flappflapp
27-01-2011, 14:54
Litt vanskelig å vite om dette er flyteknisk, reiseforum eller TR – men jeg prøver å legge den i sistnevnte.
Jepp, LN-DYF er første norske 737 med ”SKY interior”, og jeg var så heldig å få denne på DY409 fra Vigra til Gardermoen i går kveld. Selve avgangen var litt trøblete, for det var rundt null grader og kraftige snøbyger. Først ble det brukt en del tid på crewbytte, deretter de-ice, vente litt på børsting av rullebanen, og så vente på at SAS fra OSL skulle lande. Fra den maskinen rapporterte cockpit om ekstremt glatt rullebane, så da var det ut med kostebilene igjen og prøve å lage litt bedre friksjon. Det tar jo sin tid, selv om rullebanen ”bare” er 2,3km. Taxi bort til 07, fortsatt mye vind og tett snøvær med store filler. Bremsene på, og vi ble stående en god stund. Så solid pådrag på motorene og slippe bremsene og komme seg på vingene før flykroppen snødde ned igjen og banen ble enda glattere. Det viste seg at vi kom av gårde i grevens tid, for umiddelbart etter avgang ble banen stengt igjen for mer kosting. SAS, som skulle dra ganske rett etter oss ble til slutt 45 minutter sene, vi klarte oss med 40. Resten av turen forløp uten problemer – og uten noe servicetilbud. Greit nok med ”busstur” når tid i luften bare er drøye 40 minutter.
Så over til det nye interiøret. Min kollega og jeg hadde skaffet oss hhv 1D og 1F ved innsjekking, med ledig midtsete. Setene er de ”vanlige” Recarosetene som har fått i alle sine nye (og noen gamle) fly den siste tiden. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om disse setene, men at benplassen blir bedre (gitt en bestemt pitch) er hevet over enhver tvil. Da kan jeg leve greit med at setet er noe hardere, i alle fall på en kort tur.
Den mest åpenbare endringen når man kommer inn i kabinen er de nye hattehyllene, der den vanlige ”døren” er fjernet og hele hyllen vippes ned fra himlingen på flyet. Det sies at hyllene er større, og det kan jeg tro på. Med hyllen slått opp gir også kabinen et luftigere preg. Noen ulemper er det imidlertid også: For det første er det vanskeligere å bedømme hvor mye som faktisk går inn i hyllene for at de fortsatt skal kunne la seg lukke, det gjelder særlig de aller fremste hyllene, som er noe mindre enn de øvrige. Vi hadde et par tilfeller av nødvendig ommøblering da det viste seg at vesker og kofferter stakk for langt ut. For det andre er det, til tross for gassdempere på hyllen, ganske tungt å vippe den opp når den er fylt med bagasje (her blir det kraftige muskler i overarmene på flyvertinnene etter hvert!). Sist, men ikke minst, så er avstanden mellom hyllekantene relativt liten når hyllene på begge sider er vippet ned. Det føles som om det så vidt er plass til å lure ned trillekofferten mellom de to hyllene når man skal ha ned bagasjen. Det nye designet er altså en betinget suksess, slik jeg ser det.
En annen betydelig forskjell er belysningen. Den kan styres i forskjellige farger (LED), det var ganske blålig da vi gikk om bord og det minnet i begynnelsen litt om det blå lyset som finnes på en del toaletter og som skal hindre at man ser blodårer for å kunne sette seg et skudd. :) Man kan selvsagt diskutere hvor mye praktisk nytte det er i belysning som kan skifte farge, men som passasjer er det meget behagelig at den kan dimmes tilnærmet trinnløst. Over fjellet hadde vi et svakt, blålig lys i kabinen – nok til å se, men samtidig veldig behagelig for de som ønsket å hvile/sove.
