PDA

View Full Version : Emirates starter CPH-DXB - daglig flyvning fra 1. august - statustråd


PP
20-01-2011, 12:54
Endelig er det officielt at EK starter flyvninger til CPH - opstart bliver 1. august 2011.

Schedule:

EK151 DEP DXB 0830 ARR CPH 1310
EK152 DEP CPH 1455 ARR DXB 2315

A346
20-01-2011, 13:12
Da får vi håpe det blir en realitet! Gratulerer til CPH!

Hva ligger den inne med av materiell? A332?

Vede
20-01-2011, 13:13
Noen som vet flytype? A330 kanskje?

FlyHi
20-01-2011, 13:17
Det var da dagens gode nyhed :)

Mon ikke der er travlhed på Thai og Qatar-kontorerne idag for at finde ud af hvordan man tackler den konkurrence ;)

janusk
20-01-2011, 13:27
Fantastiske nyheder :)
Så mangler vi lige at SQ går op på daglige, og så vil der ellers være godt pakket på C-fingeren fremadrettet. Tror også Novia loungen får rigeligt at se til det kommende år ;)

Someone
20-01-2011, 13:31
Ligger inne med daglig 330-200 i 3-klasse config og dagflygning begge veier

Pressemeldingen fra EK finnes her
http://emirates.com/dk/English/about/news/news_detail.aspx?article=631455&offset=0
DUBAI, U.A.E., 20th January 2011: Emirates is set to add a new European country to its ever expanding route network when the Dubai-based international airline launches non-stop, daily flights to Copenhagen in Denmark on 1st August

FlyHi
20-01-2011, 13:50
Tilbyder Qatar First Class fra CPH efter de opgraderede til A330?

Hvis ikke bliver EK og SIA vel eneste selskaber med First fra CPH.

LN-AØR
20-01-2011, 13:53
Gratulerer til CPH! :) Mon tro hvordan EK og QR vil påvirke PK. Blir hard konkurranse til midtøsten...

janusk
20-01-2011, 13:56
Tilbyder Qatar First Class fra CPH efter de opgraderede til A330?

Hvis ikke bliver EK og SIA vel eneste selskaber med First fra CPH.

Hverken QR eller SIA tilbyder First Class ud af CPH, så EK bliver vel umiddelbart de eneste. Så må vi håbe at de kommer til at tilbyde ligeså attraktive companion fares som de gør ud af HAM....

Someone
20-01-2011, 13:57
Tilbyder Qatar First Class fra CPH efter de opgraderede til A330?

Hvis ikke bliver EK og SIA vel eneste selskaber med First fra CPH.

QR tilbyr bare 2-class, og er uansett på vei til å fase ut First på sine flygninger

SQ sine 777-200ER er også 2-class, så EK blir nok de eneste med First på CPH

FlyHi
20-01-2011, 13:58
Hverken QR eller SIA tilbyder First Class ud af CPH, så EK bliver vel umiddelbart de eneste. Så må vi håbe at de kommer til at tilbyde ligeså attraktive companion fares som de gør ud af HAM....

Bliver spændende at se om de kan sælge nogle F-billetter fra Skandinavien, der vel som bekendt ikke er det første marked for de dyreste billetter. Det kunne måske godt give nogle gode priser på sigt.

Måske EK skal overvejes til næste Asien-tur. Der er også mulighed for ID - desværre kun på economy...

FlyHi
20-01-2011, 13:59
QR tilbyr bare 2-class, og er uansett på vei til å fase ut First på sine flygninger

SQ sine 777-200ER er også 2-class, så EK blir nok de eneste med First på CPH

Så er det bare at krydse fingre for nogle fejlpriser hos EK ;)

PP
20-01-2011, 14:13
Interessant at det bliver en A332 med first til CPH - oprindelig var planen en 2-config A332, med ændringer i flådedisponeringen har vist fået Emirates til at revurdere dette.

Lad os håbe på nogle fornuftige introduktionspriser. Under alle omstædigheder bliver der kamp om kunderne da Qatar og Emirates tilsammen vil udbyde 180.000 sæder fra CPH i hver retning.

FlyHi
20-01-2011, 14:15
Interessant at det bliver en A332 med first til CPH - oprindelig var planen en 2-config A332, med ændringer i flådedisponeringen har vist fået Emirates til at revurdere dette.

Lad os håbe på nogle fornuftige introduktionspriser. Under alle omstædigheder bliver der kamp om kunderne da Qatar og Emirates tilsammen vil udbyde 180.000 sæder fra CPH i hver retning.

Bliver spændende at se trafiktallene fra CPH når året er gået. Kunne allerede nu tyde på rekordtal :)

FlyHi
20-01-2011, 14:26
Endelig er det officielt at EK starter flyvninger til CPH - opstart bliver 1. august 2011.

Schedule:

EK151 DEP DXB 0830 ARR CPH 1310
EK152 DEP CPH 1455 ARR DXB 2315

Glemte helt at give :up: til PP for denne nyhed, som dette forum vel var først ude med.

Et godt eksempel på at forum stadig lever i bedste velgående med brugere, der her god indsigt i branchen - selvom der jævnligt kommer kritik af dette :)

PP
20-01-2011, 14:42
Glemte helt at give :up: til PP for denne nyhed, som dette forum vel var først ude med.

Et godt eksempel på at forum stadig lever i bedste velgående med brugere, der her god indsigt i branchen - selvom der jævnligt kommer kritik af dette :)

Tak - ja lige nogle timer før CPH.dk som nu har publiceret nyheden:

Emirates åbner rute til Dubai (http://www.cph.dk/CPH/DK/PRESSE/Nyheder/2011/Emirates.htm)

”Emirates’ nye helårsrute til Dubai er godt nyt for alle skandinaviske rejsende. Ikke alene styrker ruten adgangen til Mellemøsten men også til Sydøstasien, Indien og Australien på grund af Emirates’ stærke netværk. Det veludbyggede netværk og Emirates’ stærke internationale brand vil også sikre flere udenlandske rejsende til Denmark, hvilket er godt nyt for den danske turistbranche,” siger Carsten Nørland, Salgs- og Markedsdirektør, Københavns Lufthavn.

Stor værdi for Danmark
Ruteudviklingsprogrammet Copenhagen Connected har i mere end et år parallelt med Københavns Lufthavns ruteudviklingsarbejde været i dialog med Emirates.

Copenhagen Connected gør det muligt at markedsføre Danmark og Øresundsregionen som destination på Emirates’ nøglemarkeder i Syd- og Sydøst Asien, Australien og Oceanien for dermed at øge efterspørgslen efter rejser mellem København og vigtige vækstmarkeder i Asien via Dubai.

“Vi er meget bevidste om, at Emirates ruteåbning vil være af stor værdi for København og Danmark, da betydningen af tilgængelighed via Emirates mega hub i Dubai til vækstområderne i Asien næppe kan undervurderes. Vi er glade for, at Copenhagen Connected har kunnet spille en markant rolle for Emirates beslutning om at flyve direkte til København, siger Adm.direktør i Wonderful Copenhagen og formand for styregruppen i Copenhagen Connected programmet, Lars Bernhard Jørgensen.

Øivind
20-01-2011, 14:47
Ja, hvor attraktivt er dette for skandinaviske passasjerer utenfor DK?
Man må jo komme seg til CPH først og det blir jo minst to mellomlandinger uansett hvor man skal.
Jeg antar at EK blir nødt til å skru prisene ned for å kapre kunder.

sk931
20-01-2011, 14:53
Spændt på at se hvordan denne nye rute til DXB påvirker SK og DY..
Hislen
Ole

FlyHi
20-01-2011, 14:55
Ja, hvor attraktivt er dette for skandinaviske passasjerer utenfor DK?
Man må jo komme seg til CPH først og det blir jo minst to mellomlandinger uansett hvor man skal.
Jeg antar at EK blir nødt til å skru prisene ned for å kapre kunder.

Mon ikke EK har tænkt på det. Qatar har ihvertfald ikke problemer med at fylde flyene og med EK's rutenet fra DXB, så tror jeg heller ikke de får de store problemer.

Kunne forestille mig at TG er dem der kommer til at mærke mest til EK's introduktion på CPH.

SAS-Steward
20-01-2011, 15:00
Qatar kjører vel en slags codeshare med SAS inn til CPH, så de har vel endel som kommer inn den veien.

A346
20-01-2011, 15:06
Ja, hvor attraktivt er dette for skandinaviske passasjerer utenfor DK?
Man må jo komme seg til CPH først og det blir jo minst to mellomlandinger uansett hvor man skal.
Jeg antar at EK blir nødt til å skru prisene ned for å kapre kunder.

Det kommer vel an på om det er mulig med gjennomgående bookinger med fornuftige priser fra f.eks ARN og OSL med SK. EKs rute vil jo gå i direkte konkurranse med SK til DXB, så vi får se hvordan SK reagerer. Fordelen er at CPH er en bedre transferflyplass enn f.eks LHR og FRA og med hyppigere avganger til byer i Norge og Sverige, mao kortere connection.

Øivind
20-01-2011, 15:12
Det kommer vel an på om det er mulig med gjennomgående bookinger med fornuftige priser fra f.eks ARN og OSL med SK. EKs rute vil jo gå i direkte konkurranse med SK til DXB, så vi får se hvordan SK reagerer. Fordelen er at CPH er en bedre transferflyplass enn f.eks LHR og FRA og med hyppigere avganger til byer i Norge og Sverige, mao kortere connection.
Som sagt, jeg tror nok de kan tiltrekke seg endel prissensitive passasjerer, men EK har mange flyvninger på helt ukristelige tider. Avganger kl. 03 på natten er vanlig, og med ankomst Dubai kl. 23.15 kan det bli mye venting på nattestid.
Personlig føler jeg meg ikke særlig fristet.

A346
20-01-2011, 15:19
Som sagt, jeg tror nok de kan tiltrekke seg endel prissensitive passasjerer, men EK har mange flyvninger på helt ukristelige tider. Avganger kl. 03 på natten er vanlig, og med ankomst Dubai kl. 23.15 kan det bli mye venting på nattestid.
Personlig føler jeg meg ikke særlig fristet.


