PDA

View Full Version : Fra Tokyo til Lakselv og Bergen


FlightDeck
05-01-2011, 11:40
Foreløpig er tre spesialflyvninger er satt opp sommeren 2011.

•SK984/02JUL11 NRT-LKL
•SK984/09JUL11 NRT-BGO
•SK984/13AUG11 NRT-BGO

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=41491

LN-BLO
05-01-2011, 13:17
SK med A343 på LKL, det er ikke akkurat hverdagskost... TOS og BGO har vel vært gjengangere på disse sommerrutene for Japsene...

fjasebase
05-01-2011, 13:31
Blir det ikke veldig trangt med 343 på LKL??? :s

LN-TIB
05-01-2011, 13:48
SK med A343 på LKL, det er ikke akkurat hverdagskost... TOS og BGO har vel vært gjengangere på disse sommerrutene for Japsene...

Turene til TOS har vært på vinterstid, med fokus på Nordlysturisme

Polaris
05-01-2011, 13:51
Blir det ikke veldig trangt med 343 på LKL??? :s

Lang rullebane, god plass på "flyplassområdet" (tarmac eller hva det nå heter) og en ny og helt grei størrelse på terminalen...? Næh, tror ikke det blir VELDIG trangt :)

Bizflyer
05-01-2011, 14:05
Tenk så kult om de hadde solgt billetter med maskinen fra Lakselv og Bergen til CPH med den maskinen. De siste gangene har den gått videre tom som ferry-flight om jeg husker rett?

BF:cool2

LN-BEF
05-01-2011, 14:26
Jeg kjenner at jeg må en tur hjem i juli med kamera i veska:D

fjasebase
05-01-2011, 15:05
Tenk så kult om de hadde solgt billetter med maskinen fra Lakselv og Bergen til CPH med den maskinen. De siste gangene har den gått videre tom som ferry-flight om jeg husker rett?

BF:cool2

Du får slenge inn ideen på Facebook-siden til SAS, så kanskje CK fikser det ;)

Hickok
05-01-2011, 16:30
Det blir nok dårlig butikk, ettersom det da må flyes inn nytt crew for den ene turen.

PSC TOS
05-01-2011, 16:43
SK med A343 på LKL, det er ikke akkurat hverdagskost... TOS og BGO har vel vært gjengangere på disse sommerrutene for Japsene...

Den har vært én gang i TOS, så vi kan ikke si at vi er blitt for vant med den.

Hermann SF
05-01-2011, 18:22
Jøss, til Lakselv av alle mulige finurlige steder i Norge. Jaja, alt for turistene - de er jo velkommen til vårt flotte land!:) ¨

Kanskje man hvert fall kunne fått til en spotterdag på BGO når SAS sin store fugl kommer...

LN-SEK
05-01-2011, 18:35
Jøss, til Lakselv av alle mulige finurlige steder i Norge. Jaja, alt for turistene - de er jo velkommen til vårt flotte land!:) ¨

Kanskje man hvert fall kunne fått til en spotterdag på BGO når SAS sin store fugl kommer...

Er vel ikke så veldig merkelig, det er jo nærmeste større flyplass til Nordkapp:fly

SAS-Steward
05-01-2011, 19:13
Det kommer fler flighter, sannsynligvis 3 mer til Bergen.
De vil gå tomme til CPH, dette på grunn av crew etc. Blir nok for dyrt å få inn crew, catering og cleaning på dette for at det skal lønne seg.
Men forslag er levert internt i selskapet av både meg og andre. Tror det ville vært kult i det minste for et par av dem, og positivt mediamessig.

Twin Otter
05-01-2011, 19:17
Det blir nok dårlig butikk, ettersom det da må flyes inn nytt crew for den ene turen.

Tenker du da på flightcrew eller cabin crew eller begge deler? Ekstra flightcrew må de vel ha med uansett? Eventuelt fly opp fra basen i CPH?

