PDA

View Full Version : En lokal dokumentar fra Honningsvåg lufthavn

LN-BEF
05-02-2011, 13:41
http://vimeo.com/17268000

Honningsvåg lufthavn Valan fylte 30 år i 2007. Denne filmen ble laget for å dokumentere flyplassens historie og betydning for Honningsvåg og Magerøya.

Filmen ble produsert som norsk særemne av Jon Morten Nordang, 3AA allemene fag, Honningsvåg videregående skole.

Filmen tar opp deler av flyplassens historie fra den ble grunnlagt på midten av syttitallet og fram til i dag. Den dokumenterer hvor viktig det er å ha en regional flyplass i Honningsvåg, både for næringslivet, operasjoner i Barentshavet og for befolkningen på Magerøya.

Arbeidsoppgavene og beredskapen ved Avinor blir omtalt, og vi ser på hvilke beredskapsverktøy flyplassen har. I 1990 skjedde det en alvorlig ulykke der en militær Twin Otter med 15 passasjerer styrtet under innflygningen til Valan.

All musikk i filmen er komponert og spilt inn av Jens Petter Nordang.

Regi, foto og klipp: Jon Morten Nordang

Dreyer
05-02-2011, 14:23
Den videoen vekket endel minner kan man vel si.

Halvorsn
05-02-2011, 14:47
For meg som har en del fagkunnskap om dokumentarfilm/tvreportasjer og journalistikk var dette litt skremmende på måten dokumentaren er laget. MEN temaet er veldig bra, og kult at han har fått materiale fra 70-tallet!! Det er godt arbeidet! Men som mediemann må jeg si at dokumentaren var svært stillestående og skulle gjerne sett mer fletting og mer smooth klipp (tenker på jump cuts). Honningsvåg flyplass visste jeg svært lite om så informerende var den absolutt!

Jeremiassen
07-02-2011, 10:59
For meg som har en del fagkunnskap om dokumentarfilm/tvreportasjer og journalistikk var dette litt skremmende på måten dokumentaren er laget.

Vet ikke helt hvilke kunnskaper du innehar, men jeg synes at filmen var veldig bra! Det jeg liker spesielt godt er at han ikke tar med spørsmålene, men at han selv lar de fortelle! Fint at småflyplassene ikke blir glemt av!

salmon-air
07-02-2011, 13:22
For meg som har en del fagkunnskap om dokumentarfilm/tvreportasjer og journalistikk var dette litt skremmende på måten dokumentaren er laget. MEN temaet er veldig bra, og kult at han har fått materiale fra 70-tallet!! Det er godt arbeidet! Men som mediemann må jeg si at dokumentaren var svært stillestående og skulle gjerne sett mer fletting og mer smooth klipp (tenker på jump cuts). Honningsvåg flyplass visste jeg svært lite om så informerende var den absolutt!

Å herregud da mann!!:headbang:headbang Hva er det med å kritisere ting i hjel her på forumet?

Synes filmen va kjempefin jeg. stå på!:D:D:D:D

Fly high
07-02-2011, 21:00
Dette var interessant! Gode scener, mye bevegelse og tildels spennende kameraføring. Det ligger mye arbeid bak en film av såpass lang lengde. Jeg vet ikke hva slags redigeringssystem som er brukt, men jeg synes han har kommet bra fra oppgaven. Veldig positivt at han har fått med seg det historiske materialet. Et pluss er det også at filmen har fått skreddersydd musikk som jeg synes står godt til innholdet uten å bli påtrengende eller forstyrrende.

Synd at Halvorsn ble skremt. Jeg vet ikke hvor lang fartstid han har som mediemann og hvor mye fagkunnskap han sitter på, men han er ikke den eneste som sitter på kunnskap innen dette emnet. Smårusk finner man i alle filmproduksjoner, fra korte TV-reportasjer på et par minutter til langfilmer på et par timer. Jeg tipper at han som har produsert dette ikke har laget sin siste film! :up:

PerFugl
08-02-2011, 14:35

Unnskyld meg, men hvordan er det mulig å ha en så surmaga tilnærming til denne filmen...?
Jeg vil heller si tusen takk for en flott og informativ dokumentar. Og for noen av oss er innholdet fortsatt viktigere enn innpakningen.

Hilsen journalist i mer enn 20 år...

salmon-air
08-02-2011, 14:55
Tror nok mediastudent Halvorsen har bæsja på leggen her ja :colgate:

enzv-sola
08-02-2011, 15:58
Fantastisk bra film, likte den veldig godt! Interessant å få et innblikk på slike små flyplasser i vårt langstrakte land!

Harald Oanes
08-02-2011, 16:05

Er det mulig! Trodde jeg hadde sagt mitt siste ord her i forum, men fikk tips om denne flotte filmen av en fly-venn, og så ser jeg at Halvorsn igjen må komme med sine upassende ord nok en gang. Med fare for igjen å bli moderert/sensurert, skal jeg forsøke å begrense min irritasjon - men at en 17 årig medie-elev opphøyer seg til den store eksperten han tydeligvis er, gjør meg matt og vond!
Tilbake til filmen; Det var knallkjekt å se denne filmen, gjensynet med TwinOtter og 70 tallet var svært hyggelig. Det ligger nok mye arbeid bak filmen, og jeg takker så mye til både den som har laget filmen og den som har tipset oss... Takk!

H

Scanorama
08-02-2011, 16:55
Dette var en flott film. En dokumentar utenom det vanlige. Det er HELT unødvendig med kritikk av denne her. Det passer seg liksom ikke.

salmon-air
08-02-2011, 18:51
17 år?!?!?!!? HAHAHAHAHAHAHA, det gjør det jo bare ENDA MER LATTERLIG!!!:headbang:headbang:headbang

Thomas
08-02-2011, 19:56
Og hvor gammel er du Salmon? Det er faktisk lov å ha egne meninger selvom man er 17 år. Det som er latterlig er måten du oppfører deg på og måten du skriver på.

salmon-air
08-02-2011, 20:16
Jeg er 31 vintre. :old

Her snakker vi ikke om meninger alene.. Fyren skriver jo som om han skulle være Hans Wilhem Steinfeldt jo. Litt arrogant å være så verdensvant mediamann når man jobber på Japan foto og studerer media på videregående.

learjet
08-02-2011, 20:22
MOD

La oss holde til selve filmen og ikke diskusjoner om kritikken.
Tror det meste er sagt der nå.

MOD

Seabee
09-02-2011, 17:33
En MEGET STERK og gripende film for oss som har et nært forhold til 719 skvadron... Har bare sett filmen en gang, men jeg må også få nevne at i tillegg til de to unge flyverne, så omkom også en av passasjerene av skader noen dager etter ulykken 29 oktober 1990. Maskinisten ble i 1992 som den 51. i Norge tildelt Medaljen For Edel Dåd for hans innsats under redningsarbeidet etter Twin Otter-styrten. Til tross for at han var sterkt skadet, med blødninger på hjertet, brukne ribben og hjernerystelse, klarte han likevel å få åpnet døren og startet evakueringen av passasjerene. Deretter organiserte han redningsarbeidet og deltok selv i førstehjelpen av de andre passasjerene. Hele tiden var det fare for brann og eksplosjon. Etter at redningsmannskaper kom til, ble maskinisten selv en av de som ble brakt til sykehus med store skader.

Steinar
http://www.719skvadron.no

Skipskatta
09-02-2011, 18:49
Filmen va bra den. Tommel opp!