Jeg vil anta at de fleste som flyr EK til DXB skal videre. Om du ankommer DXB kl. 23.15, så er det jo fortsatt bare (tidlig) kveld norsk/dansk tid. De fleste klarer vel å holde seg våken 2-3 timer til forbindelsen videre? Ser ikke problemet...

SQ321
20-01-2011, 15:22
Gratulerer til CPH. Det er vel ingen tvil om at vi har en del å lære om hvordan de jobber der nede ;).

Begynte faktisk å bli usikker på om de hele tatt skulle komme i år siden det tok så lang tid til de faktisk annonserte ruta. Men nå blir det blodig fra CPH til Midtøsten og jeg har vanskelig for å tro at hverken QR eller EK kommer til å gi etter med det første.

Øivind
20-01-2011, 15:24
Jeg vil anta at de fleste som flyr EK til DXB skal videre. Om du ankommer DXB kl. 23.15, så er det jo fortsatt bare (tidlig) kveld norsk/dansk tid. De fleste klarer vel å holde seg våken 2-3 timer til forbindelsen videre? Ser ikke problemet...


Hver sin lyst. Ære være de som synes det er greit å mellomlande flere ganger. Selv foretrekker jeg så få mellomlandinger og flybytter som mulig. Skulle jeg f.eks til Tokyo hadde jeg heller tatt en 1 stop enn en 2 stop via DXB, men det er nå meg.

LN-AØR
20-01-2011, 15:26
Personlig føler jeg meg ikke særlig fristet.
Neivel, du om det. Forhåpentligvis finnes det andre som setter pris på nye LH-ruter, connections og destinasjoner som det medfører... Men så er det jo heldigvis opp til en selv hvilket selskap man ønsker å fly med.

ex_trd
20-01-2011, 15:27
Hver sin lyst. Ære være de som synes det er greit å mellomlande flere ganger. Selv foretrekker jeg så få mellomlandinger og flybytter som mulig. Skulle jeg f.eks til Tokyo hadde jeg heller tatt en 1 stop enn en 2 stop via DXB, men det er nå meg.

Særlig relevant er jo dette for de i premiumkabinene som er avhengige av å få sovet litt på turen. Å skulle fly CPH-DXB-BKK fremfor CPH-BKK direkte forpurrer jo enhver mulighet til å få seg kvalitetssøvn i og med at det blir 2 såpass korte flighter.

FlyHi
20-01-2011, 15:29
Neivel, du om det. Forhåpentligvis finnes det andre som setter pris på nye LH-ruter, connections og destinasjoner som det medfører... Men så er det jo heldigvis opp til en selv hvilket selskap man ønsker å fly med.

Ja det er svært at stille alle tilfredse ;)

Øivind
20-01-2011, 15:29
Å skulle fly CPH-DXB-BKK fremfor CPH-BKK direkte forpurrer jo enhver mulighet til å få seg kvalitetssøvn i og med at det blir 2 såpass korte flighter.
Nettopp. Slitsomt er det første ordet som faller meg inn når jeg ser en slik routing.

dc-8-63
20-01-2011, 15:30
Jeg tror EK kommer til OSL ogsaa (bare de laerer seg aa uttale og like "Vaffler";) - EK tilbyr en mengde destinasjoner fra DXB som i dag kun kan naaes fra Europa via 2 mellomlandinger - baade i Afrika og India.....og saerlig vil nok India vokse enormt som marked for DXB (og jeg ville nok foretrekke aa bytte fly DXB fremfor Bombutta, CalDelhli eller New Bai - slippe innenlands i India....pluss at med vekst raten i India de naermeste aarene vil det bli svaert trangt paa Indisk innenlands....

Afrika det samme, hvor DXB er et godt alternativ om en skal reise internt I Afrika....

Bizflyer
20-01-2011, 15:33
Moro med nye ruter da!

Ser at det er greie forbindelser videre til f.eks BKK, med avg kl 0315 med A380, og retur fra BKK kl 0125 med 380 eller kl 0240 med 777, ank 0430 eller 0545.

Hadde vært moro med noen spesialpriser i F som de har gjort fra London. Der var prisen på ca 20 laken t/r BKK i F. Og selv om jeg nok kan være enig i at en direkteforbindelse mellom CPH og f.eks. BKK ville være å foretrekke, kunne jeg nok godt finne på å prøve dem hvis prisen i den fremste/ øverste delen av flyet var "riktig".

BF:cool2

Øivind
20-01-2011, 15:33
Neivel, du om det. Forhåpentligvis finnes det andre som setter pris på nye LH-ruter,
Ja håper jo de får pax, men de som ønsker å fly EK til et eller annet sted i verden via DXB kan jo det i dag også, via mange europeiske byer som EK flyr til/fra. Vet ikke om det at de starter til CPH er en så veldig stor nyhet for norske pax.

FlyHi
20-01-2011, 15:36
Vet ikke om det at de starter til CPH er en så veldig stor nyhet for norske pax.

Det er vel for såvidt heller ikke meningen. Hvis EK ville have det til at være en stor nyhed for norske pax, så havde de vel startet fra OSL ;)

Men her i CPH-regionen er glæden ihvertfald stor over at se EK på CPH :)

Øivind
20-01-2011, 15:41
Nå gjør man jo et nummer av at dette er "godt nytt for alle skandinaviske reisende", så jeg regner da med at de er interessert i pax fra hele skandinavia og ikke bare lokale pax fra CPH og omegn.

A346
20-01-2011, 15:42
Nettopp. Slitsomt er det første ordet som faller meg inn når jeg ser en slik routing.

Emirates' suksess tilsier at det er mange nok som synes det er levelig med en stopover i DXB.

janusk
20-01-2011, 15:44
Det er nok ikke nordmænd som vil være de hyppigste pax på denne rute, men til gengæld vil mange svenskere(primæt Göteborg og syd) og danskere sikkert være begejstret for denne.
Har selv fløjet EK en del ud af HAM, og det er da super at de nu starter på CPH. Forøvrigt næsten altid flere danske premium pax med ud fra HAM, og ja der er allerede idag gennemgående billetter ud af Skandinavien med SAS.
Og skulle man være så heldig at man flyver på First, så er DXB ikke det værste sted med et stop-over. En tur i spaén, efterfulgt af en late-night middag i First Class restauranten er ikke at foragte!!
Det er deres badeværelser på A380éren forøvrigt heller ikke ;)

Forøvrigt folyder det nu fra Emirates777(en EK insider) på Flyertalk at CPH nok bliver opgraderet til 777-200ER fra Feb 12 - se det ville være perfekt!

janusk
20-01-2011, 15:48
Moro med nye ruter da!

Ser at det er greie forbindelser videre til f.eks BKK, med avg kl 0315 med A380, og retur fra BKK kl 0125 med 380 eller kl 0240 med 777, ank 0430 eller 0545.

Hadde vært moro med noen spesialpriser i F som de har gjort fra London. Der var prisen på ca 20 laken t/r BKK i F. Og selv om jeg nok kan være enig i at en direkteforbindelse mellom CPH og f.eks. BKK ville være å foretrekke, kunne jeg nok godt finne på å prøve dem hvis prisen i den fremste/ øverste delen av flyet var "riktig".

BF:cool2

Bizflyer, med mit kendskab til Emirates, så er jeg ret sikker på at du kan få nogle attraktive FC priser ud af CPH, ihvertfald som intro - og det er hver en krone værd ;-)

Øivind
20-01-2011, 15:56
Emirates' suksess tilsier at det er mange nok som synes det er levelig med en stopover i DXB.
JA, de har jo ofte svært gode priser, og mange synes jo ikke økt reisetid og venting gjør så mye hvis de kan spare noen tusenlapper.
To each his own. Jeg og mange med meg prioriterer annerledes, men jeg håper det er rom for både EK, SAS og andre selskaper i Skandinavia.

L-1011
20-01-2011, 16:37
Denna linje blir säkert populär för många svenskar också, boende i södra Sverige. Det finns mycket bra tågförbindelser från södra Sverige till CPH.

nime
20-01-2011, 16:59
Ser frem til denne ruten - selv om det aller beste hadde vært en direkte rute OSL-DXB. EK har jo et godt rutenett videre fra DXB, som for mine reisevaner er relativt attraktivt.

sk931
20-01-2011, 18:51
Egentlig så undrer jeg mit tit over, hvorfor nogen egentlig synes det er extremt vigtigt at
flyve f-class..
Ja det er bare min mening
Hilsen
Ole

grindstein
20-01-2011, 19:02
For en deilig nyhet.. Denne ser jeg fram til. Kommer garantert til og bokke Thailandsturen i jula 2011 med EK ifra CPH.

janusk
20-01-2011, 19:08
Egentlig så undrer jeg mit tit over, hvorfor nogen egentlig synes det er extremt vigtigt at
flyve f-class..
Ja det er bare min mening
Hilsen
Ole

Ole, det er vel heller ikke "extremt vigtigt", men omvendt vil jeg for mit eget vedkommende sige at for mig er komforten på C-class vigtig. Jeg lider af en del rygproblemer, og når jeg rejser langvejs i arbejds øjemed, så kommer jeg frem frisk og veludhvilet og uden at have en smadret ryg.
Med Emirates kan jeg så ofte få al den luksus der hører med til første klasse og så til en pris der ligger under C-class hos SAS, Lufthansa, Thai, etc. etc.
Det tager jeg gerne med, og nyder i fulde drag :) Omvendt kunne jeg aldrig finde på at betale 75-80.000,- som man kommer til visse steder....

LNv22
20-01-2011, 19:10
Flott nyhet for reisende til UAE.

For en deilig nyhet.. Denne ser jeg fram til. Kommer garantert til og bokke Thailandsturen i jula 2011 med EK ifra CPH.
Virkelig? Foretrekkker du to stopp på veien fremfor direkteruten fra OSL?

FlightDeck
20-01-2011, 19:15
Det kommer vel an på om det er mulig med gjennomgående bookinger med fornuftige priser fra f.eks ARN og OSL med SK. EKs rute vil jo gå i direkte konkurranse med SK til DXB, så vi får se hvordan SK reagerer. Fordelen er at CPH er en bedre transferflyplass enn f.eks LHR og FRA og med hyppigere avganger til byer i Norge og Sverige, mao kortere connection.

