Blackhawk
07-01-2011, 19:24
I år var den store "Tenerife"-dagen fra Skandinavia
på søndager, mens lørdagen er "Gran Canaria-dagen" (med hele 23 flyvninger fra ulike
flyplasser i Norge og ned til Gran Canaria). I snitt går det hele 78 direktefly
fra Norge til de ulike Kanariøyene pr. uke nå i vintersesongen - noe som tilsvarer
hele 15.000 personer hver eneste uke.
I uken før avreise hadde jeg innhentet data mh.t. ankomster/avganger direkte
fra AENA (Spanias versjon av Avinor) på nett, og kunne konkludere med følgende:
Mandager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Holland / Nederland m.m
Tirsdager: Stor dag med mye trafikk fra England og skandinavia.
Onsdager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Tyskland / Nederland / Belga m.m.
Torsdager: "mix dag", mesteparten fra England og Tyskland.
Fredager: "Engelsk dag", hovedvekt med fly fra England.
Lørdager: Stor dag med mye trafikk fra Tyskland og England.
Søndager: "Skandinavisk dag", hovedvekt med fly fra skandinavia.
I snitt er det på søndager på TFS (Tenerife Sur: Reina Sofia)
ca. 26 fly fra skandinavia alene. Tre SAS-maskiner, ni Thomas Cook
Scandinavia, tre Novair, fire TUIfly Nordic, en til to fra Jettime,
fire fra Norwegian, to fra Primera Air.
Og disse fordeler seg sånn ca.: Tre fra Oslo, fire fra Stockholm, to fra
Gøteborg, to fra Malmø, tre fra Billund, fire fra København, ett fra Aalborg,
to fra Stavanger, to fra Bergen, ett fra Sandefjord, og ett fra Rygge.
Det blir dermed mye charterfly i denne serien, da 90% av alle innenriksfly
og mange andre interessante selskaper kun trafikkerer TFN (Norte-flyplassen:
Los Rodeos):
(mye varierende lysforhold, samt til tider mye vind gjorde sitt
til - at mange av bildene gjerne kunne vært langt bedre; men har
valgt ut de jeg synes ble greie)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2814.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg: "G-BYAU". Levert ny til Britannia Airways
(TUI-gruppen) i mai 1994, maskinen er dermed over 16 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2821.jpg
Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, med reg: "G-OMYJ". Levert ny til Leisure Air
i mai 1997, so over til Air2000 fra nov. 1998, videre til First Choice Airways
pr. okt. 2003, videre til MyTravel Aiways UK pr. april 2007 - og kun overført
til Thomas Cook UK i nov. 2007, maskinen er snart 14 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2824.jpg
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med den lange B757-300, med reg: "D-ABOC".
Levert ny til Condor 5. mai 199, og vært i Condor / Thomas Cook (DE) siden.
Maskinen er dermed litt over 12 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2829.jpg
Over: Thomson Airways med gamle farger fra First Choice med A321-200,
og reg.: "G-OOPH". Levert ny til Leisure Air 3. mars 1998, videre til Air2000
pr. nov. 1998 - så over til First Choice (i dag Thomson Airways) fra 7. okt. 2003.
Maskinen er dermed snart 13 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2972.jpg
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBS". Levert ny til
Finnair pr. 9. mars 1998, så startet en leasingperiode fra Finnair.
Først til Excel Airways fra 29. april 2006. Så til XL Airways fra
15. okt 2006, til selskapet opphørte pr. 12. sept. 2008. Så tilbake
til Finnair fra 13. sept. 2008, maskinen er snart 13 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3128.jpg
Over: Germanwings med A319, og reg.: "D-AGWK". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. 24. april 2008, og er dermed
under 3 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2834.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-OOBC". Levert ny til Air2000
pr. mars 2003, så videre til First Choice pr. 7 okt. 2003 - og så kun overført til
nåværende Thomson Airways. Maskinen er snart 8 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2840.jpg
Over: nok en Thomson Airways med B757-200, nå med reg: "G-BYAX". Levert ny
til daværende Britannia Airways pr. 24. feb. 1999, maskinen er dermed
snart 12 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2851.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2951.jpg
Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAC". Levert ny til Air Transat
pr. nov. 1992, så over til Ryan Int. pr. april 2003, før den fant veien
til Jet2, 14. mars. 2006. Maskinen har noen år på baken, 18.5 år.
Det øverste bildet ble tatt 17. desember, mens maskinen dukket opp
igjen på TFS hvor jeg tok bilde nr. 2: 21. desember.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2854.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2865.jpg
Over: en av de nyere maskinene i serien, Thomson Airways med B737-800,
med reg.: "G-FDZS" - levert ny til selskapet 14. april 2009, litt under
2 år gammel maskin. (Legg merke til vindpølsa, jepp - det blåser en smule)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3119.jpg
Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTB". Maskinen ble
levert ny til Philippine Airlines pr. 2. aug. 1989, hvor den var
inntil Jettime tok over maskinen pr. 27. mars 2007. En virkelig
gammel traver dette, med hele 21.5 år bak seg.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2862.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2863.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-BYAT". Levert ny til
daværende Britannia Airways i samme TUI-gruppe pr. mars 1994. Maskinen
er dermed snart 17 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2869.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2870.jpg
Over: TUIfly (DE) med B737-800, med reg.: "D-AHFB". Levert ny til
Hapag Lloyd 15. des. 1998, så videre til TUIfly pr. 15. jan. 2007.
