PDA

View Full Version : Flybilder fra Tenerife(TFS): Reina Sofia, Des.2010:


Blackhawk
07-01-2011, 19:24
I år var den store "Tenerife"-dagen fra Skandinavia
på søndager, mens lørdagen er "Gran Canaria-dagen" (med hele 23 flyvninger fra ulike
flyplasser i Norge og ned til Gran Canaria). I snitt går det hele 78 direktefly
fra Norge til de ulike Kanariøyene pr. uke nå i vintersesongen - noe som tilsvarer
hele 15.000 personer hver eneste uke.


I uken før avreise hadde jeg innhentet data mh.t. ankomster/avganger direkte
fra AENA (Spanias versjon av Avinor) på nett, og kunne konkludere med følgende:


Mandager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Holland / Nederland m.m
Tirsdager: Stor dag med mye trafikk fra England og skandinavia.
Onsdager: "mix dag", med hovedvekt på fly fra Tyskland / Nederland / Belga m.m.
Torsdager: "mix dag", mesteparten fra England og Tyskland.
Fredager: "Engelsk dag", hovedvekt med fly fra England.
Lørdager: Stor dag med mye trafikk fra Tyskland og England.
Søndager: "Skandinavisk dag", hovedvekt med fly fra skandinavia.

I snitt er det på søndager på TFS (Tenerife Sur: Reina Sofia)
ca. 26 fly fra skandinavia alene. Tre SAS-maskiner, ni Thomas Cook
Scandinavia, tre Novair, fire TUIfly Nordic, en til to fra Jettime,
fire fra Norwegian, to fra Primera Air.

Og disse fordeler seg sånn ca.: Tre fra Oslo, fire fra Stockholm, to fra
Gøteborg, to fra Malmø, tre fra Billund, fire fra København, ett fra Aalborg,
to fra Stavanger, to fra Bergen, ett fra Sandefjord, og ett fra Rygge.


Det blir dermed mye charterfly i denne serien, da 90% av alle innenriksfly
og mange andre interessante selskaper kun trafikkerer TFN (Norte-flyplassen:
Los Rodeos):


(mye varierende lysforhold, samt til tider mye vind gjorde sitt
til - at mange av bildene gjerne kunne vært langt bedre; men har
valgt ut de jeg synes ble greie)


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2814.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg: "G-BYAU". Levert ny til Britannia Airways
(TUI-gruppen) i mai 1994, maskinen er dermed over 16 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2821.jpg
Over: Thomas Cook (UK) med A321-200, med reg: "G-OMYJ". Levert ny til Leisure Air
i mai 1997, so over til Air2000 fra nov. 1998, videre til First Choice Airways
pr. okt. 2003, videre til MyTravel Aiways UK pr. april 2007 - og kun overført
til Thomas Cook UK i nov. 2007, maskinen er snart 14 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2824.jpg
Over: Condor / Thomas Cook (DE) med den lange B757-300, med reg: "D-ABOC".
Levert ny til Condor 5. mai 199, og vært i Condor / Thomas Cook (DE) siden.
Maskinen er dermed litt over 12 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2829.jpg
Over: Thomson Airways med gamle farger fra First Choice med A321-200,
og reg.: "G-OOPH". Levert ny til Leisure Air 3. mars 1998, videre til Air2000
pr. nov. 1998 - så over til First Choice (i dag Thomson Airways) fra 7. okt. 2003.
Maskinen er dermed snart 13 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2972.jpg
Over: Finnair med B757-200, og reg.: "OH-LBS". Levert ny til
Finnair pr. 9. mars 1998, så startet en leasingperiode fra Finnair.
Først til Excel Airways fra 29. april 2006. Så til XL Airways fra
15. okt 2006, til selskapet opphørte pr. 12. sept. 2008. Så tilbake
til Finnair fra 13. sept. 2008, maskinen er snart 13 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3128.jpg
Over: Germanwings med A319, og reg.: "D-AGWK". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. 24. april 2008, og er dermed
under 3 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2834.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-OOBC". Levert ny til Air2000
pr. mars 2003, så videre til First Choice pr. 7 okt. 2003 - og så kun overført til
nåværende Thomson Airways. Maskinen er snart 8 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2840.jpg
Over: nok en Thomson Airways med B757-200, nå med reg: "G-BYAX". Levert ny
til daværende Britannia Airways pr. 24. feb. 1999, maskinen er dermed
snart 12 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2851.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2951.jpg
Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAC". Levert ny til Air Transat
pr. nov. 1992, så over til Ryan Int. pr. april 2003, før den fant veien
til Jet2, 14. mars. 2006. Maskinen har noen år på baken, 18.5 år.
Det øverste bildet ble tatt 17. desember, mens maskinen dukket opp
igjen på TFS hvor jeg tok bilde nr. 2: 21. desember.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2854.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2865.jpg
Over: en av de nyere maskinene i serien, Thomson Airways med B737-800,
med reg.: "G-FDZS" - levert ny til selskapet 14. april 2009, litt under
2 år gammel maskin. (Legg merke til vindpølsa, jepp - det blåser en smule)


