LN-MOW
24-09-2005, 04:23
47 1/2 time etter at jeg ble plukket opp paa hotellet i Indy, var vi tilbake i USA etter en innholdsrik tur til Afrika.
Jeg ble for en ukes tid siden forespurt om jeg kunne foelge en charterflygning for DHS (Dept. of Homeland Security) til Accra og Monrovia. Eventyrlysten er ennaa ikke helt borte, saa etter aa ha rekruttert svigerfar som barnevakt var turen i boks.
Foerste etappe gikk til Indianapolis hvor jeg skulle plukke opp cash for betaling av handling og avgifter. Jeg ankom med en Delta MD88 tirsdag ettermiddag og etter aa ha landet, maat vi vente paa denne takeoff'en foer vi kunne takse til terminalen:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/001.jpg
Grytidlig onsdag morgen var det overfoeringsflyvning til San Antonio med meg og to piloter, og etter aa ha takset rundt i 45 minutter, fant vi endelig en rullebane med RVR paa tillatt nivaa. Mao - ertesuppe ....
Jeg satt i cockpit den siste delen av turen, og vi gjorde en vakker landing i SAT:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/002.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/003.jpg
Paa rampen i SAT sto disse to krabatene - 747'en skal til Transaero.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/004.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/005.jpg
Etter aa ha lastet opp 51 avviste afrikanere og deres vakter, bar det foerst avgaarde til San Juan, og deretter til Las Palmas. Begge steder var det moerkt, og i LPA ble vi parkert saa langt fra folk som det var mulig aa faa oss.
Etter aa ha byttet crew, bar det videre til Accra hvor de foerste gjestene skulle av:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/006.jpg
I Accra sto det lagret en Ghana Airways-tier og diverse gamle niere.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/007.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/008.jpg
Ellers var det en del FN-trafikk, og sannelig kom det ikke en 330 fra Emirates ogsaa! Maa ha vaert god plass ombord. Det var ikke mange som gikk iland....
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/009.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/010.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/011.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/012.jpg
Security var ikke noe glade i kameraer og truet to av vaare vertinner med doed og fordervelse da de tok noen bilder paa tarmac. Hekdigvis saa ingen meg...
Det tok oss to timer aa faa fuel .. Vi hadde forhaandsbetalt til Total i Frankrike, men det var ikke mulig aa faa tak i noen der som kunne bekrefte dette til den stedlige representanten i Ghana.
Men endelig kom vi oss videre i retning Monrovia.
Vi hadde faatt beskjed om at vi skulle v aere eneste jetfly paa bakken der, men da vi landet sto det en stor og fin A330 fra SN Brussels ved terminalen med teknisk. Like etter oss landet det en A330 til som brakte inn mekanikere og reservedeler, saa da var vi tre fly som maatte dele den ene flytrappen som fantes.
Liberia staar foran nytt presidentvalg, saa security'en var hoey. Landet er heller utrygt for utlendinger, men flyplassen voktes av FN-styrker fra diverse land:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/013.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/014.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/015.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/016.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/017.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/018.jpg
Da vi forlot Monrovia var lettelsen stor, og det var fri bar og party for vaktene. De toget av i Las Palmas med kurs for Hotel Melia, og da vi fikk det gamle crewet tilbake for ferryflighten hjem, var det paa tide aa gaa til ro der man kunne finne seg en behagelig soveplass.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/019.jpg
Siste leg'en ble endret til nonstop MDW - en tur paa 8 1/2 time. Etter nesten to doegn paa beina var det godt aa faa slengt seg ned paa en treseter og sovet litt. Jeg sov hele veien.
Dette var vaar karjol, fotografert i Las Palmas:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/020.jpg
Etter aa a landet klokken 04:00 fredag morgen, bar det over til Delta og en 05:40 CRJ til Atlanta.
Jeg ble for en ukes tid siden forespurt om jeg kunne foelge en charterflygning for DHS (Dept. of Homeland Security) til Accra og Monrovia. Eventyrlysten er ennaa ikke helt borte, saa etter aa ha rekruttert svigerfar som barnevakt var turen i boks.
Foerste etappe gikk til Indianapolis hvor jeg skulle plukke opp cash for betaling av handling og avgifter. Jeg ankom med en Delta MD88 tirsdag ettermiddag og etter aa ha landet, maat vi vente paa denne takeoff'en foer vi kunne takse til terminalen:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/001.jpg
Grytidlig onsdag morgen var det overfoeringsflyvning til San Antonio med meg og to piloter, og etter aa ha takset rundt i 45 minutter, fant vi endelig en rullebane med RVR paa tillatt nivaa. Mao - ertesuppe ....
Jeg satt i cockpit den siste delen av turen, og vi gjorde en vakker landing i SAT:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/002.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/003.jpg
Paa rampen i SAT sto disse to krabatene - 747'en skal til Transaero.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/004.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/005.jpg
Etter aa ha lastet opp 51 avviste afrikanere og deres vakter, bar det foerst avgaarde til San Juan, og deretter til Las Palmas. Begge steder var det moerkt, og i LPA ble vi parkert saa langt fra folk som det var mulig aa faa oss.
Etter aa ha byttet crew, bar det videre til Accra hvor de foerste gjestene skulle av:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/006.jpg
I Accra sto det lagret en Ghana Airways-tier og diverse gamle niere.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/007.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/008.jpg
Ellers var det en del FN-trafikk, og sannelig kom det ikke en 330 fra Emirates ogsaa! Maa ha vaert god plass ombord. Det var ikke mange som gikk iland....
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/009.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/010.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/011.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/012.jpg
Security var ikke noe glade i kameraer og truet to av vaare vertinner med doed og fordervelse da de tok noen bilder paa tarmac. Hekdigvis saa ingen meg...
Det tok oss to timer aa faa fuel .. Vi hadde forhaandsbetalt til Total i Frankrike, men det var ikke mulig aa faa tak i noen der som kunne bekrefte dette til den stedlige representanten i Ghana.
Men endelig kom vi oss videre i retning Monrovia.
Vi hadde faatt beskjed om at vi skulle v aere eneste jetfly paa bakken der, men da vi landet sto det en stor og fin A330 fra SN Brussels ved terminalen med teknisk. Like etter oss landet det en A330 til som brakte inn mekanikere og reservedeler, saa da var vi tre fly som maatte dele den ene flytrappen som fantes.
Liberia staar foran nytt presidentvalg, saa security'en var hoey. Landet er heller utrygt for utlendinger, men flyplassen voktes av FN-styrker fra diverse land:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/013.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/014.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/015.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/016.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/017.jpg
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/018.jpg
Da vi forlot Monrovia var lettelsen stor, og det var fri bar og party for vaktene. De toget av i Las Palmas med kurs for Hotel Melia, og da vi fikk det gamle crewet tilbake for ferryflighten hjem, var det paa tide aa gaa til ro der man kunne finne seg en behagelig soveplass.
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/019.jpg
Siste leg'en ble endret til nonstop MDW - en tur paa 8 1/2 time. Etter nesten to doegn paa beina var det godt aa faa slengt seg ned paa en treseter og sovet litt. Jeg sov hele veien.
Dette var vaar karjol, fotografert i Las Palmas:
http://www.enfb.net/Flybilder/Africa2005/020.jpg
Etter aa a landet klokken 04:00 fredag morgen, bar det over til Delta og en 05:40 CRJ til Atlanta.