PDA

View Full Version : FI dropper SAS-handling (SGS)


Guest
28-09-2005, 13:08
Kilde: bt.dk
Massefyringer i SAS Handling

Antallet af stillinger i Scandinavian Ground Handling Services reduceres med 300. Det sker blandt andet på grund af tab af flere vigtige kunder.

Handlingselskabet Scandinavian Ground Handling Services (SGS), der er et 100 procent SAS-ejet selskab, varslede onsdag afskedigelser af 300 medarbejdere. I alt skal 181 medarbejdere i svenske lufthavne og 119 medarbejdere i Københavns Lufthavn i Kastrup finde nyt job, skriver nyhedsbrevet Travel People.
Blandt de 119 ansatte, der spares væk i Kastrup, er der indgået særlige fratrædelsesordninger med 40 fortrinsvis ældre medarbejdere, mens 29 andre fratræder ufrivilligt. De resterende 50 stillinger fjernes ved, at 100 medarbejdere går ned på halv tid.
Jens Kittelmann, chef for SAS' passagerservice i Kastrup, siger til Travel People, at den primære årsag til afskedigelserne er tab af kunder. Maersk Air og SAS stoppede som samarbejdspartnere i lufthavnen i foråret, og i denne uge følger Sterling efter. Endelig har Icelandair opsagt samarbejdet med SAS fra udgangen af oktober

Tertit54
28-09-2005, 15:06
Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.

LN-MOW
28-09-2005, 15:40
Ikke overvurder betydningen av kvalitet paa ground handling.
Prisen er 98% av beslutningsgrunnlaget. Alt HQ bryr seg om er tallene paa regnskapsarket. Og paxen aner ikke om de som ekspederer dem er ansatt i selskapet eller handlingselskapet likevel. Ei heller bryr de seg om det.

SAS bytter handlingagent i USA annenhvert aar, nettopp for aa presse prisen. Flyene er fulle uansett.

Noen faa klager og noen hull i skroget er likevel billigere enn en dyr og 'god' handling agent - som ogsaa punkterer skroget innimellom ....

KLMNordic
28-09-2005, 17:04
Originally posted by Tertit54
Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.

Og Roadfeeders skal vaere daarlig qmk Har vel aldri vaert bedre handling for KLM siden Roadfeeders tok over. Man sender ikke 60-70 tonn fisk via Roadfeeders hvis daarlig kvalitet skal jeg love deg...

LN-FHU
28-09-2005, 18:55
Originally posted by jens
Kilde: bt.dk
Massefyringer i SAS Handling

Antallet af stillinger i Scandinavian Ground Handling Services reduceres med 300. Det sker blandt andet på grund af tab af flere vigtige kunder.

Handlingselskabet Scandinavian Ground Handling Services (SGS), der er et 100 procent SAS-ejet selskab, varslede onsdag afskedigelser af 300 medarbejdere. I alt skal 181 medarbejdere i svenske lufthavne og 119 medarbejdere i Københavns Lufthavn i Kastrup finde nyt job, skriver nyhedsbrevet Travel People.
Blandt de 119 ansatte, der spares væk i Kastrup, er der indgået særlige fratrædelsesordninger med 40 fortrinsvis ældre medarbejdere, mens 29 andre fratræder ufrivilligt. De resterende 50 stillinger fjernes ved, at 100 medarbejdere går ned på halv tid.
Jens Kittelmann, chef for SAS' passagerservice i Kastrup, siger til Travel People, at den primære årsag til afskedigelserne er tab af kunder. Maersk Air og SAS stoppede som samarbejdspartnere i lufthavnen i foråret, og i denne uge følger Sterling efter. Endelig har Icelandair opsagt samarbejdet med SAS fra udgangen af oktober



Har SAS også sagt opp avtalen med SGS på Kastrup ???
Hvem er det som handler SAS på Kastrup nå da......?? Synes jo det høres litt merkelig ut at et 100 % SAS-eiet selskap, ikke skal handle SAS sine fly. Har dette sammenheng med at SGS ble skilt ut som eget selskap ?

DY
28-09-2005, 19:21
Tja...vet ikke jeg. Men når SAS outsourcet bakketjenestene så sa dem jo at alle SAS selskapene fritt kan velge beste groundhandling-selskap....."merkelig" nok synes visst alle at SGS er best.
Men slik jeg oppfattet det så kunne f.eks SAS Braathens ha valgt Widerøe handling...eller Servisair.

sail4fun
28-09-2005, 19:30
Nå står det det vel ikke noe sted at SAS har sagt opp avtalen med SGS..... les , les igjen ...

KLMfan
28-09-2005, 19:45
Har FI sagt opp avtalen med SGS på OSL også ?

EB
30-09-2005, 06:40
Høres riktig ut... FI satser jo ikke akkurat på service...

