hva du mener med visuelle operasjoner kanskje). Merkingen er forskjellig fra norske kortbaner som vel BIIS kan sammenlignes med :)

LN-ATC
07-02-2011, 19:10
Nå er vel ikke BIIS en bane som kun brukes ifm. visuelle operasjoner (litt avhengig av hva du mener med visuelle operasjoner kanskje). Merkingen er forskjellig fra norske kortbaner som vel BIIS kan sammenlignes med :)

Iflg. islandsk AIP så er flyplassen kun godkjent for VFR-flyginger. IFR-innflygingene ser ut til å lede kun til "cloud break".

Islandsk AIP (http://www.caa.is/media/PDF/AD_2_BIIS.pdf).

posthuman
07-02-2011, 20:56
F-50'n er virkelig en nydelig flymaskin

LN-KOG
08-02-2011, 21:39
Iflg. islandsk AIP så er flyplassen kun godkjent for VFR-flyginger. IFR-innflygingene ser ut til å lede kun til "cloud break".

Islandsk AIP (http://www.caa.is/media/PDF/AD_2_BIIS.pdf).

Det er nok riktig. Du må komme deg under skyene for å ta en ca 177,5 graders sving ned mot terra firma og ut fjorden. Jeg hadde ikke turt gjøre det i skyer i en trang fjord som er noen få kilometer bred...

seilfly
08-02-2011, 22:56
I tillegg til localizer-prosedyren finnes også NDB- og RNAV-prosedyre for samme formål. Localizer og RNAV-prosedyrene går ned til 500 ft begge to, og NDB-prosedyren ned til 1100 ft.

Det er første gang jeg har sett en prosedyre som bruker både front course og back course av en Localizer på samme approach! Veldig spesielt sted!

Skipskatta
09-02-2011, 18:15
Med all respekt for Fokker 50-crewet med laaang bane; Widerøe på Honningsvåg er nok mer utfordrende?

http://www.youtube.com/watch?v=DqxJ41nJyKc&feature=related

Tommy777
09-02-2011, 18:31
Klarer ikke helt å se dramatikken her. Dette er jo en helt standard innflygning. Mange flyplasser over hele verden har restriktive innflygninger grunnet terreng eller annet.

LGA og DCA her i USA bl.a. og som andre nevner, kortbaner i nord Norge har artige innflygninger

Lowandslow
09-02-2011, 23:56
Enig med T777, ikke mye som er spesielt vanvittig over den innflygingen der. Ser jo bare kos ut:) Prøv heller en sirkling på ENSR i minima-vær og du mister rullebanen på downwind, hva gjør du da?
Finnes en god del baner rundt om i Norge og resten av verden som er vel så utfordrende som denne. Sjekk ut Innsbruck, Samedan og Sion lenger sør i Europa for å nevne noen.
Evt. ta en titt på Aspen borte i USA. Ikke ment som kritikk, men tror det finnes mange andre steder som heller bør få overskriften vannvittig;)

CFM
10-02-2011, 00:05
Nei, det er ikke noe vannvittig og ser ut som en fin innflyvning, særlig i slikt vær. Skipskatta, jeg forstår ikke helt poenget med banelengden. Banen er vel 1400m som vel ikke er så langt for en F50. Vi fløy Q400 på baner som var kortere enn 1400m og relativt sett kan sammenliknes med at WIF flyr 100 på 800m bane.
En lang bane for oss kan fort bli kort for en B747...

kekker
10-02-2011, 15:52
Sniker inn en litt morsom avgang her, denne filmen ligger sikkert her inne et sted, men jeg ble litt facinert av denne her..

Her skal vi bruke den rullebanen som vi har tilgjengelig:

http://www.youtube.com/watch?v=aWtdtuspnoM

IL-2
14-02-2011, 02:45
Siden Sørkjosen har vært nevnt et par ganger:

http://www.youtube.com/watch?v=cfA7ZYf0c0w
http://www.youtube.com/watch?v=1_hyKBFsz7M

Er det forresten noen som har en god forklaring på hvorfor flyplassen bare heter Sørkjosen, og ikke Storslett Lufthavn, Sørkjosen?