PDA

View Full Version : Pangstart for Ryanair


DY
28-09-2005, 15:56
Pangstart for Ryanair

Over 20.000 har booket billetter på Ryanairs to nye flyruter, som ble åpnet i går.

Ryanair startet i går sine flygninger mellom Oslo Torp og Newcastle og Liverpool.
- Etterspørselen til destinasjonene er meget stor, og allerede har flere enn 20.000 passasjerer booket billetter for reiser i løpet av oktober og november. De nye rutene innebærer også økte turiststrømmer til Norge, sa Vise Norden- og Baltikumsjef Karl Högstadius ifølge en pressemelding under åpningen i går.

Rutene vil ha daglige avganger og trafikkeres med nye Boeing 737-800 fly med plass til 189 passasjerer.


http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=194905&cat=66

LN-KOG
28-09-2005, 16:20
Men dette var sikre vinnnere i utgangspunktet. Det er meget etablerte trafikkstrømmer fra Oslo til nordøst England og til nordvest England. Jeg har sjekket prisene litt og det er interessant å følge med. Til nå er helgeturene langt fra billige - og dyrere når ManU og Liverpool har hjemmekamper. Jeg har ikke sett på Newcastle i den sammenhengen, men der er det fullt av norske studenter. Det samme gjelder forøvrig Manchester/Liverpool og Chester.

DY
28-09-2005, 16:33
Originally posted by LN-KOG
Men dette var sikre vinnnere i utgangspunktet.

Men merkelig at ingen andre så sitt snitt å starte opp disse nye rutene da. B737-800 med 189 seter ombord er ganske store maskiner. Blir spennende å se belegget framover. At prisene for helgeturer ikke er billige er bra. Mange mener jo Ryanair "gir bort" billettene sine....

Trety
28-09-2005, 16:57
Med tanke på at Ryanair har noen spesiallivery'er (særlig Dreamlineren) som nå teoretisk enda oftere vil dumpe nedom, blir TRF mer attraktiv for "en tur innom" for litt spotting innimellom.

LN-KOG
28-09-2005, 16:58
Tja, nå har jo SAS og BA ruter til Manchester. Det går også fly til NCL via SVG er det vel. Så det er heller Ryanair som er på jakt etter en del av markedet. Dette er veletablerte trafikkstrømmer som har eksistert i nærmere 25 år. Jeg fløy første gangen denne ruta for over 20 år siden, så her er intet nytt under solen - bortsett fra at Bigmouth O'Leary har oppdaget det.

Trety
28-09-2005, 17:00
Originally posted by LN-KOG
Det går også fly til NCL via SVG er det vel.


BA flyr vel direkte til Newcastle fra OSL med EMB145 mener jeg å huske.

LN-KOG
28-09-2005, 17:11
Ikke nå lenger. Nå er det bare Ryanair som flyr til "Oslo".

Jeg sjekket ei tilfeldig valgt helg i januar og da er prisforksjellen mellom Ryanair og den store stygge ulven, SASBraathens, skarve 144 kroner fra Oslo til Manchester/Liverpool (og før noen sier at jeg sammenligner epler og pærer - det kortere fra MAN til LPL enn fra Oslo sentrum til TorpF). Jeg gidder ikke sitte på buss i flere timer for å spare 144 kroner. Samtidig ser jeg at hadde jeg bodd i Drammen ville jeg valgt Torp (kanskje-jeg er ikke sikker på bagasjehåndtering og Ryanair basert på egne erfaringer). Men når det er sagt, ser jeg det som svært sannsynlig at jeg prøver ruta - enten til LPL eller til NCL.

MartinL
28-09-2005, 17:15
Originally posted by Trety


BA flyr vel direkte til Newcastle fra OSL med EMB145 mener jeg å huske.


Er du sikker på at du ikke mener Manchester?

LN-KOG
28-09-2005, 17:43
BA var inne på ruta OSL-NCL en kort periode. Jeg mener det var noe med GOT, men jeg husker ikke detaljene. Det forsvever meg at maskinen gikk GOT-NCL-OSL-NCL-GOT eller noe sånt.

