PDA

View Full Version : Australia t/r for 20K kr i C-klasse

Discus
09-01-2011, 23:15
Basert på en triprapport (http://forum.flyprat.no/showthread.php?goto=newpost&t=79304) så sjekket jeg litt.

Det er fremdeles mulig å komme seg t/r Australia (MEL) for rundt 20.000 kr med SAS/Qatar

Mil-opptjening mulig på: US (150%) , UA (125%)

EDIT: 17200 kroner t/r Bali

FlightDeck
10-01-2011, 15:42
Eller man kan fly for 22.000 kr. t/r Sydney med SAS og Thai, slik jeg skal ;)

Utflyttet
10-01-2011, 16:35

Hvilken klasse?

-A

FlightDeck
10-01-2011, 19:08
Hvilken klasse?

-A

Business. Z.

LN-FHU
10-01-2011, 20:02

Gir det *G på en t/r....?

Utflyttet
10-01-2011, 20:04
Business. Z.

Hvor fra? Finner bare J/D/C-priser ut fra Norge til Australia?

-A

FlightDeck
10-01-2011, 20:06

Ja, tjener om lag 50.000 EuroBonus-poeng på turen.

Hvor fra? Finner bare J/D/C-priser ut fra Norge til Australia?

-A

Du må starte reisen utenfor Norge.

Tommy777
10-01-2011, 20:14

Inkluderer det billett til og fra Frankfurt?

FlightDeck
10-01-2011, 21:31
Inkluderer det billett til og fra Frankfurt?

Nei, men du kan kjøpe en for 4-500 kr.

LN-TIB
10-01-2011, 22:15
Ja, tjener om lag 50.000 EuroBonus-poeng på turen.

Har du EBG fra tidligere for å få slik opptjening? Hvor starter du turen forresten for å få den klassen? Kjøben?!

Tommy777
10-01-2011, 22:16
Nei, men du kan kjøpe en for 4-500 kr.

Om du er heldig og hver vei, da koster billetten ikke 22K lengre..

Har du EBG fra tidligere for å få slik opptjening? Hvor starter du turen forresten for å få den klassen? Kjøben?!

Se signaturen hans;)

FlightDeck
10-01-2011, 23:14
Om du er heldig og hver vei, da koster billetten ikke 22K lengre..
)

Det var da voldsomt til flisespikkeri. Det kostet 400 kr. for en tilslutningsbillett fra Oslo (en del av en Lufthansa t/r-billett til 795 kr., returen bruker jeg 17.05.11) - og totalt sett havnet prisen på 22.200 kr. Jeg starter reisen i Frankfurt, men avslutter den med København-Oslo og flyr altså ikke innom Frankfurt på vei tilbake.

Chriscross
10-01-2011, 23:21

Blir vel ikke noe statuspoeng av å fly quatar?

joamykle
11-01-2011, 00:23
Blir vel ikke noe statuspoeng av å fly quatar?

Med SK/TG, som det her var snakk om, så gir vel dette statuspoeng.

Bizflyer
11-01-2011, 00:31
Det var da voldsomt til flisespikkeri. Det kostet 400 kr. for en tilslutningsbillett fra Oslo (en del av en Lufthansa t/r-billett til 795 kr., returen bruker jeg 17.05.11) - og totalt sett havnet prisen på 22.200 kr. Jeg starter reisen i Frankfurt, men avslutter den med København-Oslo og flyr altså ikke innom Frankfurt på vei tilbake.

Det var en smart måte å gjøre det på. Må bare sørge for at baggasjen bare sendes til CPH da?

Er det lov med stopover på en slik billett?

Hvis jeg f.eks. skal til BKK koster SAS i Z ca 18, da får jeg 30' poeng. For 4 laken til kan jeg da få 20' til. Nesten noe å tenke på å ta en tur down under på veien da? Derfor lurte jeg på om stopover var tillatt slik at jeg kunne ta noen dager i BKK, så ta til SYD og bli der en dag eller to før jeg fortsatte ferien i BKK. Eller er stopover eventuelt bare tillatt i en retning? Anyone?

