View Full Version : Liten kaffekopp kan velte stort lass..
Litt morsom historie, som høres litt for fantastisk ut egentlig..
http://www.dagbladet.no/2011/01/09/tema/reise/fly/14966491/
Slikt som kan skje den beste, men man bør vel helst ikke søle kaffe på "dashbordet" i et fly..
Liker spesielt denne:
"I et forsøk på å tørke opp dette, greide den uheldige piloten å sende ut et nødsignal, nærmere bestemt kode 7500 som signaliserer kapring- eller kapringsforsøk."
Ser ut som de bommet på 7600 (comm feil) i farta.
Transport Canada says supplemental information from the FAA revealed United had indicated that the captain "had inadvertently squawked a 7500 code after spilling coffee on the aircraft's radio equipment, which interfered with the communications equipment". But the crew subsequently confirmed the issue was navigational and communications related, and not a valid "7500" emergency. The crew then squawked the 7600 code and diverted to Toronto. Initially they attempted to return to Chicago.http://www.flightglobal.com/articles/2011/01/06/351526/coffee-spill-behind-unintentional-united-hijack-alert.html
Signalet er vel 7700, er det ikke?
Signalet er vel 7700, er det ikke?
Husk: ICE
7500: Unlawful Interference (i.e. Aircraft hijacking)
7600: Lost Communications
7700: General Emergency
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Transponder_%28aviation%29#Transponder_codes
Keypoint
09-01-2011, 23:36
7700 er Mayday, 7600 er Com failure, 7500 er kapring :)
EDIT: Beaten to the second..
Fredrik Propell
09-01-2011, 23:36
Husker fra flyskolen NRK, Nød - 7500, Radio - 7600 og Kapring - 7700. Stemmer ikke det?
Jeg og trodde 7700 var kapring. Er dette blitt endret på, eller jeg som har trodd feil? :p
Keypoint
09-01-2011, 23:39
Har nok alltid vært 7500...
Case closed for min del. :) Takk for oppklaring.
Jeg gir meg også. Skal forresten sies at min "viten" om akkurat dette stammer fra diverse filmer og dokumentarer, så den er ikke så mye å stole på.
Litt morsom historie, som høres litt for fantastisk ut egentlig..
http://www.dagbladet.no/2011/01/09/tema/reise/fly/14966491/
Slikt som kan skje den beste, men man bør vel helst ikke søle kaffe på "dashbordet" i et fly..
Liker spesielt denne:
"I et forsøk på å tørke opp dette, greide den uheldige piloten å sende ut et nødsignal, nærmere bestemt kode 7500 som signaliserer kapring- eller kapringsforsøk."
Jeg satt i sete 1C på SK OSL - FRA, da kapteinen gjorde akkurat det samme, altså sølte kaffen sin over instrumentene. Døra til cockpit var åpen. De brukte masse servietter til å tørke opp, men jeg tenkte mest på at kaffen kunne ha påvirket noe av elektronikken.
Det var forresten kun jeg og en til som gikk til bagasjebåndet på denne flighten kl 0935 fra Oslo. Det må være en materute for passasjerer som skal videre fra FRA.
En kollega av meg (flygeleder) gjorde dette i fjor når han satt på klapp med 737 ...
Pilotene var IKKE happy. Påvirket ikke noe rent umiddelbart men jeg forstod det slik at flyet måtte ut av rotasjon og på en større sjekk.
En kollega av meg (flygeleder) gjorde dette i fjor når han satt på klapp med 737 ...
Pilotene var IKKE happy. Påvirket ikke noe rent umiddelbart men jeg forstod det slik at flyet måtte ut av rotasjon og på en større sjekk.
Ouch, da hadde jeg ikke følt meg sååå kul...
Har selv sittet på klapp når kapteinen sølte majonnes på midtkonsollen. Grisete affære.
De gangene jeg sitter på klapp tar jeg ikke imot noe annet enn noe som har skrukork. Nettopp pga. at jeg er livredd for å søle på noe.