DY
28-09-2005, 19:26
Originally posted by LN-KOG
Ikke nå lenger. Nå er det bare Ryanair som flyr til "Oslo".

Jeg sjekket ei tilfeldig valgt helg i januar og da er prisforksjellen mellom Ryanair og den store stygge ulven, SASBraathens, skarve 144 kroner fra Oslo til Manchester/Liverpool (og før noen sier at jeg sammenligner epler og pærer - det kortere fra MAN til LPL enn fra Oslo sentrum til TorpF). Jeg gidder ikke sitte på buss i flere timer for å spare 144 kroner. Samtidig ser jeg at hadde jeg bodd i Drammen ville jeg valgt Torp (kanskje-jeg er ikke sikker på bagasjehåndtering og Ryanair basert på egne erfaringer). Men når det er sagt, ser jeg det som svært sannsynlig at jeg prøver ruta - enten til LPL eller til NCL.

Skjønner helt klart hva du mener ang reisevei etc ;)

Men med så liten forskjell i pris på tilfeldig valgt helg hadde jeg nok valgt SK ja.
Men siden Ryanair har lagt prisen på samme nivå som SAS så skal du se Ryanair går med enda større overskudd ved neste korsvei..hehe.

Men uansett om det går ruter fra Vestlandet til Newcastle/Manchester...så er vel dette med propellfly til Widerøe.....noe annet å da satse på 189-seters Boeing i mine øyner.

LN-KOG
28-09-2005, 19:29
Originally posted by DY

Men uansett om det går ruter fra Vestlandet til Newcastle/Manchester...så er vel dette med propellfly til Widerøe.....noe annet å da satse på 189-seters Boeing i mine øyner.


Hvorfra på Vestlandet flyr Ryanair til Newcastle-/Manchester-området?

LCH78
28-09-2005, 19:33
er ingen WFmaskin som flyr fra Vestlandet til Manchester lengere da :)

WestAir
28-09-2005, 20:05
Eneste forbindelse mellom Vestlandet og Nord-England for tiden er Widerøes daglige (unntatt lørdag) rute mellom Stavanger og Newcastle. Fjord Line solgte Newcastle-båten før de hadde skaffet seg ny , men den debatten hører vel til på et annet forum...

DY
28-09-2005, 20:12
WF la ned Manchester så det er riktig at det nå kun 6 ukentlige flyvninger fra Stavanger til Newcastle med Dash-8.

Min kommentar tidligere var for å sette dette i perspektiv med B738 fra Torp daglig....ganske kraftig satsning ja.

HMWK
28-09-2005, 22:42
Med så mange bookinger så kan vi kanskje håpe på en ny rute i den nærmeste tida med FR som operatør. Er det noen som tørr å tippe på mulig destinasjon?

DY
28-09-2005, 23:49
Vet ikke om Ryanair satser på så mange flere ruter fra Torp ennå, men en skal aldri si aldri med Ryanair. Dem satser i allefall.
Vil anta at målet for Ryanair er at det skal ruter fra hub'ene og til Torp...så langt mangler det vel ruter fra Torp til disse basene:
Shannon
Dublin
East Midlands
Cork
Girona
Rome
Pisa
Brussel Charloi

...så kanksje disse er aktuelle.....eller Tallinn og Riga kommer først:)

MD11
29-09-2005, 01:05
Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:

DY
29-09-2005, 01:12
Originally posted by MD11

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:

Ikke verst å få 112 stykker til å reise til Liverpool. En må vel selvsagt legge til avgiftene på 310,-kr for en t/r-billett så da er en vel oppe i 410,-kr t/r.

Hva den andre halvparten ombord har betalt for billetten sier MD11 ikke noe om, men tviler på det var mange tusen kroner stykket.
Medn nå er det alltid litt lave priser i oppstarten av en rute...samt lavere belegg.

LN-KOG
29-09-2005, 09:38
Jeg lar meg fortsatt ikke imponere.

Rutene OSL-MAN går også svært bra. De gangene jeg har flydd med SAS (og det er ofte) og BA (ikke fullt så ofte), har belegget vært opp mot stinn brakke. Det var ikke 77 tomme seter i noen av de flyene.

