View Full Version : DY starter Oslo-Lakselv-Oslo til sommeren 2011
Flyselskapet Norwegian oppretter direkte flyrute mellom Lakselv og Oslo.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7464535
Boeing_fan
15-01-2011, 14:34
Spennende satsing fra Norwegian her.
Jeg ble litt nysjerrig på artikkelen, og sjekket derfor rutetilbudet til Lakselv, og til min store forskrekelse fant jeg ikke en non-stop forbindelse. Jeg trodde at WF fløy denne ruten, men så feil kan man ta altså...
Men B738 er kanskje ikke det best egnede flyet på en slik rute?
Jeg ble litt nysjerrig på artikkelen, og sjekket derfor rutetilbudet til Lakselv, og til min store forskrekelse fant jeg ikke en non-stop forbindelse. Jeg trodde at WF fløy denne ruten, men så feil kan man ta altså...
Med Dash ...? Det er i lengste laget. Vi flyr fra Tromsoe.
Spennende satsing fra Norwegian her.
Jeg ble litt nysjerrig på artikkelen, og sjekket derfor rutetilbudet til Lakselv, og til min store forskrekelse fant jeg ikke en non-stop forbindelse. Jeg trodde at WF fløy denne ruten, men så feil kan man ta altså...
Men B738 er kanskje ikke det best egnede flyet på en slik rute?
Tror ikke det blir problem å fylle 738'ere på denne strekningen. SK gikk fra å fly 736 til 738. da de fløy for noen år siden.
Sommerflyvningene mellom Oslo-Gardermoen og Lakselv var i begynnelsen satt opp med 120 seters Boeing 737-maskiner. Disse ble snart for små, og det måtte settes inn 134 seters og 179 seters fly for å få med seg alle passasjerene.
http://www.boarding.no/art.asp?id=22536
Om jeg husker rett hadde SK gjennomsnitlig 90 % kabinbelegg på ruten.
I følge ubekreftede rykter var grunnen til at SK la ned ruten var at de mistet pax fra Alta etter at ruten til Lakselv kom.
Det er vanlig nå at folk fra Lakselv kjører de 176 kilometerene til Alta når de skal til Oslo.
Om jeg husker rett hadde SK gjennomsnitlig 90 % kabinbelegg på ruten.
I følge ubekreftede rykter var grunnen til at SK la ned ruten var at de mistet pax fra Alta etter at ruten til Lakselv kom.
Det er vanlig nå at folk fra Lakselv kjører de 176 kilometerene til Alta når de skal til Oslo.
Og det er ikke bare fra Lakselv som de kjører til Alta. Folk fra Karasjok kjører jo også gjerne 20 mil til Alta fremfor 7 milene til Lakselv. Heller ikke uvanlig at folk som bor på strekningen fra Lakselv mot Mehamn velger å kjøre helt til Alta fremfor å ta flyet fra Lakselv. Så jeg tviler ikke på at Lakselv ruten må ha tatt passasjerer fra Alta ruten. Men morsomt at Norwegian starter opp med å fly til Lakselv.
Med Dash ...? Det er i lengste laget.
Selv ikke med Q400?
Edricson
16-01-2011, 12:35
Selv ikke med Q400?
OSL-LKL er bare få km lengre enn TOS-TRF (som riktignok bare dukker opp i jule- og påsketider), men det økonomiske har jeg ikke peiling på.
TRF-TOS er en sommerrute ofte fløyet i kombinasjon med Bergen, dvs de har slinget maskinene om hverandre.
Edricson
16-01-2011, 13:24
TRF-TOS er en sommerrute ofte fløyet i kombinasjon med Bergen, dvs de har slinget maskinene om hverandre.
Hmm, det har jeg gått glipp av. Takk for irettesettingen :)
Den er grei, men de kan forresten ha fløyet en og annen tur i forbindelse med de høytidene du nevner uten at jeg i farten husker helt.:)
Problemet er jo at Widerøe ikke har q400-materiell på OSL. Så den muligheten faller fort til jorden alene av den grunn.
Vet noen hvilket matriell som skal brukes her? B733 eller B738?
Hermann SF
03-04-2011, 18:47
Ser ut som 733.
Løfter denne.
Ruten er godt igang og tallene er DY fornøyde med bra:
Ønsker helårsrute Oslo-Lakselv (http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7693859)
Norwegian er strålende fornøyd med belegget Oslo-Lakselv. Sesongen forlenges neste sommer, og målet er helårsrute.
Ruten ser ut til å være en suksess ja. 90% + belegg på alle avganger denne uken og det ser minst like bra ut neste uke.