Boeing sier de nye panelene innvendig skal få vinduene til å se større ut. Nå var det riktignok mørkt ute, men jeg tror ikke jeg lot meg lure. Litt mer avrundede former er det dog. Lavere støynivå skrytes det også av. Nå flyr jeg ikke ofte nok på rad 1 i 737 til å kunne si at det er en signifikant forbedring med det nye interiøret, men støynivået der foran er meget behagelig. Det mest fremtredende i lydbildet på cruise er faktisk vindsuset rundt frontpartiet på flykroppen. Imidlertid er det en liten lufteventil med et filter i (ser ut som en luftrenser lik den man finner i noen kjøleskap) som står i takpanelet rett over 1F. Denne gir fra seg en konstant, høyfrekvent lyd og det kan være litt plagsomt om man fortsatt har ungdommens hørsel noenlunde i behold. Kunne ikke se tilsvarende innretning noe annet sted der foran i kabinen, så 1A er kanskje vindusplassen å foretrekke. Øvrige lufteventiler, brytere og lys i panelet har en lav profil og er gode å bruke. Lysstrålen på leselyset (LED) er ganske konsentrert, men retningen kan justeres. Det virker også som om lyden fra høyttalerne er en del forbedret, men det var som sagt lite støy der fremme. TV’ene som felles ned fra taket er widescreen og med meget god bildekvalitet (de kjørte litt tegnefilmer og reklame på turen over).
For en legmann med et litt overfladisk blikk så byssene ut til å være ganske uendret fra andre nyere 737 hos Norwegian. Toalettene er også uendret fra tidligere, og her er det også ”gammeldags” belysning. Jeg klarer aldri å slutte å undre/irritere meg over hvorfor det ikke er mulig å lage en fornuftig løsning for vask og vannkran på Boeing sine maskiner, men det er en helt annen historie.
Håper dette var interessant lesning for de av dere som enda ikke har fått sjansen til å ta det nye interiøret i øyesyn. SKY er nok mer evolusjon enn revolusjon, men det er ikke tvil om at Norwegian får et enda mer attraktivt og fremtidsrettet produkt med disse maskinene. Både FA og cockpit passet i alle fall på å bemerke at dette var nyeste maskinen i flåten. Om det begeistrer kundene i vesentlig grad etter at wow-faktoren har lagt seg, får vi vente og se...
Jepp, LN-DYF er første norske 737 med ”SKY interior”, og jeg var så heldig å få denne på DY409 fra Vigra til Gardermoen i går kveld. Selve avgangen var litt trøblete, for det var rundt null grader og kraftige snøbyger. Først ble det brukt en del tid på crewbytte, deretter de-ice, vente litt på børsting av rullebanen, og så vente på at SAS fra OSL skulle lande. Fra den maskinen rapporterte cockpit om ekstremt glatt rullebane, så da var det ut med kostebilene igjen og prøve å lage litt bedre friksjon. Det tar jo sin tid, selv om rullebanen ”bare” er 2,3km. Taxi bort til 07, fortsatt mye vind og tett snøvær med store filler. Bremsene på, og vi ble stående en god stund. Så solid pådrag på motorene og slippe bremsene og komme seg på vingene før flykroppen snødde ned igjen og banen ble enda glattere. Det viste seg at vi kom av gårde i grevens tid, for umiddelbart etter avgang ble banen stengt igjen for mer kosting. SAS, som skulle dra ganske rett etter oss ble til slutt 45 minutter sene, vi klarte oss med 40. Resten av turen forløp uten problemer – og uten noe servicetilbud. Greit nok med ”busstur” når tid i luften bare er drøye 40 minutter.
Så over til det nye interiøret. Min kollega og jeg hadde skaffet oss hhv 1D og 1F ved innsjekking, med ledig midtsete. Setene er de ”vanlige” Recarosetene som har fått i alle sine nye (og noen gamle) fly den siste tiden. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg synes om disse setene, men at benplassen blir bedre (gitt en bestemt pitch) er hevet over enhver tvil. Da kan jeg leve greit med at setet er noe hardere, i alle fall på en kort tur.