Ryanair gjør noe genialt her: De hopper på en veletablert trafikkstrøm og skummer fløten av den. Det er faktisk dét som er hele oppskriften til LCC suksessen. Det som koster penger er å etablere og innarbeide nye ruter. Der har ikke LCC-ene vært så særlig på hugget.

Trety
29-09-2005, 11:02
Originally posted by LN-KOG
Det er faktisk dét som er hele oppskriften til LCC suksessen. Det som koster penger er å etablere og innarbeide nye ruter. Der har ikke LCC-ene vært så særlig på hugget.


Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Trety
29-09-2005, 11:04
Originally posted by MartinL

Originally posted by Trety


BA flyr vel direkte til Newcastle fra OSL med EMB145 mener jeg å huske.


Er du sikker på at du ikke mener Manchester?


Ja. Husker jeg bet meg merke i et skjerm på OSL som gratulerte BA med oppstart av Newcastle-ruten. Dette var i november 2001.

LN-KOG
29-09-2005, 11:16
Originally posted by Trety
Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.

Når det er sagt, er jeg enig i at Norwegian er tøffe. Men de følger også stort sett strømmene siden de har valgt feriedestinasjoner. Satsningen på øst-europa er mer spennende.

DY
29-09-2005, 11:23
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Trety
Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.

Tja...at Norwegian i stor grad har kastet seg på charterdestinasjonene er jeg uenig i. Antall nye ruter er langt større. Norwegian har riktignok startet flyvninger til Malaga, Faro og Alicante.
Men andre selskaper som Braathens som ikke er/var LCC startet da ruter til Malaga, Alicante, Las Palmas, Palma Mallorca etc.

Norwegian har da kommet med ganske mange nye ruter fra Norge til Budapest, Praha, Nice, Berlin, Paris (BVA), London, Split, Dubrovnik, Pisa etc

LN-KOG
29-09-2005, 11:45
Originally posted by DY

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Trety
Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.

Tja...at Norwegian i stor grad har kastet seg på charterdestinasjonene er jeg uenig i. Antall nye ruter er langt større. Norwegian har riktignok startet flyvninger til Malaga, Faro og Alicante.
Men andre selskaper som Braathens som ikke er/var LCC startet da ruter til Malaga, Alicante, Las Palmas, Palma Mallorca etc.

Norwegian har da kommet med ganske mange nye ruter fra Norge til Budapest, Praha, Nice, Berlin, Paris (BVA), London, Split, Dubrovnik, Pisa etc


Og her ramser du opp en haug med charterdestinasjoner. De aller fleste av disse (med tre unntak) har hatt chartertrafikk inntill bunnen falt ut av det markedet.

DY
29-09-2005, 11:49
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by DY

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by Trety
Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Der er jeg uenig. Norwegian har hoppet på vellykkede charterdestinasjoner i stor grad. Det som har skjedd er at LCC har spist av charterselskapene i stor grad. Faro er vel helt borte fra chartermarkedet. På 80- og 90-tallet var det en stor destinasjon.

Tja...at Norwegian i stor grad har kastet seg på charterdestinasjonene er jeg uenig i. Antall nye ruter er langt større. Norwegian har riktignok startet flyvninger til Malaga, Faro og Alicante.
Men andre selskaper som Braathens som ikke er/var LCC startet da ruter til Malaga, Alicante, Las Palmas, Palma Mallorca etc.

Norwegian har da kommet med ganske mange nye ruter fra Norge til Budapest, Praha, Nice, Berlin, Paris (BVA), London, Split, Dubrovnik, Pisa etc


Og her ramser du opp en haug med charterdestinasjoner. De aller fleste av disse (med tre unntak) har hatt chartertrafikk inntill bunnen falt ut av det markedet.


Hva er din definisjon på charterdestinasjon da??

Tror det har gått/går charterfly fra Oslo til samtlige flyplasser i Europe i løpet av de siste 50 årene.

Men ikke glem at Norge er langt mer enn Oslo. Norwegian har gitt mange nye ruter fra Bergen, Trondheim, Stavanger til Praha, Dubrovnik, London, Nice, Malaga, Alicante etc som aldri har blitt flydd før.

