PDA

View Full Version : Jet2.com skal fly for Hurtigruten


Fokker 50
14-01-2011, 16:33
Jet2.com skal fly for Hurtigruten. Visstnok tre ukentlige avganger fra Gatwick til Tromsø:

http://hrghurtigruten.blogspot.com/2011/01/flyselskapet-jet2com-skal-fly-for.html

LN-KGL
14-01-2011, 17:20
Mye gammelt skrammel Jet2 flyr med (gjennomsnittsalder for Jet2s 737-flåte er 23,1 år og 757-flåten litt yngre med 21,2 år), så det sier vel litt om både britenes øknomiske situasjon og kanskje også om Huritigrutas økonomiske situasjon.

FlightDeck
14-01-2011, 18:14
Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det vil bli så mange flere briter om bord hos Hurtigruten bare fordi Jet2.com skal fly for dem ... Hører at SAS skal fly for Hurtigruten i stedet for Norwegian fra bl.a. Bergen.

TOS
14-01-2011, 18:22
Kan man forvente at det blir mulig å booke kun fly...?

LN-MOW
14-01-2011, 18:23
Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det vil bli så mange flere briter om bord hos Hurtigruten bare fordi Jet2.com skal fly for dem ..

Det skal vel selges som pakketurer via britiske reisebyråer spesifikt på disse charterene. Så får vi se om de klarer å selge nok til at det lønner seg. Nen når man ser på nisseturene rundt jul, så er det jo tydelig at britene liekr denne typen opplevelser.

TOS
14-01-2011, 18:27
Det skal vel selges som pakketurer via britiske reisebyråer spesifikt på disse charterene. Så får vi se om de klarer å selge nok til at det lønner seg. Nen når man ser på nisseturene rundt jul, så er det jo tydelig at britene liekr denne typen opplevelser.

Jeg antar at Hurtigruten solgte pakketurer med DY tidligere (siden det har vært et visst samarbeid), så spørsmålet til FlightDeck er vel fortsatt relevant. Hva er det i avtalen med Jet2 som gjør det sannsynlig at det blir flere turister? Noe kan være i 3 ukentlige avganger, og noe kan kanskje ha noe med prisusikkerheten som Hurtigruten tidligere har klaget over (og som sikkert gjør det noe vanskeligere å operere med faste pakkepriser).

LN-MOW
14-01-2011, 19:12
Her har de et fast antall seter til faste priser. Enkelt og greit. Uten å kjenne detaljene, så kan det tyde på at pris-/kapasitetsavtalem med DY var litt mer 'fluffy' ...

Toffen
14-01-2011, 19:20
Hurtigrutens nye prisstruktur kan kanskje lokke noen flere briter til Norge:http://maritimt.com/nyheter/2011/korte-turer-med-hurtigruten-blir-mye-billigere.html

Hermann SF
14-01-2011, 19:28
Like greit å senke prisen på kortere distansereiser ja, har selv sett i bookingsystemet at prisene av og til har vært veldig høye.

Men jeg tror nok uansett turister fra langtvekkistan foretrekker hel eller halv rundreise.

Fokker 50
17-01-2011, 15:07
En noe aldrende flypark er vel ikke uvanlig, heller ikke her hjemme på bjerget. Det viktigste er jo om selskapet har hatt mange hendelser/ulykker, og det kan jeg ikke finne at de har. Eller?

L-1011
18-01-2011, 07:41
Kul med en riktig power horse..Boeing 757-200! Najs omväxling från den enorma mängd 737 man jämt ser i Norge.

Polaris
26-01-2011, 19:34
Da ser det ut til at de har begynt allerede, en 733 (G-CELS) med callsign EXS178P (altså fløy den tom tilbake? Trodden den P'en stod for posisjons-flight, men det er da rart om de faktisk stod 3,5 timer og ventet på "ingen ting"?) forlot nettopp Tromsø, etter å ha landet ca 15.00. De må ha fått god øving på nord-norske flights før oppstart også, da det var ganske krevende forhold under landing.

EDIT: Tør man håpe de setter inn 757'en når det lir mot turistsesongen... ;)

Blackhawk
26-01-2011, 21:48
"G-CELS" ja, da startet de flyvningene med B733-modellen
som har snart 24.5 år på baken. Er nok store muligheter
for at det blir noe B752 etter hvert ja.

Jens W
26-01-2011, 21:51
Da ser det ut til at de har begynt allerede, en 733 (G-CELS) med callsign EXS178P (altså fløy den tom tilbake? Trodden den P'en stod for posisjons-flight, men det er da rart om de faktisk stod 3,5 timer og ventet på "ingen ting"?) forlot nettopp Tromsø, etter å ha landet ca 15.00. De må ha fått god øving på nord-norske flights før oppstart også, da det var ganske krevende forhold under landing.

EDIT: Tør man håpe de setter inn 757'en når det lir mot turistsesongen... ;)
Var det første flight i seriecharter så er det jo fort en posisjonering på returen.
Lang venting på retur kan fort være noe så enkelt som at man ventet på slots?

Polaris
04-02-2011, 18:22
"G-CELS" ja, da startet de flyvningene med B733-modellen
som har snart 24.5 år på baken. Er nok store muligheter
for at det blir noe B752 etter hvert ja.

G-CELS har vært på nok et Tromsøbesøk i dag. For et bråk av de motorene, høres ikke ut som Norwegians 733'ere...

LN-MEH
04-02-2011, 19:15
Jet2 ganger hvem som var på besøk her på onsdag?:D

Redcap
04-02-2011, 19:30
Jet2 ganger hvem som var på besøk her på onsdag?:D

Haha... du er i storform i dag Magne :D

T.A.K
04-02-2011, 20:03
Jet2 ganger hvem som var på besøk her på onsdag?:D

Genialt. Takk for latteren :)

Skipskatta
04-02-2011, 21:45
Synes flyene ser fete ut!

http://www.airliners.net/photo/Jet2/Boeing-737-377/1754122/&sid=36350128d57d337a77735e3ff77d6544

Man kan jo drømme om et eget Hurtigrutens airlines, i dertil langsgående linjer i svart, rødt og hvitt :)

LN-MEH
04-02-2011, 22:30
De ser fete ut men er som nevnt over gamle og slitne. Gutta i Røros var iallefall ikke imponert...:rolleyes: Her er et par bilder fra gjengangeren G-CELS sitt første besøk onsdag den 26/1.

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Boeing%20737/133.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Boeing%20737/152-1.jpg

Skipskatta
28-07-2011, 18:30
Ser ut som samarbeidet videreføres: http://hrghurtigruten.blogspot.com/2011/07/hurtigruten-og-flyselskapet-jet2.html