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3119.jpg
Over: Jettime med B737-300, og reg.: "OY-JTB". Maskinen ble
levert ny til Philippine Airlines pr. 2. aug. 1989, hvor den var
inntil Jettime tok over maskinen pr. 27. mars 2007. En virkelig
gammel traver dette, med hele 21.5 år bak seg.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2862.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2863.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, med reg.: "G-BYAT". Levert ny til
daværende Britannia Airways i samme TUI-gruppe pr. mars 1994. Maskinen
er dermed snart 17 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2869.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2870.jpg
Over: TUIfly (DE) med B737-800, med reg.: "D-AHFB". Levert ny til
Hapag Lloyd 15. des. 1998, så videre til TUIfly pr. 15. jan. 2007.
Maskinen er for tiden "logojet" for Volkswagen, og reklamerer for
nye VW Sharan (inkl. stor VW-logo på halen). Maskinen er ca. 13.5 år.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2871.jpg
Over: Ja, det ER mange fly fra England her ja - i perioder ganske
så bra dominert med x antall Thomson-maskiner med B752 i stor overvekt.

Blackhawk
07-01-2011, 19:24
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2872.jpg
Over: Jet2 med B757-200, med reg.: "G-LSAE" med en forhistorie som
er ganske så lang. Kort sagt ble maskinen levert ny til Air Holland
pr. 9. mars 1988, og har vært i Air Holland frem 4. aug. 2004. Men
har i denne perioden vært innom både Sterling Airways (to perioder),
Icelandair, Dinar Lineas Aeraes og Spanair. Så over til Air Slovakia
pr. 4 aug. 2004, så over til Jet2 pr. 25. sept. 2006 (inkl. at maskinen
har blitt satt til oppbevaring ett par ganger), alderen er nesten 23 år.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2876.jpg
Over: Thomas Cook UK, med A320-200 og reg.: "G-OMYA". Også denne maskinen
med lang forhistorie, levert ny til Airworld pr. 10. des. 1997, og etter
dette vekslet med å være hos: Flying Colours, Ryan Int, JMC Airlines
frem og tilbake. Så ble den solgt til Thomas Cook UK pr. 1. mars 2003,
maskinen er snart 13.5 år.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3138.jpg
Over: TUIfly Nordic med B737-800, med reg.: "SE-DZN". Maskinen
ble levert ny til gamle Britannia AB pr. 9. mai 2002. Så over til
spanske Futura International pr. 15. april 2003. Så over til britiske
Britannia Airways pr. 29. april 2005, noen dager senere over
til samme gruppe i Thomson Airways. Så pr. 16. feb. 2006, tok
Britannia AB i Sverige over maskinen igjen, og videre til nåværende
TUIfly Nordic - hvor maskinen har vært siden. Litt over 8.5 år gammel.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2879.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200 og reg.: "G-CPEP". Levert ny til
TAESA pr. 19. okt. 1991, etter dette har maskinen vært innom ulike
selskaper: FSBU, Venus Airlines, Air Transat frem til april 1997.
Pr. 17. april 1997 fant den veien til British Airways hvor den var
frem til 30. april 2002, da den gikk til Air 2000. Så fra 7. okt. 2003,
til First Choice Airways - og kun overført til nåværende Thomson.
Maskinen er ca. 19 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2880.jpg
Over: Thomson Airways med B757-200, og reg: "G-BYAP". Maskinen
ble levert ny til daværende Britannia Airways pr. 15. feb. 1994,
og vært i TUI-gruppen siden, maskinen er nesten 17 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2929.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2940.jpg
Over: EasyJet med A320-200, med reg.: "G-EZTL". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. 14. aug. 2009, og er dermed snart 1.5 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2957.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2964.jpg
Over: Norwegian med B737-800 og reg.: "LN-NOX". Maskinen ble levert
ny til DY pr. 9. sept. 2010, og er snaue fire mnd. gammel, bærer
navnet: "Christian Krogh".


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3164.jpg
Over: Monarch Airlines med A321-200, og reg.: "G-OZBF". Maskinen
ble levert ny til selskapet pr. 20. juni 2002, og vært hos Monarch
siden. Maskinen er litt over 8.5 år gammel.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3186.jpg
Over: Thomas Cook Airlines Scandinavia, med A320-200 og reg.: "OY-VKM"
som har base CPH. Levert ny til daværende MyTravel Airways AS, pr.
17. des. 2002, maskinen er litt over 8 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3195.jpg
Over: SAS med B737-800 og reg.: "LN-RRF". Levert ny til
SAS (Norge) (via Air Europa, leasing) pr. 15. mai 2008,
maskinen er litt over 2.5 år.




Alle bilder er tatt med et kompaktkamera,
Canon Digital IXUS990is - som har spec.
på 12.1 megapixler og 5x zoom.

Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre
at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve
bildene som noe mørke.

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

TKDahl
07-01-2011, 19:52
Her var det mye fine bilder av mange av "mine kjente" fra mine årlige spotteturer til Kreta.
Kjenner lengselen til sol og varme på Kretastømmer over meg, Nice ;)

TK

Vede
07-01-2011, 20:20
Kan ikke gjøre noe annet enn å bøye seg i støvet for de seriene du leverer på forumet Blackhawk. Herlig med infoen du kommer med. Kan tenke meg du bruker mye tid på disse seriene?