Men ikke noe stor sak. Jeg mener i allefall at Norwegian har tenkt nytt og gitt nordmenn mange nye ruter, om du mener de skummer markedet så fåpr du selvsagt lov til det. Men klarer ikke helt å se at Norwegian f.eks er noe bedre på dette enn SAS Braathens som har ruter til enda flere "charterdestiansjoner".

CK
29-09-2005, 12:01
ikke vanskeli å fylle flyene med de prisene FR har hatt til de nye destinasjonene. Det er - som jeg har sagt før - ingen sak å fylle flyene om du har en interessant destinasjon, lave priser og presseomtale hver gang du sender ut en pressemelding...:up:

DY
29-09-2005, 12:12
Sant nok...kanskje noen har noe å lære....;)

MD11
29-09-2005, 14:44
Originally posted by DY

Originally posted by MD11

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:

Ikke verst å få 112 stykker til å reise til Liverpool. En må vel selvsagt legge til avgiftene på 310,-kr for en t/r-billett så da er en vel oppe i 410,-kr t/r.

Hva den andre halvparten ombord har betalt for billetten sier MD11 ikke noe om, men tviler på det var mange tusen kroner stykket.
Medn nå er det alltid litt lave priser i oppstarten av en rute...samt lavere belegg.


Det var endel gratis billetter ute og gikk også som FR delte ut i Oslo under promoteringen av de nye rutene. Pluss tax selvsagt. Skal prøve å holde forumet oppdatert på paxantall på de nye rutene. Ellers er jo en fare for at de nye rutene tar fra STN ruten også.
:up:

TigerBlack
29-09-2005, 15:05
189 seter i den maskina der kan vel ikke akkurat gi verdens beste pitch ?? syntes 800-ene til SK med 179 seter var gørrtrange.

FR gjør noe som hvis SKBU eller andre selskaper hadde gjort samme at det hadde blitt masse bråk.. De oppgir prisene uten skatter, så ser det ut som det er gørrbillig,men som det blir poengtert her så er en forsjell på 144 kr ikke akkurat så mye å rope hurra over.

DY
29-09-2005, 15:07
Ja enig i at SAS sin 179 seter B738 er trang, og da er vel Ryanair sin enda trangere...om dem da ikke har satt av mindre plass til galley/toalett etc...det er jo også en mulighet.

Trety
29-09-2005, 15:50
Originally posted by LN-KOG
Når det er sagt, er jeg enig i at Norwegian er tøffe. Men de følger også stort sett strømmene siden de har valgt feriedestinasjoner. Satsningen på øst-europa er mer spennende.


Selvfølgelig er det mye mainstream-destinasjoner (noe annet ville jo vært idioti), men se på f.eks. utenlands fra TRD, Krakow og Dubronik-rutene etc.

MD11
29-09-2005, 16:00
TRD-STN og TRD-PRG er braksuksess:cheers:

Alle charteroperatører bruker 189 seter i serie 800. SK sin 179 seter er like trang da setene er tykkere og de disponerer plassen annerledes.

FR sine maskiner er ribbet for x utstyr. Recline, windowblender og safetyonboard card er borte. I tillegg er veggen helt fremme på venstre side som skjermer kabinen fra dør L1 borte!!

RolfL
29-09-2005, 16:27
Originally posted by DY
Ja enig i at SAS sin 179 seter B738 er trang, og da er vel Ryanair sin enda trangere...om dem da ikke har satt av mindre plass til galley/toalett etc...det er jo også en mulighet.


Men FR har åtminstone 3 toa till skillnad från SK ! Att som SK gör flyga med bara 2 toa på sträckor som nästan motsvarar en Atlantflygning och nästan lika många pax som man hade i 767 är naturligtvis dåligt och har gett upphov till stora klagomål från både researrangörer och passagerare.

HMWK
30-09-2005, 00:33
Jeg har selv flydd FR flere ganger og synes ikke det er så ille på flygninger på 1-2 timer. Klarer vi virkelig ikke å sitte litt trangt i et fly i disse timene (for en slik og ingenting), mener jeg at vi burde tenke på alternative reisemåter? Bil, buss, tog, båt osv.

