PDA

View Full Version : På tide med noen nye EBG spørsmål..

SudCaravelle
07-01-2011, 14:13
Noen merkelige EBG spørsmål av rent egoistisk motiv og sikkert noen gjengangere som jeg sikkert kunne funnet ved en del søk:

• Vil man slippe inn på gullstuen med 1stk kone og 1 stk baby med EBG?
• Vil man kunne bruke fast track med 1 stk kone og 1 stk baby med EBG?
• Vil man kunne bruke gullstuen med Icelandair billett – FI flight men etter den nye avtalen trer i kraft?
• Ser på en reise i juli med economy hvor reiseruten er (2 voksne, 1 baby):
o OSL-ZRH-MIA (Swiss)
o MCO-NYC (Continental)
o EWR-OSL (SAS)
Vil da EBG kunne gi noen fordeler på en slik rute? Forenkle oppgraderinger ?

Molinari
07-01-2011, 14:26
Min erfaring er:
Ikke noe problem på lounger å ha med kone og baby. Ja, du kan bruke fast track. Oppgradering - No way - med mindre du vil bruke poeng :-) Og da er jo EWR-OSL det mest aktuelle....

Someone
07-01-2011, 14:30
Ja, du kan ha med nærmeste familie inn i Scandinavian lounge.

SudCaravelle
07-01-2011, 14:46
Min erfaring er:
Ikke noe problem på lounger å ha med kone og baby. Ja, du kan bruke fast track. Oppgradering - No way - med mindre du vil bruke poeng :-) Og da er jo EWR-OSL det mest aktuelle....

Takker... Bakleger for nte gang... kan man da oppgradere på OSL-EWR når det er aller billigste billett?

Someone
07-01-2011, 15:02
Ja, så lenge man ikke reiser på bonusreise kan man oppgradere (så sant det er plass)

BårdK
07-01-2011, 15:45
Ja, du kan ha med nærmeste familie inn i Scandinavian lounge.
Men de færreste *A lounger er Scandinavian, i resten får du vel med bare 1 gjest. I så tilfelle kan du jo la kona vente utenfor mens du og babisen slapper av.

pingo
07-01-2011, 16:07
Vil man kunne bruke gullstuen med Icelandair billett – FI flight men etter den nye avtalen trer i kraft?

Nu er jeg ikke helt 100% på hvad aftalen går ud på (codeshare ?) , men tror faktisk det kan give problemer eftersom Icelandair ikke er Star Alliance partner.

Hickok
07-01-2011, 16:13
Tviler sterkt på at noen lounger rundt om er vanskelig på at det er en baby med som gjest nr.2. Det ordner seg helt sikkert.

Chriscross
07-01-2011, 17:05
Tviler sterkt på at noen lounger rundt om er vanskelig på at det er en baby med som gjest nr.2. Det ordner seg helt sikkert.

Har du egen erfaring fra f.eks lh-lounger som Ebg? Dette er straks en meget aktuell problemstilling:-)

Bizflyer
07-01-2011, 21:28
Flyr du Star A og skal inn i en Star Gold lounge som EBG gjelder det for deg, pluss en gjest, eller nærmeste familie. Dvs kone og barn. (Dette har jeg faktisk blitt informert om i CPH loungen når jeg spurte!)

Jeg har heller ikke hatt noe problem med å ta med kone og 2 barn inn i Star G lounger rundt forbi med mitt EBG.

BF:cool2

FT99
07-01-2011, 21:50
Jeg har tatt med kone + 3 barn i *A lounger flere steder uten problem.

FlightDeck
07-01-2011, 21:54
Da jeg hadde med to gjester, spurte loungeverten hva slags relasjon vi hadde - og da jeg sa hvem det var (familiemedlemmer), ble vi ønsket velkommen. Så det er altså medlem+gjest eller medlem+familie.

Hickok
07-01-2011, 22:10
Ikke alle steder er det slik. Hos AC er det en gjest. Fikk ikke med begge mine foreldre der. Samme hos CO.

FlightDeck
08-01-2011, 00:41
Sant det - min erfaring var fra SAS-loungen. Hos Lufthansa og Austrian har jeg ikke kunnet ta med mer enn én.

TG923
08-01-2011, 00:55
Formelt sett er det forskjell på SAS-lounge og andre *A-lounge ja.

Gjester
Som EuroBonus Gull-medlem er du velkommen til å invitere en gjest både i SAS og i Star Alliance-loungene. I SAS-loungene er du også velkommen til å invitere med din nærmeste familie når dere reiser med SAS, Blue1, Widerøe eller andre medlemmer i Star Alliance.

http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/SAS-Lounger2/

Utflyttet
09-01-2011, 15:08
Nu er jeg ikke helt 100% på hvad aftalen går ud på (codeshare ?) , men tror faktisk det kan give problemer eftersom Icelandair ikke er Star Alliance partner.