SAS og Emirates vil selvsagt konkurrere på København-Dubai, men kanskje aller mest på andre interkontinentale ruter. De fleste som velger Emirates skal ikke til Dubai.

SAS flyr fire ukentlige avganger og har i dag connection-avtale med Emirates til flere destinasjoner videre. Skal bli spennende å se om Emirates trekker seg fra denne avtalen - eller om SAS vil samarbeide på samme måte ved å tilby videreforbindelser fra København.

Ellers er det veldig moro at Emirates ENDELIG kommer til Skandinavia - de har åpnet en rekke merkelige ruter, og det er nesten utrolig at de ikke har prøvd seg på Skandinavia tidligere.

Boeing_fan
20-01-2011, 19:16
Flott nyhet for reisende til UAE.


Virkelig? Foretrekkker du to stopp på veien fremfor direkteruten fra OSL?

Med tanke på prisene Thai tar for å fly direkte, og særlig i jula, så er det ikke sikkert at Thai er et alternativ engang.

Jeg kan ikke svare for grindsteins del, men jeg synes hvertfall det er mer spennende å ta to stopp for å prøve en av verdens beste flyselskap, enn å fly Thai direkte.

grindstein
20-01-2011, 19:40
Flott nyhet for reisende til UAE.


Virkelig? Foretrekkker du to stopp på veien fremfor direkteruten fra OSL?
Ja jeg gjør det av to grunner.

1: Pris. Om TG skal klare og få meg med på direkteruta må de diske opp med en pris som er nede på et fornuftig nivå. Da jeg var i Thailand i Februar 2010 skulle TG ha 11000 for biletten. EK ifra London skulle ha knapt 4800. Selv med tilknytting til London og en natt på hotell var besparelsen så stor at TG ikke en gang var aktuelt, selv om at de flyr direkte.

2: Det er vannvitig deilig å kunne forlate flyet i Dubai og kunne strekke på føttene, gå til et normalt toalett der man kan få vasket seg litt uten å resikere at man dulter borti vegger, dør og speil pga av at toalettet på flyene er så trang som dem er.

PP
20-01-2011, 20:09
Begynte faktisk å bli usikker på om de hele tatt skulle komme i år siden det tok så lang tid til de faktisk annonserte ruta. Men nå blir det blodig fra CPH til Midtøsten og jeg har vanskelig for å tro at hverken QR eller EK kommer til å gi etter med det første.

Der var en række småting som lige skulle på plads og afklares før en annoncering kunne blive offentliggjort - det er også årsagen til der er par småjusteringer i forhold til oprindelige plan.

Ja der bliver stort udbud af sæder til Mellemøsten, men forventningen er at markedet fra CPH vil være i stand til at absorbere dette i betragtning af at det åbner op for mange slutdestinationer i Asien og Afrika. Når det er sagt er der næppe tvivl om at der kommer et prispres anført af QR og EK.

PP
20-01-2011, 20:12
Forøvrigt folyder det nu fra Emirates777(en EK insider) på Flyertalk at CPH nok bliver opgraderet til 777-200ER fra Feb 12 - se det ville være perfekt!

Ja alt tyder på at Emirates allerede fra 1. februar 2012 planlægge at opgradere ruten til 777-200ER (også tre-klasse). Det er endnu ikke bekræftet, men muligheden er blevet nævnt af flere kilder...

Bizflyer
20-01-2011, 20:16
Vel vel! Nå får vi jo se om de kommer igang først! Det skal vel ikke mer en en liten Mohammed tegning til nede i Danmark før ruta blir lagt på is igjen! :rolleyes:

BF:cool2

PP
20-01-2011, 20:16
Kunne forestille mig at TG er dem der kommer til at mærke mest til EK's introduktion på CPH.

Min personlige vurdering er at det evt. er Singapore som kommer til at mærke dette mest blandt IC operatørerne fra CPH - min og andres forventninger er dog at det mest vil flytte pax. der på nuværende tidspunkt flyver via FRA, MUC, AMS, LHR, CDG med LH, KL, BA og AF.

Singapore bør efter min vurdering overveje at styrke frekvensen på CPH-SIN til 5-7x ugentlig for at være konkurrence dygtige med QR/EK, samt tilbyde et bedre hard-produkt fra CPH i forhold til den 772 der benyttes pt.

Dag Viking
20-01-2011, 20:31
Singapore bør efter min vurdering overveje at styrke frekvensen på CPH-SIN til 5-7x ugentlig for at være konkurrence dygtige med QR/EK, samt tilbyde et bedre hard-produkt fra CPH i forhold til den 772 der benyttes pt.

Nå er Emirates 3-klasse 332 og 772ER for en regional-konfigurasjon å regne, langt under det som tilbys på deres 380, 77L og 77W. Første klasse kan sammenlignes med en god business-klasse når det gjelder pitch, setebredde og privatliv. Jeg vil tro at mange av de som er villige til å betale premium, velger noe annet.

Skulle jeg flydd til Asia og hadde valget mellom EK eller SQ/TG, så hadde det blitt en lang og en kort flight i første eller business, men to mellomlange i økonomi, gitt at pris av avreisetider passer like godt.

Afrika og Australia blir også tilgjengelig 1-stop fra København via Dubai, noe som helt sikkert er med på å fylle flyene når ruta starter opp.

LN-BLO
20-01-2011, 20:42
Min personlige vurdering er at det evt. er Singapore som kommer til at mærke dette mest blandt IC operatørerne fra CPH - min og andres forventninger er dog at det mest vil flytte pax. der på nuværende tidspunkt flyver via FRA, MUC, AMS, LHR, CDG med LH, KL, BA og AF.

Singapore bør efter min vurdering overveje at styrke frekvensen på CPH-SIN til 5-7x ugentlig for at være konkurrence dygtige med QR/EK, samt tilbyde et bedre hard-produkt fra CPH i forhold til den 772 der benyttes pt.

For TG og SQ gjelder dette hovedsakelig reisende som skal til sørøst-asia, Australia og NZ. For menneskene som bor i nærheten av en europeisk EK-destinaskon er mange fjerne destinasjoner innen rekkevidde med 1-stop routing. Spesielt i Sør Asia med India i spissen og ett hav av destinasjoner i Afrika. Alternative routinger vil ofte kreve en 2-stop. Ser man dette som helhet har nok EK fått en betydelig andel av det europeiske markedet som før sognet til AF, KL, LH, BA...

PP
20-01-2011, 22:00
Ja alt tyder på at Emirates allerede fra 1. februar 2012 planlægge at opgradere ruten til 777-200ER (også tre-klasse). Det er endnu ikke bekræftet, men muligheden er blevet nævnt af flere kilder...

Ja vores ven Emirates777 på flyertalk har nu bekræftet at DXB-CPH fra 1. februar 2012 opgraderes til 772ER i 3-class config. Dette indebærer at kapaciteten øges fra 237 sæder per flyvning til 303 sæder. Det ser ud til at EK mener det alvorligt med CPH denne gang...

Discus
20-01-2011, 22:26
Hyggelig nyhet, og EK kjører jo tidvis 2-for-1 i C og F-klasse så vi får satse på noen intro-tilbud. Mange som ikke vil via Duabi og få en ekstra stopp, men EK har også trafikk til en lang rekke plasser som ikke betjenes fra Europa, eks. Durban i Sør-Afrika m.fl. som kan bli enklere (og mer komfortabelt) via Dubai.

L-1011
20-01-2011, 22:41
Har inte EK 2+3+2 seating i C på A330??Det låter trångt tycker jag...jämfört med tex TG & SQ som har 2+2 i C på den betydligt kabinbredare 772.
EK når en mycket större marknad från CPH än man gör från OSL. OM EK öppnar ytterliggare en linje till Skandinavien tror jag det blir ARN eller kanske tom GOT!

PP
20-01-2011, 23:41
Blir dette eneste rute med F-klasse fra CPH da?

Så vidt jeg ved ja - det bliver vel i det hele taget eneste rute fra Skandinavien med F-Class.

L-1011
20-01-2011, 23:49
Air China flyger 5ggr/v PEK-ARN-PEK med Boeing 772.
Deras 772 har 12 stolar i F.

http://www.seatguru.com/airlines/Air_China/Air_China_Boeing_777-200.php

LCH
20-01-2011, 23:49
Flott nyhet for reisende til UAE.


Virkelig? Foretrekkker du to stopp på veien fremfor direkteruten fra OSL?

Sjekk signaturen hans, så finner du nok svaret! ;)

PP
20-01-2011, 23:57
Air China flyger 5ggr/v PEK-ARN-PEK med Boeing 772.
Deras 772 har 12 stolar i F.

http://www.seatguru.com/airlines/Air_China/Air_China_Boeing_777-200.php

Ja jeg glemte da lige at gode gamle Air China er gået over til 772 på PEK-ARN med F.

PP
21-01-2011, 14:27
SAS kommenterer for første på den nye konkurrent fra CPH.

Fra check-in.dk:

SAS: Emirates er en stærk konkurrent! (http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=42169)

Det kom ikke bag på SAS, da Dubai-baserede Emirates torsdag kunne offentliggøre København som selskabets 27. destination i Europa.

"Det er en stærk konkurrent. Vi har længe vidst, at de ville komme til København, så vi er forberedte," siger Per Møller Jensen, der er Vice President hos SAS.

Han fremhæver, at SAS har godt fat i det skandinaviske marked gennem firmaaftaler og agentprogrammer. "Vi er vant til konkurrence. Vi har en bedre tidtabel med henholdsvis nat- og dagflyvning, mens Emirates har dagflyvninger begge veje. Herudover har vi et godt netværk i Skandinavien," fastslår Per Møller Jensen.

Carsten Nørland afviser, at konkurrencen vil betyde færre passagerer til eksempelvis Singapore Airlines og Thai Airways. "Begge selskaber opererer med fyldte fly til og fra eksempelvis Australien. Vi mener, at der er et stort trafikpotentiale. Endelig skal man ikke glemme, at øget konkurrence også kan være til glæde for forbrugerne," siger salgsdirektøren.

johanfrc
21-01-2011, 23:41
Ser allerede frem til at komme til CPH for at se en Emirates A332. Og endnu mere en B772 (måske endda senere en B773).