EB
30-09-2005, 06:38
Grattis FR! Blir mindre Foppalfans hos SAS og BA - -helt ok!

DY
30-09-2005, 14:12
Originally posted by EB
Grattis FR! Blir mindre Foppalfans hos SAS og BA - -helt ok!

Problemet for SAS er vel at det også blir mindre av andre passasjerer også. Det er vel nettopp slike SAS-tanker/holdninger som har vist seg dårlig for selskapet.

Bengt
30-09-2005, 16:48
Originally posted by EB
Grattis FR! Blir mindre Foppalfans hos SAS og BA - -helt ok!

Och så är det dags för lite utbildning i norska igen :nor !
Vad betyder Foppalfans? Är det fotbollsfans eller rent av huliganer eller något helt annat?

DY
30-09-2005, 18:39
Originally posted by Bengt

Originally posted by EB
Grattis FR! Blir mindre Foppalfans hos SAS og BA - -helt ok!

Och så är det dags för lite utbildning i norska igen :nor !
Vad betyder Foppalfans? Är det fotbollsfans eller rent av huliganer eller något helt annat?


Du har rett! "Foppal" .....betyr "fotball".
Foppal er helt klart ikke noe alle vil forstå...selv i Norge.;) Synes du var dyktig som forstod det!

Bengt
30-09-2005, 20:43
Du har rett! "Foppal" .....betyr "fotball".
Foppal er helt klart ikke noe alle vil forstå...selv i Norge.;) Synes du var dyktig som forstod det!

Tack för det! Jag tycker det är roligt (jo, den passar bra här :)..) att lära mig norska uttryck. Det är få språk som är så nära varandra som svenska och norska, och ändå blir det missförstånd.
Nå, jag arbetar i ett svenskt-finskt bolag och ibland har vi svårt att förstå varandra även om vi båda har svenska som modersmål...

Edit:
100 inlägg och nu är jag SENIOR member :up:

jikswoboB
01-10-2005, 02:34
Norska är inte så blodigt, men danska är en annan sak. Att läsa går i regel bra, men att lyssna på någon som pratar danska är oftast, ursäkta, ett rent helvete. :D

Synd att det egentligen ska behöva vara så.

DY
01-10-2005, 12:38
Originally posted by jikswoboB
Norska är inte så blodigt, men danska är en annan sak. Att läsa går i regel bra, men att lyssna på någon som pratar danska är oftast, ursäkta, ett rent helvete. :D

Synd att det egentligen ska behöva vara så.

Danskene synes sikkert det samme om svensk ;)

Men morsomt når danske skal forsøker å fornorske språket sitt for å bli bedre forstått av nordmenn...da ender dem ofte opp med å bruke svenske ord istedenfor det danske ordet...selv om det er akkurat det samme som på norsk ;)
Men flott å ha 3 ulike språk som en likevel forstår.

Savipix
01-10-2005, 12:39
Kan väl bara säga att it's Scandinavian! :up:

jikswoboB
01-10-2005, 13:33
Originally posted by DY
Danskene synes sikkert det samme om svensk ;)

Men morsomt når danske skal forsøker å fornorske språket sitt for å bli bedre forstått av nordmenn...da ender dem ofte opp med å bruke svenske ord istedenfor det danske ordet...selv om det er akkurat det samme som på norsk ;)
Men flott å ha 3 ulike språk som en likevel forstår.


Jo, det är nog ömsesidigt i allra högsta grad. Jag förstod inte vad dom sa, dom förstod inte vad jag försökte säga. Så var det när jag var i Århus i somras. Men att beställa något i baren gick bra.

Finska är något helt annat. Det går varken läsa eller lyssna på. Men så är ju finskan inte på något sätt besläktat med dom skandinaviska språken.