BF:cool2

Tommy777
11-01-2011, 03:19

Lighten up, Francis..

Skal du gi tips her inne, er det viktig aa komme med all fakta, baade fares og problemer som kan oppstaa med det du gjoer.

Du skriver i posten din over at det koster 22K, noe som er t/r Frankfurt. Man maa ta med OSL-FRA-OSL, eller i ditt tilfelle OSL-FRA//CPH-OSL. Dersom noen skal ta dine tips, maa man ta dette med i betraktning i tillegg. Ventetid/tidsaspektet er ogsaa noe som maa taes med i betraktning.

I tillegg har Bizflyer ett godt poeng naar det gjelder bagasjen. Jeg regner med at SAS selger en fare Ex Tyskland, noe som betyr at du maa returnere til Frankfurt? Om saa er tilfelle, blir du sjekket helt frem til Frankfurt, om ikke, maa du ta den ut i CPH og deretter sjekke den inn paa nytt.

I tillegg planlegger du aa kaste siste leggen. Selv om det sikkert ikke blir noe problem, maa man i foelge fare reglene bruke alle legs, ellers har SAS rett til aa recalculate og terminering i CPH blir en heeeeelt annen pris.

Eirik
11-01-2011, 07:00
I tillegg har Bizflyer ett godt poeng naar det gjelder bagasjen. Jeg regner med at SAS selger en fare Ex Tyskland, noe som betyr at du maa returnere til Frankfurt? Om saa er tilfelle, blir du sjekket helt frem til Frankfurt, om ikke, maa du ta den ut i CPH og deretter sjekke den inn paa nytt.
I tillegg planlegger du aa kaste siste leggen. Selv om det sikkert ikke blir noe problem, maa man i foelge fare reglene bruke alle legs, ellers har SAS rett til aa recalculate og terminering i CPH blir en heeeeelt annen pris.

Har gjort denne varianten en del ganger uten problemer. Enten sjekka inn kun til CPH, videre til OSL med DY etter ny innsjekk, eller kjøpt separat Sas-billett på CPH-OSL og fått sendt bagasje fra fx BKK helt frem til Oslo, selv om det i billetten stod London eller Stockholm som endelig bestemmelsessted. Med kun håndbaggasje er det enda greiere :)

FlightDeck: Er dette et tilbud, eller fast SK-pris i Z fra Tyskland?

FlightDeck
11-01-2011, 08:17
Det var en smart måte å gjøre det på. Må bare sørge for at baggasjen bare sendes til CPH da?

Bagasjen sendes jo til København som en del av billetten - poenget er bare å sørge for at den ikke går videre til Frankfurt. Det løses ved å vise en separat billett København-Oslo ved innsjekk eller å route om den opprinnelige billetten, slik jeg har gjort i dette tilfellet.

Jeg trenger ikke å returnere til Frankfurt, jf. beskrivelsen ovenfor. Ergo trenger jeg heller ikke å hente bagasjen i København og sjekke den inn på nytt.

Prøvde alt dette i praksis da jeg var i New Zealand i høst:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76239

FlightDeck: Er dette et tilbud, eller fast SK-pris i Z fra Tyskland?

Det er ikke noe tilbud. Prisene på SAS' interkontinentale flyvninger er en del lavere om man starter utenfor Skandinavia.

Bizflyer
11-01-2011, 10:14
Fortsatt ingen som vet om det er lov med stop-over på disse Z billettene til Australia?

Utflyttet
11-01-2011, 10:18
Fortsatt ingen som vet om det er lov med stop-over på disse Z billettene til Australia?

Se det jeg postet i SK/TG-tråden. Skal dra opp reglene for denne når jeg er hjemme om noen timer. Vil booke denne selv. ;)

-A

Utflyttet
11-01-2011, 10:21
Bagasjen sendes jo til København som en del av billetten - poenget er bare å sørge for at den ikke går videre til Frankfurt. Det løses ved å vise en separat billett København-Oslo ved innsjekk eller å route om den opprinnelige billetten, slik jeg har gjort i dette tilfellet.