Sondbjo
22-01-2011, 06:58
Om 15500 DKR er standard pris tur/retur på ekonomi(1 pers) CPH-DXB så går det nokk ikke lenge før denn ruten legges ned!

PP
22-01-2011, 10:37
Ser allerede frem til at komme til CPH for at se en Emirates A332. Og endnu mere en B772 (måske endda senere en B773).

Forlydender for pålidelig sted indikerer at EK allerede nu har en foreløbig plan om opgradering af DXB-CPH til 773 i slutningen af 2012 eller starten af 2013. Men lad nu lige først ruten komme i gang og blive en succes før vi ser så langt ud i fremtiden...

PP
22-01-2011, 10:41
Om 15500 DKR er standard pris tur/retur på ekonomi(1 pers) CPH-DXB så går det nokk ikke lenge før denn ruten legges ned!

Det er ganske normalt at det indledningsvis kun er en række prisklasser som loades. Qatar sælger i øjeblikket CPH-DXB for 3.115 dkr og på den baggrund vil jeg forvente at EK kommer med intro/kampagne priser på CPH-DXB til omkring 3.000 dkr. Forvent at priser på dette niveau snart blive tilgængelige...

janusk
22-01-2011, 12:16
Forlydender for pålidelig sted indikerer at EK allerede nu har en foreløbig plan om opgradering af DXB-CPH til 773 i slutningen af 2012 eller starten af 2013. Men lad nu lige først ruten komme i gang og blive en succes før vi ser så langt ud i fremtiden...

Me like yes!!!

Hvad angår priser, så hører det jo med at man via emirates.com p.t. kun kan booke på economy, og ja kun til horrible priser.
Det er simpelthen fordi de rigtige priser ikke er uploadede, men hvis det er kan man blot ringe til Emirates og så er jeg sikker på at man kan få nogle rigtigt attraktive priser.
Mon ikke man kan få de rigtige priser via hjemmesiden i løbet af næste uge.

SudCaravelle
22-01-2011, 12:36
Gratulerer... ble litt musinnelig på CPH nå.. :)

Håper vi får en araber til OSL snart også - da syntes jeg det blir et meget godt alternativ mot østen.

PP
22-01-2011, 15:09
Schedule ser ud at blive justeret lidt i forbindelse med overgang til W11 fra 30 okt (hovedsageligt pga. dansk vintertid).

1 AUG - 30 OKT:

EK151 DEP DXB 0830 ARR CPH 1310 332
EK152 DEP CPH 1455 ARR DXB 2315 332

31 OKT - 31 JAN:

EK151 DEP DXB 0830 ARR CPH 1225 332
EK152 DEP CPH 1400 ARR DXB 2315 332

LN-KGL
22-01-2011, 19:53
Det virker som mange her ikke har fått med seg at primærdestinasjonen Emirates vil bringe sine passasjerer ikke er Dubai, men til andre destinasjoner i deres nettverk via Dubai-hub og da primært bare denne ene stoppen før passasjerene når destinasjoner i Midt-Østen, Asia, Afrika og Australia. Med andre ord feed inn til en destinasjon er et ikke-tema for Emirates, siden de bare konsentrerer seg om lokale passasjerer (en lite søkerunde i tidstabellene bekrefter dette med CPH som eneste destinasjon nevnt i Skandinavia).

Ut fra dette er det ikke primært Dubai-rutene til SAS og Norwegian som Emirates konkurrerer med, men SAS til Bangkok, Beijing og Tokyo (og videre Star-partners til destinasjon fra disse tre), Lufthansa via Frankfurt/München til destinasjoner i øst og sør, Singapore Airlines via Singapore og tilsvarende også gjelder Swiss, KLM og i mindre grad også Air France og BA (de ligger så langt mot vest at destinasjoner mot øst blir mer og mer uinteressant). I tillegg til dette vil også Emirates ta andeler fra Thai, Singapore, Qatar og PIA. Med andre ord er det de etablerte interkontinentale aktørene mot øst som i dag server det lokale Øresundsmarkedet og da spesielt forretningsreisendemarkedet som vil lide under Emirates inntreden.

Det selskapet som det brenner først et blått lys for er av alle PIA. De har mistet store markedsandeler allerede i følge sikre kilder og jeg tror mer følger med når Emirates er på banen (EK flyr til fire flyplasser i Pakistan med en frekvens mellom daglig til 2 ganger pr uke for W10/11). Slik kan er forsette å se på de forskjellige langdistansekonkurrentene fra CPH.

Når det gjelder øvrige deler av Skandinavia vil de velge de mulighetene de har i dag. Grunnene til dette er at de fleste vil ha en eller annen form for internlining (egen bagasjehåndtering underveis er og blir noe herk) og man vil ha minst mulig med stopp underveis (et går, men to og tre - næh). Således vil f.eks. passasjerer fra SVG velge KLM via AMS, DLH via FRA eller hvis det er til de tre SAS flyr til vil det bli via CPH. Dette er det vanlige modus operandi for forretningsreisende og det er vel disse velbetalende de fleste selskap ønsker seg. Nå vil jeg ikke noen eksempler fra andre skandinaviske flyplasser, men det er omtrent det samme for flere unntatt ARN og OSL som allerede har direkte forbindelser som tilbyr 1-stopp til store deler av Asia og Australia.

Jeg får gratulere CPH med at de i igjen har lykkes med å trekke til seg en langdistansekunde!

Med det samme vil jeg også gi kjeft til OSL for deres dårlige og til dels fraværende markedsføring av egen destinasjon. Dere har igjen feilet med å levere det kunderene vil ha - et best mulig tilbud. CPH vil nå få fem - 5 - tilbydere som dekker interkontinentale flighter til Asia/Midt-Østen/Afrika (EK, QR, SK, SQ, TG), ARN har også fem - 5 - tilbydere til de samme områder (CA, ET, QR, SK, TG) mens OSL har skarve en - 1 - Thai International Airways (og var ikke den på tross av OSL?).

dc-8-63
22-01-2011, 20:13
Jeg er ikke helt saa sikker paa at resten av Skandinavia noedvendigvis vil "glemme" denne nye Emirates avgangen, det er mange destinasjoner i baade i Asia og Afrika en maa ha 2 stopp/mellomlandinger underveis hvor Emirates absolutt blir et godt tilbud, jeg vil f.eks. foretrekke et flybytte i Dubai fremfor et i India, hvor en kan fort faa en lang transfer mellom International og Domestic samt en noksaa interessant innenlans produkt paa enkelte strekninger

LN-KGL
22-01-2011, 20:27
Men dc-8-63 både Lufthansa og KLM har ett-stopp fra OSL, SVG, BGO og delvis TRD, KRS og TRF(de har bare KLM-flighter) til nesten alle de destinasjonene Emirates har i India. Det er bare slike som oss som flyr slike multi-stops som vil finne på å reise via Dubai bare for å ha gjort det.

janusk
22-01-2011, 20:59
Jeg er ikke helt saa sikker paa at resten av Skandinavia noedvendigvis vil "glemme" denne nye Emirates avgangen, det er mange destinasjoner i baade i Asia og Afrika en maa ha 2 stopp/mellomlandinger underveis hvor Emirates absolutt blir et godt tilbud, jeg vil f.eks. foretrekke et flybytte i Dubai fremfor et i India, hvor en kan fort faa en lang transfer mellom International og Domestic samt en noksaa interessant innenlans produkt paa enkelte strekninger

Naturligvis vil en del Skandinavere "huske" denne rute, og også bruge den. Jeg har selv fløjet med EK ud af HAM en del gange, og sammen med mig en del andre danskere som enten fløj via CPH eller tog toget til Hamburg. Der er ingen grund til at tro at dette vil være anderledes nu med Skandinavien som marked, efter EK´s indtog til CPH. Uanfægtet at visse personer ønsker at tegne et andet billede, så er Emirates et attraktivt flyselskab for mange personer, og med deres attraktive priser på Premium billetter, vil det uden tvivl tiltrække en del Skandinavere. Nu hjælper det jo også at Emirates har Interline med SAS.....
I mine øjne vil dem der bliver ramt mest være KLM, AF, LH, BA, TG, Swiss og Austrian. TG bliver naturligvis ramt ud af CPH, mens de øvrige vil blive ramt pga pris.

PP
22-01-2011, 21:08
Lidt kommentarer og input til dit indlæg LN-KGL :)

Det virker som mange her ikke har fått med seg at primærdestinasjonen Emirates vil bringe sine passasjerer ikke er Dubai, men til andre destinasjoner i deres nettverk via Dubai-hub og da primært bare denne ene stoppen før passasjerene når destinasjoner i Midt-Østen, Asia, Afrika og Australia. Med andre ord feed inn til en destinasjon er et ikke-tema for Emirates, siden de bare konsentrerer seg om lokale passasjerer (en lite søkerunde i tidstabellene bekrefter dette med CPH som eneste destinasjon nevnt i Skandinavia).

Der er ingen tvivl om at Emirates i stor grad fokusere på og lever af at kanalisere trafik gennem Dubai til destinationer i Asien, Afrika og Australien. Man skal dog stadig huske på at der er et ganske stort O&D marked mellem Skandinavien og Dubai - alene i 2009 var der 54.000 rejsende mellem CPH og Dubai hver vej. Du kan være sikker på at Emirates også meget gerne vil have sin bid af O&D kagen mellem Skandinavien og Dubai.

Ut fra dette er det ikke primært Dubai-rutene til SAS og Norwegian som Emirates konkurrerer med, men SAS til Bangkok, Beijing og Tokyo (og videre Star-partners til destinasjon fra disse tre), Lufthansa via Frankfurt/München til destinasjoner i øst og sør, Singapore Airlines via Singapore og tilsvarende også gjelder Swiss, KLM og i mindre grad også Air France og BA (de ligger så langt mot vest at destinasjoner mot øst blir mer og mer uinteressant).