Det kommer fler flighter, sannsynligvis 3 mer til Bergen.
De vil gå tomme til CPH, dette på grunn av crew etc. Blir nok for dyrt å få inn crew, catering og cleaning på dette for at det skal lønne seg.
Men forslag er levert internt i selskapet av både meg og andre. Tror det ville vært kult i det minste for et par av dem, og positivt mediamessig.

Bra! Jeg kunne definitivt vurdert å ta meg en tur hvis det blir aktuelt og jeg har mulighet for det.

sail4fun
05-01-2011, 20:14
Tenker du da på flightcrew eller cabin crew eller begge deler? Ekstra flightcrew må de vel ha med uansett? Eventuelt fly opp fra basen i CPH?



Bra! Jeg kunne definitivt vurdert å ta meg en tur hvis det blir aktuelt og jeg har mulighet for det.

Ja FD hentes fra hvor de måtte bo , men 10-11 CC slipper man da å hente inn

LN-BLO
05-01-2011, 21:07
Den har vært én gang i TOS, så vi kan ikke si at vi er blitt for vant med den.

Kun en gang med A343 på TOS, takk for infoen... Har SK dog kommet med andre Longhaul maskiner til TOS?

Hermann SF
05-01-2011, 21:45
Er vel ikke så veldig merkelig, det er jo nærmeste større flyplass til Nordkapp:fly

Neida, men for meg virker alle flyplassene der oppe i nord og Finnmark veldig små. Men når en av dem kan ta imot så store Airbuser er de vel større enn jeg visste fra før.

PSC TOS
05-01-2011, 23:40
Kun en gang med A343 på TOS, takk for infoen... Har SK dog kommet med andre Longhaul maskiner til TOS?

Ikke de siste 10 årene i hvert fall. Mulig det var en A300 i gamle gamle dager, men dette må f eks LN-MEH kunne svare på;)

Twin Otter
05-01-2011, 23:44
Ja FD hentes fra hvor de måtte bo , men 10-11 CC slipper man da å hente inn

Allright, tenkte meg det måtte være noe sånn.

LN-MOW
05-01-2011, 23:56
Neida, men for meg virker alle flyplassene der oppe i nord og Finnmark veldig små. Men når en av dem kan ta imot så store Airbuser er de vel større enn jeg visste fra før.

LKL er (var), i likhet med Bardufoss, en viktig militær flyplass. Stripa er 2788m og kan ta det meste av things with wings.

Happyflyer
06-01-2011, 01:35
Dette er OT, men er det noen som vet hva som skjedde med NH og JL sine chartere fra Japan? Vil disse komme tilbake?

FBU 4EVER
06-01-2011, 07:27
Ja FD hentes fra hvor de måtte bo , men 10-11 CC slipper man da å hente inn

10 CC kun på NRT og PEK-flighter. 8-9 på alle andre.

Jens W
06-01-2011, 08:07
10 CC kun på NRT og PEK-flighter. 8-9 på alle andre.
Men er det et krav, eller kan man minke behovet for CC ved å ikke selge mer enn X seter?
(Gitt en kort strekning som LKL/BGO-CPH)

FBU 4EVER
06-01-2011, 08:10
Men er det et krav, eller kan man minke behovet for CC ved å ikke selge mer enn X seter?
(Gitt en kort strekning som LKL/BGO-CPH)

Man kan gå ned til minimum crew, dvs. 5 eller 6 CC.

LN-MEH
06-01-2011, 15:31
Kun en gang med A343 på TOS, takk for infoen... Har SK dog kommet med andre Longhaul maskiner til TOS?

Neida, men for meg virker alle flyplassene der oppe i nord og Finnmark veldig små. Men når en av dem kan ta imot så store Airbuser er de vel større enn jeg visste fra før.

