View Full Version : Igjen, mer mas om St. Maarten
Øya Saint Maarten må vel være en av de mest omtalte, om ikke den mest omtalte øya i flyverdenen? Nå har jeg nermest bestemt meg for en tur over dammen til høsten for å få i meg litt varme og da kan jeg jo gjerne kombinere ferien med en uke på en øy tilegnet flyinteresserte. ;-)
Her inne finnes det flere reportasjer fra turer til øya, som har vært interessant og lærerike å lese igjennom.. Likevel må jeg stille noen spørsmål!
Reiseperioden jeg tenker meg blir i midten av oktober, er det da risiko for å møte en steinlagt strand eller er denne sjansen relativt liten på denne tiden av året? Sand er viktig..
Hoteller, noen å anbefale uten at lommeboka blir svidd? Jeg forstår at prisene er lave der, men hvor ligger de på skalaen? En halvliter Heineken koster..?
En prislapp på 15 000 inkl. fly T/R (med på pakka blant annet MD11, 747 pluss Fokker100 og Embraer) og hotell er ikke så gærnt det tenker jeg.
Selvom det har vært mye snakk om øya så håper jeg på litt hjelp her, det værste blir nok å skaffe reisefølge..
Christer
05-01-2011, 16:44
Var på St. Maarten i August i forbindelse med cruise. En fantastisk opplevelse selvom jeg gjerne skulle hatt noen dager.. Utrolig nok blir man aldri lei av å flyte på rygg i vannet mens allskens jetmaskiner og annet rart suser over hodet på en... Kona satte dog ikke dagen veeeldig høyt over dagene på bryllupsreisen da jeg visstnok til tider var lite tilstedeværende.... Snodig nok ;)
September, oktober og til dels november er vel regntiden i Karibien. Dermed er absolutt sjansene til stede for en skikkelig storm, og dermed ingen sand.
Hm, da blir det vel vårparten 2012 som kan være aktuelt isåfall? Hvordan pleier været i Karibien å være på den tiden av året?
Vil helst styre unna sommeren pga turister og all det maset..
SAS-Steward
05-01-2011, 19:15
Oktober er det veldig stor fare for steinstrand, var det både i 2010, og 2011.
Men fantastisk øy uansett, også i oktober.
Christer
05-01-2011, 20:02
Hm, da blir det vel vårparten 2012 som kan være aktuelt isåfall? Hvordan pleier været i Karibien å være på den tiden av året?
Vil helst styre unna sommeren pga turister og all det maset..
Våren er topp mtp været i Karibia og Florida. Jeg vet ikke om det er mulig å unngå turister samme hvilken måned du reiser, men det er alltid mulig å finne en stille bukt, for strender er det nok av. Lokalbefolkningen og taxisjåfører er stort sett veldig imøtekommende for tips og anbefalinger hvis du kommer deg vekk fra de verste turisttråkkene. Som nevnt var jeg kun på St.Maarten en dag, men fikk inntrykk av at karibere er nokså like.
Da blir det tur vårparten 2012, den biten er klar! Kan det funke å dra i mars - april?
Prisnivået da?
Da blir det tur vårparten 2012, den biten er klar! Kan det funke å dra i mars - april?
Prisnivået da?
Mars/april er bra. Varmt og lite nedbør. Hvor lenge tenker du å være der, og skal du reise i economy- eller business class?
KLM og Air France flyr direkte til St Martin, men det ser ut som at en kombinasjon med en billett OSL - NYC, og en billett med amerikansk selskap blir billigere. Sommeren er lav-sesong i karibia pga varmen og regnskyll, den beste tiden er fra november til mars. Selv betaler jeg nå i januar ca kr 4500 t/r San Juan PR ved å bruke LH OSL - FRA - PHL, og US Air PHL - SJU t/r. Må passe på å bestille når det er salg på lavpris til USA.
Da blir det mars..! Når på året smeller selskapene til med en tilspisset priskrig over Atlanteren?
Er fullt klar over at det normalt sett er billigere med et amerikansk selskap, men MD11 mååååååååå prøves! ;-)
Economy blir det nok, selvom det frister noe jæklig med business.