BA har faktisk ganske pæn volume fra det skandinaviske marked til Asien - så jo der er rent faktisk også folk fra CPH der først rejser i den forkerte retning for at komme til deres destination. Der er mange andre faktorer end antal stop og total rejsetid som spiller ind ved valg af rejserute.

I tillegg til dette vil også Emirates ta andeler fra Thai, Singapore, Qatar og PIA. Med andre ord er det de etablerte interkontinentale aktørene mot øst som i dag server det lokale Øresundsmarkedet og da spesielt forretningsreisendemarkedet som vil lide under Emirates inntreden.

Alle aktører vil formentlig i en eller anden udstrækning mærke dette indtog fra EK på det skandinaviske marked. Men det vil i ligeså stor grad påvirke aktører som LH, KL, AF, BA og SN,som det påvirke aktører med direkte IC-trafik ud af Skandinavien som SK, TG, SQ og QR.

Når dette er sagt tror jeg også de fleste har en forventning om at Emirates vil bidrage til at udvide markedet og herved sikre trafik gennem CPH der ellers ville gå via andre destinationer og ruter.

Når det gjelder øvrige deler av Skandinavia vil de velge de mulighetene de har i dag. Grunnene til dette er at de fleste vil ha en eller annen form for internlining (egen bagasjehåndtering underveis er og blir noe herk) og man vil ha minst mulig med stopp underveis (et går, men to og tre - næh). Således vil f.eks. passasjerer fra SVG velge KLM via AMS, DLH via FRA eller hvis det er til de tre SAS flyr til vil det bli via CPH. Dette er det vanlige modus operandi for forretningsreisende og det er vel disse velbetalende de fleste selskap ønsker seg. Nå vil jeg ikke noen eksempler fra andre skandinaviske flyplasser, men det er omtrent det samme for flere unntatt ARN og OSL som allerede har direkte forbindelser som tilbyr 1-stopp til store deler av Asia og Australia.

Bare rolig Emirates vil naturligvis have interline aftaler for Skandinavien på plads når de starter op på CPH. SAS har på nuværende tidspunkt en interline aftale med Emirates videre ud af Dubai - alle indikationer peger på at en tilsvarende aftale vil komme i stand med modsat fortegn, dækkende destinationer videre fra CPH.

Så hvad enten man kan lide det eller ej vil Emirates også flyve nordmænd og svenskere ud i den store verden via CPH.

Som en general afsluttende kommentar, så tror jeg at du LN-KGL (hvilket jeg også har nævnt flere gange tidligere) lægger alt for stor vægt på antal stop undervejs og total rejsetid som den altafgørende faktor for valg af rejserute. Pris, alliance, flyselskab, afrejsetidspunkt, ankomsttidspunkt, frekvens m.v. er altså faktorer som nogle gange vejer tungere end de mest åbenlyse faktorer. Så når du kommer med eksempler på umulige og usandsynlige rejseruter med mange stop undervejs, så er virkeligheden at mange folk hver dag benytte sådanne rejseruter.

dc-8-63
22-01-2011, 22:32
Men dc-8-63 både Lufthansa og KLM har ett-stopp fra OSL, SVG, BGO og delvis TRD, KRS og TRF(de har bare KLM-flighter) til nesten alle de destinasjonene Emirates har i India. Det er bare slike som oss som flyr slike multi-stops som vil finne på å reise via Dubai bare for å ha gjort det.

Nesten men ikke alle...og det gaar kanskje noen andre flyselskaper enn Emirates fra Dubai ?? Og en skal ikke glemme Afrika heller...med den veksten vi ser i Dubai omraadet skal til ikke store konspirasjons teorier til for aa tenke seg at den kanskje kommer noen ruter til nye destinasjoner i India og Afrika noe kjappere en hva LH eller KL vil troeske til med....

PP
22-01-2011, 23:44
Med andre ord feed inn til en destinasjon er et ikke-tema for Emirates, siden de bare konsentrerer seg om lokale passasjerer (en lite søkerunde i tidstabellene bekrefter dette med CPH som eneste destinasjon nevnt i Skandinavia)

Må jeg henvise til følgende Emirates.com link: Nordic Destinations - View Emirates connections from destinations in Scandinavia with our partners in the region. (http://www.emirates.com/dk/English/flash/route_map_nordic.aspx)

jefi99
22-01-2011, 23:55
Må jeg henvise til følgende Emirates.com link: Nordic Destinations - View Emirates connections from destinations in Scandinavia with our partners in the region. (http://www.emirates.com/dk/English/flash/route_map_nordic.aspx)

Interessant: Hvis man vælger Copenhagen, så hævder de at SAS flyver til IST og VIE...

LN-KGL
23-01-2011, 00:00
Må jeg henvise til følgende Emirates.com link: Nordic Destinations - View Emirates connections from destinations in Scandinavia with our partners in the region. (http://www.emirates.com/dk/English/flash/route_map_nordic.aspx)

Har sett den PP, men hvis du prøver deg på bookingmotoren til Emirates finner du ingenting om disse "tilslutningsflighter". Det bare viser hvordan en kommer seg til de(n) nærmeste flyplass(er) Emirates flyr fra og hvilke flyselskap som flyr på strekningen, riktig ille blir hvis du velger Denmark som land og helt går det hvis du velger Lithuania/Vilnius :colgate:

Helt klart er ikke denne Flashen oppdatert på slikt kort varsel, men selv om en ser bort fra det så har Flashen absolutt ingen funksjon som sender deg videre/linker deg til noe som virker.

Superhai
23-01-2011, 00:03
Interessant: Hvis man vælger Copenhagen, så hævder de at SAS flyver til IST og VIE...

Denne er vel et par år gammel.

OEH
23-01-2011, 00:18
Ser noen sier at det er "uinteressant" å fly vestover for å connecte til Asia.
Det kommer jo an på. Man flyr ikke nødvendigvis direkte østover, men like mye nordover.
Til øst-Asia er avstanden omtrent den samme fra LHR som fra FRA.
Selv bruker jeg LHR ofte når jeg skal til Japan, Kina og Hong Kong.

janusk
23-01-2011, 11:28
Bare for en god ordens skyld så har Emirates idag interline med SAS, og du kan sagtens booke eks. CPH-HAM-DXB, eller CPH-FRA-DXB eller CPH-FRA LHR
Der er ingen som helst grund til at tro at man skulle annulere interline aftaler fordi EK starter op fra CPH.

PP
23-01-2011, 15:49
Har sett den PP, men hvis du prøver deg på bookingmotoren til Emirates finner du ingenting om disse "tilslutningsflighter". Det bare viser hvordan en kommer seg til de(n) nærmeste flyplass(er) Emirates flyr fra og hvilke flyselskap som flyr på strekningen, riktig ille blir hvis du velger Denmark som land og helt går det hvis du velger Lithuania/Vilnius :colgate:

Helt klart er ikke denne Flashen oppdatert på slikt kort varsel, men selv om en ser bort fra det så har Flashen absolutt ingen funksjon som sender deg videre/linker deg til noe som virker.

Dette link er øjensynligt ikke opdateret nej - men pointen var nu også mere at Emirates rent faktisk benytter sig af interline aftaler til at feede og sælge gennemgående biletter. Som Janusk nævner så går det fint at bestille CPH-HAM-DXB, CPH-FRA-DXB m.v. på gennemgående biletter - booking-masken på Emirates.com kan blot ikke håndtere dette for off-line destinationer.

Det skulle således undre mig meget såfremt det ikke skulle blive muligt at bestille OSL-CPH-DXB-XXX, ARN-CPH-DXB-XXX på gennemgående biletter når CPH kommer online.

Hvad angår selve konceptet så har Qatar Airways jo allerede bevist at det kan fungere samt være et attraktivt og konkurrencedygtigt produkt for nogle. På deres ruter fra CPH og ARN har de en pæn del connecting trafik fra Norge, Finland. Sverige, Baltikum - og det er som udgangspunkt ikke folk som skal til Doho, men derimod videre til andre destinationer fra DOH. Med andre er det folk som flyve på gennemgående biletter med minimum to stop undervejs før de når deres slutdestination.

Jarlabanke Vking
23-01-2011, 16:33
Bare for en god ordens skyld så har Emirates idag interline med SAS, og du kan sagtens booke eks. CPH-HAM-DXB, eller CPH-FRA-DXB eller CPH-FRA LHR
Der er ingen som helst grund til at tro at man skulle annulere interline aftaler fordi EK starter op fra CPH.

Har ikke SK og EK lignende avtaler utifra DXB?

janusk
23-01-2011, 20:11
Har ikke SK og EK lignende avtaler utifra DXB?

Jo de har.

sail4fun
24-01-2011, 11:39
Klar EK har mange gode desitnasjoner videre fra sandhaugene.
Men , for destinasjoner som dekkes mer direkte fra NordEuropa så er vel å foretrekke et kort og et langt strekk, en 2 middels lange/korte ...

Men igjen, hvor skal man , hvem betaler osv osv.

Gunnar90
24-01-2011, 11:51
Er det klarlagt hvem som skal handle EK på CPH?
Eller pleier de å ha egne ansatte?

A346
24-01-2011, 12:08
Klar EK har mange gode desitnasjoner videre fra sandhaugene.
Men , for destinasjoner som dekkes mer direkte fra NordEuropa så er vel å foretrekke et kort og et langt strekk, en 2 middels lange/korte ...

Men igjen, hvor skal man , hvem betaler osv osv.