Du har tre stamruteflyplasser i Finnmark, alle åpnet 4. mai 1963 og det har vært drevet ruteflyvning med bl.a DC-9/MD-80 og senere med 737 på disse. Alta, Lakselv og Kirkenes der Lakselv har lengst bane som nevnt tidligere. SAS sluttet riktignok å fly jetfly til Lakselv i 1983. Men også i Alta som har noe kortere bane har det vært både A310 og 757 på charterbesøk flere ganger. De fleste kortbaneplassene i fylket kom jo på 1970-tallet (1974-77) og det er jo noe helt annet. Så da lærte du noe nytt i dag.:)

Ikke de siste 10 årene i hvert fall. Mulig det var en A300 i gamle gamle dager, men dette må f eks LN-MEH kunne svare på;)

Ser at SK938 var innom Tromsø med OY-KDH den 18/7-1990 og i Lakselv var det en DC-10 innom i mai/juni 1989. Det er det jeg kommer på i farta.:old

SAS-Steward
06-01-2011, 18:05
I SAS er det 10 i kabinen til Asia, 9 til USA, minimum crew er 6.
Så for å fly f.eks. Lakselv-København trenger man 2 piloter, og 6 kabin.

Hermann SF
06-01-2011, 22:54
LKL er (var), i likhet med Bardufoss, en viktig militær flyplass. Stripa er 2788m og kan ta det meste av things with wings.

Okay, da lærte vi noe nytt i dag også!:D

Scandinavian
11-01-2011, 23:13
Dette er OT, men er det noen som vet hva som skjedde med NH og JL sine chartere fra Japan? Vil disse komme tilbake?

NH hadde vel ikke noen charter her til lands i hvert fall, men JL sine ble vel kuttet i forbindelse med konkursopplegget de havnet i. Dessverre, var artig med JL 747 på Flesland. Hadde vært gøy å kunne få en 777.

Lydmann
12-01-2011, 01:45
SAS sluttet riktignok å fly jetfly til Lakselv i 1983.

Tjaa... Nå er jeg ganske sikker på at jeg fløy henholdsvis SK4062 og SK4063 med 737 i 2008. Datoene var 29/6 og 13/7. Tror ruten var en del av sommerprogrammet til SAS i 2008, og at ruten forsvant igjen etter sommeren.

LN-MEH
12-01-2011, 10:43
Tjaa... Nå er jeg ganske sikker på at jeg fløy henholdsvis SK4062 og SK4063 med 737 i 2008. Datoene var 29/6 og 13/7. Tror ruten var en del av sommerprogrammet til SAS i 2008, og at ruten forsvant igjen etter sommeren.

Ja, vi liker jo å pirke her på forumet... Det gjør jeg også og her var det et ord som skulle vært med i min posting lenger opp. Jeg skulle skrevet at SAS sluttet i 1983 å fly FAST med jetfly. Det som skjedde da var at WF overtok på SK rutenr med Twin Otter og DASH-7. De to teknikerene som var på SAS teknisk sin avdeling der ble det ikke lenger behov for. Den ene ble sendt til Alta, den andre til Tromsø. Det øvrige stasjonspersonalet ble værende, men det var meget sjelden de så et fly med SAS farger. Det hendte jo fra tid til annen at pga at snebyger f.eks i Alta eller Kirkenes landet et og annet SAS fly (DC-9 og senere MD-80) samt en og annen milcharter. Så vinteren 1990 fikk LKL se fly i SAS farger i fast rute igjen. Det var ikke jetfly riktignok, men SAS Commuter sine Fokker 50. Etter 13 år var det slutt på Norlinkepoken og Widerøe overtok, denne gangen med DASH-8 300 (av og til 100) på eget WF rutenr. Så gikk det noen år og det endte med at bakkepersonalet på Banak nå er WF ansatte. Det er lite trolig at SAS kommer til å fly fast på Lakselv hverken med 737 eller A340 for den saks skyld.

