PDA

View Full Version : Disregard noise abatement


Polaris
19-01-2011, 22:16
Hørte på flyradioen her om dagen, hvor et WF-fly fikk beskjed om å gjøre noe ala "disregard noise abatement". I hvilke situasjoner skjer dette, og hvorfor får de lov? Er det kun små DHC8-100'ere som får lov, eller kan f.eks noe så stort som en B752 også få lov?

STARSHIP 2
19-01-2011, 23:20
Tungtveiende trafikale hensyn kanskje? Mulig det er ulike regler ulike steder.. og hva som er tungtveiende trafikale hensyn er vel opp til flygeleder å vurdere..


Edit:
Dette gjelder i Tromsø..
https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENTC/EN_AD_2_ENTC_en.pdf
De følgende støyforebyggende regler skal følges såfremt
flygekontrolltjenesten ikke gir andre instruksjoner, eller
avvikelser er nødvendige av sikkerhetsmessige hensyn.
Instruksjoner som innebærer avvik fra de støyforebyggende
reglene vil inkludere frasen: “Disregard Noise Abatement”.

Luftfartøy med MTOM 2500 KG eller mer, skal ikke overfly
Tromsøya under 2000 FT.

Morten
20-01-2011, 09:57
Spesielt ved mye trafikk, og siden turboprops er en smule mer treigere (og ikke fullt så bråkete) enn jet, så blir de ofte vektorert bort ifra rullebanekursen slik at en jet kan ta av kjapt etterpå, for så å la en annen maskin på kort finale få landingsklarering så snart jet'en har tatt av. Effektivisering så lenge været er greit :)

anders320
20-01-2011, 15:47
Nå er vel ikke Noice Abatement noe piloter er required til å gjøre. Vi er derimot requested til å ta hensyn til det.

Polaris
20-01-2011, 16:38
Spesielt ved mye trafikk, og siden turboprops er en smule mer treigere (og ikke fullt så bråkete) enn jet, så blir de ofte vektorert bort ifra rullebanekursen slik at en jet kan ta av kjapt etterpå, for så å la en annen maskin på kort finale få landingsklarering så snart jet'en har tatt av. Effektivisering så lenge været er greit :)

Meget logisk, da jeg hørte det i mellom 15.00-17.00. Alt har sin forklaring! Takk takk, til STARSHIP 2 også - har ikke lest den pdf'en før. Finnes det noen oversikt over hvor denne "noise abatement"'en har sin utstrekning?

catocontrol
20-01-2011, 16:50
Vektorert bort blir dem ikke. Som en hovedregel kan man ikke vektorere et fly, før det er over "minimum sector altitude".

For Tromsø sin del kan man ikke vektorere lavere enn:

Øst for flyplassen: 7100ft
Sør-vest for flyplassen: 5600ft
Nord-vest for flyplassen:4900ft.

Jens W
20-01-2011, 16:56
Nå er vel ikke Noice Abatement noe piloter er required til å gjøre. Vi er derimot requested til å ta hensyn til det.

Forståelig-norsk-fiks: "Nå er vel ikke Noice Abatement noe piloter er pålagt til å gjøre. Vi er derimot bedt om å ta hensyn til det."

Kua
20-01-2011, 17:57
Noice Abatement vil jeg påstå er noe piloter er forpliktet til å følge! Du kan prøve å se bort fra alle Noice Abatement kravene på de større flyplassene i Europa. Du som fartøysjef blir anmeldt og kan ende opp med å betale store bøter hvis du ikke følger NAP. Du bør ha en god grunn for å ikke følge disse prosedyrene.
Eksempler; idle reverse etter landing, svinge før 2 nm etter avgang CPH, starte "cleanup av flaps/slats før 3000fot AGL i Tyskland etc.
Man kan slippe unna pga fugler, vær andre fly, performance etc.
Men denne strengen gjaldt kanskje kun Tromsø?