Hvorvidt EKs løsning med stopp i DXB er å foretrekke eller ei er vel ikke så mye å diskutere. Suksessen til EK er vel et godt nok bevis på at det fungerer for så mange at de er en trussel for hvem som helst som opererer longhaul sør- eller østover ut fra Europa. Uten at jeg har noe statistisk grunnlag, så antar jeg at London er den byen i Europa med flest nonstop longhaulruter til fjernere himmelstrøk. Likevel flyr EK 6 avganger med 773 og 77W til LHR/LGW og 2 avganger med A388 til LHR hver eneste dag! Og det er ikke fordi britene er gærne etter å stå på ski innendørs…

Jeg håper virkelig at EK på CPH blir en suksess, på den måten er sjansene store for at de også utvider til andre steder i Skandinavia. Nær sagt hele verden med ett eneste stopp fra OSL hadde vært fantastisk!

amatør
24-01-2011, 12:26
Hvorvidt EKs løsning med stopp i DXB er å foretrekke eller ei er vel ikke så mye å diskutere. Suksessen til EK er vel et godt nok bevis på at det fungerer for så mange at de er en trussel for hvem som helst som opererer longhaul sør- eller østover ut fra Europa. Uten at jeg har noe statistisk grunnlag, så antar jeg at London er den byen i Europa med flest nonstop longhaulruter til fjernere himmelstrøk. Likevel flyr EK 6 avganger med 773 og 77W til LHR/LGW og 2 avganger med A388 til LHR hver eneste dag! Og det er ikke fordi britene er gærne etter å stå på ski innendørs…

Jeg håper virkelig at EK på CPH blir en suksess, på den måten er sjansene store for at de også utvider til andre steder i Skandinavia. Nær sagt hele verden med ett eneste stopp fra OSL hadde vært fantastisk!
Det har man vel idag. BA, Air France, KLM, Lufthansa, Continental og Thai skulle vel dekke det meste av verden med en stopp fra OSL..
Men det hadde selvsagt vært moro med et av ørkenselskapene på OSL

A346
24-01-2011, 13:17
Det har man vel idag. BA, Air France, KLM, Lufthansa, Continental og Thai skulle vel dekke det meste av verden med en stopp fra OSL..
Men det hadde selvsagt vært moro med et av ørkenselskapene på OSL

Joda, men alternativer er ikke dumt. Jeg opplever at EK ofte har mer konkurransedyktige priser til Asia og Australia enn hva TG har med sin direkterute fra OSL, og dessuten har EK flere destinasjoner i Asia, Afrika og Midtøsten enn hva de europeiske selskapene flyr til.

nime
24-01-2011, 13:32
Jeg håper virkelig at EK på CPH blir en suksess, på den måten er sjansene store for at de også utvider til andre steder i Skandinavia. Nær sagt hele verden med ett eneste stopp fra OSL hadde vært fantastisk!
Absolutt, om enten EK eller QR hadde kommet til OSL hadde det passet som hånd i hanske!

PP
24-01-2011, 16:13
Check-in.dk har også fået med sig at Emirates i februar 2012 opgradere til 772ER - samt en lille kommentar fra CPH om dette.

Emirates opgraderer CPH før rutestart (http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=42218)

"Opgraderingen til et større fly, viser hvor stærk efterspørgslen er til markederne i Indien og Australien, som Emirates er stærke på. Samtidig viser det også, at vores position som skandinavisk hub er ganske stærk," siger Københavns Lufthavns ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen til CHECK-IN.dk.

sukram
24-01-2011, 16:42
Check-in.dk har også fået med sig at Emirates i februar 2012 opgradere til 772ER - samt en lille kommentar fra CPH om dette.

Emirates opgraderer CPH før rutestart (http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=42218)

Dagens ord i CPH var tydeligvis "stærk" :p

PP
24-01-2011, 18:32
Dagens ord i CPH var tydeligvis "stærk" :p

Jamen det er da også er fint ord, som passer rigtig godt i denne sammenhæng - men må give dig ret i at der tilsyneladende er gået lidt inflation i det...:)

PP
25-01-2011, 17:19
Dette link er øjensynligt ikke opdateret nej - men pointen var nu også mere at Emirates rent faktisk benytter sig af interline aftaler til at feede og sælge gennemgående biletter. Som Janusk nævner så går det fint at bestille CPH-HAM-DXB, CPH-FRA-DXB m.v. på gennemgående biletter - booking-masken på Emirates.com kan blot ikke håndtere dette for off-line destinationer.

Det skulle således undre mig meget såfremt det ikke skulle blive muligt at bestille OSL-CPH-DXB-XXX, ARN-CPH-DXB-XXX på gennemgående biletter når CPH kommer online.


Har lige tjekket nærmere på emirates.com og det er faktisk muligt at booke OSL-XXX-DXB, ARN-XXX-DXB, CPH-XXX-DXB via forskellige lufthavne med BA, LH, SK m.v. Priserne er godt nok ikke særlig gunstige, men det kan bookes online.

janusk
25-01-2011, 17:59
Har lige tjekket nærmere på emirates.com og det er faktisk muligt at booke OSL-XXX-DXB, ARN-XXX-DXB, CPH-XXX-DXB via forskellige lufthavne med BA, LH, SK m.v. Priserne er godt nok ikke særlig gunstige, men det kan bookes online.

Med Emirates kan det ofte betale sig at gå gennem rejsebureauerne som plejer at ligge inde med ganske "stærke" (sorry kunne ikke lade være) priser.

PP
25-01-2011, 20:36
Med Emirates kan det ofte betale sig at gå gennem rejsebureauerne som plejer at ligge inde med ganske "stærke" (sorry kunne ikke lade være) priser.

Min fornemmelse er at Emirates i ganske stor grad satser på salg via rejsebureauer og at der her kan findes rigtig konkurrencedygtige priser - det er måske også derfor at Emirates har været på charmeoffensiv hos de danske erhvervsrejsebureauer inden ruten til CPH blev lanceret.

På den baggrund bliver det også rigtig interessant at se hvilken organisation Emirates påtænker at opbygge i DK. Konkurrenten Qatar Airways har så vidt jeg ved på nuværende tidspunkt 16-18 (!!!) fuldtidsansatte i tilknytning til deres CPH operationer og jeg vil ikke blive overrasket hvis det bliver et tilsvarende setup hos EK - dvs. masse af personer til at skabe gode relationer til rejsebureauerne og sikre det nødvendige salg.

janusk
25-01-2011, 21:06
Min fornemmelse er at Emirates i ganske stor grad satser på salg via rejsebureauer og at der her kan findes rigtig konkurrencedygtige priser - det er måske også derfor at Emirates har været på charmeoffensiv hos de danske erhvervsrejsebureauer inden ruten til CPH blev lanceret.

På den baggrund bliver det også rigtig interessant at se hvilken organisation Emirates påtænker at opbygge i DK. Konkurrenten Qatar Airways har så vidt jeg ved på nuværende tidspunkt 16-18 (!!!) fuldtidsansatte i tilknytning til deres CPH operationer og jeg vil ikke blive overrasket hvis det bliver et tilsvarende setup hos EK - dvs. masse af personer til at skabe gode relationer til rejsebureauerne og sikre det nødvendige salg.

Ja PP, der er ingen tvivl om at QR´s seriøse satsning har givet udslaget, og været med til at gøre ruten til deres mest succesfulde ruteåbning nogensinde. Og mon ikke Emirates vil gøre noget lignende?
Lad os håbe de brager igennem, og så derefter smider 300ERén til CPH, så hører man ikke mere brok herfra ;)

Bizflyer
25-01-2011, 21:13
Jeg har også prøvd å booke billetter gjennom EKs hjemmeside. Men det er jo nesten håpløst. Maken til dårlig hjemmeside skal man lete lenge etter når det kommer til brukervennlighet på bookingbiten.http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=27978&stc=1&d=1284384597

Kanskje de ikke vil selge billetter gjennom sin egen hjemmeside??

BF:cool2

PP
25-01-2011, 22:53
Jeg har også prøvd å booke billetter gjennom EKs hjemmeside. Men det er jo nesten håpløst. Maken til dårlig hjemmeside skal man lete lenge etter når det kommer til brukervennlighet på bookingbiten.

Kanskje de ikke vil selge billetter gjennom sin egen hjemmeside??

Ja den lader meget tilbage at ønske hvad angår brugervenlighed og funktionalitet - jeg tvivler på at det er deres webside som ligger bag deres store succes... Der er vist andre salgskanaler inde over!

PP
26-01-2011, 21:13
Ikke alle følger sig truede af Emirates indtog på CPH - fra check-in.dk:

Bravo Tours føler sig ikke truet af Emirates-rute (http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=42345)

Tror nu nok at Bravo Tours evt. vil kunne komme til at mærke dette - men derudover er det naturligvis et lidt andet markedet de sigter mod...

PP
28-01-2011, 20:59
Artikel fra routesonline.com med lidt interessante tal for Skandinavien-Dubai trafikken.

Emirates Descends on Scandinavia (http://www.routesonline.com/news/36/the-hub/98661/emirates-descends-on-scandinavia/)

Interestingly, SAS accounted for just 32 per cent of the 50,000 passengers that travelled between Dubai and Copenhagen in the 12 months ending November 2010, according to IATA BSP data, with the remaining two-thirds travelling via another city. Austrian Airlines held the largest share of this market with 21 per cent of the total traffic routing via its Vienna base.

PASSENGER TRAFFIC BETWEEN UNITED ARAB EMIRATES (UAE) AND SCANDINAVIA

Destination / Passengers (Two-Way)

Sweden / 66,539

Denmark / 60,349

Norway / 41,427

Scandinavian TOTAL / 168,315

Source: IATA BSP for year ending November 2010

As the above table illustrates, Sweden is actually the largest market for O+D traffic between the United Arab Emirates (UAE) and Scandinavia, although the Dubai – Copenhagen route has largest city-to-city demand from the region.

PP
09-02-2011, 18:52
For dem som stadig skulle være i tvivl om at Emirates er interesseret i interline/feed fra CPH, så deltog Emirates i går som nyeste flyselskab i CPHs tilbagevendende interline-workshop:

Fra takeoff.dk

Københavns Lufthavn samlede flyselskaber (http://www.takeoff.dk/news/20605)

16 store flyselskaber i København - bl.a. SAS, Cimber Sterling, Thai Airways og dette års debutant, Emirates, der 1. august åbner daglig rute til Dubai - mødtes i går til interline-networking på Hilton Copenhagen Airport.

Det var sjette gang, Københavns Lufthavn indbød flyselskaber til dette arrangement.