Maskinen er for tiden "logojet" for Volkswagen, og reklamerer for
nye VW Sharan (inkl. stor VW-logo på halen). Maskinen er ca. 13.5 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2871.jpg
Over: Ja, det ER mange fly fra England her ja - i perioder ganske
så bra dominert med x antall Thomson-maskiner med B752 i stor overvekt.
på søndager, mens lørdagen er "Gran Canaria-dagen" (med hele 23 flyvninger fra ulike
flyplasser i Norge og ned til Gran Canaria). I snitt går det hele 78 direktefly
fra Norge til de ulike Kanariøyene pr. uke nå i vintersesongen - noe som tilsvarer
hele 15.000 personer hver eneste uke.
I uken før avreise hadde jeg innhentet data mh.t. ankomster/avganger direkte
fra AENA (Spanias versjon av Avinor) på nett, og kunne konkludere med følgende:
Mandager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Holland / Nederland m.m
Tirsdager: Stor dag med mye trafikk fra England og skandinavia.
Onsdager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Tyskland / Nederland / Belga m.m.
Torsdager: "mix dag", mesteparten fra England og Tyskland.
Fredager: "Engelsk dag", hovedvekt med fly fra England.
Lørdager: Stor dag med mye trafikk fra Tyskland og England.
Søndager: "Skandinavisk dag", hovedvekt med fly fra skandinavia.
I snitt er det på søndager på TFS (Tenerife Sur: Reina Sofia)
ca. 26 fly fra skandinavia alene. Tre SAS-maskiner, ni Thomas Cook
Scandinavia, tre Novair, fire TUIfly Nordic, en til to fra Jettime,
fire fra Norwegian, to fra Primera Air.
Og disse fordeler seg sånn ca.: Tre fra Oslo, fire fra Stockholm, to fra
Gøteborg, to fra Malmø, tre fra Billund, fire fra København, ett fra Aalborg,
to fra Stavanger, to fra Bergen, ett fra Sandefjord, og ett fra Rygge.
Det blir dermed mye charterfly i denne serien, da 90% av alle innenriksfly
og mange andre interessante selskaper kun trafikkerer TFN (Norte-flyplassen:
Los Rodeos):
(mye varierende lysforhold, samt til tider mye vind gjorde sitt
til - at mange av bildene gjerne kunne vært langt bedre; men har
valgt ut de jeg synes ble greie)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2814.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg: "G-BYAU". Levert ny til Britannia Airways
(TUI-gruppen) i mai 1994, maskinen er dermed over 16 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2821.jpg
Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, med reg: "G-OMYJ". Levert ny til Leisure Air
i mai 1997, so over til Air2000 fra nov. 1998, videre til First Choice Airways
pr. okt. 2003, videre til MyTravel Aiways UK pr. april 2007 - og kun overført
til Thomas Cook UK i nov. 2007, maskinen er snart 14 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2824.jpg
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med den lange B757-300, med reg: "D-ABOC".
Levert ny til Condor 5. mai 199, og vært i Condor / Thomas Cook (DE) siden.
Maskinen er dermed litt over 12 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2829.jpg
Over: Thomson Airways med gamle farger fra First Choice med A321-200,
og reg.: "G-OOPH". Levert ny til Leisure Air 3. mars 1998, videre til Air2000
pr. nov. 1998 - så over til First Choice (i dag Thomson Airways) fra 7. okt. 2003.
Maskinen er dermed snart 13 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2972.jpg
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBS". Levert ny til
Finnair pr. 9. mars 1998, så startet en leasingperiode fra Finnair.
Først til Excel Airways fra 29. april 2006. Så til XL Airways fra
15. okt 2006, til selskapet opphørte pr. 12. sept. 2008. Så tilbake
til Finnair fra 13. sept. 2008, maskinen er snart 13 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3128.jpg
Over: Germanwings med A319, og reg.: "D-AGWK". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. 24. april 2008, og er dermed
under 3 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2834.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-OOBC". Levert ny til Air2000
pr. mars 2003, så videre til First Choice pr. 7 okt. 2003 - og så kun overført til
nåværende Thomson Airways. Maskinen er snart 8 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2840.jpg
Over: nok en Thomson Airways med B757-200, nå med reg: "G-BYAX". Levert ny
til daværende Britannia Airways pr. 24. feb. 1999, maskinen er dermed
snart 12 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2851.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2951.jpg
Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAC". Levert ny til Air Transat
pr. nov. 1992, så over til Ryan Int. pr. april 2003, før den fant veien
til Jet2, 14. mars. 2006. Maskinen har noen år på baken, 18.5 år.
Det øverste bildet ble tatt 17. desember, mens maskinen dukket opp
igjen på TFS hvor jeg tok bilde nr. 2: 21. desember.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2854.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2865.jpg
Over: en av de nyere maskinene i serien, Thomson Airways med B737-800,
med reg.: "G-FDZS" - levert ny til selskapet 14. april 2009, litt under
2 år gammel maskin. (Legg merke til vindpølsa, jepp - det blåser en smule)
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3119.jpg
Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTB". Maskinen ble
levert ny til Philippine Airlines pr. 2. aug. 1989, hvor den var
inntil Jettime tok over maskinen pr. 27. mars 2007. En virkelig
gammel traver dette, med hele 21.5 år bak seg.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2862.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2863.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-BYAT". Levert ny til
daværende Britannia Airways i samme TUI-gruppe pr. mars 1994. Maskinen
er dermed snart 17 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2869.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2870.jpg
Over: TUIfly (DE) med B737-800, med reg.: "D-AHFB". Levert ny til
Hapag Lloyd 15. des. 1998, så videre til TUIfly pr. 15. jan. 2007.
Maskinen er for tiden "logojet" for Volkswagen, og reklamerer for
nye VW Sharan (inkl. stor VW-logo på halen). Maskinen er ca. 13.5 år.
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2871.jpg
Over: Ja, det ER mange fly fra England her ja - i perioder ganske
så bra dominert med x antall Thomson-maskiner med B752 i stor overvekt.