PDA

View Full Version : Nå blir det dyrere å fly


Journal
21-01-2011, 14:58
"Det vil bli dyrere å fly i tiden fremover, mener flyanalytiker. SAS har nemlig ikke lenger råd til billigkampanjer."

Les mer: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7471861

TCAS
21-01-2011, 15:46
Har SAS egentlig uttalt at de dropper billigbilletter?

– På grunn av at SAS dropper kampen om å tilby billigbilletter, vil konkurrenten Norwegian svare med å skru opp prisene, sier flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans til NRK.


Dette står gjengitt på flere nettsteder.

LN-MOW
21-01-2011, 16:05
Analytikerpiss. Kampanjesalg er nødvendig for å få utnyttet setekapasiteten og ingen flyselskaper har råd til ikke å ha slike salg. Selv her borte, hvor de fleste har loadfaktor på 80% og mer, har man dette jevnlig. Uten salg går kabinfaktoren ned, og selv om yielden per sete kanskje blir bedre, vil man se et totalt inntektsdropp man ikke har råd til.

nime
21-01-2011, 17:14
Merkelig da at SAS akkurat hadde "råd" til det store salget de akkurat hadde.. var det 1 million billetter på salg..?

LN-MOW
21-01-2011, 17:22
Ser ut som at Robin K i store trekk er enig med meg .. ;)

Har dere fortsatt råd til billigkampanjer?

- Det har vi definitivt. Vi har faktisk ikke råd til å la være. Disse kampanjene genererer ekstrasalg. Alle som kjenner til transportbransjen, vet at det er viktig å fylle ledige flyseter. Derfor kommer ingen flyselskaper til å slutte med dette, svarer Kamark, som er den nordmannen som står høyest i SAS-systemet.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10029226

FlightDeck
21-01-2011, 19:17
Har SAS egentlig uttalt at de dropper billigbilletter?


Selvsagt ikke - hvilket selskap ville gjort det? Alle selskaper må prisdiskriminere - også SAS. Om SAS ikke har råd til kampanjer, har de heller ikke råd til å være på vingene.

TOS
21-01-2011, 19:45
Det er klart at flyselskapene vil fortsette med billigkampanjer. Et spørsmål man kanskje kan stille seg er vel om omfanget på disse kampanjene vil holde seg på det nivået vi har sett nå & tidligere, med f.eks 2.5 millioner billigbilletter våren/sommeren 2004, 1 million billetter nå. 1 millioner billetter er drøye 6000 fulle avganger, eller rundt 16 fulle avganger hver dag. Jeg skjønner at man ikke nødvendigvis selger ut alle disse billettene, men omfanget er ikke beskjedent.

Fnate
21-01-2011, 19:52
Ååååååååååååååååh, dette er den mest håpløse artikkelen jeg har lest på lenge. Hvor ofte skal store media gi analytikere som forsøker å prate opp en aksje spalteplass?

Dette er jo like dumt som å påstå at at El-Kjøp ikke lenger har råd til "januarsalg". Latterlig.

At prisene skal opp tyder vel markedsmekanismene på uansett. Etterspørselen er økende og da følger prisene etter. Noe annet ville vært pussig. Men at de ikke har råd til lavpriskampanjer for å fylle de siste setene faller jo bare for sin egen urimelighet.

Boeing_fan
09-03-2011, 18:51
Da kan vi nok konstantere at analytikerne igjen kom med sludder og vås for å få spalteplass.

SAS startet i dag nytt billigsalg, hvor de la ut en million billige billetter. Er vel ikke lenge siden siste salg heller.

www.sas.no

Someone
09-03-2011, 18:57
Da kan vi nok konstantere at analytikerne igjen kom med piss for å få spalteplass.

SAS startet i dag nytt billigsalg, hvor de la ut en million billige billetter. Er vel ikke lenge siden siste salg heller.

www.sas.no

Men samtidige er prisene noe høyere enn sist, og SAS (og alle andre) har økt drivstofftillegget siden sist, så analytikerene har rett i at det har blitt dyrere å fly

Boeing_fan
09-03-2011, 19:14
Men samtidige er prisene noe høyere enn sist, og SAS (og alle andre) har økt drivstofftillegget siden sist, så analytikerene har rett i at det har blitt dyrere å fly

Fuelprisene øker og etterspørselen øker, så man trenger ikke være analytiker for å skjønne at det vil presse prisene noe oppover. Det jeg og flere andre reagerer på, er utsagn som "SAS dropper kampen om å tilby billigbilletter" eller "SAS har ikke lenger råd til billigsalg". Når en analytiker sier dette er det for å få spalteplass. Hvis ikke det er grunnen, bør kanskje vedkommende vurdere å bytte yrke.