*host*bestillebilligcph-aarogrefundere*hark*

-A

janarne101
09-02-2011, 23:42
Hei,

jeg gjorde som en del andre her på forumet, hoppet på Dividend miles tilbudet, kjøpte 50 000 miles og fikk tilsvarende i tillegg.

I desember svei jeg av 110 000 miles på en tur til Filippinene.

Laget ingen tripreport, da det jo er flere som har gjort det, og jeg opplevde jo ikke noe som de andre ikke har lagt ut av opplevelser og bilder.

Bortsett fra at jeg sovnet før middagen på LH flighten fra FRA til SIN, og sov i over ti timer. Turen begynte i gullstua på OSL kl. 11. Pga snøvær i Europa mistet jeg flighten til HKG, og ble booket om til SIN. Den flighten gikk ikke før kl. 22, og da var jeg litt sliten pga gult boblevann.

Så til neste tur. Den skal foregå med hardt opptjente Eurobonus miles, 180 000 stykker. Ingen lettjente 110 000 her nei.

For et par dager siden ringte jeg glad og fornøyd SAS for å booke tur. Med Dividend miles hadde jeg totalt åtte legs, fire av dem i F. Derfor hadde jeg på ANA sidene funnet en tur med tre legs ut, og fire hjem. Det er lettere å finne ledige plasser via ICN og PVG enn BKK og SIN, og jeg hadde lyst til å prøve LH i F igjen, da jeg jo mistet middagen ombord i desember.................

Men neida, damen hos SAS sa at systemet hennes nektet henne å booke fire legs på turen hjem, så hun måtte maile Stockholm kontoret.

Etter et par timer ringte hun tilbake og sa at det ikke var mulig å booke de fire retur legs. Men hun hadde funnet ledige plasser på Economy, så jeg fikk da tur.

Uaktuelt, så heldigvis hadde jeg en alternativ rute klar, med bare tre legs, CRK-ICN, ICN-FRA og FRA-OSL. Andre leg er med OZ i F. Men det var jo ikke det jeg helst ville. Jeg hadde lyst på en leg med LH i F, og da måtte jeg gå via HKG eller NRT med en leg ekstra.

Damen sa da at jeg jo ikke kunne reise Asia rundt for disse poengene mine. Dette er jo en merkelig bemerkning, da jo forummedlem Hawkboy reiste JFK-SFO-FRA-OSL, og det ble jo et par miles ekstra. Men selvfølgelig, bare tre legs.

Jeg sendte mail til «GULL.NO@SAS.no» og spurte om denne saken, og fikk til svar at det var deres regler.

Tror jeg må vurdere å skippe Eurobonus til fordel for Dividend Miles. Da kan jeg selv bestemme hvilke flighter jeg selv skal bruke på bonustur. Akkurat som når jeg kjøper vanlige billetter. Bonuspoengene har jeg jo også betalt for, om enn over langen.

Etter det jeg kan se på usairways.com, får man gullkort der etter å ha hanket inn 50 000 miles, og det går for med et par turer på biz med QR. Man kommer jo da helt til MNL for 18 000 kr. For samme pris med SK kommer man bare til BKK.

Er det noen med kjennskap til Eurobonsus som kan fortelle meg om det er lagt inn en sperre i systemet til SAS som ikke gir dem anledning til mer enn tre legs i hver retning? US har tydeligvis ingen slik sperre.

Eller er det motvilje for å booke en leg «unødvendig», da det jo kan gjøres med tre (selv om det er vanskelig/umulig å oppdrive ledige seter)? Et kostnadsspørsmål?

Utflyttet
09-02-2011, 23:54
Er det noen med kjennskap til Eurobonsus som kan fortelle meg om det er lagt inn en sperre i systemet til SAS som ikke gir dem anledning til mer enn tre legs i hver retning? US har tydeligvis ingen slik sperre.

Eller er det motvilje for å booke en leg «unødvendig», da det jo kan gjøres med tre (selv om det er vanskelig/umulig å oppdrive ledige seter)? Et kostnadsspørsmål?

Jeg jaktet på en hyggelig måte å brenne noen hundre tusen poeng i fjor og fikk beksjed av EB at 3 segment var maks.

-A

janarne101
09-02-2011, 23:58
Ok,

takk for det.

Ser som sagt ut til at jeg må satse på Dividend heretter. Kan ikke binde meg til tre legs for å komme meg rundt omkring. Det blir for vanskelig å finne ledige plasser på til og fra MNL/CRK i F.

Discus
10-02-2011, 00:00
Jeg jaktet på en hyggelig måte å brenne noen hundre tusen poeng i fjor og fikk beksjed av EB at 3 segment var maks.

Noe om det var inklusive innenriks tilslutning, i så fall begynner det jo å bli trøblete eks. TOS-OSL-(europa)-(verden)...

janarne101
10-02-2011, 00:04
Noen som jobber i SAS her?

Er dette interne regler?

ILS2
10-02-2011, 12:41
EuroBonus tillater vel heller ikke stop-overs, så poengene egner seg ikke til stort mer enn poengoppgradering på IC.