Den mest åpenbare endringen når man kommer inn i kabinen er de nye hattehyllene, der den vanlige ”døren” er fjernet og hele hyllen vippes ned fra himlingen på flyet. Det sies at hyllene er større, og det kan jeg tro på. Med hyllen slått opp gir også kabinen et luftigere preg. Noen ulemper er det imidlertid også: For det første er det vanskeligere å bedømme hvor mye som faktisk går inn i hyllene for at de fortsatt skal kunne la seg lukke, det gjelder særlig de aller fremste hyllene, som er noe mindre enn de øvrige. Vi hadde et par tilfeller av nødvendig ommøblering da det viste seg at vesker og kofferter stakk for langt ut. For det andre er det, til tross for gassdempere på hyllen, ganske tungt å vippe den opp når den er fylt med bagasje (her blir det kraftige muskler i overarmene på flyvertinnene etter hvert!). Sist, men ikke minst, så er avstanden mellom hyllekantene relativt liten når hyllene på begge sider er vippet ned. Det føles som om det så vidt er plass til å lure ned trillekofferten mellom de to hyllene når man skal ha ned bagasjen. Det nye designet er altså en betinget suksess, slik jeg ser det.
En annen betydelig forskjell er belysningen. Den kan styres i forskjellige farger (LED), det var ganske blålig da vi gikk om bord og det minnet i begynnelsen litt om det blå lyset som finnes på en del toaletter og som skal hindre at man ser blodårer for å kunne sette seg et skudd. :) Man kan selvsagt diskutere hvor mye praktisk nytte det er i belysning som kan skifte farge, men som passasjer er det meget behagelig at den kan dimmes tilnærmet trinnløst. Over fjellet hadde vi et svakt, blålig lys i kabinen – nok til å se, men samtidig veldig behagelig for de som ønsket å hvile/sove.
Boeing sier de nye panelene innvendig skal få vinduene til å se større ut. Nå var det riktignok mørkt ute, men jeg tror ikke jeg lot meg lure. Litt mer avrundede former er det dog. Lavere støynivå skrytes det også av. Nå flyr jeg ikke ofte nok på rad 1 i 737 til å kunne si at det er en signifikant forbedring med det nye interiøret, men støynivået der foran er meget behagelig. Det mest fremtredende i lydbildet på cruise er faktisk vindsuset rundt frontpartiet på flykroppen. Imidlertid er det en liten lufteventil med et filter i (ser ut som en luftrenser lik den man finner i noen kjøleskap) som står i takpanelet rett over 1F. Denne gir fra seg en konstant, høyfrekvent lyd og det kan være litt plagsomt om man fortsatt har ungdommens hørsel noenlunde i behold. Kunne ikke se tilsvarende innretning noe annet sted der foran i kabinen, så 1A er kanskje vindusplassen å foretrekke. Øvrige lufteventiler, brytere og lys i panelet har en lav profil og er gode å bruke. Lysstrålen på leselyset (LED) er ganske konsentrert, men retningen kan justeres. Det virker også som om lyden fra høyttalerne er en del forbedret, men det var som sagt lite støy der fremme. TV’ene som felles ned fra taket er widescreen og med meget god bildekvalitet (de kjørte litt tegnefilmer og reklame på turen over).
For en legmann med et litt overfladisk blikk så byssene ut til å være ganske uendret fra andre nyere 737 hos Norwegian. Toalettene er også uendret fra tidligere, og her er det også ”gammeldags” belysning. Jeg klarer aldri å slutte å undre/irritere meg over hvorfor det ikke er mulig å lage en fornuftig løsning for vask og vannkran på Boeing sine maskiner, men det er en helt annen historie.
Håper dette var interessant lesning for de av dere som enda ikke har fått sjansen til å ta det nye interiøret i øyesyn. SKY er nok mer evolusjon enn revolusjon, men det er ikke tvil om at Norwegian får et enda mer attraktivt og fremtidsrettet produkt med disse maskinene. Både FA og cockpit passet i alle fall på å bemerke at dette var nyeste maskinen i flåten. Om det begeistrer kundene i vesentlig grad etter at wow-faktoren har lagt seg, får vi vente og se...