Herlov
01-10-2005, 13:40
I følge en undersøkelse som ble gjort for noen måneder siden om språkforståelse innenfor Skandinavia var nordmennene de som forsto svensk og dansk best, mens danskene forsto veldig lite eller ingenting av både norsk og svensk. Svenskene kom på andreplass. Jeg har ingen som helst problemer med å lese dansk, men sliter mer med å forstå talen. Det norske skriftspråket stammer jo fra dansk, så det skulle jo bare mangle .. Når det gjelder svensk, så skjønner jeg det meste av både skrift og tale, men så er jo vi oppvokst med svensk TV her. Selv bor jeg 30 km fra grensa .. :up:

HMWK
01-10-2005, 16:54
:up: for Torp. Samarbeidet mellom Torp og Ryanair må være ganske godt siden de fortsetter å fly til stadig nye destinasjoner.

wf145
01-10-2005, 18:56
Originally posted by Herlov
I følge en undersøkelse som ble gjort for noen måneder siden om språkforståelse innenfor Skandinavia var nordmennene de som forsto svensk og dansk best, mens danskene forsto veldig lite eller ingenting av både norsk og svensk. Svenskene kom på andreplass. Jeg har ingen som helst problemer med å lese dansk, men sliter mer med å forstå talen. Det norske skriftspråket stammer jo fra dansk, så det skulle jo bare mangle .. Når det gjelder svensk, så skjønner jeg det meste av både skrift og tale, men så er jo vi oppvokst med svensk TV her. Selv bor jeg 30 km fra grensa .. :up:


*kremt* - BOKMÅL stammar frå dansk, nynorsk er frå dei norske dialektane!!:)

LN-KOG
01-10-2005, 20:35
Originally posted by wf145
*kremt* - BOKMÅL stammar frå dansk, nynorsk er frå dei norske dialektane!!:)

I beste fall er dette en overforenkling. Ivar Aasen tok utgangspunkt i de norske dialektene da han fornorsket det danske skriftspråket som var på hans tid. Men han tok altså utgangspunkt i det rådende skriftspråket som naturlig var. På godt og vondt så var det dansk.

Språk er forøvrig en levende organisme. Da jeg forlot det indre Østlandet i 1978 stivnet min dialekt i den drakt språket hadde da. Min bror, som (may God have mercy on his soul) fortsatt bor der, snakker et helt annet språk/dialekt i dag enn hva jeg gjør når jeg snakker dialekt. Hvorfor? Han har tatt del i den språklige utviklingen som har vært de siste 27 årene i motsetning til meg. Jeg har vært andre steder i Kongeriket der de har snakket helt annerledes slik at min dialekt er stivnet.

Det interessante er at da jeg studerte dialekter var lærebøkene over gamle dialekter (hvordan man snakket rundt århundreskiftet - som i denne sammenhengen er mellom de 19. og 20. århundrene) skrevet av forskere som hadde tatt turen til Minnesota og Dakota, og snakket med eldre mennesker som hadde lært dialektene av sine besteforeldre. Jeg har f.eks. en kompis som vokste opp i Minneapolis på 50- og 60-tallet. Han snakker strynedialekt fra 1920-tallet fordi bestemor emigrerte på den tida. Dette er fascinerende og farlig off-topic (bindestreken må med siden begrepet brukes adverbialt) så selv om lingvisten i meg har våknet tror jeg det er best jeg stopper før disse datanerdene i OT-politiet slår ned på meg :cool2 . Jeg kunne snakket varmt og lenge om dette - og om forskjellene på norsk, dansk og svensk samt den språklige påvirkning fra tysk og fransk. Carl Johans inntreden påvirket mer enn politikk. Det er utrolig mye fransk i svensk selv om svensk kultur forøvrig lener mer mot det tyske enn det franske.

Det var "Det beste"-utgaven. Høydepunkter presentert som sannheter :jumpin

Bengt
01-10-2005, 22:25
Jeg kunne snakket varmt og lenge om dette - og om forskjellene på norsk, dansk og svensk samt den språklige påvirkning fra tysk og fransk. Carl Johans inntreden påvirket mer enn politikk. Det er utrolig mye fransk i svensk selv om svensk kultur forøvrig lener mer mot det tyske enn det franske.