Redcap
12-01-2011, 11:27
Ja, vi liker jo å pirke her på forumet... Det gjør jeg også og her var det et ord som skulle vært med i min posting lenger opp. Jeg skulle skrevet at SAS sluttet i 1983 å fly FAST med jetfly. Det som skjedde da var at WF overtok på SK rutenr med Twin Otter og DASH-7. De to teknikerene som var på SAS teknisk sin avdeling der ble det ikke lenger behov for. Den ene ble sendt til Alta, den andre til Tromsø. Det øvrige stasjonspersonalet ble værende, men det var meget sjelden de så et fly med SAS farger. Det hendte jo fra tid til annen at pga at snebyger f.eks i Alta eller Kirkenes landet et og annet SAS fly (DC-9 og senere MD-80) samt en og annen milcharter. Så vinteren 1990 fikk LKL se fly i SAS farger i fast rute igjen. Det var ikke jetfly riktignok, men SAS Commuter sine Fokker 50. Etter 13 år var det slutt på Norlinkepoken og Widerøe overtok, denne gangen med DASH-8 300 (av og til 100) på eget WF rutenr. Så gikk det noen år og det endte med at bakkepersonalet på Banak nå er WF ansatte. Det er lite trolig at SAS kommer til å fly fast på Lakselv hverken med 737 eller A340 for den saks skyld.

....og skal vi pirke ennå mere så var det NAS som vant anbudet på Lakselv i 2003 og som startet F50 operasjoner. Dette ble fløyet i noen måneder før de kastet inn håndkleet. Nytt anbud ble utlyst og WF vant dette anbudet. Siden da har små(og mellomstore) Dasher frekventert Banak.

LN-MEH
12-01-2011, 11:50
Ja men nå gikk vi mer og mer OT, det var snakk om SAS og jetfly til Lakselv i den opprinnelige postingen.;) NAS Fokker 50 operasjoner (de fløy til Andenes også) var jo et kort mellomspill og ja jeg husker dem. De hadde bl.a en helt motsatt oppstartprosedyre i forhold til SAS (NAS startet #2 først) i begynnelsen før de gikk med på å endre til å starte 1'eren først. Slik kunne man fjerne groundpower kabelen lenger unna en snurrende propell for å si det sånn.:fly

gilberg
21-02-2011, 15:51
Har lest om to 340-flighter som kommer til Lakselv fra Narita i mars.

Er det noen som vet når dem kommer?

FBU 4EVER
21-02-2011, 16:10
Har lest om to 340-flighter som kommer til Lakselv fra Narita i mars.Er det noen som vet når dem kommer?

Jeg skal pax'e med SK til TOS og WF TOS-ALF-LKL og hente en 340 og fly den til CPH. Dette skjer lørdag 12/3. Ombord vil det være 2 OSL-baserte piloter som flyr, samt 3 piloter og 10 C/A'er som reiser "deadhead". 8 av C/A'ene er OSL-baserte og reiser passiv fra CPH til OSL.

VC-10
21-02-2011, 16:27
Hva med å få til en Flypratflight for interesserte LKL-CPH? :p

FBU 4EVER
21-02-2011, 16:40
Hva med å få til en Flypratflight for interesserte LKL-CPH? :p

Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

PSC TOS
21-02-2011, 17:27
Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

Prøv, prøv, prøv i hvertfall!:cool:

Redcap
21-02-2011, 18:12
Prøv, prøv, prøv i hvertfall!:cool:

Liker!

*fyllepå*

TOS
21-02-2011, 18:13
Prøv, prøv, prøv i hvertfall!:cool:

Liker!

*fyllepå*

Yes, Stein. Det er ikke oss i mot....:D

SAS-Steward
21-02-2011, 18:40
Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

Snakk med Cato på OSL, kanskje noe kan fikses.

LN-MEH
21-02-2011, 19:06
Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.:cry:

Flott om dette hadde latt seg ordne!:fly

Snakk med Cato på OSL, kanskje noe kan fikses.

Kan denne Cato på OSL hjelpe til med å ordne low pass på Langnes så er det ikke meg i mot!:up:

grindstein
21-02-2011, 19:30
Ja, si det! Men det kan kun være companyansatte på en flight med kun "deadhead" C/A. Dessverre. Kunne tenke meg å spørre om en liten diversion med low pass på TOS, men da får de vell kolerisk anfall på Operations.