Jeg trenger ikke å returnere til Frankfurt, jf. beskrivelsen ovenfor. Ergo trenger jeg heller ikke å hente bagasjen i København og sjekke den inn på nytt.

Det forskjell på hva du slipper unna med og hva reglene sier. Det finnes eksempel på at flyselskap går etter folk for brudd.

-A

Bizflyer
11-01-2011, 10:30
Det er jo ikke værre en at man kan ta den turen ned til FRA og finne en grei billett hjem fra FRA i stedet for CPH. Ikke sikkert det blir så mye dyrere det. Ekstra poeng blir det også. Men jeg kan vel knapt tenke meg noe jeg har mindre lyst til når jeg kommer ut av flyet en natt på fly enn å ta en omvei på vei hjem!

LN-TIB
11-01-2011, 11:10
Hvor booker man billetter? på sas.no får jeg pris på over 30K fra FRA til SYD. På wideroe.no får jeg ikke opp noe. Hvor ser jeg forresten at det blir korrekt bookingklasse?

FlightDeck
11-01-2011, 11:50
Det forskjell på hva du slipper unna med og hva reglene sier. Det finnes eksempel på at flyselskap går etter folk for brudd.

-A

Slipper unna med? Brudd?

Jeg ble oppfordret til å velge denne løsningen fra kundeservice hos SAS da jeg sa at det ikke passet for meg å returnere til Frankfurt. De ga tilbud om å booke om billetten til København-Oslo, men sa at jeg også kunne kjøpe en enkeltbillett om det var billigere. Det er dette jeg forholder meg til - og det var som sagt helt uproblematisk da jeg fløy t/r New Zealand på denne løsningen i høst.

Bizflyer
11-01-2011, 22:35
Hvordan har du booket disse billettene?

Har lett litt på SAS.no og billigste biz FRA-SYD jeg finner der er på drøye 27 laken. Gjelder det noen andre destinasjoner også? Prøvde AKL, MEL og MNL men ingen av disse eksisterer visst i SAS systemet.

Noen gode råd her? Anyone?

FlightDeck
11-01-2011, 23:03
Hvordan har du booket disse billettene?

Har lett litt på SAS.no og billigste biz FRA-SYD jeg finner der er på drøye 27 laken. Gjelder det noen andre destinasjoner også? Prøvde AKL, MEL og MNL men ingen av disse eksisterer visst i SAS systemet.

Noen gode råd her? Anyone?

Fant prisen på sas.no i desember - og bestilte via den nye bookingmotoren. Finner omtrent tilsvarende pris ved et søk på Kayak.

Tommy777
12-01-2011, 02:17
Slipper unna med? Brudd?

Jeg ble oppfordret til å velge denne løsningen fra kundeservice hos SAS da jeg sa at det ikke passet for meg å returnere til Frankfurt. De ga tilbud om å booke om billetten til København-Oslo, men sa at jeg også kunne kjøpe en enkeltbillett om det var billigere. Det er dette jeg forholder meg til - og det var som sagt helt uproblematisk da jeg fløy t/r New Zealand på denne løsningen i høst.

Ja, regler og brudd paa disse. Fare rules sier garantert at du maa foelge reiseruten du kjoeper, rett og slett fordi du utnytter systemet der SAS selger business billetter fra Tyskland billigere enn til og fra Norge. Det aa kaste ett segment er ikke lov. Det er jo en grunn til at du maa ned til Tyskland, rett og slett for at du har kjoept en billett som er kraftig rabattert for markedet der nede, t/r Tyskland.

Det maa vaere foerste gang jeg har hoert at flyselskapet hjelper til med aa bryte fare rules de selv har laget for aa ha loennsomhet paa sin drift. Og leggen CPH-OSL er ikke paa samme PNR, den er garantert separat, da kan en innsjekkingsagent nekte aa merke bagasjen din frem til Oslo dersom du treffer en som foelger reglene.

