PDA

View Full Version : Bilder fra Tromsø oktober 1996, de omkomne etter Operafjell-ulykken hentes hjem.


LN-MEH
07-01-2011, 21:42
Dette er en tråd med noen bilder jeg tok i forbindelse med at de omkomne etter den såkalte Operafjell-ulykken ble hentet hjem. Ulykken skjedde 29. august 1996 da Vnukovo Airlines sin charterflyvning med rutenummer VKO2801 under innflyvning til Svalbard traff Operafjellet. Alle de 141 ombord, 130 passasjerer og mannskapet på 11 omkom. Flyet var Tupolev Tu-154M RA-85621 c/n 86A-742. De omkomne ble fraktet til Tromsø for identifisering, og det tok sin tid naturlig nok. Først i oktober var de klare og etter en minnestund i Tromsøhallen ble de hentet hjem av selskapets Ilyushin Il-86 RA-86006 c/n 51483200004 bygget 1979 og en Aeroflot Ilyushin Il-76T RA-76478 c/n 0053460790 bygget i 1985. Men jeg tar med bilder av to Tu-154 besøk her i Tromsø. De første bildene viser det seneste og kanskje siste besøk av flytypen her hos oss. Det er RA-85631 c/n 87A-760 fra Rossiya med nesten helt lik registrering som VKO2801 hadde. Den landet 28/4-2009 og dro et par dager etter. De var omtrent like gamle, produsert i 1986 og 1987.

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/019-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/020-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/022-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/023-1.jpg
Så bilder fra en Arhangelsk Airlines fisketrålercharter i april 1997, og her er det Tu-154B-2 c/n 80A-468 bygget i 1980 som er på besøk.
http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA85468TOSedited-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA85468TOS2.jpg
Så til bildene fra den triste dagen da selv himmelen gråt... Det ble med disse bildene men det er bedre enn ingen bilder.
Storingen takser inn:
http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA86006TOS1edited-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA86006TOS2-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA86006TOS3-1-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA86006TOS4-1.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o13/Hotman_bucket/Antonov%20Tupolev%20and%20Yakolev/RA86006TOS5-1.jpg
Skjebnen til RA-86006 ble litt trist, flyet er nå hugget opp etter å blitt blitt brukt som delefly i Novosibirsk. RA-76478 er såvidt jeg vet satt på bakken (wfu) og det kan ellers nevnes at flyet var involvert i en hendelse i forbindelse med innflyvning til Evenes 4/4-1998.

gustavf
07-01-2011, 23:26
Interessante bilder. Takk.

putzmeister
08-01-2011, 00:27
Knall bra serie, og dette viser litt av historien som spotterne faktisk dokumenterer. Husker den episoden i Bodø, var det ikke med at den traff noen innflyvningslys? Meget godt jobbet, takk for at du deler disse bildene med oss:)

Blackhawk
08-01-2011, 01:03
Takker for interessant serie, IL-86 er virkelig imponerende -
spennende maskin! I tillegg ser man en klassisk godbit på siste
bilde; B737-500 fra Braathens S.A.F.E.

eibr
08-01-2011, 19:33
Takk for at du deler bildene med oss. Operafjellulykken var dramatisk på mange måter, det skal være sikkert.

En teori som havarikommisjonen forsåvidt raskt forkastet var at de etter å ha avbrutt den planlagte innflyginen på Runway 10, valgte å fly inn back course på LLZ 10 –*noe som er en dårlig idé siden det er en offfset approach til runway 28 på grunn av omliggende fjell. Men jeg vet at det er en del i operativ flytjeneste på Svalbard som fortsatt stiller spørsmål om dette kan ha vært tilfelle. Det interessante er at havaristedet ligger eksakt på en forlengelse av senterlinjen til rullebanen.

Uansett endrer ikke dette det faktum at kapteinen fikk flengende kritikk, hele 18 punkter er listet opp i havarirapporten. Mange av punktene er skremmende lesing.

Jeg bruker mye tid på å sette meg inn i ILS-landinger og hvordan disse foregår. Og hvordan LLZ og evt back course innflyging er noe jeg må sette meg mer inn i. Kunsten er å formidle alt dette i ord og vendinger slik at det gir mening for alle som leser. Min flyerfaring begrenser seg til seilflyging på Bardufoss for et snaut tiår siden, og der var det viktigste instrumentet ei snor tapet fast i canopyen…

LN-DAG
08-01-2011, 20:17
Må si du sitter på mye historie MEH. Godt du har vært flink å dokumentere så mye som du har i åras løp.
Så hjertelig takk for en fin serie.
(Ser at det er mange flytyper jeg mangler i samlingen min fra TOS ;) )

Magnus
09-01-2011, 03:53
Takk for at du delte!

Mchansern
10-01-2011, 11:32
Forøvrig er det første flyet i serien en Tupolev som var nede å besøkte ENGM for ikke så lenge siden.

Se denne tråden fra putzmeister: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=75466

Harald Oanes
10-01-2011, 12:53
En flott dokumentasjon på noe trist, og derfor er det kanskje også litt viktig for ikke å glemme det grusomme som skjedde. Så takk for at du delte dette med oss...

hei å hå

H