Noen fra SAS som kan svare på hvorfor de må ha så mange restriksjoner på alt mulig sammenlignet med konkurrerende bonusprogrammer?

SudCaravelle
08-04-2011, 14:34
Jeg våger meg på å dra opp denne tråden med to resirkulerte og ett nytt EBG spørsmål :

• Jeg snakket med SAS Eurobonus tidligere i dag om noen bookinger og spurte samtidig om dette med Icelandair – Vi reiser business neste uke og har dermed adgang til SAS Business lounge – jeg spurte om vi da kommer videre inn i gullstuen med EBG? Da svarte hun ja.

• Hun svarte også ja på at man kan gå på fast track med Icelandair C billett og EBG. Stemmer dette?

• Hvordan booker man hoteller med EBG fordelene? Hun sa at Radisson ikke var SAS lenger så fordelene var borte. Dette vet jeg ikke stemmer, men hun var steil. Dette gjelder Radisson USA og jeg er spesielt optatt av sen utsjekk fordelene (også litt upgrade potensialet samt to for en prisen)

Takker.

Hickok
13-04-2011, 20:54
Hadde ikke satt penger på at du kom gjennom Fast Track. Sist jeg prøvde meg på Fast Track var med en AC billett på SK metall, og med EBG kort. Da ble jeg nektet, med begrunnelsen kun buisness -billetter, selv om det sto no annet 20cm ved siden av hodet hans. De driver med andre ord med sine egne definisjoner der stadig vekk.

Dag Viking
13-04-2011, 21:07
Hadde ikke satt penger på at du kom gjennom Fast Track. Sist jeg prøvde meg på Fast Track var med en AC billett på SK metall, og med EBG kort. Da ble jeg nektet, med begrunnelsen kun buisness -billetter, selv om det sto no annet 20cm ved siden av hodet hans. De driver med andre ord med sine egne definisjoner der stadig vekk.

Reglene sier EBG med en gjest dersom begge flyr på en *A flight.
Siden Icelandair ikke er med i *A, så blir jeg ikke overrasket dersom man blir nektet.

Tommy777
14-04-2011, 04:59
Etter det jeg kan se på usairways.com, får man gullkort der etter å ha hanket inn 50 000 miles, og det går for med et par turer på biz med QR. Man kommer jo da helt til MNL for 18 000 kr. For samme pris med SK kommer man bare til BKK.

Tror ikke du opptjener status naar du flyr QR med Dividend Miles.

Ville ikke hatt US Airways som mitt eliteprogram. Eneste grunnen til at jeg har en Dividend Miles konto, er for aa kjoepe miles og kampanjeopptjeninger. Setter alle mine US flighter paa United Mileage Plus eller BMI (som gir deg gull paa 38K miles, 200% i biz)

VirreVapp
14-04-2011, 09:22
LH lounger er spesielle. Jeg kom ikke inn med familien med Gull kortet i Frankfurt, kun 1 gjest. men siden vi reiste business kunne vi alle gå i businessloungen, og ikke i sen loungen.. Singapore loungen på LHR er lik, kun EN gjest kan taes med på gullkortet...

Radisson har fjernet sine fordeler ved å ha EBG ja. Som god kunde på et fast Radisson hotell har jeg allikevel noen "perks", men offisielt er alle EBG fordeler borte på radisson Blu ja...

Chriscross
14-04-2011, 11:55
LH lounger er spesielle. Jeg kom ikke inn med familien med Gull kortet i Frankfurt, kun 1 gjest. men siden vi reiste business kunne vi alle gå i businessloungen, og ikke i sen loungen.. Singapore loungen på LHR er lik, kun EN gjest kan taes med på gullkortet...

Radisson har fjernet sine fordeler ved å ha EBG ja. Som god kunde på et fast Radisson hotell har jeg allikevel noen "perks", men offisielt er alle EBG fordeler borte på radisson Blu ja...

Det er kun i SAS sine egne lounger du kan ha med familie. Ellers gjelder 1 gjest.

Someone
14-04-2011, 15:18
Jeg våger meg på å dra opp denne tråden med to resirkulerte og ett nytt EBG spørsmål :

• Jeg snakket med SAS Eurobonus tidligere i dag om noen bookinger og spurte samtidig om dette med Icelandair – Vi reiser business neste uke og har dermed adgang til SAS Business lounge – jeg spurte om vi da kommer videre inn i gullstuen med EBG? Da svarte hun ja.

• Hun svarte også ja på at man kan gå på fast track med Icelandair C billett og EBG. Stemmer dette?

Takker.

Om det stemmer i virkeligheten er jeg svært usikker på. Når det gjelder adgang til gullstua så har man vel egentlig ikke tilgang når man flyr Icelandair, uansett om de er Eurobonussamarbeidspartner eller ikke.

Ellers er erfaringen med flere selskaper at hva som sies på telefon ofte er noe annet enn hva som stemmer på flyplassen.....