JoeW
09-03-2011, 19:16
Sitter og bestiller noen billetter CPH-OSL, og konstaterer at drivstofftillegget har lagt på seg en del i det siste - så noe dyrere er det jo blitt.

SAS-Steward
09-03-2011, 22:03
Om prisene stiger noe er det bare fint, det er og har vært kunstig billig å fly i Norge og Skandinavia etter min mening.

TOS
09-03-2011, 22:07
Fuelprisene øker og etterspørselen øker, så man trenger ikke være analytiker for å skjønne at det vil presse prisene noe oppover. Det jeg og flere andre reagerer på, er utsagn som "SAS dropper kampen om å tilby billigbilletter" eller "SAS har ikke lenger råd til billigsalg". Når en analytiker sier dette er det for å få spalteplass. Hvis ikke det er grunnen, bør kanskje vedkommende vurdere å bytte yrke.

Årsaken til slike utspill fra analytikere er naturligvis fordi man ser på kostnadsnivået til SAS og konstaterer at de ikke har noe i en ren priskonkurranse å gjøre. Med kostnader som er det dobbelte av store konkurrenter sier det seg selv at fokus hos SAS ikke kan være på pris, men at man må finne andre strenger å spille på (derav SAS sitt ønske om å gjeninnføre bonus innenlands).

At SAS også må drive med prisdiskriminering er opplagt, men for mange kampanjer med for mange billige billetter er ikke akkurat oppskriften som gir SAS overskudd i det lange løp. Det vet jo selvsagt også SAS.

Boeing_fan
10-03-2011, 00:18
Årsaken til slike utspill fra analytikere er naturligvis fordi man ser på kostnadsnivået til SAS og konstaterer at de ikke har noe i en ren priskonkurranse å gjøre. Med kostnader som er det dobbelte av store konkurrenter sier det seg selv at fokus hos SAS ikke kan være på pris, men at man må finne andre strenger å spille på (derav SAS sitt ønske om å gjeninnføre bonus innenlands).

Jeg er klar over SAS' skyhøye kostnadsnivå i forhold til DY og FR. Mener jeg har sett tall på det for en stund siden, uten at jeg husker hvor mange øre det koster SAS' CASK ligger på. Det er sikkert mange her inne som har tallene på det. SK må selvsagt forsøke å lede fokuset bort fra pris. Det som er merkelig er at de ikke prøver å distansere sitt produkt fra Norwegians. Ved å kutte all gratis servering, og ikke en gang servere en gratis kopp kaffe på utenlandsflygninger, så distanserer man seg ikke akkurat fra DY. Det eneste SK gjør er å reklamere for sin fantastiske punktlighet, og at de er punktlige er vel og bra, men det er også DY, som leverer flotte punktlighetstall nå om dagen.

At SAS også må drive med prisdiskriminering er opplagt

Det kan nesten virke som om det ikke er så opplagt for visse analytikere. Skal vi tro på dem så driver SAS med salg for moro skyld.

Men selvsagt er det helt nødvendig for å utnytte setekapasiteten, noe som har blitt nevnt flere ganger i denne tråden. Men i følge enkelte analytikere skal SK slutte med salg. Helt utrolig at enkelte analytikere for spalteplass i det hele tatt.

TOS
10-03-2011, 00:32
Mener jeg har sett tall på det for en stund siden, uten at jeg husker hvor mange øre det koster SAS å fly en passasjer en kilometer. Det er sikkert mange her inne som har tallene på det.

Om jeg husker rett så lå SAS på en enhetskostnad på ca 90 norske øre (CASK), mens DY lå på ca halvparten. Dette foreløpige tall for 2010.

Vi får vel huske på at det finnes gode analytikere og mindre gode analytikere...;)