FBU
30-09-2005, 13:06
Originally posted by DY
Tja...vet ikke jeg. Men når SAS outsourcet bakketjenestene så sa dem jo at alle SAS selskapene fritt kan velge beste groundhandling-selskap....."merkelig" nok synes visst alle at SGS er best.
Men slik jeg oppfattet det så kunne f.eks SAS Braathens ha valgt Widerøe handling...eller Servisair.


Jeg tviler sterkt på at Sas ser seg tjent med å ha annet enn egen handling på eget selskap!
Det er stor forskjel på kvaliteten på egen handling kontra ett eksternt handling selskap. Bla, så har ikke personalet firma tilhørighet, og det vises på kvaliteten gang på gang!

Det er ikke uten grunn at Sas velger å ha egen handling utenfor hjemmemarkedet.. F.eks MAN,BKK,IAD,EWR,CDG.

fkrlf
30-09-2005, 16:54
Poenget bør jo være å holde pengene innad i konsernet. Jobben må jo gjøres uansett og hva er vitsen med å betale pengene ut til andre? Og hvis prisen er høy får man jo overskuddet likevel - og SGS, ihvertfall i norge, sløser ikke akkuart.

laurenz
30-09-2005, 21:14
Originally posted by KLMNordic

Originally posted by Tertit54
Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.

Og Roadfeeders skal vaere daarlig qmk Har vel aldri vaert bedre handling for KLM siden Roadfeeders tok over. Man sender ikke 60-70 tonn fisk via Roadfeeders hvis daarlig kvalitet skal jeg love deg...


Jeg reagerer på denne også. Å komme å si at Roadfeeders lever dårlig kvalitet er noe vrøvl. Riktignok så har jeg lite erfaring med Roadfeeders på kundesiden (jeg sa liten, sa ikke ingen). Men jeg jobber daglig med både SAS Cargo og Roadfeeders på flysiden. De gjør en like god jobb begge to.
Og påstanden om at "Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført" er i denne sammenhengen også ganske dumt. KLM og AF samkjører stadig mer og det er derfor de nå velger samme agent på fraktsiden.
Og hvis du mener at ikke AF er opptat av kvalitet så har du ikke jobbet sammen med de.

Laurenz

laurenz
30-09-2005, 21:22
Jeg tviler sterkt på at Sas ser seg tjent med å ha annet enn egen handling på eget selskap!
Det er stor forskjel på kvaliteten på egen handling kontra ett eksternt handling selskap. Bla, så har ikke personalet firma tilhørighet, og det vises på kvaliteten gang på gang!

Det er ikke uten grunn at Sas velger å ha egen handling utenfor hjemmemarkedet.. F.eks MAN,BKK,IAD,EWR,CDG.


Viktig poeng. Egne ansatte skaper tilhørighet og er veldig vanskelig å få til ved outsourcing. Og tilhørighet er verdt veldig mye med tanke på service. SAS er ikke tjent med å bytte ut SGS.

Men for å komme tilbakke på sporet igjen. Ryktene sier at FI skal ha sagt opp på OSL også. De har ikke tegnet kontrakt med Servisair heller. Betyr det at en ny agent er på veg igjen? Ryktene går.:spin:

LN-MOW
30-09-2005, 23:00
Se innlegg 3 ....

Tertit54
01-10-2005, 10:39
Originally posted by laurenz

Originally posted by KLMNordic

Originally posted by Tertit54
Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle. Både KE og LH cargo samt SU flyr nå 2 ganger i uken fra ENGM til østen og bringer med seg mye aktivitet på cargo handling siden, men de må hele tiden passe på å lever topp kvalitet på sitt arbeide, ellers så vil nye aktører komme inn å ta markedsandeler.

Og Roadfeeders skal vaere daarlig qmk Har vel aldri vaert bedre handling for KLM siden Roadfeeders tok over. Man sender ikke 60-70 tonn fisk via Roadfeeders hvis daarlig kvalitet skal jeg love deg...


Jeg reagerer på denne også. Å komme å si at Roadfeeders lever dårlig kvalitet er noe vrøvl. Riktignok så har jeg lite erfaring med Roadfeeders på kundesiden (jeg sa liten, sa ikke ingen). Men jeg jobber daglig med både SAS Cargo og Roadfeeders på flysiden. De gjør en like god jobb begge to.
Og påstanden om at "Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført" er i denne sammenhengen også ganske dumt. KLM og AF samkjører stadig mer og det er derfor de nå velger samme agent på fraktsiden.
Og hvis du mener at ikke AF er opptat av kvalitet så har du ikke jobbet sammen med de.

Laurenz

Jeg har ikke sagt at Roadfeeders leverer dårlig service, jeg bare slo fast at de har fått til nok en avtale, og denne gangen med AF.

laurenz
01-10-2005, 13:57
Jeg har ikke sagt at Roadfeeders leverer dårlig service, jeg bare slo fast at de har fått til nok en avtale, og denne gangen med AF.