Blir voldsomt imponert over hva du får ut av et IXUS kompaktkamera. Gleder meg til nye serier fra deg!

Vidar
07-01-2011, 22:48
Utrolig hvor mye jobb du har legger ned i historikken til flyene du "fanger".
Syntes det er veldig veldig bra og interesant.

Flotte bilder tar du også!

Vidar

Airbus 330
07-01-2011, 22:56
Veldig bra serie fra min favorittøy og spottersted TFS. :up:

Men jeg har aldri funnet den plassen du står på ser jeg, jeg er som regel i sørenden av stripa....

putzmeister
08-01-2011, 00:18
Meget fin serie. Jeg legger spesielt merke til Air Finland med nye farger på sin 757-200 med WL

pgaa
08-01-2011, 00:18
Her var det mye fine bilder.. Tar gjerne imot fler fra TFS :)

Scanorama
08-01-2011, 01:27
Flott serie "Blackie". Du har nok brukt noen timer på dette -:)

Harald Oanes
08-01-2011, 07:42
Takk Lars, både for bilder og ikke minst info...! Ustyrtelig glad for at man kan se så mye 757 fremdeles. Det er jo heller ikke tvil om at det finnes nok av gamle fly rundt omkring...


hei å hå

H

Blackhawk
09-01-2011, 15:27
Tusen hjertelig takk alle sammen, utrolig hyggelig med slike
respons - det gjør at hele jobben er verdt det!

Vede: tusen tusen takk for de rosende ord, virkelig
hyggelig av deg! Jo da, det går jo med en del tid
til disse seriene - derfor ikke så ofte jeg kommer med
slike. Men når jeg først har gjort det til en vane, å
innehente info om historikk osv. - så blir det liksom litt
for "kjedelig" å bare poste bildene osv. Er fornøyd selv
med bildekvaliteten på IXUS990is-kameraet, neste gang
blir det IXUS med 10x zoom (har 5x optisk i dag). Dog ble
bildekvaliteten langt bedre i den andre bildeserien jeg har
postet her på forumet, siden lysforholdene og vinden
gjorde sitt til at kvaliteten på mange av flybildene ble langt
dårligere enn jeg hadde håpet på.


Putzmeister: har tatt med ett par-tre til av denne
"Air Finland" 757'ern med winglets i de nye
fargene (som bare er 100 ganger bedre, enn de gamle
grusomme fargene) litt lenger ned.


Her kommer noen få ekstra, som egentlig ikke gikk
igjennom "kvalitetskontrollen":


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3113.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3189.jpg
http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3193.jpg
Over: Air Finland med B757-200 i de nye fargene, med reg.: "OH-AFI". Maskinen ble
levert ny til Transavia pr. 24 juni 1996, hvordan var frem til Air Finland tok over
maskinen pr. 14. feb. 2003 - dog har den vært litt på "vift" i den tiden; en tur innom
både Air Transat i to mnd., samt TAESA i ca. fem mnd. Etter at Air Finland tok over, har
den vært leaset ut til EasyJet fra 1. aug. 2010 til 27. sept 2010, maskinen er 14.5 år.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2832.jpg
Over: Travel Service (Tsjekkia) med B737-800, med ufullstending reg.: "OK-xxx" -
klarer ikke å tyde denne desverre.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_2969.jpg
Over: EasyJet med A320-200, med reg.: "G-EZTX". Levert ny til selskapet
pr. 29. april 2010, maskinen er dermed kun knappe 7 mnd.


http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3150.jpg
Over: Gestair (Spania) med Embraer ERJ135(BJ) med reg.: "EC-IIR". Levert ny
opprinnelig til Audeli (Spania) 30. sept. 2002. Gestair overtok maskinen
pr. 1. mai 2007. ERJ135-maskinen er litt over åtte år.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3169.jpg
Over: EasyJet med nok en A320-200, nå med reg.: "G-EZTT". Som maskinen litt
lengre opp, også rimelig ny. Levert ny til EZY pr. 16. mars 2010, fortsatt ikke
ett år gammel.



http://i396.photobucket.com/albums/pp49/JGR_2009/Tenerife_Des2010/IMG_3202.jpg
Over: Primera Air Scandinavia med B737-800, med reg.: "OY-PSB" levert ny til
JetX pr. 12. mai 2007 - og overført internt til Primera Air (forts. med Islandsk reg.: "TF-JXE")
pr. 1. okt 2008. Så over til "Scandinavia"-delen (som ble opprettet som en nødvendighet, for
å få nødv. flytillatelser til flere flyplasser) pr. 1. mai 2009 på dansk register.

T.A.K
09-01-2011, 17:28
Takker for flotte bilder! Og infoen om de forskjellige flyene settes også stor pris på. Det setter en ekstra prikk over i'en :)

LN-CMN
09-01-2011, 23:47
Likte godt det trippel EZY bilde :)