STARSHIP 2
20-01-2011, 21:23
Enig med Kua. I eksempelet Tromsø står det når man kan la være å følge det (sikkerhet eller dersom flygeleder sier frasen)

Litt uenig med Cato. De aller fleste flyplasser (i Norge hverfall) har radarvektoreringskart med minstehøyder lavere enn MSA.

catocontrol
20-01-2011, 22:15
Enig med Kua. I eksempelet Tromsø står det når man kan la være å følge det (sikkerhet eller dersom flygeleder sier frasen)

Litt uenig med Cato. De aller fleste flyplasser (i Norge hverfall) har radarvektoreringskart med minstehøyder lavere enn MSA.

Det er nok ikke riktig Starship. Mange har det, men det er også mange som ikke har det.

STARSHIP 2
20-01-2011, 23:41
Det er nok ikke riktig Starship. Mange har det, men det er også mange som ikke har det.

Joda joda joda :)

I Bodø AoR har følgende TMA dette: ENAL, ENKB, ENVA, ENOL, Helgeland og ENBO, ENAT og ENHF). I Tromsø lages det ett i disse dager som kanskje vil bli brukt og ENNA er jeg usikker på.. De resterende som driver radartjeneste er: ENEV, ENRO og ENDU.

Fordelene med vektoreringskart er at disse tar hensyn til terreng, radardekning og kontrollert luftrom. Man kan lage disse mer anvendlige enn MSA som kun tar hensyn til terreng.. men nå er vi off topic..

catocontrol
21-01-2011, 00:21
Ja jeg vet det starship. Men det var ENTC vi diskuterte. Uansett vil ikke et vektoreringskart der oppe, by på særlig lavere høyder, pga terreng. Jeg sitter på ENEV as er speak. Også her er kart i produksjon.

I følge AIP, har følgende enheter publiserte vektoreringskart, i en eller annen form:

Bardufoss
Flesland
Bodø
Kvernberget
Sola

I radarsystemet ligger det inne minstehøyder rundt forbi, men disse er ikke publiserte.

Ble mye OT her:)

M609
21-01-2011, 01:47
For at støyregler skal kunne føre til bøter/straff, så må det være lovfestet, enten direkte eller via forskrift. (Med mindre operatører har signert avtaler/kontrakter som sier at de skal følge en gitt rekke forutsetninger der støy er en faktor.



Meg bekjent er det kun Gardermoen som har forskriftsfestet støyreglement i Norge. I det står det at man kan straffes etc etc, men siden det også er (takk og lov) unntaksbestemmelser som gir ATC mulighet til å avvike fra den når flysikkerhet (alltid) eller sterke trafikale grunner (en del tilfeller) måtte kreve det.

Den nye som har vært på høring er ett makkverk uten like IMHO.......den blir verre. Uten å gjøre livet til Gardermoens naboer veldig mye bedre så videt jeg kan se.

I den står det krav til skriftlig rapport av hvert enkelt brutt på forskriften til Luftfartstilsynet. Oh joy.....

jewer
21-01-2011, 10:36
Noise Abatement Procedures må kun disregardes når ATC har givet dig lov eller af flight safety reasons.

Visual approaches ind til Gardermoen i turboprops bliver man tit cleared unrestricted descent to final, selvom 3000' er det laveste man reelt kan descente til iflg. noise abatement på Gardermoen. Specielt når 01R er i brug, ynder ATC at klarere en til 01L Dette sker for at få så nemt et trafikflow som muligt, samt at stort set alle de landende turboprops har standpladserne 2-7 på Gardermoen og dermed minimal taxi-tid ved landing på 01L.

En anden ting som er meget skæg mht. turboprops er at vi reelt flyver stærkere på approachen end jets. Alle fly under FL100 må maks flyve 250 kts, hvis ikke atc giver dig "free speed" eller lignende. I modsætning til jets kan turboprops holde den speed til meget kort finale. I ATR kan du holde 250 kts til 4-5 mils finale afhængig af din landingsvægt - hvor en jet på samme distance flyver ca. 160 kts (dem der flyver jet må lige korrigere mig hvis det er skudt helt ved siden af her). Turboprops har i modsætning til jets nemt ved at bleede hastighed af pga. vores propeller fungerer som fantastiske speed-brakes når propellerne bliver sat til max rpm.

/Jesper