Dette sa du:

Noen flyselskaper er mere opptatt av prisen på handling en hva de engentlig får utført.
AF cargo feks overfører sin Cargo Handling til Roadfeeders fra november på ENGM. Det er pris og kvalitet som må telle.

Når du nevner Roadfeeders midt i mellom to setninger der du påstår at noen bare tenker penger og ikke kvalitet så sier indirekte at Roadfeeders ikke leverer nok kvalitet.

Laurenz

HMWK
01-10-2005, 16:59
Originally posted by laurenz

Jeg tviler sterkt på at Sas ser seg tjent med å ha annet enn egen handling på eget selskap!
Det er stor forskjel på kvaliteten på egen handling kontra ett eksternt handling selskap. Bla, så har ikke personalet firma tilhørighet, og det vises på kvaliteten gang på gang!

Det er ikke uten grunn at Sas velger å ha egen handling utenfor hjemmemarkedet.. F.eks MAN,BKK,IAD,EWR,CDG.


Viktig poeng. Egne ansatte skaper tilhørighet og er veldig vanskelig å få til ved outsourcing. Og tilhørighet er verdt veldig mye med tanke på service. SAS er ikke tjent med å bytte ut SGS.

Men for å komme tilbakke på sporet igjen. Ryktene sier at FI skal ha sagt opp på OSL også. De har ikke tegnet kontrakt med Servisair heller. Betyr det at en ny agent er på veg igjen? Ryktene går.:spin:


Hvilke rykter? Hvem skulle dette være? Norport?

wf145
01-10-2005, 18:54
Wf kanskje?

Thomas
01-10-2005, 19:22
Originally posted by wf145
Wf kanskje?


Hvor skal WF få utstyr til å handle en 757?

wf145
01-10-2005, 21:22
Det er vel ikkje verre å få kjøpe inn en til andre flytper som dei handlar regnar eg med? Får dei handlinga, så må dei ha utstyret til det og!

KLMfan
04-10-2005, 00:20
Novia ? eller Nordic Aero ?

KLMfan
04-10-2005, 13:06
Hørt rykter om at Icelandair har valgt ServisairGlobeground på OSL, hva med CPH ?
Noen som kan bekrefte ?

Superhai
04-10-2005, 16:20
Servisair fra nov sies det her. På ARN fortsetter SGS, stasjonen som FI har klaget mest på (men som er billigst)...

Men rykter sier at Novia begynner til våren... med NB.

KLMfan
04-10-2005, 16:53
Så Novia er på vei inn?....er det virkelig marked for enda en aktør på OSL ? de tar jo livet av hverandre på CPH som er en del større

TommyM
04-10-2005, 19:16
Bekrefter at Servisair skal handle Iceland Air fra 1 nov. Det blir nok å henge fingrene i, men første helga med høstferie og Sterling gikk veldig bra, så Iceland Air skal vi nok også klare!!

:up:

laurenz
04-10-2005, 19:54
Originally posted by Superhai

Men rykter sier at Novia begynner til våren... med NB.




Javel javel og hvor kommer disse rykter fra? Ryktefabrikken på OSL? :lol

Superhai
05-10-2005, 00:48
Originally posted by laurenz
Javel javel og hvor kommer disse rykter fra? Ryktefabrikken på OSL? :lol


;) Kan du lure på. Men de som har supervision og er salgsagent i Norge for NB er med når Novia starter på OSL.

Chainly
05-10-2005, 00:56
Har ikke akkurat det nye NB(sterling og marsk) skrevet (x antall års) kontrakt med Servisair? :)

KLMfan
05-10-2005, 10:43
Originally posted by Chainly
Har ikke akkurat det nye NB(sterling og marsk) skrevet (x antall års) kontrakt med Servisair? :)




sånn jeg har forstått det også, men man vet jo aldri i denne bransjen....ting går ofte fort i svingene...:wow:

laurenz
05-10-2005, 19:43
Originally posted by Superhai

Originally posted by laurenz
Javel javel og hvor kommer disse rykter fra? Ryktefabrikken på OSL? :lol


;) Kan du lure på. Men de som har supervision og er salgsagent i Norge for NB er med når Novia starter på OSL.




Det du sier er at en 3. part som nå bl.a. har salgsagentur for NB også for være med på leken når (og om) Novia starter på OSL. Selv om det selskapet snakker med Novia innebærer ikke det at NB går over til Novia. Jeg er ikke med på denne. Tviler ikke at Magne Dale har lyst å være med på leken om Novia kommer, men da må de ha en kunde først. Og at NB skulle bytte igjen om noe få måneder er vel kanskje ikke så realistisk? Skal aldri si aldri men syns det virker litt søkt. Håper ikke det er ønsketekning som ligger bak..

Hilsen,
Laurenz