View Full Version : Bilde av LN ORQ
Heisann.
Dette er nok en liten nøtt. Men jeg lurer på om det er noen som har bilde av Lufttransports Bell 206 LN-ORQ? Aller helst med pontonger. Maskinen havarerte på Vrangpeisbreen på Svalbard, 9. august 1979.
Jeg er også ute etter bilder av Lufttransport sin Bell 212 som havarerte på Kapp Wijk i desember 1982. Har ikke registreringsnummer, da jeg ikke finner havarirapport hos AIBN sitt digitale arkiv..
Som noen kanskje vet jobber jeg med et bokprosjekt, og et av kapitlene vil omhandle en oppsummering av alle flyulykkene som har vært på Svalbard. Der jeg kan ønsker jeg å bruke bilder. Havariene i nyere tid har jeg relativt god kontroll på, men mange eldre maskiner finner jeg ikke bilde av.
Jeg vil i så fall gjøre avtaler med fotografer om eventulle bruk av bilder.
Det eneste bildet jeg i farten kan huske å ha sett av denne maskinen er i boken "Parfyme og motorolje" av Ingrid Pedersen. Det er utstyrt med pontonger og bildet er tatt på Hopen. Det var Bell 212 LN-OQS som totalhavarerte 23/12-82 på Kap Wijk. Jeg fant et bilde på nettet av denne tatt i Esbjerg 4/6-82. Den ble gjenoppbygget i England og registrert G-GLEN, samme reg'en som den bar fra den var fra i 1978 til den kom til Norge 2 år gammel. Gikk ettehvert til Pacific Helicopters på Papua New Guinea der den ble avskrevet etter brann 12/4-2007.
http://www.abpic.co.uk/photo/1141510/
Jeg har forresten noen bilder av Airlift sin Bell 212 LN-OLK tatt i Tromsø før og etter at den fikk Airlifts farger påmalt. Men denne har du sikkert bilder av selv før den havarerte 18/12-03.
Hei!
Fant et nettsted, men der må vi vente i 60 år fra ulykkestidspunkt før vi får lese detaljer om LN-ORQ og LN-OQS + mange andre:
Så flere ulykker der som ikke er nevnt hos www.aibn.no/luftfart, så det finnes tydeligvis en utredning på dem, som LN-OQS fra -82. Men at alle opplysninger trenger være hemmelig ?????
RIKSARKIVET
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_serie.php?qc=740ec2f0ca26fb3147c78ec11e261648&ft=0&arkivid=3557&serieid=41174
Sysselmann Carl Wendt sa til Svalbardposten at havarikommisjonen ikke ble kontaktet (LN-ORQ-havariet) siden det ikke var "betydelig personskade", og at etterforskningen ble overlatt Luftfartsverket. Svalbardpostens journalist var forøvrig ombord under havariet, og kom med flengende kritikk av Sysselmannen og deres redningsarbeid. Noe Sysselmannen (som styremedlem i Svalbardposten) krevde at de skulle dementere. Det ble også gjort, og er et besynderlig stykke mediehistorie.
Jeg har fått mye ut fra Riksarkivet, og de har ingen grunn til å holde på ting i 60 år. Jeg har tidligere fått langt nyere informasjon om mer sensitive saker. Men jeg må ha manglende evne til å gjøre gode søk, for jeg fikk ikke opp dette resultatet - så tusen takk!
Hei!
Fant et nettsted, men der må vi vente i 60 år fra ulykkestidspunkt før vi får lese detaljer om LN-ORQ og LN-OQS + mange andre:
Så flere ulykker der som ikke er nevnt hos www.aibn.no/luftfart, så det finnes tydeligvis en utredning på dem, som LN-OQS fra -82. Men at alle opplysninger trenger være hemmelig ?????
RIKSARKIVET
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_serie.php?qc=740ec2f0ca26fb3147c78ec11e261648&ft=0&arkivid=3557&serieid=41174
Hvis du ser på listen over rapporter i Riksarkivet ser du at det er mange bilag, dokumenter som identifiserer personer, itervju- og avhørsdokumenter og så videre som er der. Slike dokumenter er aldri en del av den offentlige rapporten fra SHT. (Med ett unntak som jeg kjenner til, Mehamn ulykken, andre rapport. Der ble det offentliggjort referat av intevju in extenso med vitner).
På sin egen hjemmeside er det den offentlige rapporten SHT har publisert, altså etter høringsrunder og så videre. De har nok ikke kommet så langt at de har publisert gamle rapporter der i noe omfang.
Mvh,
AIBN gjør som alle statlige etater, og avleverer sine arkiver til Riksarkivet etter et gitt antatll (10?) år. Der vil alle etterforskningsdokumenter ligge, og ikke alt tjener på å være offentlig for å si det slik. Når det er sagt, så er det fullt mulig å søke om innsyn dersom man har en begrunnelse.
Jeg har søkt om innsyn i arkivet etter Operafjellulykken, et arkiv som fysisk ennå befinner seg hos AIBN, selv om de har sendt en oversikt til Riksarkivet og på mange måter klargjort for avlevering. Poenget er at jeg får innsyn, etter en begrunnet søknad.
abpic.co.uk var en innholdsrikt sted. Der fant jeg også bilde av LN-RTA tatt bare tre måneder før den havarerte og alle 6 ombord omkom. Med kontaktinformasjon til fotografen og greier...
http://www.abpic.co.uk/photo/1269148/
Du verden så mye man får med seg av å delta på forumer der det er stappfullt av kunnskapsrike folk.
............
På sin egen hjemmeside er det den offentlige rapporten SHT har publisert, altså etter høringsrunder og så videre. De har nok ikke kommet så langt at de har publisert gamle rapporter der i noe omfang.
Mvh,
Hei!
Regnet med at det måtte være noe slikt, for alle personlige ting har ikke "hvermansen" bruk for, men de tekniske ting, hendelser o.l. må vel bearbeides (skannes) og slikt tar tid og det er jo ikke en så stor gruppe som ønsker å lese om et havari fra f.eks. -78
Mvh.
Dag