Det var "Det beste"-utgaven. Høydepunkter presentert som sannheter :jumpin

Påverkan från Frankrike kom nog faktiskt före Karl XIV Johan (för övrigt den senaste valde kungen i Sverige, jämför president). Främst Gustav III var oerhört influerad av Frankrike,
Svenskan (och troligen norskan i båda varianter) stammar mest av allt från tyska språket. Det märker man om man studerar litet....

LN-KOG
02-10-2005, 10:59
Å ja, de er begge germanske språk slik at røttene og grunnformene er germanske ikke tyske. Innflytelsen jeg tenker på er mer i form av lånord som trottoar (eller hvordan det skrives), chevioit (sikkert ikke i bruk lenger) og fåtölj. Beklager skrivemåten, men svensk skriftspråk er ikke min sterke side...

Når det gjelder språklig påvirkning har vi i Norge en merklig sak. Fram til 1944 hadde vi to flyvåpen i dette landet - Marinens og Hærens. Marinen hadde en tysk tradisjon, mens Hæren valgte å gå til Storbritannia da de skulle utvikle sitt flyvåpen. Marinen kalte flyets propell for luftskrue og Hæren kalte samme sak for propeller. Som kjent er det langt fra Horten til Kjeller - og lengre ble det.

HMWK
09-10-2005, 00:10
Originally posted by MD11

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:


Hvordan har belegget vært siden 27. September på Fr sine nye ruter fra TRF?

LN-KOG
09-10-2005, 12:05
Og nå har Ryanair "etablert" seg på ruta TRF-LPL og da er 3-kroners billettene borte. Det er fortsatt billig med 30 kroner, men en kraftig prosentmessig øking...

HMWK
09-10-2005, 13:02
Hva med NCL?

LN-KOG
10-10-2005, 13:38
Originally posted by LN-KOG
Og nå har Ryanair "etablert" seg på ruta TRF-LPL og da er 3-kroners billettene borte. Det er fortsatt billig med 30 kroner, men en kraftig prosentmessig øking...

Dæven, de må lest hva jeg har skrevet! Nå er de nede i 1 krone (pluss skatt) fra Nesten-Oslo til Liverpool i begynnelsen av november! Avgang tirsdag og retur onsdag rett nok, men dog :up:

HMWK
11-10-2005, 00:28
Drawbacket er at de har veldig sen avgang fra TRF til LPL. Kanskje fint for folk fra Uk, men det er ikke det beste for norske.

LN-KGL
11-10-2005, 01:16
Ingen problemer med sen ankomst LPL - da tar en bare inn på Liverpool Marriott Hotel South

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/UK-2004/LPL/Old_Speke_terminal.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/UK-2004/LPL/Old_Speke_tower.jpg
Hva med en svite i det gamle Speke-tårnet? Bare fra £240 per natt - billigste enkeltrom koster £62 inkludert frokost.

Her er internetsiden til hotellet http://marriott.com/property/propertypage.mi?marshaCode=LPLMS i tilfelle.

Blubird
11-10-2005, 01:26
Og der ser vi vel også den berømte mockup'en av en JET41.

LN-KGL
11-10-2005, 01:37
G-JMAC er litt mer enn en mockup - det var fjerde protypen og i motsetning til de tre første ble denne benyttet som BAe-demonstrator i fem år

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/UK-2004/LPL/G-JMAC.jpg

Dere kan lese mer her om flyet i dag: http://www.jetstream-club.org/

HMWK
15-10-2005, 21:56
Noen som har noen tall om belegget?

HMWK
03-12-2005, 15:42
Nå har FR flydd rutene i en månedstid. Har noen info om belegg på LPL og NCL?

NB
03-12-2005, 16:39
Newcastle tror jeg går dårlig, var med kansellering av NCL-TRF på en mandag. De fikk plass til nesten alle på avgangen dagen etter, de hadde til å starte med 120 ledige seter. På veien til, TRF-NCL, på en lørdag var det kun 66 med. Ser forresten at Ryanair har hatt tekniske problemer på Torp i dag, Newcastle forsinket over 7 timer...

HMWK
03-12-2005, 17:29
Hva med LPL? Den har vel livets rett!