”Vi er aktive i at bringe parterne sammen. Nogle få ekstra passagerer kan være nok til, at en ny flyrute går i plus. Dermed gavner denne dag både flyselskaberne og os,” sagde lufthavnens direktør for ruteudvikling, Ole Wieth Christensen, til takeoff.dk

I alt var der gennem tirsdagen 75 møder af 20 minutter med de tilmeldte flyselskaber. Københavns Lufthavn har som ekstra salgsargument, at den nu tilbyder forbindelsestid på en halv time, mod hidtil 40, minutter. Dermed bliver der forbindelse til flere flyafgange.


Desuden ser det også ut til at nogen er kommet Emirates i forvejen i forhold til at registrere domænet emirates.dk.

Fra tic.travel:

Emirates til kamp for sit navn i Danmark (http://www.tic.travel/news/04022011/emirates-til-kamp-sit-navn-i-danmark)

En kineser har sikret sig navnet emirates.dk. Nu til salg for 10.000 Euro

Degui Wang, Nanjing, Kina, sikrede sig 20. december 2010 navnet www.emirates.dk Umiddelbart kan det ikke ses om kineseren har haft navnet tidligere og fornyet det, eller det er købt 20. december. Men timingen er god, for Emirates starter flyvning fra København 1. august, og har brug for netop det navn.

Nu er navnet til salg. Den tilbudte pris er 10.000 euro, men selskabet bag er åben for tilbud. "Vi vil gerne have navnet, som vi ejer. Så vi vil rette henvendelse til selskabet for at få det tilbage. Finder vi ikke en fornuftig løsning tror jeg, at det ender med en retssag. Men det køres fra Dubai," siger Göran Hansson, chef for Emirates i Skandinavien til www.tic.travel "Vi har i årevis forsøgt at købe navnet emirates.dk, men det har ikke været muligt, fordi vi ikke havde et dansk registreret selskab."

Fysikeren
09-02-2011, 19:02
Det med domænet: Såkaldte domænehajer som den kineser ser man ikke på med milde øjne i det danske system. Jeg tipper, at Emirates ville kunne få det vristet ud af ham uden at skulle betale 10.000 euro.

Lars

Discus
09-02-2011, 19:04
"Vi har i årevis forsøgt at købe navnet emirates.dk, men det har ikke været muligt, fordi vi ikke havde et dansk registreret selskab."

Men har Emirates et danskregistrert selskap nå? Emirates brander forøvrig ikke andre domener enn emirates.com ser det ut som.

De burde vel evt. også begynne å annonsere oppstarten på egne websider snart? http://www.emirates.com/dk/english/

Står foreløpig heller ikke om det er sjåfør-service i CPH for C/F.

PP
09-02-2011, 20:59
Men har Emirates et danskregistrert selskap nå? Emirates brander forøvrig ikke andre domener enn emirates.com ser det ut som.

De burde vel evt. også begynne å annonsere oppstarten på egne websider snart? http://www.emirates.com/dk/english/

Står foreløpig heller ikke om det er sjåfør-service i CPH for C/F.

Ja Emirates brander udelukkende gennem emirates.com, men bemærk at de sidder på mange lokale domæner som redirects til emirates.com. Jeg vil tror at Emirates hovedsageligt er interesseret i det danske domæne for at undgå misbrug m.v.

Hvad angår setup på CPH og services, vil jeg tror at de kommende måneder kommer til at afsløre meget af dette - stay tuned...

PP
11-02-2011, 16:22
Lidt mere info om Emirates interline planer iflg. takeoff.dk der har snakket med Emirates' GSA i Norden Göran Hansson.

Interline aftale er på plads med bl.a. Icelandair - fokus er nu at sikre interline aftaler til markeder som Norge og Polen, ligeledes som man ønsker en aftale med Air Greenland til Grønland. Det sidste kan vist kun være for at kunne tilbyde et lidt eksotisk produkt.

Derudover nævnes det at man forventer at ansætte ca. 15 personer på CPH. Så det bliver nogenlunde samme setup som Qatar på CPH.

Emirates kigger efter samarbejdspartnere i København (http://www.takeoff.dk/news/20626)

”Der er allerede kæmpe interesse for vores kommende daglige rute mellem København og Dubai. Den er i bookingsystemerne og jeg synes min telefon ringer hele tiden med bl.a. danske og sydsvenske rejsebureauer, der vil have besøg eller informationer,” siger Göran Hansson, general manager for Emirates i Norden, til takeoff.dk og tilføjer:

”Ruten til København har været på tegnebrættet i ca. skes år. Nu glæder vi os meget til at åbne og forventer også mange sydsvenske passagerer, da de jo bor tættere på Københavns Lufthavn end Arlanda, der ligger nord for Stockholm. Omvendt tager nok en del af de jyske passagerer med os fra Hamburg, hvor vi har to daglige B777’ere. Til gengæld tror vi, at vi kan hente passagerer til den nye rute i København fra også Polen og Norge.”

”Vi skal have aftaler med flere flyselskaber om at føde passagerer ind til os og omvendt. Vi har bl.a. allerede en aftale med Icelandair. Vi skal også have aftaler om at få passagerer ind til København fra bl.a. Norge og Polen – ligesom vi bl.a. gerne vil have en aftale med Air Greenland – det ville være et unikt produkt f.eks. at tilbyde indbyggere i Dubai at komme på krydstogt ved Grønland,” siger Göran Hansson.

Til glæde for vores norske og svenske venner:

”På et tidspunkt åbner vi sikkert også på både Stockholm og Oslo, men det er der intet konkret om i øjeblikket,” siger Göran Hansson.

jikswoboB
11-02-2011, 22:36
Til glæde for vores norske og svenske venner:

Ser vi fram emot. Förhoppningsvis ska det inte behöva ta sex år för EK att överväga starta en linje till ARN...

PP
12-02-2011, 10:33
Ser vi fram emot. Förhoppningsvis ska det inte behöva ta sex år för EK att överväga starta en linje till ARN...

Mon ikke der går nogle år - Emirates planlægger traditionelt langt ud i fremtiden og vil næste tro at både ARN og OSL ligger i masterplanen et stykke ude i fremtiden. Men i må jo håbe at CPH bliver en stor succes for EK, således at de får mod på mere i Skandinavien :)

PP
16-02-2011, 09:13
Hvis nogen er interesseret i et nyt job, så skulle Emirates ilfg. check-in.dk påbegynde rekruttering af deres CPH team på fredag d. 18 februar. Der forventes omkring 20 fuldtidsstillinger.

Det Dubai-baserede luftfartsselskab Emirates etablerer sig senere i året i Danmark, idet selskabet den 1. august åbner en daglig rute mellem Dubai og København. Rekrutteringen af medarbejdere til det danske marked tager sin begyndelse den 18. februar. Der forventes op imod 20 fuldtidsstilinger i Emirates´ kommende danske afdeling fra selskabets opstart

PP
17-02-2011, 09:50
CPH stillingerne er nu slået op på http://www.emiratesgroupcareers.com og det drejer sig om følgende 14 stillinger:

Commercial / Finance, Accounts & Audit:
Manager - Denmark
Executive Secretary
Finance & Administration Manager
Sales Manager - Denmark
Sales Executive
Customer Sales & Service Team Leader
Senior Sales Support Assistant
Customer Sales & Service Agent
Groups Sales Support Assistant

Airport Operations and Services:
Airport Services Manager
Supervisor Airport Services
Airport Services Officer
Airport Services Agent
Ticket Desk Agent

Hvis nogen har tænkt sig at søge så al mulig held og lykke!

PP
19-02-2011, 20:45
Om 15500 DKR er standard pris tur/retur på ekonomi(1 pers) CPH-DXB så går det nokk ikke lenge før denn ruten legges ned!

Emirates sælger nu CPH-DXB retur for ca. 4700 dkr - stadig et stykke fra billigste alternativ med Qatar for ca. 3200 dkr. Det bliver interessant om der kommer nogle super tilbud når markedsføringen på det danske marked for alvor starter tættere på rutestart.

Discus
22-02-2011, 17:35
Emirates sælger nu CPH-DXB retur for ca. 4700 dkr - stadig et stykke fra billigste alternativ med Qatar for ca. 3200 dkr. Det bliver interessant om der kommer nogle super tilbud når markedsføringen på det danske marked for alvor starter tættere på rutestart.

Mer spennende om hvordan de priser andre destinasjoner (via DXB). Selv om DXB er huben til EK så er jo filosofien å transportere folk til "alle verdens hjørner".

grindstein
22-02-2011, 17:57
Mer spennende om hvordan de priser andre destinasjoner (via DXB). Selv om DXB er huben til EK så er jo filosofien å transportere folk til "alle verdens hjørner".

Helt klart, og et kjapt søk hos wif med avreise cph til bkk den 07.11.2011 og retur den 26.11.2011 ga meg en totalpris på 6082nkr. Er slettes ikke en så gærn pris, når man da får A380 tur retur dxb-bkk.

PP
22-02-2011, 18:20
Mer spennende om hvordan de priser andre destinasjoner (via DXB). Selv om DXB er huben til EK så er jo filosofien å transportere folk til "alle verdens hjørner".

Priser for en række udvalgte destinationer - baseret på economy t/r i november måned:

CPH-DEL: ca. 5200 dkr.
CPH-BKK: ca. 5800 dkr.
CPH-SIN: ca. 5700 dkr.
CPH-HKG: ca. 5800 dkr.
CPH-PEK: ca. 5200 dkr.
CPH-NRT: ca. 6300 dkr.
CPH-AKL: ca. 10800 dkr.
CPH-SYD: ca. 10500 dkr.
CPH-MRU: ca. 8100 dkr.
CPH-NBO: ca. 6700 dkr.
CPH-JNB: ca. 6500 dkr.

Til de fleste at ovenstående destinationer er der mange andre alternativer som sammenlignet med EK ligger betydelig lavere rent prismæssigt. Jeg forventer stadig at der vil komme attraktive kampagne tilbud fra EK inden åbningen af CPH.

PP
20-05-2011, 23:30
Seneste opdatering vedrørende Emirates opstart på CPH.

Den danske organisation for Emirates skulle næsten være på plads og klar til annoncering inden for kort tid. Emirates er dog allerede i gang med omfattende annonce kampagner i danske medier og outdoor billboards i København.