Naar det er sagt, skal jeg ikke sette meg paa noen hoey hest her, jeg har kastet siste segmentet flere ganger i mitt liv, men kun naar jeg ikke sjekker bagasje.

FlightDeck
12-01-2011, 08:31
Ja, regler og brudd paa disse. Fare rules sier garantert at du maa foelge reiseruten du kjoeper, rett og slett fordi du utnytter systemet der SAS selger business billetter fra Tyskland billigere enn til og fra Norge. Det aa kaste ett segment er ikke lov. Det er jo en grunn til at du maa ned til Tyskland, rett og slett for at du har kjoept en billett som er kraftig rabattert for markedet der nede, t/r Tyskland.

Det maa vaere foerste gang jeg har hoert at flyselskapet hjelper til med aa bryte fare rules de selv har laget for aa ha loennsomhet paa sin drift. Og leggen CPH-OSL er ikke paa samme PNR, den er garantert separat, da kan en innsjekkingsagent nekte aa merke bagasjen din frem til Oslo dersom du treffer en som foelger reglene.

Naar det er sagt, skal jeg ikke sette meg paa noen hoey hest her, jeg har kastet siste segmentet flere ganger i mitt liv, men kun naar jeg ikke sjekker bagasje.

Jeg fikk i alle fall booket om København-Frankfurt til København-Oslo uten problemer. Så reiseruten er nå Frankfurt-København-Bangkok-Sydney-København-Oslo. Jeg oppfatter ikke at jeg bryter noen regler når billettutsteder og flyselskap har godkjent det. Om praksis fra kundesenteret er motstriderende med regelverket de egentlig skal forholde seg til, så er ikke det mitt problem.

Bizflyer
12-01-2011, 09:24
Finnes det noen bookingmuligheter på nettet som tillater at man kan søke etter billetter i f.eks. kun Z klasse?

BF:fly

LA8PV
12-01-2011, 13:18
Prøv www.flightstats.com

Chriscross
12-01-2011, 13:57
Prøv www.flightstats.com

Tror ikke du kan faktisk booke billettene der. Prøv https://www.hrggermany.com/online/. En kunne iallfall tidligere gjøre det her, kostet dog 15 Euro å booke tror jeg. Ikke prøvd på tre år nå. Og om siden kommer opp på tysk finnes det et triks for å få den på engelsk.;)

LA8PV
12-01-2011, 14:06
Stemmer det, men du kan se klassene - med musepeker, så kan man gå et annet sted å booke.

Everest
15-04-2013, 20:06
Henter opp denne. Er det noen gode tilbud på billetter i business-klasse til Australia ila. juli eller august? Har tenkt oss på en 3 ukers (ish) ferie, og hadde gjerne tatt stopover i Singapore og Hong Kong på reisen henholdsvis til og fra det syvende kontinent.

Peppep
15-04-2013, 20:17
22 800 med Qatar til MEL, i hvert fall.

http://www.qatarairways.com/no/en/offers/autumn-campaign-1.page

Sondbjo
16-04-2013, 02:49
Henter opp denne. Er det noen gode tilbud på billetter i business-klasse til Australia ila. juli eller august? Har tenkt oss på en 3 ukers (ish) ferie, og hadde gjerne tatt stopover i Singapore og Hong Kong på reisen henholdsvis til og fra det syvende kontinent.

En annen måte er å gjøre det billigere på, er å ta Turkish sitt 10 000 kr tilbud til BKK å ta Flyscoot videre. koster 4500 kr fra SIN i juksebiz noe dyrere fra BKK men en sparer 3-7000 på "direkte" tilbudene.

Everest
16-04-2013, 12:49
Takk for tipsene :)

Skal se på Turkish' tilbud til BKK - flyr jo som regel med *A og får vel noen EB-poeng i business med Turkish også.

TG923
16-04-2013, 13:44
Joda, men bare 100% opptjening i billigbiz med Turkish