Ja si ikke det du. En tidligere SAS captein fikk jo lov til noe lignende på en ordinær ruteflyvning. Se bare her: http://www.vol.no/nyheter/article405187.ece

BSSW
21-02-2011, 22:52
Ja si ikke det du. En tidligere SAS captein fikk jo lov til noe lignende på en ordinær ruteflyvning. Se bare her: http://www.vol.no/nyheter/article405187.ece
LITT anderledes med ham i og med at han skulle pensjonere seg ;)

Men tror nok det blir mange glade TOS-spottere hvis det blir low-pass :p

Redcap
11-03-2011, 09:00
Jordskjelv i Tokyo, spørs om ikke turen til fra Tokyo til Lakselv henger i en tynn tråd nå. Ingen info ennå på sas.no. SK983 står oppført som planlagt i dag, med retur SK984 til Lakselv i morgen.

sk931
11-03-2011, 10:28
Jordskjelv i Tokyo, spørs om ikke turen til fra Tokyo til Lakselv henger i en tynn tråd nå. Ingen info ennå på sas.no. SK983 står oppført som planlagt i dag, med retur SK984 til Lakselv i morgen.
Tror jeg ikke....den kommer helt sikkert til at afgå som den skal...
SK983/11mar skulle ikke bliver aflyst, og så er der vel heller ikke grund til at aflyse den 12 mar
Hilsen
ole

K3nn7
11-03-2011, 10:32
Vel, Narita er i følge nyhetene stengt, så da kan man jo tenke seg selv...

sail4fun
11-03-2011, 10:34
i følge Facebook så skal det taes en besluttning i løpet av noen timer, og selvsagt er det en faktor om NRT er åpen ....

Twin Otter
11-03-2011, 17:45
SK 983 kansellert. SAS personell stuck i TYO.

SAS-Steward
11-03-2011, 23:06
Alt SAS personell er ok. Crew og ansatte.
Flighten lørdag skulle gått med Norsk og Japansk kabincrew, alle som sagt ok.

jameson82
09-05-2011, 19:14
Star Alliance member SAS is expanding Summer special one-way service out of Tokyo Narita. It is currently planning Tokyo Narita – Lakselv (LKL) on 02JUL11, and expanding Tokyo Narita – Bergen (BGO) one-way service from 2 to 4 flights, operating on 09JUL11, 30JUL11, 06AUG11, 13AUG11. These flights will replace service to Copenhagen

SK984 NRT1140 – 1505LKL 343
SK984 NRT1140 – 1555BGO 343

http://airlineroute.net/2011/05/09/sp-09may11/

Redcap
17-02-2012, 19:31
Også i år vil Bergen få storfint besøk av SAS fra Tokyo.

Datoene er som følger :
SK984 NRT-BGO 07JUL12
SK984 NRT-BGO 14JUL12
SK984 NRT-BGO 21JUL12
SK984 NRT-BGO 28JUL12
SK984 NRT-BGO 04AUG12
SK984 NRT-BGO 11AUG12
SK984 NRT-BGO 18AUG12

teamseacow
11-12-2012, 19:05
Ser at SAS skal begynne å fly fra Lakselv til Narita i februar! :p Gode nyheter for reiseglade Finnmarkinger :)

-------------
Morsom feil som ikke nødvendigvis trenger å bli rettet opp :)
http://www.avinor.no/lufthavn/lakselv/direkteruter#iata=NRT&fromairport=Lakselv&toairport=Tokyo Narita

LN-MOW
11-12-2012, 19:09
Det gjorde de i fjor også .. og det dreier seg vel kun om NRT-LKL - ikke andre veien.

Superhai
11-12-2012, 19:11
Morsom feil som ikke nødvendigvis trenger å bli rettet opp :)


Hva er det som er feil?

teamseacow
11-12-2012, 22:11
Det gjorde de i fjor også .. og det dreier seg vel kun om NRT-LKL - ikke andre veien.

Ah, stemmer det! :)

Someone
06-04-2013, 18:07
Ser ut som NRT-BGO vil går hver lørdag 6/7-10/8 i år også