Derudover har Emirates også endelig annonceret introduktionskampagne fra CPH med returpriser til DXB på 3000 dkr.:

Fly Non-stop Daily from Copenhagen to Dubai - from DKK 2,999 (http://www.emirates.com/dk/English/destinations_offers/special_offers/fly_non_stop_daily_from_copenhagen_to_dubai/copenhagen_to_dubai.aspx?intcid=EN_Nonstop_Copenha gen_v1_JC_185_tcm332-672239)

Emirates holder stor åbningsevent d. 22. juni for den danske rejsebranche og planlægger desuden et større arrangement på åbningsdagen d. 1. august

Fra check-in.dk:
Emirates inviterer rejsebranchen til gigant-event (http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=47076)

Herudover har Emirates valgt handling agent på CPH og det bliver Novia som også Qatar Airways benytter. Cargo handling er endnu ikke på plads med det bliver med al sandsynlighed WFS.

Fra takeoff.dk
Emirates lander hos Novia (http://www.takeoff.dk/news/21121)

FlyHi
23-06-2011, 10:14
Som bekendt starter Emirates med 330-200 på CPH-DXB, men allerede fra 1. februar 2012 skal denne erstattes med 777-200. Dette iflg. Emirates selv. Desuden forventer de overskud på ruten efter 6 mdr.:

http://www.tic.travel/news/23062011/emirates-overskud-på-seks-måneder

jefi99
23-06-2011, 13:31
Hmmm....

Bookingerne for den kommende rute kunne være bedre.

http://www.takeoff.dk/news/21313

L-1011
23-06-2011, 13:56
Intressant att EK kommer erbjuda First Class på linjen DXB-CPH.
Finns det verkligen marknadsunderlag för F?

jefi99
23-06-2011, 19:10
Intressant att EK kommer erbjuda First Class på linjen DXB-CPH.
Finns det verkligen marknadsunderlag för F?

Der bliver vel masser af upgrades til Skywards Elites... :)

Hypern
24-06-2011, 12:58
Intressant att EK kommer erbjuda First Class på linjen DXB-CPH.
Finns det verkligen marknadsunderlag för F?

Du skal ikke undervurdere fete lommebøker i Skandinavia som er villige til å bla opp det det koster.

Dag Viking
24-06-2011, 13:08
. Desuden forventer de overskud på ruten efter 6 mdr.:



Det er vel inkludert subsidiene fra CPH?

Fysikeren
24-06-2011, 18:05
Det er vel inkludert subsidiene fra CPH?

Opstartsrabatten på lufthavnsafgifterne er nok talt med, men man flyselskaber tæller jo ikke dem som en del af billetprisen ;)

Hvis du tænker på Copenhagen Connected, så er det ikke subsidier til flyselskabet.

Lars

jefi99
24-06-2011, 18:54
Du skal ikke undervurdere fete lommebøker i Skandinavia som er villige til å bla opp det det koster.

Det er vel netop manglen på fede lommebøger, der gør at TG og SQ ikke flyver med F fra Skandinavien?

Hypern
24-06-2011, 21:58
Det er vel netop manglen på fede lommebøger, der gør at TG og SQ ikke flyver med F fra Skandinavien?

TG har ikke mange F class fly. Er vel kun Airbus 346 og deres 747er hvor de har F class. De velger vel da naturlig nok å priortere de flyene på ruter som har høyere load enn rutene fra Skandinavia. Qatar har også heller få first class fly. Loaden på SQ er vel kanskje litt for lav til at det forsvarer F. Ser at Emirates har valgt en optimal flytype for CPH så jeg skal ikke se bort i fra at faktisk noen gidder å betale for F produktet. F produktet til Emirates er vel også mye rimligere enn F produktet fra Lufthansa feks.

Someone
24-06-2011, 22:18
TG hadde F på CPH og ARN tidligere, men kuttet det ut pga dårlig salg.

En jeg kjenner som fløy TG F til BKK 3-4 ganger i året 2001-2003 så det ofte kun var han og kollegaen der fremme, og skjønner godt hvorfor de kuttet det ut

jefi99
15-07-2011, 00:19
Interessant interview med en af EK's tunge drenge på CPHTraveller.dk om opstarten af CPH-DXB. Særligt interessant finder jeg, at det på rygtebasis nævnes, at en ny EK-lounge er på vej i Non-Schengen området i Finger C!
Og så tror jeg det er første gang nogen sinde, at jeg har læst at et selskab udtaler at "bookingtallene har ikke været imponerende". Selskaberne plejer altid at jublende, hvadenten der er grund til det eller ej!

Læs den interessante artikel her:
http://cphtraveller.dk/baggrund/emirates-luftfartens-superbrand-har-sat-kursen-mod-cph

jefi99
30-07-2011, 01:53
Lidt flere nyheder om EK fra CPH:
http://cphtraveller.dk/nyheder/den-danske-organisation-for-emirates-endelig-pa-plads

Someone
21-11-2011, 09:37
Ser ut som oppgraderingen til 777-200 er fremskyndet en måned til 1. januar

http://cphtraveller.dk/nyheder/emirates-indsatter-yderligere-kapacitet-fra-kobenhavn
Emirates ankomst i København må efterhånden betragtes som en stor succes. På mindre end fire måneder har det højtflyvende mellemøstlige flyselskab sat sig tungt på Skandinaviens største lufthavn, og intet tyder på at succesen stopper her.

Emirates flyver i øjeblikket til København med en Airbus A330-200 med plads til 237 passagerer, men allerede den 1. januar 2012 opgraderes der til en Boeing 777-200 med plads til 290 passagerer.

Efter planen skulle denne Boeing 777-200 først være indsat på København fra den 1. februar, men det er således nu fremskyndet med en måned

Itillegg ryktes det om 777-300ER på enkelte avganger på nyåret

Dag Viking
21-11-2011, 15:06
Ser ut som oppgraderingen til 777-200 er fremskyndet en måned til 1. januar

http://cphtraveller.dk/nyheder/emirates-indsatter-yderligere-kapacitet-fra-kobenhavn


Det ryktes fra andre hold at EK ikke er fornøyd med inntjeningen på ruta.
332 mot 772 betyr også 53 seter ekstra i økonomi, og null nye seter foran gardinen. Dette kan tyde på at ruten først og fremst blir brukt av turister, og betalingsviljen er lav.

L-1011
21-11-2011, 16:05
Kul att linjen går bra för EK. Med B777 ökar ju även Cargo Kapaciteten.
Blir det 772 eller 772ER till CPH?

L-1011
21-11-2011, 16:09
Det är svårt med high yield till Skandinavien..det har TG fått erfara också. Efterfrågan är ofta stor i turistklass men tyvärr liten i C/F.

SK1989
05-12-2011, 22:46
Emirates uppgraderar till B777-300ER den 1 Oktober 2012! :)
http://cphtraveller.dk/nyheder/emirates-indsatter-boeing-777-300er-pa-kobenhavn-naste-ar

grindstein
06-01-2012, 20:05
Da undertegnede fyller 40år i November har han bestemt seg for at den skal feires i Thailand. Jeg tok for morroskyld å sjekket litt priser ifra diverse flyplasser ned til Bangkok, og jaggu komme EK opp med B773ER på ut og hjemreise via CPH. Utreise 15Nov og retur den 29Nov 2012.

Går virkelig den ruta så bra at dem ser det fornuftig å sette opp et så stort fly på ruta til Dubai?

Wingman
06-01-2012, 20:16
Det har vel også kanskje noe med at det er større behov for economy-seter enn premium?

Someone
06-01-2012, 20:24
Går virkelig den ruta så bra at dem ser det fornuftig å sette opp et så stort fly på ruta til Dubai?

Ja, var annonsert overgang til 77W i løpet av 2012 for noen uker siden

carla
20-03-2013, 01:04
Finnes det noe offentlige tall/statistikker på hvor stor andel svensker og nordmenn det er på København flighten til Emirates?

Someone
20-08-2019, 15:03
Ikke sjekket hvilken periode, men i lavsesongen i høst reduserer Emirates på CPH ved å fly 777-300ER 6x i uken

Scandinavien_Airlines
20-08-2019, 15:07
Ikke sjekket hvilken periode, men i lavsesongen i høst reduserer Emirates på CPH ved å fly 777-300ER 6x i uken

Vil den 7 ugentlige så stadigvæk være A380?

eller reduceres der til kun 6 ugentlige i perioden?

KHANSEN
20-08-2019, 18:23
Vil den 7 ugentlige så stadigvæk være A380?

eller reduceres der til kun 6 ugentlige i perioden?

Det vil stadig være daglig afgang. Den går med en A380’er om fredagen

LN-CGJ
20-09-2019, 10:23
Ser EK151 til CPH går med en B77L i dag og ikke A388.

Er belegget blitt dårligere, slutt på støtte fra CPH-AirPort eller hva skjer?

Ganske så stor kapasitetsreduksjon fra A380 til B77L, ca 200 seter.

EBGflyer
20-09-2019, 14:28
Ikke noget usædvanligt i dette. EK har jo annonceret reduktion fra 2-30. sep 2019.

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286109/emirates-sep-2019-copenhagen-aircraft-changes/?highlight=ek151

Fra 2. sep har ruten været betjent med 777-300ER og enkelte dage 777-200.

LN-CMN
20-09-2019, 18:54
Ikke noget usædvanligt i dette. EK har jo annonceret reduktion fra 2-30. sep 2019.

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/286109/emirates-sep-2019-copenhagen-aircraft-changes/?highlight=ek151

Fra 2. sep har ruten været betjent med 777-300ER og enkelte dage 777-200.

Ser EK151 til CPH går med en B77L i dag og ikke A388.

Er belegget blitt dårligere, slutt på støtte fra CPH-AirPort eller hva skjer?

Ganske så stor kapasitetsreduksjon fra A380 til B77L, ca 200 seter.

Skyldes nok i all hovedsak et større vedlikehold av A380-flåten, hvorav også OSL har fått reduksjon denne høsten (sep-nov)

Someone
01-08-2021, 19:37
Emirates feiret i dag 10 år på CPH, og var vel nesten markert mer, enn SAS sitt 75års jubileum samme dag...