View Full Version : Litt historie søkes
Hørte idag fra en ATC-fyr at en gang på 90-tallet så
gjorde 2 stk B-52 en low-pass over Oslo.
Noen som vet noe om dette ?
...ja det stemmer, selv mener jeg at det var paa slutten av 1980 tallet eller i 1990....jeg var paa jobb paa billettkontoret......det var vel 2 stk B-52 som kom inn fra oest, og taarnet spurte om de kunne gjoere en low-pass over FBU....noe de gjorde.....og klart kom de skikkelig lavt inn over Frogner og Bygdoey.......det ble svaert stor staahei etterpaa....det hele endte vel opp i baade Dagbladet og VG....med nesten krigsoverskrifter.....mange foelte seg saa skremt....vel det laat skikkelig bra i mine oerer....og utsikten i fra Statens Kantiner paa FBU var straalende........
..de var på vei til Fairford etter å ha vært på øvelse i Bodø. :hi2
Fellowship
27-09-2005, 00:22
Jeg skjønner mer og mer at det har skjedd mye på FBU jeg IKKE har fått med meg. Dette må ha vært flott både å se og høre. (NB B-52 er flott som fly, dog bare i fredstid).
Samme her .. dette kan jeg ikke huske aa ha hoert om.
Originally posted by M609
..de var på vei til Fairford etter å ha vært på øvelse i Bodø. :hi2
Var de nede i Bodø ?? Fikke med meg to low-pass, et fra vest og et fra øst.
John Fredrik
02-09-2009, 23:34
Vet ikke om det var de samme flyene men ett var iallefall nede på Værnes i Trondheim på 90-tallet.
Fløy rett over hustaket hjemme hos oss..
Imponerende rabalder kan man si ;)
Ingen som har bilder ?
Det finnes bilder...de endte opp i baade Dagbladet og VG...saa om noen har adgang til arkivene....:angry:
Det finnes bilder...de endte opp i baade Dagbladet og VG...saa om noen har adgang til arkivene....:angry:
Alle har tilgang til arkivene til papir-VG, gjennom nettsiden. Har leitet en stund, men ikke funnet noe.
...det var kanskje mere et Dagbladet oppslag - Attttombombefly stuper ned mot Fornebu....eller noe i den duren....
FBU 4EVER
10-09-2009, 23:52
Det var mens min fremtidige samboer fremdeles bodde ved Bislett, mener jeg. Vi ble sammen i juni 84, og flyttet sammen på FBU i august/september 85.
Og jeg mener flyene kom inn over 06, og ikke 24. De gasset på og svingte mot høyre da de traff Bygdøy. Derfor støyen.
Concorde har vel gjort noe av det samme ved en anledning? Spør "Isak". Han har vel hatt en finger med i begge episodene!
B52 er et "outstanding" fly....tænk på flyets alder, og B52 er helt up-to-date
Hilsen
Ole
Concorde
15-09-2009, 11:58
Det var mens min fremtidige samboer fremdeles bodde ved Bislett, mener jeg. Vi ble sammen i juni 84, og flyttet sammen på FBU i august/september 85.
Og jeg mener flyene kom inn over 06, og ikke 24. De gasset på og svingte mot høyre da de traff Bygdøy. Derfor støyen.
Concorde har vel gjort noe av det samme ved en anledning? Spør "Isak". Han har vel hatt en finger med i begge episodene!
6 Juni 1984 kom Concorden over i forbindelse med Fornebudagen
Tertit54
06-10-2009, 21:44
og Concorden gjorde en lowpass med etterbrennere på, ihvertfall låt det slik enda jeg satt innedørs på Cargo området.:lol:
Jeg husker episoden, men ikke at det var i forbindelse med noe arrangement. Den skulle ihvertfall til GEN på en eller annen form for charter ..
Jeg husker episoden, men ikke at det var i forbindelse med noe arrangement. Den skulle ihvertfall til GEN på en eller annen form for charter ..
Her spørs det om ikke Concordes ellers utmerkede hukommelse tøyser med ham, ja. Jeg stod utenfor huset hjemme på Oksenøya og så flyet passere overhead. Jeg kan ikke si noe veldig fornuftig om høyden, men den var trolig minst 3000 fot. Det var dessverre en disig dag, såvidt jeg husker.
Noen burde sette seg ned og intervjue Isak en dag. Egentlig fortjener både mannen - og et antagelig ganske stort publikum - en bok.
K